Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ovev

#46
Elbilen i Samfunnet / Bomsmell på 6000kr
lørdag 18. august 2012, klokken 11:32
http://www.h-avis.no/motor/fikk-bomsmell-pa-6-000-kroner-1.7492682

Igjen noen som mener at det er krav om brikke i elbiler.
#47
Elektriske utfordringer / Sv: Leaf ville ikke starte
torsdag 28. juni 2012, klokken 22:31
Kan det være et signal som starter lading av framdriftbatteriet og 12V batteriet samtidig? Framdriftsbatteriet blir jo ladet til 80 eller 100% avhengig av timer. Dette ladenivået holdes jo lenge som tilsier at ladesignalet ikke blir sendt igjen. Men, timere bruker vel litt strøm og dette tas vel fra 12V batteriet. Noe må jo også sjekke ladenivået på framdriftsbatteriet og det trekker vel også strøm fra 12V batteriet. Hvis da solcellene heller ikke lader 12V batteriet sålenge bilen er plugget inn må det jo bli tappet ned.

Jeg reiser på ferie i morgen i 4 uker uten Leafen. Jeg har satt bilen ute, med ca 50% på framdriftsbatteriet og ikke plugget inn. Jeg har også deaktivert alle timere. Bilen har forøvrig solcellepanel og jeg har plassert bilen slik at panelet får mest mulig sol på seg i den grad det er særlig mye sol på vestlandet.
#48
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader på Leirvik
tirsdag 19. juni 2012, klokken 18:59
I dag var den offisielle åpningen av laderen.
#49
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader på Leirvik
mandag 18. juni 2012, klokken 21:43
Da er hurtigladeren på Heiane Vest rett sør for Leirvik på Stord operativ.  ;D
Den er vel ikke offisielt åpnet ennå, men den fungerer. Det er forresten en ABB lader.
#50
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
tirsdag 05. juni 2012, klokken 18:50
Da skjønner jeg, men som jkirkebo sier er det ingen biler i Norge som er levert med gammel software. Tabellen fra verkstedhåndboken stemmer ikke lengre.
#51
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
tirsdag 05. juni 2012, klokken 14:54
Hvor har du det fra? ??? Det har jeg aldri sett referert til noen steder. Tallene jeg har oppgitt er hentet rett ut fra tabell på mynissanleaf forumet. Alle tall i denne tabellen er basert på tilgjenglig kapasitet, ikke total kapasitet.
#52
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
mandag 04. juni 2012, klokken 22:59
Når siste batteriindikator forsvinner er det fortsatt "mye" mer enn 4% igjen. Low batterywarning dukker opp på 17,4% rest, Very Low Batttery Warning får du på ca 8.9% rest. Ut fra forklaringen din hadde du kun fått Low Battery Warning, ikke Very Low Battery Warning. Dvs at det var i alle fall minst 8.9% igjen på batteriet. Fortsatt ikke mye, men nok til litt over en mil til.
#53
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
mandag 04. juni 2012, klokken 20:00
Ja, alt forbruk er med.

Men, hvor kan du ut fra disse dataene se at batteriet er så godt tomt?

Bilen har brukt 17,7kW, mens batterikapasiteten sannsynligvis er litt over 20kW, altså en rest på 13-14%. Dette stemmer også bra med at du kjørte ca 10km etter Low Battery Warning.
#54
Dekk / Felger / Sv: dekktrykk
mandag 04. juni 2012, klokken 12:25
Dekk trykket merket på dekkside er ikke anbefalt dekktrykk, men max dekktrykk,

se http://vianor.no/files/vianorno/pdf_tiedostot/tyre_sidewall_markings.pdf
#55
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
søndag 03. juni 2012, klokken 21:50
Se denne tabellen:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=4295

NB! Er i miles og må multipliseres med 1,6 for å få km/t

Ca 22 miles ved 37.5 miles/time, dvs 35km ved 60kmt/time ved ideelle forhold: flat vei, konstant fart, 20C, ikke bruk av varmeapparat og ingen vind.
#56
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
søndag 03. juni 2012, klokken 12:16
Du kunne nok ha kjørt bortimot 20 km lengre før batteriet hadde vært tomt. Man kan kjøre ca 30km etter Low Battery Charge ved 60Km/t.

Du får da følgende beregning ved rest 20km

21/(122+20)=0,148kWh/mil

5km igjen på guessometeret virker lavt. Er det noe stigning den siste mila?
#57
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader på Aksdal
tirsdag 08. mai 2012, klokken 18:38
Hurtiglader åpner på Aksdal i morgen i følge Haugesunds Avis.

http://www.h-avis.no/nyheter/apner-ladestasjon-1.7222987

Har en sentral beliggenhet i krysset mellom E39 og E134. Det gjør det enklere med handletur til Haugesund eller Stavanger for oss.

Skal være gratis i bruk de første 2 årene i følge avisen.


#58
Elektriske utfordringer / Sv: Støy fra motor
tirsdag 03. april 2012, klokken 22:50
Hører også en høyfrekvent hvinelyd fra motoren av og til, men lyden er svak og derfor ikke irriterende.
#59
Da står leafen tilkoplet den nye pod-pointen og venter på mat. Den må nok vente til i natt i følge timeren.
#60
Carwing / Sv: Kjørehistorikk og forbruk og slikt i Carwings
onsdag 28. mars 2012, klokken 20:34
Fra man trykker OK. Har glemt å trykke OK på et par turer og de ble registrert med færre km enn de var på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA