Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tut

#1
Model X 2014 - 2022 / Bestille X nå?
fredag 12. februar 2021, klokken 14:31
Hei
Planen er å kjøpe en Model X Long Range i sept (senest okt) 2021

Er det smart å legge inn en bestilling nå?
Eller sitte på gjerdet en stund for å se an prisutvikling, utstyr, valgmuligheter (f.eks velge bort Yoke)?

Hva er erfaringen med å få endret på farger, utstyr og evt inkludere prisendringer etc, uten å måtte avbestille (og tape 1000,-) for deretter å bestille på nytt?

Setter pris på gode innspill 😊
#2
Model X 2014 - 2022 / Levering mars 2021
mandag 02. november 2020, klokken 14:16
Hei
Vurderer å kjøpe en model X neste år.
Ser nå at levering er estimert til mars 21 (gjelder også model S).

Har det alltid vært så lange leveringstider? Mener å ha sett betydelig kortere leveringstider enn dette tidligere.
Salget av X og S er vel ikke så godt for tiden at produksjonskapasitet setter begrensninger?

Kan dette bety at en oppgradering er på gang? (Forhåpentligvis :) )

#3
Model 3 / Helt eller delvis "rødt" tak?
søndag 05. mai 2019, klokken 21:29
Hei
Er det noen som har fått utlevert bil med «rødt» glasstak over hele eller kun foran over fremre del.
Jeg har kun fremre del (VIN 219... utlevert mars)

Jeg så en bil (EV 54xxx) i helgen med «rødt» tak både foran og bak. Noe som er merkelig med tanke på denne linken som sier at dette forekom på tidlige utgaver i USA:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/glass-roof-production-change-july-2018.127041/page-24

Hva er status? Har dere kun foran eller foran/bak?
Er det ulemper eller fordeler med det ene eller andre?
#4
TM3 Hjul, dekk og felg. / Ta en sjekk på hjulboltene.
fredag 15. mars 2019, klokken 20:58
TM3 LR utlevert sist lørdag i Trondheim. Ulyd oppsto igår etter ca 250 km. Tok av hjulkapsel og der datt en mutter ut. To var nesten av og kun to var skrudd noenlunde til. Skummelt. Virket Ok etter stramming. (Har varslet Tesla om å ta en sjekk for evt skader for sikkerhets skyld). De andre tre hjulene kunne etterstrammes noe også (mer normalt)
Pleier alltid å sjekke etter et par dager ved hjulskift, men dette har jeg ikke opplevd før. Burde kanskje sjekket før. Kunne gått ille dette.

Det må ha skjedd en glipp ved vinterhjulmontasje hos Tesla.
Vær obs og ta en sjekk! :)
#6
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sommerdekk model 3
mandag 10. desember 2018, klokken 09:40
Hei
Ifølge ryktet leveres model 3 (standardhjul) med helårsdekk.
Kan dette virkelig stemme?
Leveres S og X med dette?

Jeg vet ikke om jeg vil godta dette. Hadde jeg kjøpt en annen bil til 500' og fått helårsdekk på sommerhjulene hadde jeg i alle fall nektet å godta det.

Hva tenker andre?
#7
Model 3 / Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?
onsdag 09. august 2017, klokken 08:40
Hei
Jeg var en av de som reserverte model 3 tidlig for å kunne ta ut en som bil nr 2 i heimen.
Nå ser det jo ut til at dette kan ta lang tid og mine 1000 dollar ligger som gratis lån i lomma til Musk :).

Vil det være slik at når først leveringa virkelig kommer i gang her i Norge, så er det såpass store volum at den reservasjonen jeg har sittet på i 2-3 år kanskje bare gir noen dager/uker raskere levering enn de som bestiller neste år? I såfall, hva er poenget med å sitte med reservasjonen da? :)
#8
Model X 2014 - 2022 / Trondheim -Åre og tilbake
søndag 27. november 2016, klokken 18:57
For en som ikke har Tesla fra før men er nær ved å bestille en X.
Kommer man seg fra Trondheim til Åre og tilbake igjen på vinter med 90D? Da i den virkelige verden med litt kø, lav temp, bagasje, dårlig vær osv....Ønsker ikke å være avhengig av lading i skibakken.
Eller må man lade på veien? Vi snakker ca 17 mil en vei og Åre sentrum ca 400 m.o.h

Tenkte å vente på 100D men ser ikke ut til at den kommer før jul og gratis SC.
Den holder kanskje heller ikke? Har lest en del om at denne ruta er utfordrende med model S.

Tror det er flere enn meg som har samme dilemma med tanke på tilsvarende avstand til fjellet på dagsturer vinterstid. Takker for evt innspill :)
#9
Model S 2013 - 2022 / Alltid lånebil hos Tesla ved verkstedbesøk?
tirsdag 26. april 2016, klokken 13:10
Hei
Som potensiell Teslakjøper lurer jeg på erfaringene med å få lånebil når man er på garanti og service osv. Er det en konsekvent, skriftlig og forutsigbar avtale på dette? Får man alltid lånebil? Eller er det tilfeldig?
Når det gjelder biler som koster en million, forventer jeg full mobilitet for kunden når det oppstår feil.

Er det noen erfaringer som kan deles rundt dette tema? :)
#10
Model S 2013 - 2022 / Har Model S priset seg ut av markedet?
søndag 17. april 2016, klokken 14:25
Jeg vurderer min neste bil som jeg skal kjøpe innen et år. Da jeg bestilte ny bil for 3 år siden (A6 Allroad, super bil forresten :) ) var Model S fortsatt uten firehjulstrekk, LED, adaptiv cruise mm og ble derfor ikke valgt. Nå begynner utstyr, kvalitet osv å falle på plass. Hengerfeste mangler, men det kan evt settes på konebilen (plugin-hybrid). Har forresten en Model 3 reservasjon tenkt som ny konebil om 2-3 år.

Men, når jeg nå setter sammen en 90D med utstyret som bør være med, blir jo prisen nesten en million! Da finnes det faktisk alternativer.

Vil det selges nok model S fremover til å legge grunnlaget for model 3 med disse prisene? Selges det færre S nå enn tidligere?
Hvis S skal være et alternativ, må prisen ned. Spørsmålet er om Tesla noen gang setter ned prisen pga mindre salg og lavere dollarkurs fremover ?
Vil dagens eiere som strakk seg langt for legge 600'- 700' på bordet kjøpe bil til en mill neste gang? Jeg tror smertegrensa er nådd for de fleste.

Og ja, jeg vet at besparelser drivstoff osv på tas med i regnestykket. Men det tilsvarer prisen av et sett med utslitte Tesla S dekk :)
Verditap og risiko vedr teknologiutvikling, avgifter osv er mer avgjørende. Dette er bingo for alle som skal kjøpe dyre biler for tiden, uansett type bil.

Jeg (og mange andre antar jeg) må ikke ha elektrisk bil. Åpen for både diesel, hybrid og elektrisk. Ser også på XC90 T8, Q7 hybrid, Kommende MB E-klasse All-Terrain i prisleiet 800'-1000' (inkl rabatter som man ikke får hos Tesla).

Desverre er model X uaktuell pga dørene (skiboks osv). Stor tabbe av Tesla mener jeg. Hadde vært meget aktuell med normale dører.

Er det andre som er i samme dilemma? Evt kan ha noen betrakninger rundt temaet? Jeg vet at dette er et forum for model S eiere, men synes det er mye reflekterte og oppegående innlegg her i motsetning til andre plasser. Dessuten har jeg jo lyst på en S da :)
#11
e-Golf / Økt rekkevidde, når?
tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:04
Se link
http://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=45354

Noen som vet når denne kommer?
Hva tenker dere om bruktpriser på dagens e-golf etter dette?

Sitter litt på gjerdet her og ser endelig mulighet for en e-golf som dekker vårt behov i familens nr 2 bil vedr rekkevidde.
#12
Model S 2013 - 2022 / Bestille Tesla nå eller vente et par år?
torsdag 20. november 2014, klokken 12:42

Hei
Jeg er en som vurderer å kjøpe Tesla S85D eller P85D etterhvert, men har en del spørsmål tanker rundt evt kjøp og særlig timing for kjøp. Håper det er greit at jeg poster dette her selv om jeg ennå ikke er elbileier. I tillegg vil må det nevnes at elbilforum.no er et oppegående forum med nesten utelukkende kunnskapsrike og høflige innlegg. Dette i motsetning til de aller fleste bilforum :)

Opplever at det er vanskelig å finne nøytral informasjon og erfaringer rundt bilen da folk enten hater elbiler (evt Teslamisunnelse) eller er Teslaeiere om undergraver manglene ved bilen.

Mine subjektive vurderinger og forsøk på sammenligne mot tilsvarende biler (hva nå det er?):

For kjøp:
•   Akselerasjon og respons!! (hovedargumentet)
•   God plass, funker som familiebil
•   Elbilfordeler (enn så lenge)
•   Ser bra ut (særlig bak)
•   Lokalt miljø
•   Oppdatering software over 4G-nett
•   Entusiastiske og fornøyde eiere
•   mm

Imot kjøp:
•   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
•   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå)
•   Dårlige seter.
•   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
•   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
•   Touchscreen
•   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
•   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
•   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje 
•   Hengerfeste
•   Ventetid og kapasitet verksted
•   Usikkert verditap
•   Dårlig navigasjonsløsning
•   mm


Som bilentusiast (kresen sådan) er akselerasjon og krefter såpass viktig at noen barnesykdommer kan jeg leve med. Men opplevd kvalitet og DU-problemer er vanskeligere å svelge.

Disse vurderingene avhenger av personlige preferanser og hva man faktisk sammenligner med.
F.eks. synes jeg mange Teslaeiere mener bilen kan måle seg med Porsche Panamera, men i neste setning sammenligner de den med den lille Toyotaen de hadde som leiebil sist. Altså en bil som koster 200.000,-.
Jeg våger også å påstå at veldig mange av dagens Teslaeiere ikke har sammenlignet bilen med nye (2015) biler i 700-800,- klassen som f.eks 5-serie, E-klasse og A6 med kraftig motor (6-sylindret), luftfjæring og mye utstyr.
Det sammenlignes heller gjerne med Avensis eller Octavia 2009 modell eller i beste fall en gammel premiumbil.
Jeg våger å påstå at Tesla ikke er bedre å kjøre (med unntak av akselerasjon) enn nevnte nye premiumbiler til samme pris

Ja ,jeg har kjørt Tesla S  :)

Et annet spørsmål er om plugin-hybrider får samme avgift/moms fritak snart. Da vil man jo ha alternativer som Porche Cayenne S E-hybrid (0-100 på 5,9 sek), Kommende versjoner av XC90, Q7, X5 osv i samme prisleie som en P85D.

Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten

Kom gjerne med innspill og erfaringer
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA