Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#31
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 05. januar 2023, klokken 03:50
Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:27
Sitat fra: Sandvika på fredag 30. desember 2022, klokken 08:19-Evne til å skalere produksjon. Herunder produsere nok batterier selv, få ny gigafabrikker opp å stå og komme til markedet med nye modeller som adresserer viktige segment.

Hvordan kan du påstå at de har feilet med å skalere produksjon når de har skalert raskere enn noen andre?
De skalerer raskere enn noen andre, men benchmark for Tesla og antakelsen for deres prising har ikke vært hva andre klarer. De hadde en edge på at de ikke hadde batteri bottlenecks fordi de bygget batteri produksjonskapasitet. Nå kjøpe de batterier i markedet på lik linje med andre.

Kina, Nevada og Tyskland fabrikkene har alle vært belemret med tildels store forsinkelser i ramp-up.

For Model Y og semi har det tatt mer enn dobbelt så lang tid som indikerte av Tesls å få igang fullskala produksjon.

Igjen, det er ikke det at Tesla er "dårlige", de er faktisk veldig flinke sammenlignet med konkurrentene. Problemet er at de har kommunisert alt for offensivt, og markedet har tatt hele historien med hud og hår og litt til når de har priset. Da blir fallhøyden stor.
#32
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 30. desember 2022, klokken 09:29
Sitat fra: arthur på fredag 30. desember 2022, klokken 08:26
Sitat fra: Sandvika på fredag 30. desember 2022, klokken 08:19
Når det sagt, jeg tror dagens prising er en overreaksjon. PE på 30 tallet er alt for billig.

Hva mener du den skal være, og hvorfor? SKal "riktig" P/E i noen grad f.eks reflektere risikofri investering, rentemarkedet som vel har beveget seg en god del den senere tid, over fire prosent fastrente på innskudd et eller to år for "menigmann"?
Jeg har ikke gjort noe detlajert analyse av caset så skal ikke gi noe guiding, men selskapet har en EPS som har vokst jevnt og trutt "gjennom null" for et par år siden til 3,2USD i dag. Selv om veksten kanskje vil avta noe så kan man anta at EPS vil fortsette å øke på en noe lavere rate, kanskje 1USD per år? I så fall rom for misnt 50% oppside
#33
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 30. desember 2022, klokken 08:19
Mine tanker nå er at Tesla har blitt "avkledd" på to viktige områder som  skulle gi dem eksplisitte konkurransefortrinn som igjen lå til grunn for deres prising

-Modenhet og viktighet av digitale løsninger herunder FSD. Her lå forventninger om høyere margin og nye forretningsområder inkludert robottaxier etc.

-Evne til å skalere produksjon. Herunder produsere nok batterier selv, få ny gigafabrikker opp å stå og komme til markedet med nye modeller som adresserer viktige segment.

Når de relatert til disse (urealistiske) målene har feilet så blir de dobbelt straffet,det er grenser for hvor fort et selskap kan ekspandere, de er grenser hvor mye de kan tjene på hver bil.
Tesla må rett og slett forholde seg til de samme naturlovene som alle andre.

Når det sagt, jeg tror dagens prising er en overreaksjon. PE på 30 tallet er alt for billig. Tesla har levert veldig bra siste par år, bare ikke så bra som lå til grunn for de urealistiske forventningene la til grunn.  Så sant vi ikke går inn i en depresjon så vil de kapitalisere på å faktisk ha et bra  produkt og lavere  produksjonskostnader i fremtiden.


#34
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 28. desember 2022, klokken 21:52
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:26
virker som du undervurderer Tesla sin temmelig sterke posisjon på batteriproduksjon
Trodde jeg også, men Pamasonic bygger fabrikker for Tesla, og det kjøpes vel masse LG også for tiden?
#35
Model Y / Sv: MYP 2022 vs 2023
torsdag 22. desember 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Lucifer- på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:42
Sitat fra: geear på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:33...og har kjøpt to nye uten etterpå. Orka ikke bruke energi på det.

Men du kjøper fortsatt Tesla, så noe bra må de jo gjøre :)
Ellers kom jeg fra en 21 LR til en 23 P, og de største forskjellene i praksis er mindre støy i kupeen, raskere MCU og varme i viskerne. Nyttelasten er fortsatt bra til klassen å være med 451+75kg.

Jeg mener å ha hørt at det også er dobbel-isolerte sideruter bak nå, istedenfor 1,5, men det var iallefall noe som kom på P i 22'. Usikker på om kineserne har fått på plass det.
Tror egentlig den hatthylla gjør like mye for støyen som vindusrutene. Største forskjellen mellom de to bilene for meg er svingradius som er blitt betydelig bedre.
#36
Tesla SW og AP / Sv: Parksensor Y Performance
torsdag 22. desember 2022, klokken 08:34
Jeg har hatt Y med og nå uten sensorer.
Fått melding om at sensor var dekket av snø en gang, aldri problem med falske utslag på noe. Dette er en kreativ løsning fra Tesla for å løse et leveringsproblem, ikke noe annet. Når man sier at Teslavision skal fikse dette "snart", så klarer jeg ikke å befri meg fra tanken om at dette er samme "kommunikasjonsavdeling" som i slutten av 2016 meldte at AP skulle kjøre kyst-til-kyst i USA innen utgangen av 2017.
#37
Model Y / Sv: Gratis Lading
søndag 18. desember 2022, klokken 23:01
Sitat fra: ElBilLover på søndag 18. desember 2022, klokken 22:10
Sitat fra: Sandvika på søndag 18. desember 2022, klokken 19:36

B) de som fikk i November har sittet å ventet i 6mnd pluss på bilen, de som får nå har ofte bare noen uker.
Merkelig. Hørte om folk som bestilte i oktober som fikk i  tidlig Desember. Helt random mao.
Jeg bestilte en hvit (m/ sort int.) TMY P i august og får bilen neste uke. Det er ikke alle som er så heldig å bare vente i noen uker...
#38
Model Y / Sv: Gratis Lading
søndag 18. desember 2022, klokken 19:36
Hentet 23/11. Et sted setter de grensen, og personlig bryr jeg meg ikke så mye om dette,, MEN
A) Jeg fikk aldri beskjed om at en nøkkelkomponent, ultralydsensoren var tatt bort. Det kunne argumenteres med at de bilene som fikk dette fjernet kunne kommet med i programmet.

B) de som fikk i November har sittet å ventet i 6mnd pluss på bilen, de som får nå har ofte bare noen uker.


#39
Model Y / Sv: Gratis Lading
søndag 18. desember 2022, klokken 08:34
Takk for avklaring. Den detaljen overså jeg, ante ikke at RWD var kommet enda til Norge
#40
Model Y / Sv: Gratis Lading
søndag 18. desember 2022, klokken 08:11
Sitat fra: Kim- på søndag 18. desember 2022, klokken 00:08
Hva mener du? 544' nypris og er lagt ut til 585'.........
544??? Hvor har du det fra. Gå inn å konfigurer Selv og se hva som dukker opp i bunn av siden.
Bil 560k
Sort lakk 10k
Dok avgift 12k
Vrakpant 2k
#41
Model Y / Sv: Gratis Lading
lørdag 17. desember 2022, klokken 23:43
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 17. desember 2022, klokken 18:15

Kjør på. Veldig mange som er klar til å ta over biler.

Er det?
Sjekket raskt innom finn. Ser ut som om noen flippere begynner å få kalde føtter. I skrivende stund har Auto Solution ønske om å tjene 668,- på denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=283880733
#42
Model Y / Track mode på plass på Performance
fredag 16. desember 2022, klokken 17:58
Den aller viktigste funksjonen på bilen jeg ALDRI kommer til å benytte. Hadde håpet på at de hadde prioritert virtuelle avstandsmåler.
#43
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 15. desember 2022, klokken 09:54
Sitat fra: emurof på tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:48
4680-
og ha bedre ytelse.
Hvor har du lest dette? Ikke så mye peil, men forstår at den blir billigere å produsere, men bedre ytelse forstår jeg ikke.
#44
Model Y / Svingradius 2021 vs 2023
tirsdag 13. desember 2022, klokken 14:45
Byttet nylig fra 2021 modell til Tysk 2023 modell. Jeg har en litt trang gårdsplass som krever litt frem og tilbake for å snu. Dette blir litt subjektivt siden jeg ikke fikk sjekket side om side, men sitter med en klar formening om at den nye har bedre (evt. mindre elendig) svingradius. Vi vet jo at det er gjort justeringer på understellet på disse bilene, men finner lite dokumentasjon på svingradius. Er det bare jeg som har dette inntrykket?
#45
Model Y / Sv: Forskjell på TMY23 produsert i Shanghai kontra Berlin?
søndag 11. desember 2022, klokken 08:01
2021 Shanghai vs. 2023 Berlin.
I tillegg til de faktiske tekniske endrigene som rulles ut i rykk og napp.
Berlin virker bedre sammenskrudd i interiøret (sikkert fikset i Shanghai nå), men Berlin har variable panel gap. . Panel gaps på Shanghai var perfekt.
Om min erfaring er representativ så ville jeg nok hatt en svak preferanse for Shanghai.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA