Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lefsegokk

#16
e-Golf / Sv: E-golfens Adaptive cruise kontroll spørsmål
søndag 21. juni 2015, klokken 22:12
Sitat fra: elektro på søndag 14. juni 2015, klokken 23:15
Blir vel omtrent det samme som når du kjører vanlig, det lyser nok hvis ACC må bremse, eller hvis den aktiverer B. Men ikke når den bruker D1 eller D2. D3 er jeg mer usikker på.. Dette har vært diskutert før på forumet.

Når det er sagt så lyser ikke bremselysene på en fossilbil med manuelt gir når du bremser på girene heller, så vidt jeg vet.  :)

Noen som har opplevd full brems med ACC i høy hastighet? Du vet, sånn som det blir kjedekollisjon av på motorvei.. Funker det? Jeg synes ofte den reagerer litt sent, ettersom man leser trafikken bedre selv.
Her var det mye hvis, dersom, såvidt jeg vet.

ACC bruker verken trinn 1, 2, 3 eller B. Det er trinnløst, og aktiverer bremselysene en udefinerbar plass inni der. (hvordan forteller man hvor det starter når det er trinnløst?)

Ang. nedbrems i full hastighet, tok det mye baller før jeg turte det. Bilen regner stillestående objekter som ikke-biler. Det verste jeg har snubla borti bevegde seg litt, og jeg kjørte i 100. Da kjørte den på med varsellampe, piping og bråbrems. Det gjør jeg ikke igjen. Jeg liker ikke å få hjerteinnfarkt.  ???
#17
e-Golf / Sv: Hvilket stereoanlegg valgte du til e-Golfen?
søndag 07. juni 2015, klokken 21:14
Sitat fra: mihkku på søndag 07. juni 2015, klokken 10:41
Skal man investere i Dynaudio eller i en bedre barnevogn?
Det er jo utrolig viktig at barnet har den dyreste barnevogna! Ellers kan de jo fort vokse opp og bli psykopater. Deilig lyd til far er jo ikke noe vits. Fedre er til støtte for familien, og man tjener ingen ting på å døtte masse penger inn i pappas komfort...
#18
e-Golf / Sv: E-golfens Adaptive cruise kontroll spørsmål
torsdag 04. juni 2015, klokken 22:46
Sitat fra: Capt på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:05
Tror den må være over 35km/t før du kan starte den
Nei. Man trykker bare på RES
#19
e-Golf / Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?
torsdag 04. juni 2015, klokken 22:43
Min knitrer med Dynaudio og Sony Z2 samt Z3. Men et feilmoment som ikke er tatt med i denne undersøkelsen er ørene til vedkommende som hører på. Kjerringa hører ikke knitringa samtidig som jeg blir gal av den.

Det knitrer selvfølgelig ikke med mini jack, men det er jo drittirriterende å ikke kunne styre musikk fra rattet og heller ikke kunne se hva som spilles.
#20
Elbiler i media / Sv: Bli med på VERDENSREKORD
fredag 15. mai 2015, klokken 21:13
Jeg vet det har vært noe trøbbel med påmeldingen gjennom IKEA FAMILY. Man kan også melde seg på ved å sende en e-post til randi.daltveit@ikea.com. Jeg møter selvfølgelig opp. Det hadde vært arti å slå av en prat med en fellow elbilforumer  :)

#21
Elbiler i media / Bli med på VERDENSREKORD
fredag 15. mai 2015, klokken 11:37
Jeg har gleden av å meddele at IKEA Slependen og elbilforeningen skal arrangere elbilkino noe ala god gammeldags drive-in i USA.

Dersom det kommer mange nok deltakere, blir dette registrert i Guinness Book of World Records. Jeg har fått det for meg at rekorden er på 50 biler (fra Tyskland)

Filmen som vises er tilbake til fremtiden, og det skjer masse rundt arrangementet.

Les mer og meld dere på her:
http://www.ikea.no/slependen 

Spørsmål? Spør i vei, så skal jeg svare.
#22
e-Golf / Sv: Setetrekk til VW E-Golf
mandag 04. mai 2015, klokken 20:59
Jeg vil også ha, men jeg kjøper ikke på gjøsj... Jeg er like god i tysk som hitler var på medmenneskelighet.
#23
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
mandag 04. mai 2015, klokken 20:47
Sitat fra: zapateria på mandag 04. mai 2015, klokken 14:54
Sitat fra: np på mandag 04. mai 2015, klokken 14:44
Ha ha ha! Lekkert, men tror noe HW mangler for full funksjonalitet.  ;D

Er vel noen runder med økning av batterikapasitet før vi når 1.21 gigawatt ja
Jeg tror det kan la seg løse hvis vi bare ser frem i tid etter lynnedslag, setter opp noe stålvaier og satse på timing!
#24
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
søndag 03. mai 2015, klokken 12:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:56
Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

Om du bruker den kabelen som fulgte med bilen går du glipp av 6A, siden det er en 10A kabel ;)
Dette var nytt for meg. Takk for info!

Men hvordan stiller dette seg i praksis? Jeg er elendig på å vite hva Ampere, Watt og denslags er. Får jeg 40% lengre ladetid ved bruk av 10A-kabelen enn hvis jeg skaffer meg en fantorang?
#25
Kjøpe elbil? / Sv: Fanatisk avgiftsmotstander søker elbil!
søndag 03. mai 2015, klokken 12:15
Sitat fra: Odin_2 på søndag 03. mai 2015, klokken 09:03
Huset er i Bodø, foreldre på Fauske, bestefar på Rognan og hytta er på Fore.
Bodø fauske klarer du på vinterstid med hvilken som helst elbil. Tur-retur med vanlig stikkontakt-lading under ett kaffekok på Fausk. Det er semihurtiglading der også, men bare for type 2, så det begrenser vel mulighetene til å kjøpe asiatiske elbiler. Det er mye 80 der. Alt over 90 spiser endel på rekkevidden, og den eneste plassen det er 100 er vel i Junkerdalen?

Rognan sliter du kanskje litt mer med - med mindre du stopper på Fauske for å lade fullt begge gangene du passerer der.. Evt. om du klarer å fullade ved overnatting hos bestefar.

Samme med Fore. Du kommer deg dit på vinterstid, men da må du nattlade for så å kjøre videre neste dag.

På sommeren, med rundt 20 grader, er det ikke noe problem med noen av disse strekkene. Da kan du nesten kjøre tur-retur alle strekkene uten å lade. Synd sommeren i disse traktene bare varer tre kvarter.
#26
Kjøpe elbil? / Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
søndag 03. mai 2015, klokken 11:52
Jeg har egolf  med varmepumpe, og testa langtur før det ble veldig varmt i været. Jeg merket stor forskjell på 90 og  100 km/t. Det var nesten så den brukte en tredel mer. Det er noe nedverdigende med å kjøre i 10 km/t under fartsgrensa. Jeg begynte nesten å gråte da jeg kom til 110-sonen siden jeg fortsatt visste at jeg hadde et mål som jeg skulle nå med minst mulig tap av rekkevidde.

Det viste seg at jeg kom dit jeg skulle med halvfull tank og full besparelsesmodus på bilen. Derfor gøtsa jeg på og kjørte hjem igjen etter en hurtiglading med masse varmeanlegg og i en kjørerute som var litt lengre, men kjappere. Da jeg kom hjem, hadde jeg 11 km rekkevidde igjen i stedet for halvfull tank.

Konklusjonen min var at det har ikke så mye å si hvilken bil man velger når de er så like. Rekkevidden er bare marginalt forskjellig. Det som har noe å si er kjørestil.
#27
Kjøpe elbil? / Sv: Fanatisk avgiftsmotstander søker elbil!
lørdag 02. mai 2015, klokken 23:31
Han heller selvfølgelig mot egolf, slik som alle smarte elbileiere gjør.

Hvor er hytta og hvor er huset? Hvis du forteller det, kan jeg med erfaring fra egolf med varmepumpe i både varmt og kaldt klima fortelle deg om du kommer deg til ørnes eller ikke. =)
#28
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?
#29
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
onsdag 29. april 2015, klokken 21:06
Sitat fra: jan-c på tirsdag 28. april 2015, klokken 21:04
Sitat fra: Lefsegokk på tirsdag 28. april 2015, klokken 20:46
Er dette en stasjon som bruker type 2-kabelen din, og fullader på 4-5 timer?
Det er dessverre ikke sånn i forhold til ladetid.
16A lading = ca 8 timer
Kabel er fastmontert på boksen.
Jeg synes det er greit, selv om den ikke er vakker.
Har ikke egen bil ennå, men da jeg lånte e-Golfen fra forhandler en helg i vår, planla jeg å mellomlade litt andre steder. Tanken var god, men ladekabelen lå sjølsagt hjemme. Derfor tenker jeg det er fordel med fastmontert kabel og pistol.
Hæ har du en boks med 16A? Men ikke bil? Hva koster egentlig en boks med 16A og fastmontert kabel? Jeg ser absolutt fordelene, men hvis det koster 5000 eller mer, er det jo noe råflott å smykke seg med slik luksus..
#30
e-Golf / Sv: Siemens Ladestasjon WB140A
tirsdag 28. april 2015, klokken 20:46
Er dette en stasjon som bruker type 2-kabelen din, og fullader på 4-5 timer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA