Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilsen_79

#31
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:11
Er det 3 eller 4 ledere i PFXP-kabelen?

10mm2 PFXP er god for 50A når den ligger åpent. Om det er en 4G10 kan du oppgradere til 3-fase uten å bytte den. Er det en 3G10 må du bytte den for å få 3-fase. Kabelen inn til tomta er mer enn god nok, om du bytter PFXP-kabelen til 3G16 kan du få 3x63A hovedsikring.
Tusen takk for svar. Da skal jeg sjekke litt mer nøye på kabelen. Forhåpentligvis er det 4G10. Får også høre med elektrikeren hvor mye dyrere det blir å bytte hele kabelen.
#32
Sitat fra: bjornb på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:55
Sitat fra: nilsen_79 på mandag 11. februar 2019, klokken 21:43
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.
Du kan jo ta en titt på kabelen både til inntak og i huset og se hva den er merket med, 3G10, 4G10 osv. Er det lagt opp til 3-fas i inntaket? (kan du se inntakssikringene?)
Da har jeg fått tatt bilder. Er en meget tykk kabel inn til huset (TFXP 4G50) som deler seg i fire før den går inn til sikringskapet på utsiden av huset. Klarte ikke se hva slags inntakssikringer som sto der. Ut av sikringsskapet på utsiden av  huset går den enslige 10 kvadrat PFXP-kabelen.
Betyr dette at jeg har 3-fas inn til huset, og mulighet for å oppgradere kabel inn til hovedsikring?
Blir en grei ekstrakostnad i så fall. Lurer på om jeg da skal gå for å bare oppgradere hovedsikring til 52A(som jeg regner med skal gå). Er det forskjell på 1 og 3-fas sikringer, slik at jeg kan kan skifte kabel til sikringsskapet og oppgradere til 3-fas på et senere tidspunkt(uten og igjen skifte sikringer)? Skal ta alt dette med elektriker etterhvert, men synes det er greit å være foreberedt.
#33
Sitat fra: Joachim@sancon.no på søndag 17. mars 2019, klokken 10:27
Tesla dumpa prisene på et parti x75d white med white seter i natt.. 717k.

Ikke gærnt.

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJXCCE28JF131892

Hva var original pris på den da 75 fantes? Vurderer å gå for 75 nå egentlig, istedenfor for 100.
Er ikke den prisen så og si fullpris da?
#34
Var i samme situasjon frem til i dag. Var innom Teslabutikken i dag for å bestille en ny X 100. Trodde det var kampanjerente på disse også, men det var det ikke. Ikke så interessert å betale like mye for en inventory, når jeg uansett ikke trenger bilen før om en tre måneders tid.  De hadde ingen rabatt på Inventory X100. De fleste de hadde, hadde blitt dyrere enn den nye jeg ønsket(grunnet andre felger og oppgradert autopilot). Flere av Inventoriene var produsert i oktober.
Koker vel ned hvor raskt man ønsker bil?
Selv avventer jeg rentekampanje på nye biler, evt. større rabatter på Inventory. Xen skal vel oppgraderes innen året er omme også.

ps: Rente på Inventory var 0.49 i 3 år på X75 og 1,49 på X100 i tre år. På ny var rente 3,5. Gjelder fullfinans.
#35
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nye priser på TMX
fredag 01. mars 2019, klokken 13:18
Er det noe poeng i å vente med bestilling til 15.3? Skal vel være et Teslaevent da. Kanskje bilene får oppgradering med blant annet CCS inntak? Vurderer nå sterkt en P-model, nå som den er så mye ned i pris. Mon tro om man får rente på 1.5% på P-modeller også?
#36
Sitat fra: bjornb på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:52
Det ser ut som Pulse kan se enkeltfaser ut i fra API dokumentasjonen @elektrolux:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
(Se LiveMeasurement delen).

Ja, det ser faktisk slik ut. Gode nyheter hvis det stemmer. Skal ta en titt på kablene til helgen.
#37
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. februar 2019, klokken 21:54
Har ingen sammenheng med om det er en eller 3 faser. Poenget med dynamisk styrt ladestasjon er å kunne sette et tak på forbruket. Enten på hovedsikringens verdi, eller ønsket tariff. Ellers legger ladingen seg oppå toppen av annet forbruk og kan medføre overbelastning av sikringen, eller at du havner i en dyrere tariff når det innføres.
Men er det ikke det Tibber pulse gjør ?
Siterer hjemmesiden : "Med å overvåke hovedsikringen din med Tibber Pulse justerer Easee ladehastigheten automatisk, slik at hovedsikringen ikke blir overbelastet".

Altså et tak på effekt som er hovedsikringens verdi.
#38
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. februar 2019, klokken 21:27
Du må undersøke om easee virkelig kan styre ladingen dynamisk ut fra hovedsikringen sin øvrige last. Det er nemlig sådd tvil om dette er en funksjon på easee: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41569.msg763939#msg763939

Et alternativ som er dynamisk er vår Zappi, er tilgjengelig fra lager og som vil kunne gi deg inntil 25A lading er vår Zappi.

Obs på at denne trenger eksternt jordfeilvern type B ( 1200 kr fra oss ) og at du ser ut til å mangle overspenningsvern i skapet.
Godt poeng. Det var jeg ikke klar over. Men betyr vel ikke så mye hvis jeg må gå for 1-fas all-the-way ?
#39
Sitat fra: bjornb på mandag 11. februar 2019, klokken 20:24
1-fas. Ikke mye kapasitet til overs uten å bytte hovedsikring her..
Er det 3-fas i den nye inntakskabelen frem til huset? Er det 3-fas kabling frem til skapet?
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.
#40
Har kjøpt feriehus med skrusikringer. Hovedsikring på 25A.
Inntakskabel(kabel frem til husvegg) ble fornyet for noen få år siden.
Fra inntaket er det en ca 15 meter lang 10 kvadrat pfxp-kabel som ligger fritt(med klemmer) langs en bjelke på loftet og går ned gjennom taket til sikringsskapet. Har planer om å bytte ut alle skrusikringer med jordfeilautomat. Håper også på å få byttet ut hovedsikring til 50A.
I tillegg må jeg få meg ladestasjon. Ønsker egentlig ikke i denne omgang å legge ny kabel fra inntak til sikringsskap. Tenkte å legge ut ny kabel med 32A til garasjen(3 meter fra sikringsskap). Bestille Easee ladeboks med pulse(denne kommuniserer med hovedsikring, og justerer uti fra totalforbruk). Planer om å lade i3 og Tesla de neste årene.
Mine spørsmål før jeg kontakter elektriker er:
Høres opplegget greit ut? Og er det 1-fas eller 3-fas anlegg jeg har? Se gjerne bilder.
Takk for svar.
#41
Model X 2014 - 2022 / Kjøpe Model X nå, eller vente?
fredag 08. februar 2019, klokken 13:27
Vurderer å kjøpe en inventory Model X 100. Rabatt på 50000 kr og rente på 1.25%
Kort leveringstid, men har ikke så veldig hast egentlig. Er jo en del rykter om oppgradert ladeport og kanskje kanskje nye batterier allerede i april. Noen som har tips? Slå til nå? Vente å se om det blir større rabatt på inventory etterhvert? Avvente til April for evt. kjøpe nye da?
#42
Audi e-tron / Sv: Lade etron med Tesla UMC?
søndag 21. oktober 2018, klokken 09:33
Sitat fra: TM på søndag 21. oktober 2018, klokken 09:26
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. oktober 2018, klokken 23:35
Jeg har gått at den leveres med justerbar ladekabel med Schuko, samt en 3-FAS 20A Type 2 kabel i likhet med BMW i3.
Hvor finner du informasjon om dette ?
Leveres ikke i3 med 3-fas 32A?
#43
Vet det er mange som ikke følger Tesla sine anbefalinger hva gjelder serviceintervall fordi garantien uansett gjelder.
En del tar ikke service i det hele tatt. Noen tar på 40000 og 80000. Tesla anbefaler hver 20000 eller en gang i året.
Har Frende forsikring. I vilkårene står det at man skal følge produsentens anbefalte serviceintervall for at forsikringen skal gjelde.
Noen som har tanker rundt dette?
#44
Koblet opp som 230v 32A enfas. Meget lett å koble til. Har neddimmet lyset med medfølgende motstand. Fungert utmerket i tre uker. Står på stolpe uten tak, og regner med det skal gå greit. Kjøpte den uten innebygget B-vern
#45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:25
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

Ser ut som maks 4mm2. PFSP 3x4/4 for å være mer spesifikk. I så fall kan du nok få ut 20A av denne.

Elektrikeren som var her i dag sa det var 6mm2(noe det forøvrig sto på kabelen også). Han sa den kan sikres med 32A fordi den går i uisolert rom. Tenker da jeg kan gå opp til en ladestasjon på 32A og sikre denne med B-vern og 32a sikring. Er dette innafor? Kanskje rart å spørre her når elektrikeren har sagt det er greit, men men.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA