Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tut

Sider: 1 ... 3 4 [5]
61
Model S / Har Model S priset seg ut av markedet?
« på: ſøndag 17. April 2016, klokken 14:25 »
Jeg vurderer min neste bil som jeg skal kjøpe innen et år. Da jeg bestilte ny bil for 3 år siden (A6 Allroad, super bil forresten :) ) var Model S fortsatt uten firehjulstrekk, LED, adaptiv cruise mm og ble derfor ikke valgt. Nå begynner utstyr, kvalitet osv å falle på plass. Hengerfeste mangler, men det kan evt settes på konebilen (plugin-hybrid). Har forresten en Model 3 reservasjon tenkt som ny konebil om 2-3 år.

Men, når jeg nå setter sammen en 90D med utstyret som bør være med, blir jo prisen nesten en million! Da finnes det faktisk alternativer.

Vil det selges nok model S fremover til å legge grunnlaget for model 3 med disse prisene? Selges det færre S nå enn tidligere?
Hvis S skal være et alternativ, må prisen ned. Spørsmålet er om Tesla noen gang setter ned prisen pga mindre salg og lavere dollarkurs fremover ?
Vil dagens eiere som strakk seg langt for legge 600'- 700' på bordet kjøpe bil til en mill neste gang? Jeg tror smertegrensa er nådd for de fleste.

Og ja, jeg vet at besparelser drivstoff osv på tas med i regnestykket. Men det tilsvarer prisen av et sett med utslitte Tesla S dekk :)
Verditap og risiko vedr teknologiutvikling, avgifter osv er mer avgjørende. Dette er bingo for alle som skal kjøpe dyre biler for tiden, uansett type bil.

Jeg (og mange andre antar jeg) må ikke ha elektrisk bil. Åpen for både diesel, hybrid og elektrisk. Ser også på XC90 T8, Q7 hybrid, Kommende MB E-klasse All-Terrain i prisleiet 800'-1000' (inkl rabatter som man ikke får hos Tesla).

 Desverre er model X uaktuell pga dørene (skiboks osv). Stor tabbe av Tesla mener jeg. Hadde vært meget aktuell med normale dører.

Er det andre som er i samme dilemma? Evt kan ha noen betrakninger rundt temaet? Jeg vet at dette er et forum for model S eiere, men synes det er mye reflekterte og oppegående innlegg her i motsetning til andre plasser. Dessuten har jeg jo lyst på en S da :)

62
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
« på: Tirsdag 12. April 2016, klokken 17:43 »
LED og front som ventet, bra. Men jeg er litt skuffet over at det ikke er særlig mer samt høyere pris. Var nesten klar til å bestille, men nå er jeg mer lunken. Hadde forventet noe mer.

63
Model S / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
« på: Tirsdag 12. April 2016, klokken 13:47 »
Selger hos Tesla bekreftet i dag at facelift kommer denne uka. Da får vi se om jeg hopper på :)

65
e-Golf / Sv: Økt rekkevidde, når?
« på: Tirsdag 19. Januar 2016, klokken 23:14 »
Ok, så ikke den

66
e-Golf / Økt rekkevidde, når?
« på: Tirsdag 19. Januar 2016, klokken 23:04 »
Se link
http://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=45354

Noen som vet når denne kommer?
Hva tenker dere om bruktpriser på dagens e-golf etter dette?

Sitter litt på gjerdet her og ser endelig mulighet for en e-golf som dekker vårt behov i familens nr 2 bil vedr rekkevidde.

67
Golf GTE / Sv: Hvordan konfigurerer du din GTE?
« på: Lørdag 07. November 2015, klokken 10:53 »
Bilen skal brukes som bil nr 2. Småkjøring på strøm i uka og en og annen langtur i helgene (og "GTI" til far innimellom :).
Vurderer derfor å legge til DCC.

Foreløpig konfigurasjon :) :

-Reflex silver (praktisk og fin)
-parkeringsvarmer
-mørke ruter
-sidekollisjonsputer bak
-fjernlysassistent
-ryggekamera
-keyless access
-car-net
- 17" vinterhjul Xion

68
Golf GTE / Sv: Dekk og felg, GTE.
« på: Lørdag 07. November 2015, klokken 10:38 »
...glemte å skrive at det gjelder 17"  :)

69
Golf GTE / Sv: Dekk og felg, GTE.
« på: Lørdag 07. November 2015, klokken 10:24 »
Hei.
Har nettopp bestillt en GTE og vurderer kjøp av uoriginale vinterhjul. Noen som har tips til fine kvalitetsfelger som passer? Gjerne i gunmetal eller delvis svarte.
Hva er boltsirkel, innpress, navdim, bolttype osv på GTE?

70
Model S / Sv: Kjører splitter ny E-Klasse loaner...odg!
« på: Torsdag 21. Mai 2015, klokken 13:56 »
Æ e helt enig!




Mercedes E-klasse er en helt utrolig jævela drittbil. Og æ trur æ har mine ord i behold med å kjøre min MB E-klasse bare 190000km på snart 3 år. Skulle ha vært nærmere 300000km, men det blir ikke kilometer av å henge i taket på verksted.

Det e en befrielse å sette seg i Car-El etter en dag på jobb.

Setene nevnes som bedre i MB...  Tja, som æ stiller inn sætene i MBen min så får æ to harde saker opp på yttersia av ræva. (Heldigvis!) Dem forsvinner om æ hever sete. Så etter å ha sittet ei lita stund, 2-5 timer, så sovner beina av. Det spiller ingen rolle hvordan æ justerer setene.  Disse problemene har ikke æ i Car-El. Så at setene er bedre i MB E-klasse? Tja, kansje luftputene i ryggen og i sidene er bedre, men ikke selve setet.

ILS er da bra på MB. Det er gode lys på E-klassen. Men så ser æ at det ikke er lyktespylere på nye C-klasse. Så æ e redd det kommer "lav-energi" lykter også på nyere MBer.

Som nysgjerrig bilentusiast og potensiell Teslakjøper registrerer jeg nok en gang den unyanserte debatten vedr Tesla.
Det er liksom enten eller. Frontene er steile og nesten ingen har en nyansert syn. Det er mye tullprat på begge sider for å si det mildt 

Å hevde at E-klasse er en drittbil med dårlige seter, er latterlig dumt å hevde fra en Teslaeier, når man vet at nettopp setene og kvaliteten (antall verkstedsbesøk) er TMS sin største svakhet..
Dagen e-klasse scorer svært høyt på driftssikkerhet og kvalitet

Jeg har kjørt Tesla S85 og var svært forventningsfull etter å lest så mye lovord om denne. Var nesten redd for at jeg «måtte» kjøpe ny bil slik mange har gjort etter prøvekjøring. Det ble ingen bestilling etter prøveturen 

Og ja, bilen er god den. Tung bil med store hjul og lavt tyngdepunkt gjør mye. Men det er først og fremst drivlinjen som gjør den bra. Ser man bort fra respons og aks., synes jeg ikke f.eks min egen bil (2014 A6 Allroad quattro 3.0 V6 tdi S-tronic, luftfjæring) står tilbake når det gjelder komfort, styring og kjøreegenskaper.
Aks. er også helt ok med 7,5 sek på Audien og feilfri kvalitet så langt (35.000 km)
For ikke å snakke om interiørkvalitet, LED-lys osv. Og da snakker vi om en bil som koster omtrent (med avgift og mva) som en greit utstyrt S85D

Sitat fra Autoexpress test P85D:
"...it feels rather heavy and inert in corners, with not much steering feedback and plenty of body roll."

De aller fleste er vant til 4-sylindret diesel  Drivlinje er svært viktig for kjøreopplevelsen og det blir noe helt annet med 6 sylindre. Sammenlign også gjerne med nye fossilbiler i samme prisklasse. Resten av bilen (TMS) utenom drivlinjen kan ikke sammenlignes med S-klasse og Panamera slik noen hevder.

Jeg er enig i at en eller annen form for elektrisk bilpark er fremtiden. Men det betyr ikke at dagens TMS er overlegen alle andre biler.

Jeg vurderer TMS som neste bil hvis de kommer med en facelift med LED-lys før avgifter kommer og får skikk på kvaliteten. Det er helt uaktuelt å ha en bil med elendige lys og så mye tid på verksted når man betaler 8-900 tusen for en bil.

TMX er dessverre uaktuell grunnet måkevingedører og skiboks. Skulle gjerne hatt denne som alternativ til Q7, XC90 osv.



71
Model S / Sv: Sprekk i felg. Noen eksperter på alu her?
« på: Fredag 26. Desember 2014, klokken 18:22 »
Felgen er bygget opp slik at strukturen gir den styrke. Med denne skaden vil strukturen ikke være intakt, og styrken vil være vesentlig svakere. Kreftene i metallet vil fordele seg annerledes, noe som bekreftes ved at du har klikkelyd. Det neste som vil skje om du fortsetter å bruke den vil sannsynligvis være raske, progressive brudd andre steder; med andre ord er faren for totalhavari svært stor.


Ikke kjør med det der. Du risikerer å skade deg selv og andre i bilen, medtrafikkanter samt få stor skade på bilen selv om du ikke kjører på noe. I tillegg er det straffbart å kjøre med en bil som ikke er i forsvarlig stand, og forsikringen din vil neppe være nyttig om det skjer noe. Regresskrav er ikke noe å ønske seg.

Støttes 100% av en med mastergrad i strukturanalyser...

72
Model S / Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
« på: Torsdag 20. November 2014, klokken 20:42 »
Joda, Tesla er god å kjøre og kan sammenlignes med flere biler både over og under en million. Her er det store variasjoner. Poenget jeg forsøkte å få frem var at det sammenlignes ofte med biler som er langt billigere eller eldre. Forskjellen til nye moderne premiumbiler er ikke stor.

Jeg innrømmer at jeg har lyst på Tesla og prøvekjøring ga mersmak. Det som gjør det vanskelig i tillegg til timingen er at egenskapene ikke kan sammelignes helt med vanlige biler. På noen områder er TMS helt overlegen, på andre langt bak (i prisklassen). Det spørs hva man prioriterer. Nå har iallefall firehjulstrekk kommet og det var mitt største ankepunkt tidligere.

Merker meg også at noen har "regnet hjem" kjøpet av en TMS over f.eks en Passat ved å bruke f.eks 20 tusen i sparte drivstoffutgifter til å dekke inn et par hundre tusen kroner i ekstra lån. Men glemmer at 21" sportsdekk spises opp årlig av TMS og koster skjorta :)

73
Model S / Bestille Tesla nå eller vente et par år?
« på: Torsdag 20. November 2014, klokken 12:42 »

Hei
Jeg er en som vurderer å kjøpe Tesla S85D eller P85D etterhvert, men har en del spørsmål tanker rundt evt kjøp og særlig timing for kjøp. Håper det er greit at jeg poster dette her selv om jeg ennå ikke er elbileier. I tillegg vil må det nevnes at elbilforum.no er et oppegående forum med nesten utelukkende kunnskapsrike og høflige innlegg. Dette i motsetning til de aller fleste bilforum :)

Opplever at det er vanskelig å finne nøytral informasjon og erfaringer rundt bilen da folk enten hater elbiler (evt Teslamisunnelse) eller er Teslaeiere om undergraver manglene ved bilen.

Mine subjektive vurderinger og forsøk på sammenligne mot tilsvarende biler (hva nå det er?):

For kjøp:
•   Akselerasjon og respons!! (hovedargumentet)
•   God plass, funker som familiebil
•   Elbilfordeler (enn så lenge)
•   Ser bra ut (særlig bak)
•   Lokalt miljø
•   Oppdatering software over 4G-nett
•   Entusiastiske og fornøyde eiere
•   mm

Imot kjøp:
•   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
•   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå)
•   Dårlige seter.
•   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
•   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
•   Touchscreen
•   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
•   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
•   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje 
•   Hengerfeste
•   Ventetid og kapasitet verksted
•   Usikkert verditap
•   Dårlig navigasjonsløsning
•   mm


Som bilentusiast (kresen sådan) er akselerasjon og krefter såpass viktig at noen barnesykdommer kan jeg leve med. Men opplevd kvalitet og DU-problemer er vanskeligere å svelge.

Disse vurderingene avhenger av personlige preferanser og hva man faktisk sammenligner med.
F.eks. synes jeg mange Teslaeiere mener bilen kan måle seg med Porsche Panamera, men i neste setning sammenligner de den med den lille Toyotaen de hadde som leiebil sist. Altså en bil som koster 200.000,-.
Jeg våger også å påstå at veldig mange av dagens Teslaeiere ikke har sammenlignet bilen med nye (2015) biler i 700-800,- klassen som f.eks 5-serie, E-klasse og A6 med kraftig motor (6-sylindret), luftfjæring og mye utstyr.
Det sammenlignes heller gjerne med Avensis eller Octavia 2009 modell eller i beste fall en gammel premiumbil.
Jeg våger å påstå at Tesla ikke er bedre å kjøre (med unntak av akselerasjon) enn nevnte nye premiumbiler til samme pris

Ja ,jeg har kjørt Tesla S  :)

Et annet spørsmål er om plugin-hybrider får samme avgift/moms fritak snart. Da vil man jo ha alternativer som Porche Cayenne S E-hybrid (0-100 på 5,9 sek), Kommende versjoner av XC90, Q7, X5 osv i samme prisleie som en P85D.

Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten

Kom gjerne med innspill og erfaringer

Sider: 1 ... 3 4 [5]