Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - HelectriC

#41
Model S 2013 - 2022 / når kommer ny firmware på levert bil?
mandag 23. mars 2015, klokken 09:41
jeg hentet bilen min på lørdag og ser at jeg har firmware 6.0. Som jeg forstår det så er blant annet adaptiv cruisekontroll med i 6.1? Hvor lang tid tar det før bilen laster ned denne? det har ikke skjedd noe i løpet av helgen og bilen står utendørs med aktivert "maintain connectivity".
eller finnes det noen metode for å laste ned det selv uten å vente på bilen?
#42
e-Golf / Første ikke planlagde verkstedbesøket
onsdag 11. mars 2015, klokken 18:43
Idag kom uhellet til e-Golfen våres :(
Kjørte inne i byen og plutselig som noen dro i håndbrekket stoppet bilen opp og ga meldingen "el.feil stopp! 12v batteri lader ikke" kunne ikke starte bilen etter det. Radio, telefon, navi fungerte fint, men kjøre gikk ikke.
Ringte assistansen og Viking hentet meg etter 1time. På Møller skjønte de ikke noe, men tok selvfølgelig inn bilen. Nå har jeg fossilgolf med manuell gir  :( som lånebil. Blir spennende å se hvor lang tid dette tar. Er ganske kjedelig å betale drivstoff og bompeng når jeg egentlig har en elbil. Jeg synes ikke jeg skal betale dette. I tillegg mente han på Avis at de har en del elleiebiler men de var alle ute. Hadde jeg fått en slik hadde jeg ikke betalt noe, nok å måtte kjøre til verksted, timene går som jeg kunne vart på jobb.

Kuriøst når jeg ventet på Viking kom en eldre Volvostasjonvogn opp til vinduet og mente jeg burde kjøpt meg en bensinbil og lo skikkelig. Hva sier man til en slik kommentar? Jeg rakk i hvert fall ikke si noe for han kjørte raskt med en gang han fått ur seg budskapet sitt. Bak på bilen ser jeg at Volvoen han kjører er en DIESEL!!! OK, men viktig at JEG burde kjøpt BENSIN da!! Idiot!
#43
Model S 2013 - 2022 / Noen som har solbeskyttelse til panotaket?
tirsdag 10. mars 2015, klokken 09:13
Har funnet noe solbeskyttere til panotaket som skal gå å kjøpe fra tesla

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-panoramic-roof-sunshades

er det noen som har testet disse og funker de? er de lette å pakke vekk når de ikke trengs?
#44
jeg prøver å finne ut hva vinterfelger skal sitte på bilen min og har funnet noen stilige 19" i turbinstil. men er usikker på om grå 19" er flott på blå bil eller om de skal være sølv?

er det noen som har bilder på blå med mørke 19" slik at jeg kan sammenligne? setter stort pris på alle bilder dere kan dele!

(grå 21" på blå bil synes jeg er veldig stilig, men helhetlig kan det se annerledes ut med 19")
#45
Model S 2013 - 2022 / Medlemsrabatt på dekk og felger
torsdag 05. mars 2015, klokken 08:28
Mener jeg har lest om noe dekk&felg rabatt som medlem av forum og/eller elbilforeningen. Kan ikke finne tråden igjen. Noen som vet om dette?
#46
Plugg-inn hybrider / Mercedes C350e
mandag 02. mars 2015, klokken 21:43
Da har offisiell pris på nye pluginhybriden fra MB kommet. 509' for stasjonsvogn. Den kan nok bli en god konkurrent til V60 PHEV. Samme pris på C350e som C250 4matic. Den gamle hybriden C300 er dog ca 40' dyrere enn den nye og den gamle har ikke ladefunksjon. Tror de kan ta den vekk fra markedet med en gang;-)
#47
e-Golf / Keyless klikket
lørdag 14. februar 2015, klokken 14:14
Opplevde noe veldig merkelig idag. Vasket bilen forran huset, hadde nøkkelen i lommen og har keyless. Jeg kom ikke borti nøkkelen eller håndtaket på bilen en eneste gang men likevel låste seg bilen og låste seg opp med ca 1 min mellomrom. Skjønner ikke hva som skjedde, trodde først det hadde noe med autolåsing når du ikke åpner døren, men den åpnet OG låste mange ganger.
Kanskje ikke bilen tåler vann? Aahh, da vil den ikke trives i Bergen;-)
Etter ferdig vask sluttet dette fenomen. Jeg sjekket og om det kunne være slik at jeg "trykket" på nøkkelen når den lå i lommen og flyttet den til en luftig jakkelomme uten noen mulighet til å trykke uavsiktlig. Ikke noen forskjell.
#48
e-Golf / Hva gjør "A"-knappen?
fredag 13. februar 2015, klokken 08:17
på venstre side om girhendleren, rett under e-mode knappen sitter en knapp med "A-off", jeg trodde dette er kun for fossilbiler for å slå av start/stop funksjon? jeg kan ikke heller se at den gjør noe med bilen min om jeg trykker på den. Noen som vet noe mer?
#49
e-Golf / Skifte språk på menyer?
tirsdag 03. februar 2015, klokken 11:46
Går det å skifte språk på menyer i bilen? Ikke alltid alle som kjør bilen også kan norsk.
#50
e-Golf / Lys ved åpning
fredag 30. januar 2015, klokken 18:53
Når man bruker nøkkelen og låser opp manuelt går lys forran, side og bak på. Det er stilig og praktisk når det er mørkt rundt bilen. Men kommer man til bilen med keyless skjer ikke noe før hånden går i håndtaket. Vet noen om det går å få på lys når du nærmer deg bilen, kanskje 10m fra? Ellers er funksjonen ganske ubrukelig når man har keyless. Samme dumme funksjon på Volvoen min, lysene under speilet har jeg nok aldri sett fordi de tennes i samme sekund jeg setter meg i bilen og kan definitivt ikke bruke de for å se bedre rundt bilen uten å trykke manuelt på nøkkelen.

Dagens I-landsproblem;-)
#51
e-Golf / Planlagt lading og oppvarming
torsdag 29. januar 2015, klokken 07:35
Hentet bilen min igår og la med en gang in planlagte avgangstider. I morges kom jeg ut til bilen og den var kald:-( men jeg tror det har med den ekstra knappen ved "tanklokket" å gjøre. Jeg har forstått at du enten kan lade direkte eller at bilen følger det du stilt in i bilen. Jeg har prøvd å trykke på den nedre knappen (som skal symbolisere planlagt lading), men kan ikke se at noe lys eller annet bekrefter at den faktisk er i planmodus. Hvordan gjøres dette?
#52
Plugg-inn hybrider / Hva med hk og awd når batteriet er tomt?
fredag 16. januar 2015, klokken 12:55
en ting jeg har lurt på er hva som skjer med en phev når batteriet er tomt? har den da kun de hk som fossilmotoren produserer? og hva med biler som har elektrisk awd, f.eks. V60 phev?
Betyr det at disse biler som ofte markedsføres som sterke og raske med firehjulstrekk kun har dette i 30-50 km? Batteridrift på en phev blir sannsynligvis mest brukt til bykjøring, til og fra jobb etc. I disse sitasjoner har man for det meste lite bruk for awd og ekstra hk. Men når man skal på langturer, da vil man ofte ha bruk for awd (hytten på fjellet) eller hk (Autobahn på sommerferien).
har jeg da forstått det riktig at man ikke har tilgang til alt dette mesteparten av tiden? for batteriet vil gå tomt ganske raskt på en langtur.
Kanskje jeg har missforstått noe? håper egentlig det, da jeg er ganske interessert i en phev.
#53
Avansert: Batterier og Lading / Utendørs strømmåler?
søndag 21. desember 2014, klokken 21:03
Noen som vet hvor jeg kan få tak på en utendørs strømmåler? Har tenkt å lade bilen i carporten og vil gjerne måle hvor mye strøm brukes på bilen over tid. De eneste jeg finner på Clas Ohlson, jula, netonnet er for innendørs bruk. Jeg tenker at utendørs må det i hvert fall være IP44 standard?
#54
Plugg-inn hybrider / Kvalitet på plug-in hybrid etter noen år?
søndag 30. november 2014, klokken 19:56
Kjørte A3 eTron i helgen. Flott bil, ikke noe behov for bensinmotoren så lenge batteriet har nok saft. Trodde bensinmotoren ville være nødvendig ved raskere omkjøringer f.eks. Ikke bruk for bensin under hele prøvekjøringen. Testet naturligvis bensinen noen ganger for å vite at den er der;-) dette i seg får meg inn på spørsmålet som jeg lurer på. Hva om man tenkt å bruke bilen hovedsakelig som elbil (til og fra jobb, kortere turer på kveld og helg under 50km). Dette vil i praksis bety at jeg ille vil bruke bensin store deler av året. Hvor godt er det egentlig for bensineren å bli brukt så lite? En vanlig fossilbil som står i flere måneder hvert år blir ikke frisk på lang sikt.
Noen som har hørt hvordan dette løses? Kjedelig å ha en f.eks. 6 år gammel PHEV som er så dårlig at ikke noen vil kjøpe den brukt?
Sen borde km som bilen rullet være oppdelt på el-km og bensin-km. Da blir det lettere å se hvordan bilen er blitt brukt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA