Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#571
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
lørdag 22. september 2018, klokken 00:16
Vet ikke om noen har påpekt dette tidligere, men ser flere av bildene på de amerikanske sidene er hentet fra Oslo og Fornebu...

https://www.audiusa.com/models/audi-e-tron/2019/build/exterior.html?pr=GENBAE0S0DWPS_2019|A2A2|HQ
#572
Model S 2013 - 2022 / Sv: Farger
tirsdag 28. august 2018, klokken 10:41
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 28. august 2018, klokken 01:58
Helt enig.
De som bestilte AP1 Performance british racing green "driver edition" bwd med den store frunken, har et sjeldent samlerobjekt.  :+1:
Arrestert meg om jeg husker feil, grønt var vel utgått allerede da AP1 kom?

Flott farge, men gitt fargens sterke kobling mot BRG navnet så tenker jeg den bør være forbeholdt Jaguar, Lotus, Aston Martin etc.
#573
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor ofte ta service?
tirsdag 07. august 2018, klokken 09:49
Med forbehold om endringer som er kommet siste året, det lå noen lister ute som gjorde at jeg konkluderte med at annenhvert år ville være tilstrekkelig. Fritt etter minne,  1årlig service besto da av å telle antall hjul og sparke litt i dem og ta litt silikon på listene.  Hvert andre år så var det litt tyngre service som bl.a inkluderte bytte av kjøleveske. Siden den gang har man innsett at motor også trenger litt omsorg i form av oljeskift. Garanti var ihvertfall ikke knyttet mot servicebesøk tidligere så du lever nok greit uten årlig service om du er i stand til å følge med litt selv med jevne mellomrom.
#574
Sitat fra: smokey på fredag 06. juli 2018, klokken 19:42
For å nyansere diskusjonen litt.

Hadde bilen akkurat inne på service i Drammen (hentet i dag faktisk). Ved innlevering forrige uke nevnte jeg at dørhåndtak høyre bak hadde begynt å få blemmer. De har tydeligvis på lager for ble byttet (håndtak og noe innmat). De oppdaget også diverse småproblemer (lekkasje bl.a.) med AC som de byttet - en fordel siden det snart blir tur sydover til "varmere" strøk. Og noe annet tjafs jeg ikke husker i farten, men hvor delene tydeligvis var i Drammen eller kom fort.

De har utfordringer, men helt kølsvart virker det ikke være. Spurte ikke hvor delelager var/delene kom fra.
Har ventet 3mnd på dørhåndtak (vil ikke åpne), fikk beskjed om at dette tidligst kom på lager i August...
#575
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forskjell på ap1 og ap2
fredag 29. juni 2018, klokken 10:29
Begynner å innse at mye av det som ble sagt at "bilen" skulle kunne gjøre etterhvert ikke gjelder den bilen jeg kjøpte i 2015, men Tesla sine biler generelt.

Nekter å tro at Tesla fortsatt har noe team som jobber med AP1 og å fjerne "Beta" stempelet i det hele tatt.
#576
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurderer ny TMS
tirsdag 12. juni 2018, klokken 08:26
Ja, forutsatt at man følger bruksanvisningen til punkt og prikke, men folk gjør jo ikke det. Feks skriver du at man ikke skal montere ved under 0 grader og at det kun skal stå på noen timer.  Folk bruker jo dette til ski(?!), Kun brukenes annenhver påske da? Du skriver selv at de det syndes med  vanlige takfester også, og det er mye av  poenget,  en skrudd kobling er mye mer robust og det skal syndes mye mer der før det blir en akutt risiko. Man ser liksom om mutterne ikke er strammet og skulle det på magisk vis skru seg ut så vil du høre det godt inne i bilen.

Og ja, glasstaket holder sikkert, men at det er beregnet for kollisjon beviser jo ingenting da taklasten kommer i tillegg til hva det er beregnet for..
#577
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurderer ny TMS
søndag 10. juni 2018, klokken 21:08
Sitat fra: georglu på torsdag 07. juni 2018, klokken 13:07
Sitat fra: Snapcase på torsdag 07. juni 2018, klokken 12:57
Hadde aldri tatt sjansen å bruke takboks med sugekopp fester. Høres spinnvilt ut.

Bråbremse og se takboks fly inn i bakruta til bilen foran hvor det kanskje sitter barn.

Da er det nok ikke bare ei bot som vil svi i årene fremover, ræva di også

Her er det frykt og ikke rasjonalitet som spiller inn, dessverre (Rasjonalitet er dessverre ikke menneskets sterkeste side).

Vakuumet som skapes under sugekoppene er mer enn nok til å holde stativet på plass. Sier seg selv at det må være en god margin her for å ta høyde for at noe av vakuumet kan forsvinne over tid.

Og som alltid er det selvsagt føreren av bilen som har det endelige ansvaret for at all last er forsvarlig sikret. Det gjelder også for ordinære takbokser. Vil tro det er mange (håper egentlig ikke det, men folk er ofte late/ignorante/osv) som enten overlaster takboksene sine eller ikke sikrer innholdet i dem. Lite som holder igjen ski og annet gods hvis det ikke er sikret inne i boksen.

EDIT: Det ser ut som hvert vakumfeste tåler inntill 95 kg (210 pund) i inntil 120 km/t (75 mph), så det vil si i underkant av 400 kg for fire fester. Det må vel være mer enn de fleste biler har lov å ha på taket i utgangspunktet?

https://www.seasucker.com/collections/vacuum-mounts/products/6-seasucker-black
Er tilnærmet umulig å komme opp med et kvalifikasjonssystem for sugekopper som tar høyde for alt som kan skje i virkelige verden. Hva med skitt? fukt? Kondens? Temperatursvingninger? Trykkforandringer? Gummi som morkent? De løsningene jeg har sett har illegalt noen løsning for å verifisere vakuumet eller melde fra om om mister dette.
#578
Model 3 / Sv: Rekkefølge på reservasjoner
lørdag 02. juni 2018, klokken 23:46
Vet ikke om det har vært diskutert før, men tror ganske sikkert at Tesla vil prioritere markeder med kapasitet på service centrene inntil barnesykdommene er plukket av. «Business sense» trumfer garantert «rettferdighet», og vi vil se svært få Model 3 her med det første.
#579
Kjørestil, slipstreaming, batteritemperatur er andre viktige faktorer.
#580
Sitat fra: mthoring på søndag 20. mai 2018, klokken 19:41
Sammenlignet tilfeldigvis forbruk på samme tur ca 2 mil tur på samme tidspunkt med to biler, en med arachnid og en med slipstream. Forbruket var nesten helt identisk. Hhv 173wh/km og 171wh/km. 80 sone hele veien. Den med slipstream holdt nok i underkant av 10km/t høyere snittfart. Så det er nok en forskjell, men ikke veldig stor.
Litt forenklet tommelfingerregel 10% økning i hastighet = dobling av luftmotstand. Tror du har store feilkilder (mot og medvind?) i din beregning som utgjør uendelig mye mer enn felger...
#581
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 27. Mai.
fredag 18. mai 2018, klokken 07:55
Har jo sett Model 3 2-3 ganger i vinter, to ganger på Rud. Mulig den er der ennå om noen sliter med å vente.
#582
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
søndag 13. mai 2018, klokken 10:14
Sitat fra: kamuflars86 på lørdag 12. mai 2018, klokken 22:17
, samme opp mot fullutstyrte p85dl som ikke kan sammenlignes med 70d..

Jepp, 70D'en er ikke «rævkjørt» og har rimelig forsikring. Likevel tilstrekkelig krefter til å gjøre sikre forbikjøringer.  :angel:
#583
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lys under bakdører virker ikke
søndag 13. mai 2018, klokken 10:07
Ærlig talt Muffinmann, du burde visst bedre. Din jobb her på forumet er å hjelpe og veilede  oss andre, tvilsomt at noen kan gi vettuge svar om du ikke allerede vet.   ;D
#584
Model Y / Sv: Model Y??
torsdag 10. mai 2018, klokken 23:57
Ser nå at den har bakdører som er plassert slik at det aldri ville være plass til lasteplan... Er nok en Model 3 uten støtfanger og bakluke montert.
#585
Model Y / Model Y??
torsdag 10. mai 2018, klokken 21:46
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA