Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Villmink

#1
Vi har både i3 og Soul, kjørt hhv 7 og 13 tusen km siden kjøp. Begge kjøpt nye. Til daglig kjører kona Soul og jeg i3.

Registrerer at enkelte i3-eiere skryter bilen sin høyt opp i skyene og mener den er bedre enn det meste. Det er jo bra å være fornøyd med bilen sin, men etter min oppfatning skaper det et skjevt bilde av i3 vs Soul.

Fordel i3:
- Aksellerasjon
- Lyd i HK-anlegget
- Bildekvalitet på ryggekamera
- App (dog med elendig funksjonalitet)
- Plastkarosseri som forhåpentlig holder seg bra

Fordel Soul:
- Sittekomfort (jeg er 185 høy og har god plass i begge biler, men i i3 kommer ikke rattet langt nok  ned for min smak)
- Bagasje- og bakseteplass
- Rekkevidde. Overlegen seier til Soul, selv i hastigheter rundt 100. Ja, i3 bruker litt mindre pr km, men burde brukt mye mindre i og med at BMW visstnok har gjort så mye for å få bilen til å kjøre energiøkonomisk. Jeg mener grepene de har gjort har kastet overraskende lite av seg.
- Varmeapparat. Virker både å bruke mindre energi og å gi bedre varme enn i3.
- Stabilitet i høy hastighet. i3 liker seg ikke over 100.
- Mulighet til å begrense lading til 80%.
- Bremser. Skivene framme og bak er blanke og fine, noe som skal mer til på (min) i3.
- Garantiordning

Videre har jeg hatt følgende feil på i3 så langt: Fuktighet i ett ryggelys, ryggekamera med manglende kontakt i varmt vær, ruter som ruller seg ned ved parkert bil (forhåpentlig brukerfeil, altså lommestyrt)

Kiaen har ikke hatt noen feil så langt.

Kjøring med i3 fra Nittedal til Østfold i temperatur ca 8 grader, ingen vind, ingen regn, ingen stopp, eco-pro, cruisekontroll på 93, siden 83 og eco-pro + for å komme fram, ga rekkevidde på 135 km. Soul kjører mye lenger under like forhold.

Skulle vi klart oss med en av disse to elbilene ville det utvilsomt blitt Soul. Jeg har ingen tro på at i3 kan ta meg komfortabelt t/r 10 mil i motorveihastighet vinterstid. Soul kan det.

Når det er sagt så liker jeg min i3 og bruker den normalt til turer som er 3-5 mil mellom hver lading. Det lengste jeg har kjørt den var i eco-pro + en mild sommerdag, 180 km, 60 km/t i snitt, t/r Nittedal-Lena, snittforbruk 10,8 kwh/100 km.

Vegard
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA