Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-h

#121
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
torsdag 12. februar 2015, klokken 15:02
Jeg skjønner ikke at alle er så redd for 2017. I mine beregninger så er elbilen fornuftig uansett og vil før eller siden lønne seg mot et diesel drevet dyr til 100 tusen mindre i innkjøp. Dette skjer etter 2-5 år, alt etter goder og mengde kjøring.
#122
Leaf 2010-2017 / Sv: Ladetimer uten start-tidspunkt
tirsdag 10. februar 2015, klokken 06:54
Akkurat det var nyttig informasjon. Tror det fort kunne blitt en kjip situasjon.
#123
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
mandag 09. februar 2015, klokken 07:52
Er det forskjellig forventning til oppførsel ved en ladestasjon versus en parkeringsplass med ladetilgang (eks kjøpesenter, e.l.)? Ofte er det ikke strøm i stolpene ved slike parkeringsplasser. Synes da folk det er greit å parkere der på tross av at lading ikke virker?

Forøvrig synes jeg det burde være forskjell på ladeplass og parkeringsplass. Gjerne med skilt og forskrifter. Så slapp man hele problemstillingen.
#124
Leaf 2010-2017 / Ladetimer uten start-tidspunkt
mandag 09. februar 2015, klokken 07:44
Leste litt gjennom USA-manualen her i helgen og la merke til at den anbefalte å ikke angi start-tidspunkt på timere i kaldt klima. Dersom man kun angir slutt-tidspunkt vil bilen selv starte lading slik at den skal bli ferdigladet til angitt tidspunkt basert på utetemperaturen. Noen som har prøvd dette?
#125
Leaf 2010-2017 / Sv: Lakkrens?
lørdag 07. februar 2015, klokken 09:04
Claybar og medfølgende spray funker bra som bare det. Bare pass på å brette inn smuss i leiren når det har satt seg slik at du ikke riper opp lakken i stedet.
#126
Jeg har allerede 16A i garasjen, men garasjen er av gammel type / størrelse og fungerer kun som bod (el-anlegg fra 2011 i hele huset). Vil montering av et CEE stikk der inne gjøre det lovlig med bruk av skjøteledning (les: brannsikkert)? Problemet i dag er at jeg må ha 10m kabel for i det hele tatt å få den bort til bilen forbi alt rotet.

Jeg har også vurdert Evselect 32A kabel med 3-pins CEE og å lage/kjøpe en overgang fra 16 til 32A CEE som en løsning før en evt oppgradering. Vil dette være lovlig og sikkert nok under forutsetning at kabelen maks brukes ved 16A på nåværende kurser? Har Schneider C16 sikring så antar denne bør slå ut kjapt nok ved feil innstilling. Om den tar garasjen så er ikke det noe problem da resten av huset er på andre kurser.
#127
Har helt nytt anlegg med mulighet for å se totalforbruket på måler samt at det meste går på smarthus så jeg kan kontrollere nesten alt forbruk til oppvarming eller programmere dette om. Problemet er at dette må virke sømløst dersom det skal kunne gå. Kan ikke forvente at andre skal bruke en app e.l. for å skru av alt annet før lading. Dermed må standarden være 16A og at jeg kan justere opp ved spesielle behov. Selvsagt bør jeg også ha mulighet til lås på ladingen slik at ikke noen smartinger kommer og lager krøll som påpekt.

Ser helt klart at kanskje største behovet for 32A lading er på ettermiddag når man kanskje også har stekeovn og platetopp i gang. Dette blir vel ikke lett å få til å gå opp. Om vi trenger dette er jo også et spørsmål da bilen nettopp kom i hus og vi ikke helt vet forbruket vårt.

Har heller ikke undersøkt hva som må til for å oppgradere annet enn at det må søkes uavhengig av svar. Vil inntakskabelen normalt være god nok til å kunne oppgradere inntaket eller må man da begynne å grave opp i innkjørselen på nytt?
#128
Hei. Har hatt elektriker innom for å sjekke hva som er mulig å få til. Det kom frem at det er plass og fysisk mulig å få lagt 32A-kabel og stikk til ladepunkt ute.

Ønsket er altså å sette opp 32A uttak med en justerbar laderegulator og dermed kunne bruke over 16A til lading de gangene det er nødvendig.

Spørsmålet mitt nå er om dette vil være fornuftig. Siden vi har 50A inntaks-sikringer så vil vel 32A trekke vel mye. Vil dette garantert by på problemer hvis man passer seg for når vi lader på full guff? Ifølge el-leverandøren bør jeg kunne oppgradere inntaket uten dekningsbidrag, men det vil ikke skje akkurat nå da operasjonen likevel ikke er gratis.

Alle tips mottas med takk. Ønsker å få opp en lovlig og billig løsning som i det minste passer vår Leaf i dag og som med små tiltak oppgraderes til å støtte andre biler i fremtiden.

Et alternativ er selvsagt å legge inn en 16A kurs til nå og deretter ta hele kostnad med oppgradering den dagen i fremtiden den nye garasjen/carporten blir påbegynt.
#129
Elbil og økonomi / Sv: Autolease og verditap
torsdag 29. januar 2015, klokken 13:34
Jeg synes dette er lagt opp til å være worst case i forhold til bilen som en investering. Det er jo hva selskapet gjør. Kjøper biler og leier dem ut til andre. At det ikke finnes en bil så billig i markedet vil jo gjøre elbiler enda mer besparende for oss som tar sjansen.
#130
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbederet Leaf ??
onsdag 28. januar 2015, klokken 10:17
Alle norske biler blir Mercasol behandlet i Drammen. Dette er en forenklet behandling med sprøyting under. Full Tektyl, Dinitrol, osv innbefatter behandling inni dører, under paneler, osv, og er normalt sett tillegg.
#131
Siden jobben ble gjort på ca 35-40 minutt så synes jeg ikke timeprisen er vanvittig lav. Og det er selvsagt ting som kunne vært gjort bedre, men jeg er fornøyd i forhold til maskin som her var utgangspunktet.
Om jeg er naiv i forhold til vask vet jeg ikke. Dette var forøvrig i Sandnes.
#132
Det koster da vitterlig ikke nye mer å betale levere bilen inn til noen som driver Bilvask. Vi betalte 650,- for utvendig og innvendig med detaljer og voks. Tar jeg ikke feil er det rett over hva maskinvask koster nå til dags. Bilen ble minst like ren også. Hadde nok gjort bedre arbeid selv, men hadde vel tatt meg hele dagen. Så kan virkelig anbefale å bruke noen som gjør det manuelt.
#133
Leaf 2010-2017 / Sv: e-Golf vs Leaf
onsdag 21. januar 2015, klokken 18:01
A til B blir nesten for vårt vedkommende. Endte på Leaf mest pga leveringstid og utstyr til prisen. Valget var enkelt siden vi uansett syntes den var god å kjøre. Vi skulle ha elbil snarest mulig så lenge alt annet også passet.
#134
Carwing / Sv: Pålitlighet Carwings
torsdag 15. januar 2015, klokken 08:07
Hvis man får beskjed av appen at kontakt med bilen ikke er mulig synes jeg ikke dette er en dårlig løsning. Dersom man derimot tror bilen lades og dette ikke virker uten at man får beskjed vil jeg kalle det en dårlig løsning.

Man må huske at dette er et mobil-abonnement med mulig dårlig dekning. Virker ikke mobilsurfing på hytta gjør ikke bilens tilkobling det heller b
#135
Leaf 2010-2017 / Sv: New be
mandag 12. januar 2015, klokken 18:31
Nissan sin forsikring ble rett over halv pris av andre for meg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA