Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilsen_79

#76
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakovervendt barnesete
søndag 15. mai 2016, klokken 21:02
Maxi-cosi 2way pearl. Meget fornøyd med det. Synes ikke det tar mye plass, dog ikke prøvd det i Tesla enda. Bruker det i Skoda Octavia nyeste modellen, er 1.8 høy og fungerer greit. Er vel bedre plass i Teslaen regner jeg med.

http://www.barnashus.no/maxi-cosi-2-way-pearl-concrete-grey-8712930105626.html
#77
Sitat fra: HKS på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:20
Ja, det er mye som tyder på at facelift utstillingsmodellene i butikkene ikke helt representerer hva som kommer til å bli levert til kundene...

Når begynner Tesla levering av facelift-biler? I Norge blir det vel ikke før juni?

Min 90D ble bekreftet 15.4. Gikk i produksjon 27.4 og har vært i transitt siden 3.5. Estimert levering er juni/tidlig juli. Blir meget overrasket hvis den ikke kommer før juli.
#78
Var ikke så enkelt som at det er 32A i min fars garasje. Er det slik at det er brukt feil lokk på kontakten(der det står 32A). Mistenker at dette er 16A. Se bilder.
#79
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:25
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

Ser ut som maks 4mm2. PFSP 3x4/4 for å være mer spesifikk. I så fall kan du nok få ut 20A av denne.

Så flott. Takk for svar. Da blir det nok 20A på gjesteparkeringen og 32A i garasjen. Får etterhvert se på de ladeboksene du selger. Slik jeg forsto det kan de også installeres ute på en stolpe/vegg.
#80
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?
#81
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?
#82
Var vel fem års garanti før. Nå fire år, men er vel direkte oversatt og vil endres.
#83
Ser ut som den er 1,1 cm. Usikker på om den går til egen sikring. Rotete dokumentert i sikringsskapet, men regner med den gjør det. Får kontakte elektriker snart.
#84
Da var bilen bestilt. Rotet litt gjennom forumet og kommet frem til at jeg i første omgang gjør det slik:
Ny sikring på 32A i sikringsskapet(må vel da ha ny jordfeilbryter(B-vern)). Håper ledningen ut til garasjen er tykk nok til at den ikke må byttes ut, hvis ikke blir den byttet. Sette opp en blå industrikontakt. Tenker 3-fas ut til garasjen, og så en overgang fra den ene blå 3-fas industristikk til 32A 1-fas 3-pin blå industrikontakt. Jeg får da ladet på 7,4 kW. Da kan jeg bruke den kabelen som følger med Teslaen, og heller senere sette opp en ladestasjon som kobles direkte til den blå industrikontakten (evt. kutte den helt ut).

Høres dette fornuftig, riktig og greit ut? Noe glemt?
#85
Da har jeg forhørt meg med Hafslund. Oppgradering til 400V blir nok uaktuelt da det må legges nye kabler inn til flere eneboliger, samt oppgradere sikringsskap. De ville ikke ta hele denne kostnaden. De gode nyhetene var at grunnet meget god kapasitet inn til huset kunne jeg sette opp 32A. Trenger ikke søke. Han kunne ikke si noe om evt. skjevbelastning, men at man bare får håpe på det beste.
#86
Sitat fra: nofuelno på søndag 27. mars 2016, klokken 18:34
Sitat fra: nilsen_79 på søndag 27. mars 2016, klokken 14:48
Tar opp igjen denne tråden. Igjen vurderes det elbil (Tesla). (Kjøpte ny bensinbil, og angrer)
Vi er flere naboer(enebolig) som har gått sammen om å legge strømkabler under bakken. Dette for å få fjernet strømstolper. I den anledning skal det plasseres et nytt fordelingsskap som skal fordele strøm til en nabo og vår enebolig. Fra fordelingsskap skal vår enebolig bestykkes med KV 3x125A (som tidligere vil jeg tro). Slik jeg forstår det er det fortsatt 230 V 3-fas. Lurer på å ringe Hafslund etter påsken for å høre hvordan mulighetene er for å få endret til NT 400V. Hva må evt. da gjøres? Etter å ha lest rundt på nett kan Hafslund være vanskelig når det gjelder å få opp 230 V 32 A uttak. Forøvrig har vi en "ubrukt" sikring til et boblebad på 20 A, en "ubrukt" 20A til badstueovn, og tre 20A til varmekabler ute som aldri skal brukes. Vet ikke om dette vil ha noe å si for evt. skjevbelastning. Noen tanker rundt dette?
Sett opp en 400V trafo i garasjen på den 3-fas 16A du har der. Setter du så opp en Salto-boks e.l. ,
vil du få omlag 6,6 kW ladefart.

Hmm. Er ikke det en stor boks som må startes og stoppes hver gang man lader. Vil heller forsøke med 32A hvis Hafslund tillater det.
#87
Tar opp igjen denne tråden. Igjen vurderes det elbil (Tesla). (Kjøpte ny bensinbil, og angrer)
Vi er flere naboer(enebolig) som har gått sammen om å legge strømkabler under bakken. Dette for å få fjernet strømstolper. I den anledning skal det plasseres et nytt fordelingsskap som skal fordele strøm til en nabo og vår enebolig. Fra fordelingsskap skal vår enebolig bestykkes med KV 3x125A (som tidligere vil jeg tro). Slik jeg forstår det er det fortsatt 230 V 3-fas. Lurer på å ringe Hafslund etter påsken for å høre hvordan mulighetene er for å få endret til NT 400V. Hva må evt. da gjøres? Etter å ha lest rundt på nett kan Hafslund være vanskelig når det gjelder å få opp 230 V 32 A uttak. Forøvrig har vi en "ubrukt" sikring til et boblebad på 20 A, en "ubrukt" 20A til badstueovn, og tre 20A til varmekabler ute som aldri skal brukes. Vet ikke om dette vil ha noe å si for evt. skjevbelastning. Noen tanker rundt dette?
#88
Kjøpe elbil? / Hvilke lademuligheter har jeg hjemme? (se bilder)
fredag 14. november 2014, klokken 11:57
Vurderer å legge inn bestilling på Tesla 85kWt.
Nylig kjøpt hus bygget i 1989 av en som er meget glad i strøm.
Er usikker på hvilke lademuligheter jeg har, eller kan få.
I garasjen er det en blå 4-pin stikkontakt 16A.
Prøvd å lete litt rundt på nett, men blir noe forvirret. Legger ved bilder av sikringskapet og blå kontakt.
Takknemlig for svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA