Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - e-h

#1
Lade hjemme / Oppgradere inntak hjemme?
fredag 13. mars 2015, klokken 18:46
Har spurt om lading hjemme før, men har nå fått godkjent søknad om å oppgradere fra 3-fas 230V 50A til 80A. Det vil koste oss minimum 10k, men ender nok på ca 15 vil jeg tro. Så blir det vel ca 15 for en 32A type 2 boks montert. Sitter med følelsen av at vi "må" ta oppgraderingen siden det er uvanlig å få ja til så mye. Vi tenker også å bygge ekstra bad og bygge ut med tiden. Har selvsagt lyst, men blir jo kostbart. Med 16A til elbil må vi passe litt på om vinteren hva som drar strøm.
Hva mener folket? Noen grunn til ikke å kjøre på?
#2
Leaf 2010-2017 / Ladetimer uten start-tidspunkt
mandag 09. februar 2015, klokken 07:44
Leste litt gjennom USA-manualen her i helgen og la merke til at den anbefalte å ikke angi start-tidspunkt på timere i kaldt klima. Dersom man kun angir slutt-tidspunkt vil bilen selv starte lading slik at den skal bli ferdigladet til angitt tidspunkt basert på utetemperaturen. Noen som har prøvd dette?
#3
Hei. Har hatt elektriker innom for å sjekke hva som er mulig å få til. Det kom frem at det er plass og fysisk mulig å få lagt 32A-kabel og stikk til ladepunkt ute.

Ønsket er altså å sette opp 32A uttak med en justerbar laderegulator og dermed kunne bruke over 16A til lading de gangene det er nødvendig.

Spørsmålet mitt nå er om dette vil være fornuftig. Siden vi har 50A inntaks-sikringer så vil vel 32A trekke vel mye. Vil dette garantert by på problemer hvis man passer seg for når vi lader på full guff? Ifølge el-leverandøren bør jeg kunne oppgradere inntaket uten dekningsbidrag, men det vil ikke skje akkurat nå da operasjonen likevel ikke er gratis.

Alle tips mottas med takk. Ønsker å få opp en lovlig og billig løsning som i det minste passer vår Leaf i dag og som med små tiltak oppgraderes til å støtte andre biler i fremtiden.

Et alternativ er selvsagt å legge inn en 16A kurs til nå og deretter ta hele kostnad med oppgradering den dagen i fremtiden den nye garasjen/carporten blir påbegynt.
#4
Leaf 2010-2017 / Hva må man huske etter bestilling?
tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:18
Hei. Vi har nå bestilt oss en Nordic utgave og lurer på hva man må foreta seg som ikke er en del av kjøpet.

Ser for meg at medlemskap i elbilforeningen kan være lurt. Er det andre småting som er fornuftig å få ordnet?
#5
Leaf 2010-2017 / Noen som er fornøyde?
søndag 23. november 2014, klokken 14:55
Har lest mye på forumet nå og synes som andre steder at majoriteten av emnene omfatter dårlig service, høy servicepris, avslag på garanti for europeisk utgave osv.
Er det ikke noen som er godt fornøyd, bruker bilen daglig og ikke har flere problemer enn hva man kan forvente andre steder?

Vi har planlagt å bruke rundt 200 tusen, som vel tilsvarer en lite brukt europeisk Tekna utgave eller enda eldre norsk uten så mye snacks. Har lyst på skinn osv, men aller mest problemfritt bilhold. Noe uten varmepumpe og bedre bagasjeplass ønskes ikke. Antar vinterpakke er lik i Europa og Norge?

Noen tips? Synes i grunn bruktprisene virker veldig høye på finn.

Planen er forøvrig å gå til innkjøp så snart som mulig på nyåret.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA