Sitat fra: JorEl på søndag 25. november 2018, klokken 11:17Beklager avsporing. Det du skriver er ikke feil, men mener argumentet er av mange misforstått og gitt alt for mye vekt i forhold til praktisk forskjell (Andre har tidligeret bl.a hevdet at 70 batterier er gir bedre forbruk en 90 batterier.
Ellers drar man jo rundt på mange unødvendige kilogram som igjen fører til høyere forbruk.
EN OND SIRKEL I ELBILVERDEN, håper Jaguar får det til, til slutt.
Alle bilturer har i snitt like mye retardasjon som akselerasjon og i snitt så kjører vi like mye i utforbakke som i motbakke. Ved normal defensiv kjøring med lite bruk av bremser så er regenereringen så effektiv (70-80% effektivitet) at 5-10% forskjell i vekt (15-30% batterivekt) er neglisjerbart.
Eksempel 100kg ekstra batteri * 0,3 effektivitetstap = 30kg. Omtrent samme effekttap som å ha med seg reservehjul i en ICE bil.
Avhengig av kjørestil og topografi så vil du nok sjelden se over 1%.
Det som synes tilsvarende undervurdert er luftmotstand. Ser på forumet at folk sammenligner bilturer med hverandre og konkluderer med det ene og det andre. Journalister har til og med «testrunder» for å sammenligne forbruk på tvers av merker. Luftmotstand er ekstremt eksponensiell med hastighet. Skarve 5-10% forskjell i lufthastighet grunnet en anelse lavere hastighet, litt tettere trafikk eller et flau bris den ene eller andre veien kan glatt utgjøre 10-15% rekkevidde. Halvåpent vindu og skistativ, så er kan du sikkert trekke fra 10% til.