Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ovev

#136
Enig med Aspiranten her. Bor også på vestlandet og kjører i meget kupert terreng. I tillegg regner det nesten kontinuerlig så varmeapparatet må være på for å fjerne duggen. Det er ikke enkelt å få noe særlig mer enn 100km ut av en full lading under slike forhold. Kjørte 90km på onsdag i kuling/storm og mye regn. 2 personer og noe bagasje. Snittfart ca 60km/t og ca 3C ute. Vi måtte bruke varmeapparatet stillt inn på 17C med vifte på fullt nesten hele tiden bare for å holde duggen borte. Kjørte da ca 13km etter bilen varslet om lavt batterinivå. Startet da med en 100% lading, men uten forvarming.
#137
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
fredag 23. desember 2011, klokken 14:13
Sitat fra: eivisa på fredag 23. desember 2011, klokken 13:16
Kjører 100km på 80% lading nesten hver dag. Har da forvarmet bilen, og bruker litt varme av og til .
Kjører alltid i eco modus. Blandet fart, 80-70-60-50 soner. Snittfarten er 58km/t. Temp er -5/+5.
Er ved 100km kommet ned på very low batt(5-9km igjen på måler). ;)

Har du for det meste flat kjøring?
Ser at vi må bruke 100% lading på 90km kjøring til/fra Etne. Da bruker vi også varmeapparat på ca 20C. Forvarmer bilen og kjører i eco. Vi får da Low batt ca 5 km fra målet ved 0C ute. Har imidlertid målt høydevariasjoner på totalt 1125m med en gammel Tomtom med tripmaster installert. Nesten ingen elevasjonsforskjell start vs mål.
#138
DRIFTSBATTERI / Sv: Temperaturmåler batteri
fredag 23. desember 2011, klokken 11:59
Ref tabell på denne siden:

http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery,_Charging_System#Battery

Ved -8 skulle du egentlig bare hatt 2 streker, i +7 4 streker.

Var bilen tilkoplet strøm i -8?
#139
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
søndag 18. desember 2011, klokken 22:35
Første helgetur tilbakelagt. Hjemmefra til Etne der vi har en campingvogn stående. Litt over 90km med mye opp og ned, inkludert Bømlafjordtunnelen. Til Etne på fredag var det ca +2-4C. Kjørte med varmeapparat på 17C fra ca halvveis. Kom fram med ca 1.5 streker igjen. Hjem igjen i dag var det mellom -3 og +1. Kjørte med varmeapparat på 20C hele tiden. Kom hjem ca 5km inn i "Low battery warning". Fulgte fartsgrensen hele tiden i eco og med mye bruk av cruise control.
Med 100% lading før start var det ikke mye regenerering ned Bømlafjordtunnelen, kun ca 10kW. (Vi bor ca 13km fra tunellen). Hjem igjen ned Bømlafjordtunnelen lå regen på litt over 20kW. I eco bremset den såpass nedover at jeg knapt måtte borti bremsen for ikke sige for fort nedover. Opp igjen brukte bilen mellom 30-40kW.

Ser ut for at vi vi enten må kjøre uten varme, eller senke farten litt ved lavere temperatur.
#140
Leaf 2010-2017 / Sv: Tips og triks
onsdag 14. desember 2011, klokken 22:17
Kan stilles til å lyse i 1 minutt.
Kan også vinkle lyset ned mot ladeportene.

Den har også IP54-rating og tåler derfor regn.

Lar lyset henge der ja. Har ikke flyttet seg i det hele tatt.

Er meget fornøyd med lyset.
#141
Leaf 2010-2017 / Sv: Tips og triks
onsdag 14. desember 2011, klokken 21:04
Har montert en lignende selv også. Kjøpt på Jula. Som din har denne også bevegelsessensor.

http://www.jula.no/search-result/?q=NATTLAMPE%20MED%20BEVEGELSESSENSOR%200,6%20W%20IP54

#142
Leaf 2010-2017 / Sv: Antall leverte biler
torsdag 08. desember 2011, klokken 20:22
Da står Elove og lader etter å ha blitt kjørt hjem av sin eier.  ;D  Ble hentet i Åsane i ettermiddag og kjørt til Leirvik på Stord, en strekning på 73km. Startet ut med 152km på GOM og endte opp med 45. Lett blanding av Eco og D, og litt bruk av varmeapparat innimellom spesielt siste del av turen. Regn og vind og +2. Litt lekekjøring i D med varmeapparat på auto etterpå og ble kjørt ned til low battery warning med GOM på 11km. Carwings viste 9% igjen. Kjørte vel totalt 100km. Fornøyd med det til å være første tur og ikke akkurat noe sparekjøring.
#143
Leaf 2010-2017 / Sv: Biler ankommet forhandlere
tirsdag 29. november 2011, klokken 17:07
Min skal være klar i begynnelsen av neste uke. Er nettopp registrert i Carwings.
En måned før oppgitt levering. ;D
#144
Leaf 2010-2017 / Sv: Utstyr til Leaf
søndag 20. november 2011, klokken 17:53
Thule har lastebøyler med tilbehør listet opp på sine sider.

Hva er lovlig taklast på Leafen? Noen som kan sjekke i vognkort? Har nemlig sett både 0 og 70kg på nettet.
#145
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
onsdag 16. november 2011, klokken 21:34
Du skriver at bilen alltid er varm før avreise. Bruker du den medfølgende kabelen til å lade/varme bilen?
Hvis så fungerer oppvarmingen greit?
#146
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY EVSE
tirsdag 15. november 2011, klokken 20:51
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 15. november 2011, klokken 19:39
Her fant jeg kabler til en grei pris. Noen som mener det er noen problem med disse?
Og ja - vi må ha kontrollkort også :) men nå kan vi bygge hjemmelader til ca 3000,-
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors


Er ikke dette 120V kabler?
#147
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
tirsdag 15. november 2011, klokken 13:33
3,3kW inn på batteriet. 3,84kw fra veggen. Resten er tap. Virkningsgraden på laderen skal være ca 85% v16A. Enda noe lavere virkningsgrad på 10A. Mener å ha lest noe rundt 80-82%.
#148
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde
fredag 11. november 2011, klokken 19:06
Ved utetemperatur ????
#149
Lading / Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
torsdag 03. november 2011, klokken 22:33
Bruke End-timer for lading. Settes til tid for når man skal kjøre. Batteriet varmes opp under lading og man får da utnyttet restvarme etter ladingen. Varmt batteri yter mer og gir lengre rekkevidde enn et kaldt batteri.
#150
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
torsdag 03. november 2011, klokken 18:02
Sitat fra: daggad på torsdag 03. november 2011, klokken 14:01
En interessant blogg der bruk av varmeapparat beskrives:
http://mynissanleafstory.blogspot.com/2011/05/test-70-miles-with-heating-on.html

Han klarte en 70 miles (11 mil) tur med varmapparatet på full pupp hele tiden. Og kom hjem med low battery warning og en rød strek. Ikke dårlig, det angis nemlig at du har fortsatt rundt en mil igjen når denne blinker..
For meg så betyr dette at jeg kan kjøre varmen all den tid jeg ønsker, da jeg har laaangt kortere turer normalt sett.


Husk at det var 15 grader da han kjørte. I følge en tabell på mynissanleaf.com mister man ca 1% rekkevidde for hver 1C under 20C uten bruk av varmeapparatet. I norsk vestlandsk vintertemperatur på ca 0-5C vil derfor rekkevidden være 10-15% kortere enn da han kjørte. Norsk topografi har vel også negativ innvirkning på rekkevidden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA