Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#16
Model Y / Sv: Bruktmarkedet for Model Y
torsdag 09. februar 2023, klokken 09:59
Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 09:17

Har aldri forstått pillar delete-greiene, men mesteparten her må ha vært gjort for egen del, ikke for salg.
Så enig! Det ser bare rart ut. At best, får det bilen til å se ut som en Citroen.
#17
Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 06. februar 2023, klokken 11:12
Tesla er langt unna BMW i4 eller originale E-Tron nivå.. men de er milevis foran det skvipet Volkswagen gruppen har servert oss de siste årene siden ID3 kom ut.
Her synes jeg du er inne på noe sentralt. Tesla tok en tidlig ledelse i segmentet, og så prøver VW å følge. Tesla kuttet all unødvendig kostnad, så har VW prøvd å følge en lignenende strategi, sånn halvveis. Skal man gå i strupen på en segmentleder så kan man ikke gjøre alt nesten like bra. VAG må finne sine styrker å spille på dem.

Jeg sto på venteliste på en e-tron, fantastisk understell og støydemping, men gikk bort for mye plass i bagasjerommet samt at jeg syntes det var smålig av en premiumbil å kreve ekstra for varme i seter og ryggekamera. Når selgeren mer eller mindre sa at jeg kunne glemme å selge bilen videre i bruktmarkedet om jeg ikke brukte 30k på ekstra fine seter så takket jeg høflig for meg.

Jeg satt meg inn i en ID4. Snudde. Var opplagt at kvalitetsfølelsen i førermiljølet lå mange hakk under Golf. Som Hoffern skriver, Tesla har akkurat like mye plastikk, men det er VW gjør INGEN forsøk på på skjule at det er billig hardplast.

Q4 - 10mil i denne, føler denne representerer det kvalitetsnivået jeg hadde forventet at VW, men man bør slippe å betale 60k ekstra.

Enyaq er en bil jeg kunne hatt. Legger seg tettere på Q4 i opplevd kvalitet. Eneste ankepunkt var at den var litt myk og understyrte litt. Personlig ble jeg litt svimmel av HUD, men det var nok en vanesak.




#18
Model Y / Sv: Vurderer TMY
fredag 03. februar 2023, klokken 11:06
Parksensor er ikke noe å være bekymret for om du ikke bedriver mye paralellparkering og er usikker på fronten. Ved rygging så har du kamera på tre sider som gir veldig god kontroll.

4wd er jo å foretrekke, men min er faring er at elbiler ofte er veldig flinke til å tilpasse torque når det er glatt slik at du får langt bedre fremkommelighet enn tilsvarende bensin.
#19
Gikk fra TMY med til uten nå. Mest irritert over den amatørmessige måten Tesla håndterte dette på, ga aldri beskjed om at de var fjernet, bare latet som ingenting.

Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler. Da har man kameraer ned langs begge sider av bilen og hele baksiden. Eneste gangen jeg kanskje savner sensorene er ved svært trang paralellparkering hvor man man må ha kontroll på hver millimeter klaring rundt nesa på bilen. Dette har ikke skjedd på de 2mnd jeg har hatt bilen.
#20
Sitat fra: My2cents på fredag 27. januar 2023, klokken 13:45
Sitat fra: Lucifer- på fredag 27. januar 2023, klokken 07:47
Jeg har bedt de bytte på min asap, da temperaturen er ustabil når det bikker -5. Jeg sliter dog med å få lånebil for avtalen. Siden det er rein lotto når de begynner, og verkstedet i Drammen er åpent på kveldstid også, er det jo ren bingo når den er ferdig. Til og med spurt om jeg kan få betale for en bil :P

Sikker på du vil ha lånebil? Husk at de bare har ansvarsforsikring!
Dette er bare tull. Hentet forrige uke for bytte av b.la varmepumpe. 25k i egenandel var det som gjaldt.
#21
Model Y / Sv: Key fob
søndag 29. januar 2023, klokken 11:46
Sitat fra: BjarneD på lørdag 28. januar 2023, klokken 18:10
Hvordan det? Jeg har ikke skrevet noe om å åpne ladeluken, har jeg?
"De fleste lader mest hjemme hvor de fleste ikke har knapp på pluggen"
Denne knappen har ikke mye for seg så lenge man kan trykke på ladeluken.
#22
Sitat fra: Autowinder på søndag 29. januar 2023, klokken 11:33
Betalt produkttest er ikke uvanlig i Dagbladet og partnere, det første som slo meg når jeg leste det. Det rimer ikke med noen andre tester...

Edit: som du kan se er testen også omtalt her og antatt en gammel republisert test: https://elbilforum.no/index.php?topic=62550.0
Nei, Møller eller VW ville ikke betalt og Dagbladet ville ikke latt seg betale. Den påstanden blir for dum. Når det er sagt så tror ikke resultatet er representativt. Delvis feil metode for rask  oppvarming  (avvisning) eller siste FW på vinterføre.
#23
Model Y / Sv: Key fob
lørdag 28. januar 2023, klokken 17:54
Sitat fra: BjarneD på lørdag 28. januar 2023, klokken 16:00
De fleste lader mest hjemme hvor de fleste ikke har knapp på pluggen. Ellers er det håpløst tungvint å måtte inn i bilen eller inn på appen for å åpne frunken når handleposene skal lastes inn. FOBen er for meg verd det bare for det. Den tar nesten ikke plass i lommen. Uten FOB måtte jeg hatt med kortene som backup til telefonen for sikkerhets skyld, i hvert fall på langtur. Ellers er FOB som sagt praktisk når andre skal låne bilen.
Du vet at du kan trykke lett på ladelokket så går det opp?
#24
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
onsdag 18. januar 2023, klokken 23:06
Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Slik situasjonen er akkurat nå har jeg kun tapt ca 10 000,- på å bestille MYP før nyåret.
RWD model Y har 100 000,- prisreduksjon
MYP har "bare" 65 000,- prisreduksjon. Jeg frykter at MYP vil settes ned ytterligere.

Hvis jeg selger Performance og kjøper RWD vil jeg spare ca 180 000,-
Jeg sliter litt med å rettferdigjøre at 4WD, ekstra hestekrefter, topphastighet(og rattvarme?) er verdt 180k.
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.
Hvis jeg slipper å bekymre meg over 20-80 regelen vil det si at hverdags-rekkevidden egentlig blir bedre, da jeg utnytter batteriet 40% mer.
tror jeg kan betrygge deg om at regnestykket ditt er feil. Når du tar med alle kostnader koster billigste MYP 592'. Det er vel knappe 20k eller noe slik under prisen før jul.
#25
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:47
Sitat fra: THE på lørdag 14. januar 2023, klokken 00:06
Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 22:15
Tesla tjener seg ikke fet på å selge biler, men CO2-kvoter. Da er det kvantitet som er viktigst.
Hvis tallene jeg har funnet er riktige så hadde Tesla ei omsetning på US$18,8 mrd. I Q2 2022, av dette utgjorde salg av CO2-kvoter US$680 millioner, dvs. ca. 3,6% av omsetningen.  https://carboncredits.com/tesla-regulatory-carbon-credit-sales-jumps-116/.

Jeg vil ikke si at det er CO2-kvotene som gjør at Tesla tjener seg fete, selv om det er et godt bidrag i kassa.
Tja, du kan jo gjøre sammenligningen mellom de to på profittbidrag istedenfor så tipper jeg kanskje vi fort snakker om at kvotene bidrar med 10-15%
#26
Tesla / Sv: Hvilke modeller/varianter vil vi se framover fra Tesla?
mandag 16. januar 2023, klokken 23:45
Jeg vil ha en podbil. Kjører matpakke og meg selv stort sett. Irriterer meg at eneste alternativet er Tweezy som er en overpriset drittbil. Er sikker på at Tesla kunne levert en komfortabel og relativt sikker 1+1 seter med 300km rekkevidde for 50-60k om de hadde villet.

Om jeg ikke får det vil jeg ha evtol :D
#27
Norge er et av de få landene i verden hvor folk som har mental kapasitet til å holde liv i denne diskusjonen også kan ha finansiell kapasitet til å kjøpe bil til halv mill+. Gratulerer!  :+1:
#28
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 18:05
Dette har vært startegiem hele tiden. Kule, eksklusive bilder var bare å bane vei for en bil for massene

This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution.
https://www.tesla.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

#29
Tesla / Sv: Innbytte eller selge privat
tirsdag 10. januar 2023, klokken 14:32
30-50knok er min erfaring også.  For en bil som det fortsatt var nybilgaranti på det er det no-brainer for meg å selge selv, spesielt om man har ren samvittighet og ikke prøver å skjule noen feil eller mangler.
#30
Model Y / Sv: PPF forsikring og garanti
torsdag 05. januar 2023, klokken 19:05
Tror det er en veeeldig longshot å prøve å hevde forsikringskade på plastfolie...  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA