Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#841
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:41
For å unngå at kabel subber i bakken gjorde jeg det bare på denne måten:


Type 2 holder fra ebay og kabelholder fra biltema. Totalt deler for en drøy hundrelapp tenker jeg, og 10min for å skru alt fast.
Noe ganske tilsvarende gjorde jeg. Tydeligvis alt for enkelt for enkelte her inne...  ;D
Slipper å tulle med å få til å låse seg/risikoen for at den plutselig slipper og ukontrollert sveiver inn kabelen.

En helt annen ting, har aldri åpnet en slik kabeloppruller, men om det er børster eller svivel så må vel dette være et svakt punkt med risiko for varmgang når man kjører mye strøm over tid?
#842
Lading av Tesla / Sv: Rating portal "supercharge-me"
onsdag 29. juli 2015, klokken 07:28
Bumper denne, bra initiativ, men litt få reviews i Norge enda...
#843
Passe på å gi gutta prioritet på superchargerne nordover da...  :)
#844
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk Typical
lørdag 25. juli 2015, klokken 08:51
Hmm,
Det kan vel bare kompenseres med lufttrykk?
#845
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk Typical
lørdag 25. juli 2015, klokken 00:38
Husk s60 sin gevinst ligger i lavere vekt. Dette har kun noe å si ved akselerasjon og opp bakker (men da også med lavere regen ved retardasjon og på bed bakker) På flat motorvei har det absolutt ingenting å si. Når man ser mønsteret ved rated så antar jeg at denne tar utgangspunkt i et slikt snilt kjøremønster hvor vekten ikke har noe å sii.
#846
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk Typical
fredag 24. juli 2015, klokken 21:21
Sitat fra: GOS på fredag 24. juli 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Sandvika på fredag 24. juli 2015, klokken 17:49
Når man fikk litt "underlige" verdier på S60 og S85, så kunne det være at utgangspunktet for de to målingene var forskjellige og ikke representative  :)

Hva er det som er "underlige" verdier?
At S60 skulle ha 57,5kWh tilgjengelig, mens S85 bare skulle ha 75kWh (nå endret til 77,7).
#847
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk Typical
fredag 24. juli 2015, klokken 17:49
Sitat fra: mecanica vergara på fredag 24. juli 2015, klokken 15:26
Men jeg tror det blir feil å bruke argumentet med efekttap på s60en hvis du ikke gjør det samme for S85en. Gjør du det er fortsatt forskjellen ganske stor.
Ja, og nei, og det var litt av poenget mitt. At de dataene som forelå ikke nødvendigvis var sammenlignbare. Når man fikk litt "underlige" verdier på S60 og S85, så kunne det være at utgangspunktet for de to målingene var forskjellige og ikke representative  :)
#848
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk Typical
fredag 24. juli 2015, klokken 12:54
Jepp, D modell.
S60, lavere vekt, lavere forbruk, helt enig.

Er dette snitt av flere målinger eller enkeltmålinger
Om man måler strømforbruket på landsiden 0-90 så er det en god del feilkilder.
-Effekttap grunnet ladehastighet og strømtyver under ladeprosessen (HVAC) vil kunne utgjøre mye mange kWh.
-Den ene bilen kan i prinsippet være langt nede i reserven ved start (negativ prosen), mens den andre akkurat er nede på 0%.


Lite eksempel
Har en følelse av at kanskje 2-3kWh av de 52kWh representerer effekttap og/eller oppvarming/kjøling av batteri/kabinen og ikke ble liggende igjen på batteriet?

Om belaster s60 Regnestykket med denne lille justeringen skulle i så fall bli
49/0,9=54,4   60-54,4 =5,6 i bunn


Om derimot "S85" bilen lader sakte og ikke har behov for hverken kjøling eller oppvarming.
70kWh er 0-90% så er 77,7kWh tilgjengelig og 7,3kWh i bunn

(75kWh vet jeg ikke hvordan du kom frem til).


5,6kWh i bunn vs 7,3kWh i bunn tror jeg er nærmere sannheten. Uansett hvordan man velger å se dette så er det alt for mange variabler og usikre faktorer til å kunne regne dette hjem på denne måten. Da tror jeg det er like greit at man sammenligner rekkevidden på mange biler. Tallene du la frem i forrige post rimer veldig bra med forskjellen på 85/60



#849
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forbruk Typical
fredag 24. juli 2015, klokken 11:44
Sitat fra: mecanica vergara på fredag 24. juli 2015, klokken 07:31
Det har vært mye snakk om hvilket forbruk som er lagt inn og man må holde for å nå typical forbruk. Her er noen av mine tanker om saken.

Tallene som er kjente så langt i fra BB og andre på forumet er følgende. (korriger meg hvis jeg tar feil)
S85 = 189Wh/km
S60 = 205Wh/km

Bilenes batteri har følgende tilgjengelig energi fra 0 - 100%.
S60 = 57,5kW
S85 = 75kW
S85D = 75kW

Typical km ved 100% ladet batteri.
S60 = 270km
S85 = 387km
S85D = 406km

Tallene vil helt sikkert avvike noe fra bil til bil. 

Dette er min beregning ut i fra tilgjengelige kW fra bilene.
S60:   57500W / 270km = 212,96Wh/km
S85:   75000W / 387km = 193,80Wh/km.
S85D: 75000W / 406km = 184,72Wh/km

Tallene er noe høyere en folks erfaringer. Regner jeg på feil måte? Eller er det noen andre årsaker til at tallene blir som de blir?

S85D og P85D har andre tall jeg ikke er kjent med. (Tallene oppdatert på bakgrunn av info under for S85D)
Det eneste dette vel beviser er at "myten" om at S60 96% av batteriet tilgjengelig mot S85 bare har 88% er komedie...   Det er ingen logikk som tilsier at s60 skal bruke mer enn s85 pr. km.
Om vi tar et mer edruelig anslag på å si at begge har 5kwh i brick så får vi 80/55 = 45,5% lengre rekkevidde med stort batteri. 270 x 1,46 = 394km som er midt mellom de to anslagene du gir for typical på s85 og s85d.   Ingenting spennende eller hokkus pokkus her så vidt jeg kan se...

Personlig har jeg typical 318 (80%), mitt forbruk så langt er over 200 på min 85D, dette sammenfaller med mitt forbruk med bilen. Tror derfor at typical er en dårlig indikator for å sammenligne på kryss av bilmodeller, men heller sier noe om kjøremønster(?)
#850
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg mus i min Tesla?
torsdag 23. juli 2015, klokken 15:44
Huff!  ;D
Har noen rare klikkelyder etter car off fra hva jeg antar er kjølesystemet til batteriet, men løping frem og tilbake vil jeg nødig beskrive det som.

Tipset med å la bilen gå på tomgang med garasjeporten igjen funker ikke helt på en tesla heller...
#851
Sitat fra: Amoss på onsdag 22. juli 2015, klokken 15:38
Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:41
Er det en "stor" motor i den og ikke en "liten"?

Med 320HK i singelmotor konfigurasjon så vil jeg anta det i alle fall. Men tror ingen utenfor Tesla vet enda...
Godt poeng, men er jo ikke fullstendig utenkelig at de klarer hente ut enda mer av den lille heller? 320hk er bare 60hk mer enn hva som hentes ut av frontmotoren på P85D. Er jo tydeligvis en sikring og ikke motoren som har vært flaskehalsen på P85D...
#852
Var et "vel" inni der, men burde hatt et spm. tegn til slutt da det var ment som et spørsmål mer enn en påstand.
Det er uansett ytterst få Teslaer som har passert 160.000km (1/10 av 1million miles) men flere som har byttet DU før 1/100 av denne distansen er passert.  :(
#853
Veldig bra ambisjon, og vel teknisk mulig med teknologien.
Litt leit at det vel ikke finnes en Tesla i verden med 1/10 av det som ikke har byttet DU.
#854
Jepp, jeg har ca 314 på 80%, som vel blir  216wh pr. km,  men så har 90% at kjøringen min vært frem og tilbake til jobb. Kald bil rett opp i 100kmt over 10km.

Dette er nøyaktig samme tallet som jeg har på kjørecomputeren.
#855
Er det bare tilfeldig at hos meg så baserer Typical/energiapp seg på 216wh, samme som jeg har hatt i snitt på bilen siden jeg fikk den ny (i påsken)? For meg så ble dette altfor konservativt på langkjøring.

Det som ihvertfall er et problem med er at den ikke forstår at tunneler går gjennom fjell og ikke over, veldig tydelig for alle som har ankommet Aurland østfra...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA