Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#586
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
fredag 27. april 2018, klokken 17:00
Sitat fra: kirky på fredag 27. april 2018, klokken 14:12
Sitat fra: OlaM på fredag 27. april 2018, klokken 13:33
Sitat fra: Vidar_H på fredag 27. april 2018, klokken 12:54
Er det noen som har en god kalkulator som sammenligner flere Tesla modellers rekkevidde? Jeg googler og googler og finner ikke en god en. Jeg fant en for noen uke siden som jeg ikke klarer å finne igjen. Den jeg tenker på kunne man sammenligne to Model ser opp mot hverandre og skru av AC og bytte hjul, osv.

Du kan gange batteritallet med 5, Model X med 4. Det er veldig cirka. De nyeste Model Sene er litt bedre enn det, ikke-P er litt bedre enn P, tohjuls er litt bedre enn firhjuls, 60 litt bedre enn 85, osv. Men det er ikke veldig signifikante forskjeller. Hvis en facelift 90 klarer 450 km men en pre-facelift 90 bare klarer 420, så betyr nok ikke det at du selger hytten som er 440 kilometer unna. I begge tilfeller lader du en slump på veien.

Har ikke AWD bedre rekkevidde enn tohjulsdrift?
Korrekt,
#587
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range mode året rundt?
lørdag 21. april 2018, klokken 20:14

Sitat fra: Jeronan på lørdag 21. april 2018, klokken 18:16
Never ever use range mode!

Tried it few times and range benefit is negligible. Not worth it with all the negatives.

I just use Chill Mode instead to get my consumption down.

Akselerasjon i seg selv på en elbil medfører i utgangspunktet ikke økt forbruk så tror kanskje ikke Chill mode hjelper deg så mye om det da ikke betyr at du bremser  mindre. Få ned hastigheten så får du ned forbruket.
#588
Model S 2013 - 2022 / Sv: Smart lading
søndag 08. april 2018, klokken 11:06
Styringssystemer kommer nok fort når timesprising kommer, inntil videre så vil nok de fleste komme lang med å la bilen automatisk starte lading etter midnatt.
#589
Tesla / Sv: Dollar på vei ned..... billigere Tesla???
onsdag 04. april 2018, klokken 19:26
Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. april 2018, klokken 10:25
Dollar er vel på vei opp igjen 7,84 (eller krona ned er vel riktigere)
Vel var vi en prosent nedenfor der vi er nå 2-3 dager for et par uker siden, men å konkludere med at dollar er på vei opp er i overkant tabloid.  :police:
#590
Tesla / Sv: Burde Auto Pilot være gratis?
lørdag 31. mars 2018, klokken 16:46
Har mye glede av det, men burde være gratis. Nesten litt drøyt å ta seg betalt for noe som er så umodent som AP 2 og beta og som man ikke kan presentere en plan for når man kommer ut av beta.
#591
Nå jeg fikk tydeligvis ikke med meg det poenget at vi snakket om bakhjulsbilene.. min står vel på 97% nå med 406km. Mars 15 bil med 40tkm. Ladet over 80% 5 ganger kanskje, aldr føri over 95%.
#592
Rated 506, ikke fått nytt batteri. Beklager 85D
#593
Sitat fra: GOS på tirsdag 27. mars 2018, klokken 16:32
Sitat fra: tuslaman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:10
Ok..takk muffinman og mthoring

Kom på at ting ofte løser seg av seg selv med Tesla..

Kjørte meg en tur og så satt den på lading igjen. Nå er den i hvert fall oppe i 364km med litt over en time igjen. Så da burde den vel havne på 370-375. Litt rart, for jeg er helt sikker på at jeg hadde den på rundt 400km i sommer..

Det var dog ingen blått snøsymbol over rangen..den har jeg sett før når det har vært eksepsjonelt kald om mårran. Men ikke i solsteka nå.

Meg bekjent så har ingen S85 eller P85 sett 400 tkm siden våren 2014. Da kom det en Software oppdatering som endret litt på hvordan den kalkulerte.
??? Står 400km og fortsatt lader hos meg nå...
#594
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 26. mars 2018, klokken 22:45
Sitat fra: Amoss på mandag 26. mars 2018, klokken 13:13
Sitat fra: trykkertor på mandag 26. mars 2018, klokken 12:56
Står ingenting der om hvem som eier grunnen bilen står på. Det er derfor jeg leser mellom linjene og spekulerer. Men står ikke svart på hvitt.

Sant nok, men det sto rimelig tydelig "mellom linjene" i og med at det ble påpekt at det var en konflikt mellom 2 huseiere. Bileieren må da nødvendigvis være en av disse, og siden borttauing tydeligvis ikke var ett alternativ så sier det seg strengt talt selv at bileier enten eier tomten han står på eller i det minste har rett til å stå parkert der han står. Er rimelig sikker på at oljeselskapet/marinaen hadde vurdert borttauing heller enn å risikere å ikke kunne levere dersom det var ett alternativ.
rask sjekk på seeiendom.no. Påfyllingen står ikke på tomta til marinaen, men på en boligtomt. Ingen tinglyste rettigheter på denne eiendommen. Tipper det er en sånn klassisk uformell avtale mellom opprinnelig eier som ikke ny eier er blitt gjort kjent med.
#595
Sitat fra: N00b på tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:56
Så praksis lik rekkevidde for en 75 veier mindre.
Vet ikke om det er riktig, men ser at i vognkortet så står 85D oppført som kun 1kg tyngre enn 75D.

Men leser innimellom dette på forumet, har man noe underlag for at vekt har signifikant effekt på rekkevidde?
Litt forenklet fysikk tilsier at vekt kun medfører økt energibruk som knyttet til effektivitetstap ved regenerering vs. akselerasjon. Når egenvekten kun fra  økes noen veldig små % største til minste pakke(?) så tipper jeg at drosjesjåfører som kjører milesvis i byen og de som kjører over fjelloverganger kan se minimal effekt, ved langkjøring langs hovedveier/motorveier tviler jeg på at dette overhode er målbart....
#596
Sitat fra: o.b.lix på mandag 19. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: Sandvika på mandag 19. mars 2018, klokken 14:38
Problemet er dog at nå har de null fokus på AP 1

Nei det er ikke riktig, AP1 blir fortsatt utviklet etter AP2 kom, bl.a. fikk den skilt-lesing/autojustering av fart etter AP2 kom. Men den er bortimot makset ut hva den klarer i forhold til hardware. AP2 har myyye mere å gå på.

For å si det på en annen måte,tviler på at AP1 noen gang mister beta stemplet. Dette er jo strengt tatt ikke helt greit...
#597
Da jeg kjøpte min bil i 2015 var AP 1 inkludert, tvilsomt noe jeg hadde giddet å betale mye for. Nå er det for meg blitt et must. Prøvde AP 2 bil nedover E6 for en stund siden og tok meg stadig i å småirriterte meg over hvor at den ikke var like bra som egen bil. Virker å være 1-2år bak i utviklingen. Problemet er dog at nå har de null fokus på AP 1, mens AP 2 vil fortsette å bli bedre å bedre. All den tid de nå har lovet endel funksjonalitet ved salg av AP 2 biler så kan de ikke forlate denne plattformen med halvgjort arbeid slik som situasjonen er på AP 1.

Ser det tidligere blir anbefalt P85D, folk er forskjellig, men selv ville jeg i bruktmarkedet styrt unna P modeller. Er man villig til å betale 100.000+  for å trekke fra ~1 sek. på 0-100 tiden så er det ikke usannsynlig at bilen er «brukt» tilsvarende.
#598
Veldig lite som er must. Prøv å unngå sort lakk og som tidligere nevnt her er så er soltak nødvendig for å montere takstativ. På en bil uten hengerfeste så er det mye rart jeg har reddet meg ved å kunne transportere på tak. 
#599
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg elendige vinterdekk?
lørdag 10. mars 2018, klokken 11:15
Om han som solgte dem sa de de var HELT rå så har du vel svaret ditt der?  :D
#600
Skal ikke greie ut all verden da det vil føre til avsporing, men i mitt tilfelle ser det mer ut som 120k-140k. tilbakestiller 45000km, ny dekk, midtkonsoll, 4g, bedre støyisolering, ny front, et par år ekstra før garantien går ut...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA