Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#526
Sitat fra: JorEl på søndag 25. november 2018, klokken 11:17
Ellers drar man jo rundt på mange unødvendige kilogram som igjen fører til høyere forbruk.
EN OND SIRKEL I ELBILVERDEN, håper Jaguar får det til, til slutt.

Beklager avsporing. Det du skriver er ikke feil, men mener argumentet er av mange misforstått og gitt alt for mye vekt i forhold til praktisk forskjell (Andre har tidligeret bl.a hevdet at 70  batterier er gir bedre forbruk en 90 batterier.

Alle bilturer har i snitt like mye retardasjon som akselerasjon og i snitt så kjører vi like mye i utforbakke som i motbakke.  Ved normal defensiv kjøring med lite bruk av bremser så er regenereringen så effektiv (70-80% effektivitet) at 5-10%  forskjell i vekt (15-30% batterivekt) er neglisjerbart.

Eksempel  100kg ekstra batteri * 0,3 effektivitetstap = 30kg. Omtrent samme effekttap som  å ha med seg reservehjul i en ICE bil.

Avhengig av kjørestil og topografi så vil du nok sjelden se over 1%.


Det som synes tilsvarende undervurdert er luftmotstand. Ser på forumet at folk sammenligner bilturer med hverandre og konkluderer med det ene og det andre. Journalister har til og med «testrunder» for å sammenligne forbruk på tvers av merker. Luftmotstand er ekstremt eksponensiell med hastighet. Skarve 5-10%  forskjell i lufthastighet grunnet en anelse lavere hastighet, litt  tettere trafikk eller et flau bris den ene eller andre veien  kan glatt utgjøre 10-15% rekkevidde. Halvåpent vindu og  skistativ, så er kan du sikkert trekke fra 10% til. 
#527
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny i Tesla-verden og søker å kjøpe brukt
tirsdag 20. november 2018, klokken 18:29
Soleklart 70d. Dette er en mer moderne bil. Sef, Støyisolering, AP og bedre bremser. Garanti betyr også mye på disse bilene. Ladehastighet, i ditt tilfelle noen få minutter ekstra noen ganger i året.  D bilene har også øreputer lavere forbruk
#528
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny i Tesla-verden og søker å kjøpe brukt
mandag 19. november 2018, klokken 21:42
Enda en AP ikke-AP diskusjon?
La oss ikke spore av tråden. Vi kan vel heller være enig om at det er en teknologi mange elsker,  tiltross for noen begrensninger, mens noen ikke ser poenget i det hele tatt.
#529
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
søndag 18. november 2018, klokken 19:58
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 18. november 2018, klokken 19:14
Sitat fra: hemi på søndag 18. november 2018, klokken 16:46
Stortsett kjøpt, og klint til med typ altpå utstyrslista, og fått grei rabatt, nå var ikke selgerne sikre på om det var noe rabatt, ble forsikret om at info skulle komme.

Om det ikke blir i Norge, men i Tyskland og UK så blir det jo import over en lav sko.
kanskje ikke UK med det første
#530
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny i Tesla-verden og søker å kjøpe brukt
søndag 18. november 2018, klokken 18:30
Du ga ikke mye å gi råd basert på, men ser ut som om du holder deg langs supercharger akser, lite vits med noe større enn 75/85 om du skal mest mulig for penga. Nyere 75 med lengre garantiperiode vs. 85 med litt lengre rekkevidde.
#531
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
søndag 18. november 2018, klokken 13:01
Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 18. november 2018, klokken 10:35
Det er så urealistisk å sammenligne priser på Tesla og E-tron.  Vil en kjøpe Audi, får en forholde seg til prisene på Audi,  alternativt får en kjøpe Tesla, hvis en har lyst. Helt uaktuelt for meg. Like dumt som å sammenligne Opel og Audi. En svoger kjøpte akkurat en Opel. Den var fylt opp med utstyr og prisen var vel bare det en betaler for utstyret til en Audi. Ergo skulle alle kjøpe Opel, ut i fra prisnivået - men salget er helt ubetydelig i Norge allikevel.
Ehh?
Poenget ditt var at man ikke kan sammenligne bilmerker eller ha en formening om utstyrsnivået i basismodellen?
#532
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
søndag 18. november 2018, klokken 05:25
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 18. november 2018, klokken 00:03
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 23:05PS. Kikket litt på prislisten for A6 2019 og fant noe jeg synes er litt morsomt. Audi er så generøse at de fører opp "Trepunktsbelter for alle sitteplasser" på listen over standardutstyr. Dette har vært i lovverket i 20år, og jeg kan ikke komme på noen biler som ikke har hatt siden 70-tallet?
Dette er ikke sant.
Midtsetet bak på de fleste biler var 2-punkts til langt inn på 2000-tallet.
Stemmer for midtsetet det, redigert.
#533
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
lørdag 17. november 2018, klokken 23:05
Sitat fra: daktari på lørdag 17. november 2018, klokken 22:15
Tror du glemte stereo, Tesla har vel premium hifi som standard nå.

Alle Teslaene har nå et form for glasstak, her matcher de ikke lenger siden nye biler ikke kan åpnes lenger.

SitatParkeringsassistent; bilen tar over styringen mens du rygger og sjåføren må kun bruke gasspedalen og bremse -
Her er Tesla hakket bedre, da den både gasser, bremser og skifter gir hvis du starter den. Men dette følger autopilotpakken til 45.000,-

Biodefense er også fantastisk, hepa-filteret gjør bilen i praksis helt fri for eksoslukt m.m., også i tunneler.

Selvlukkende dører er standard på X, mens Audi tilbyr servolukking.

Tesla har vel ikke lys i dørlistene?
Du har sikkert rett på mye, og man kunne sikkert lagt til enda flere ting som rattvarme, varmer på viskerne, gps styring av homelink og luftfjæringer , og så vidt jeg kan se så har er det også lys i listen.  Men ikke vi skal spore av denne tråden.

Hovedpoenget mitt med opprinnelige innlegg er at entry modellen av E-tron er så ribbet at det er direkte flaut for et preimummerke. Mye av dette er gjort bare for å kunne presentere en lav pris i visshet om at enkelte av opsjonene uansett kalles av. Skulle noen f.eks. komme på å bestille uten setevarme vil det ikke overaske meg stort om av standardiseringshensyn var like, men ikke koblet opp.

Det er i utgangspunktet greit å være "smart" og prise taktisk, likevel synes jeg nok at det blir rart på en "premiumbil" som skryter av at "forspranget ligger i teknikken" å kalle utstyr som er standard på de fleste andre merker for ekstrautstyr. I mine øyne svekker dette merkevaren.
#534
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
lørdag 17. november 2018, klokken 20:17
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 17. november 2018, klokken 12:36
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 10:48
For meg så er alternativet TMS eller TMX.  Noramlisert for så må man legge til hhv. 100.155,- for TMS standardutstyr og 114.655,- for TMX standardutstyr. (Da har jeg ikke hensyntatt standardutstyr hos Tesla som Audi ikke engang har på lista). 

Kan du legge et ut regneark som viser dette punkt for punkt?
Litt nøyere gjennom og så at noen av tilleggene hos etron faktisk er gjensidig utelukkende slik at noe kunne lukes ut, men følgende mener jeg at Tesla har tilsvarende løsninger som standard.:

Ambientebelysning - Opprinnelig i teknikkpakken til Tesla, nå inkludert i standard. 

Audi Connect key; muliggjør å komme inn i bilen via telefonen og gi andre tilgang via telefonen (kun for android-telefoner)

Audi music interface med USB-uttak foran og bak - Litt uklart hva Audi legger i dette, men Tesla har tilgang for ekstern hd og telefon med musikk på. I tillegg følger det med Spotify abonement i bilen.

Belyste innsteglister foran og bak

Dekktrykkontroll, direktemåling på hvert enkelt hjul med visning i MMI systemet

Elektrisk innklappbare og automatisk avblendbare utvendige speil - Opprinnelig i teknikkpakken til Tesla, nå inkludert.

Elektrisk innstilling av rattstammen -

Elektriske seter foran med minne på førersetet, inkludert elektrisk korsryggstøtte foran

Førklimatisering; forhåndsoppvarming av kupé, seter og ratt (seter og ratt forutsetter at det er valgt som ekstrautstyr). Aktiveres i MMI eller appen myAudi. - Tesla har ikke mulighet til å stille inn formaring fra MMI, men bruker smart pre-conditioning. 

Homelink - Garasjeport åpner. (sjekk om din garasjeportåpner støttes her på www.eurohomelink.com)

Komfortmidtarmlene, justerbart i lengde og vinkel - Tesla kan ikke justeres i vinkel, ørlite trekk.

LED e-tron innstegslys -

Parkeringsassistent; bilen tar over styringen mens du rygger og sjåføren må kun bruke gasspedalen og bremse - Standardutstyr på tidligere Tesla, muligens nå endel av AP pakken. Har ikke tatt med selvkjøring.

Premium luftkvalitet; inkluderer ionisering av luften som reduserer skadelige partikler og valg mellom 2 dufter (4 styrkenivåer) som gir frisk lukt i kupéen - Tesla har også sitt bio defence fjas. 
Ryggekamera -

Servolukking av dører

Setevarme foran og bak

Trafikkskiltgjenkjenning, kamerabasert 

Adaptive vindusviskere med integrerte spylerdyser i viskerarmen - Tesla adaptiv ja, men spylerdyse ikke i viskerarmen, vektet lavere...

Klimaanlegg, 4-soners - Model s har 2-soner mens Model X tror jeg har 3-soner Vektet lavere

Pre sence baksetepakke; sideairbager bak, reverserbare beltestrammere bak, opplyst ring rundt låsen til setebeltet - Tesla har ikke "opplyst ring rundt låsen"

Kommenter gjerne om det er noe konkrete feil i listen, men ikke la dette stjele tråden mer enn det har gjort.
#535
Audi e-tron / Sv: Import av Audi e-tron
lørdag 17. november 2018, klokken 16:49
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 17. november 2018, klokken 15:22
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK

Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.

Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.

Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)

https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/

mener det ikke skal være verre enn.. 
885.000,-/1,35  = 655Sek eks. mva  = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-

Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK

25% mvapåslag utgjer 20% av totalsummen.
så del på 1,2 for å finne pris uten mva

Auda, hee stryker du på enkel matte. Funnet frem flaska litt tidlig på lørdagskvelden??  :police:

100kr eks mva + 25% mva = 125kr. Enig så langt?

Trekke fra mva igjen.
125kr ink mva - 25% mva
(125 /1,2 = 104,16)
Eller
(125 /1,25 = 100)

Tror du forvirrer deg selv  en annen metode som er å skrive x 0,8 som er å trekke ut 20%.
#536
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
lørdag 17. november 2018, klokken 10:48
"Premium" stempelet som mange her er opptatt hander vel egentlig om tre ting, funksjonalitet, opplevd kvalitet og faktisk holdbarhet.

Audi går nok Tesla en høy gang på opplevd kvalitet, men pisser på sitt eget brand når de presenterer en basismodell som mangler funksjonalitet som ingen biler i den vestlige verden selges uten.

For meg så er alternativet TMS eller TMX.  Noramlisert for så må man legge til hhv. 100.155,- for TMS standardutstyr og 114.655,- for TMX standardutstyr. (Da har jeg ikke hensyntatt standardutstyr hos Tesla som Audi ikke engang har på lista). 

Kunne sikkert gjort tilsvarende sammenligning med enkleste Skoda Octavia fra samme konsern og fortsatt kommet ut med tilleggsutstyr for ganske mange tusen.
#537
Audi e-tron / Sv: Import av Audi e-tron
lørdag 17. november 2018, klokken 00:38
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK

Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.

Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.

Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)

https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/

mener det ikke skal være verre enn.. 
885.000,-/1,35  = 655Sek eks. mva  = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-

Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
naturligvis, blingset
#538
Audi e-tron / Sv: Import av Audi e-tron
lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK

Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.

Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.

Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)

https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/

mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35  = 655Sek eks. mva  = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-

#539
Audi e-tron / Sv: Til kønummer mindre enn 800
fredag 16. november 2018, klokken 20:20
Enig med tidligere talere. Her ble noen litt høy på venteliste. Skal lage en ordentlig pro/con i helga. Mandag starter nok prosessen med å få tilbake depositum + konfigurere amerikansk elbil. Jokeren er jo muligheten for parallellimport om andre regioner er mindre grådige.


2600 for homelink som sikkert koster 30 å installere?  Og hvem tar betalt for varme i setet????
#540
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
torsdag 15. november 2018, klokken 23:43
Mye her som var latterlig dyrt. Regner med det kommer noen fornuftig prisede pakker ganske kjapt
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA