Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ovev

#166
Ble oppringt av Nissan-selger i Bergen. Bilen koster 268.900,- levert Bergen. I tillegg kommer metalic lakk og vinterhjul. Man kommer da fort opp i minst 285.000,-.
Han opplyste ellers at det er totalt 9 forhandlere som får lov å selge Leaf, en i Bergen, en i Stavanger en på Gol og resten på Østlandet uten at han spesifiserte det noe mer.
Nissan planlegger visst også en "event" for å vise fram bilen en eller annen gang i August. Denne blir nok kun i Oslo i følge ham. De venter selv å få inn bilen i September. Hvor mange hver forhandler kan selge i år er fortsatt usikkert.
Han opplyste ellers at alle Leaf forhandlere måtte innstallere en hurtiglader.
Prøvde også å få litt mer opplysninger om hjemme-EVSE, men verken pris eller samarbeidspartner for installasjon er avklart ennå.
#167
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf bestilt
tirsdag 26. april 2011, klokken 19:20
Jeg registrerte meg lenge før jordskjelvet, men har ikke hørt et pip. Man kan lure på om de egentlig ønsker å selge biler! ???
#168
"Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor."

Men har Opel Ampera (og Chevy Volt) EKSTERN stempeldrevet forbrenningsmotor da? Trodde motoren lå under panseret!
#169
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer med Nissan Leaf
torsdag 17. mars 2011, klokken 21:27
Noen av de som har klaget på rekkevidden kjører mye på motorvei og i høye hastigheter, gjerne 70-80mph (112-128km/t). Dette MÅ jo gå kraftig ut over rekkevidden.
Her jeg bor kan jeg regne ca 60km/t i snittfart. Det bør vel gi en helt annen rekkevidde.
#170
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
lørdag 26. februar 2011, klokken 22:25
Skjønner.

Noe enklere enn å lete etter eier ja.  ;D

Takker for info.
#171
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
lørdag 26. februar 2011, klokken 20:14
Takker for tips.

En helt annen ting. Jeg leser at mange ladestasjoner må man åpne med nøkkel. Men hvor får man fatt i nøkkelen? Man må vel ikke lete rundt i området etter eier av ladestasjonen.
#172
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
lørdag 26. februar 2011, klokken 18:39
Du har helt rett. Biltemas elsentral er kun på 16A.

Jeg ønsker å kunne bruke 16A til lading av bil og samtidig ha 16A til vogna. Sikringene på stolpen til de vanlige uttakene er alle på 10A og det synes jeg er i minste laget til vogna.
Jeg ser jo at en slik Clas elsentral kan løse dette. Det er bare jeg som synes det er unødig masse uttak på den, men det ser vel ut for at det er den jeg bør satse på.

Takker for svar. Ser ut for at det kan bli elbil på oss også da. ;D
Helgeturene til vogna med dieselbilen er dyre med prisen på diesel :o og rekken av bomstasjoner >:(  vi skal gjennom.
#173
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
lørdag 26. februar 2011, klokken 14:11
Det er et 32A 230V stikk. ;D

Da må jeg vel ha en slik sentral det er linket til ovenfor? Ser forresten at Biltema har samme sort, men til noe lavere pris. Synes disse ser noe voldsomme ut til mitt bruk, men jeg har ikke lyst å begynne å lage noe selv heller til dette.
Hvis noen vet om en enklere variant av en slik elsentral hadde det vært fint om de kunne ha tipset meg om denne.
#174
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
fredag 25. februar 2011, klokken 09:41
Jeg skal tilbringe helga i vogna og skal sjekke nærmere dette stikket på stolpen.

Det er blått, men hvor mange pinner det har vet jeg ikke. Det finner jeg ut av i helga.

Takker så mye for svar alle sammen. :D
#175
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
torsdag 24. februar 2011, klokken 22:45
Jeg har et slikt som strømmåler til vogna. Jeg ser at i kalde perioder trekker vogna gjerne over 12A uten at sikringen går, nå når det ligger på rundt 0 ute takler den ca 11A. Noe særlig varmere har det ikke vært etter vi plasserte vogna på plassen.
Det er automatsikringer, ikke skrusikring.
#176
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
torsdag 24. februar 2011, klokken 18:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:25
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:01
Kommer kursene fra et 3 fase anlegg vil det ikke gå. Dette kan en ofte se om der er et 3 fase støpsel i nærheten av 10A støpslene.

Hvis det er et 3-fase støpsel i nærheten er faktisk problemet løst da de minste vel er på 16A. Man trenger altså kun en overgang fra 3-fase støpsel til 1-fase støpsel. Slike selges f.eks ferdig på Biltema eller man kan enkelt lage den selv.

Hvis det går er jeg vel kanskje reddet. Det er et uttak på akkurat den stolpen jeg kopler vogna til som ser ut til å kunne være et 3-fase støpsel. Jeg får høre med værten om det er 3-fase eller ikke.
Man kan da altså bare sette på en overgang fra 3-fase til 1-fase?
#177
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
torsdag 24. februar 2011, klokken 18:35
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. februar 2011, klokken 10:03
Sitat fra: ovev på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A.

Hvor har du hørt det ? De amerikanske utgavene trekker tett oppunder 16A ved 240V, den europeiske vil sikkert gjøre det samme. Bilen har jo en 3.3kW lader.

Men hvis ladekabelen har mulighet for å begrense til 10A via en bryter eller lignende vil det fungere. Evt. om du anskaffer en ladekabel som kun støtter 10A. Elektronikken i ladekabelen sender ut et signal som begrenser strømmen bilen kan trekke, tilsier signalet f.eks maks 6A så trekker bilen kun 6A.

De amerikanske utgavene lader på 120V, ikke 240V med den medfølgende kabelen. Det er målt at laderen trekker 1.4kW på det de kaller tricklecharging. Hvis de skal lade på 240V lader de gjenom en fastmontert EVSE med tilhørende ladekabel. Da brukes ikke den medfølgende kabelen (med portabel EVSE).

For europeisk versjon er det bedre å se på den engelske utgaven. Der brukes 230V, men dog kun 13A kurser.
Her på http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/56-Charging-Station-Cost-Home står det endel om dette. Nissan anbefaler bruk av fastmontert EVSE hjemme og ser derfor ut til å begrense strømstyrken til 10A på den medfølgende kabelen. Skal man lade med mer enn dette må man lade via en fastmontert EVSE eller en ladestasjon. Det er vel uansett en fordel å få montert en fastmontert EVSE hjemme, men da i 32A utgave. Det ryktes at 2012 Nissan Leaf kommer med 6.6kW lader.
#178
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Lading 10A/16A
torsdag 24. februar 2011, klokken 09:29
Jeg er klar over at den skal egentlig tilkoples 16A, men jeg har forstått det slik at den trekker kun10A. Er det ulovlig å kople utstyr merket med 16A i 10A uttak?

Plassen kun har 10A sikringer. Jeg ser ikke for meg at campingplasseieren vil gjøre noe endringer på elanlegget sitt pga at vi ønsker å lade en elbil.

Kan man kople sammen 2 uttak til 1 (omvendt fordeler) og dermed trekke maks 20A? Alle uttakene i stoplen er vel på samme hovedkurs? Det er vel bare at hvert uttak har en 10A sikring.
#179
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Lading 10A/16A
onsdag 23. februar 2011, klokken 20:28
Strøm er ikke helt min greie så jeg trenger definitivt hjelp for å bestemme meg om jeg skal bestille meg en elbil eller ikke.

Den aktuelle bilen ser ut til å bli en Nissan Leaf.

Jeg har forstått det slik at denne lades med 10A med medfølgende kabel. Denne skal allikevel ikke brukes i mindre enn 16A kontakt??

Bilen er tenkt brukt både til og fra jobb, men også til fra campingvogna i helger (93km hver vei).

Hjemme er det jo ikke noe problem å finne en 16A kontakt, men på campingplassen er det værre. Der er det kun 10A på alle kontakter. Jeg har sett at campingvogna ofte trekker 10-12A uten at sikring ryker. Jeg har også forstått det slik at ledningsnett på campingplasser er dimensjonert for mye samtidig bruk. Det er dessuten 4 stk 10A uttak pr stolpe, men aldri mer enn 2 i bruk samtidig på den stolpen vi bruker. Kan jeg da allikevel bruke disse til å lade bilen?
Hvis ikke, kan 2 kontakter kobles sammen? Vil det da kunne trekkes opp til 20A tilsammen over disse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA