Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - SUNPWRD

#1
Hei.

Jeg rydder i garasjen og selger en Think Classic motor, motorkontroller, ledningslett, ja det du trenger for et DIY prosjekt forutenom batteri. Se bilder her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230053412
Aksling fra girkassen inn i motoren medfølger, så dette er et godt utgangspunkt for et prosjekt. Selges 2000,-
#2
Model X 2014 - 2022 / Skistativ + Long Range Plus
mandag 06. juli 2020, klokken 22:00
Venter i spenning på min Long Range X som skal leveres i september.
Og i ventetiden har et par spørsmål dukket opp:

1 - Jeg har lyst på det stativet som vises på tesla.com. Er dette mulig å få til i Norges? Hva gjør X folket med skistativ?

2 - Noen som vet om Long Range Plus oppdateringen er kommet til Europa / Norge? Ser flere youtube filmer med Plus fra USA...
#3
Model S 2013 - 2022 / Hengerfeste / sykkelstativ
fredag 26. juli 2019, klokken 13:46
Jeg vurderer å kjøre tilhengerfeste for sykkelstativ til min S. Ser at Elbilmek i Asker kan montere dette.

Vet noen her om Tesla synes om dette ift garanti?

Vet noen her om skistativet som Tesla selger til X passer på et slikt sykkelfeste?
#4
Lading av Tesla / Pris på installasjon av 2 schukostikk 16000??
mandag 18. desember 2017, klokken 21:09
Jeg må høre litt med dere før jeg tar en avgjørelse.

Kona kjører Soul, jeg har S75D. Vi lader i garasjen nå på 16 kurs. Vi bytter på å lade så det fungerer greit, men vil ha hver vår 10A schuko kontakt. I forhold til vårt bruk holder det med så sakte lading. Kan drar 8,9A og jeg pleier å ha Teslan på 7A.

Så jeg legger ut en forespørsel på Mittanbud.no. 2 schuko på hver sin 10A kurs med jordfeilbryter type B. Fra sikringsskap er det ca 15 meter til der jeg vil ha den første kontaktaken og 20 meter fra sikringsskapet til den andre.

Har fått 3 "tilbud". 16000, 16250 og 17000 inkl mva. Er dette ran på høylys dag, eller er det noe jeg ikke ser? Jeg synes dette var dyrt.

Enebakk, 20 min fra Lillestrøm / 35 min fra Oslo....
#5
I juli bestilte jeg en Model S. Etter nesten 3 år med Elfrid (C-Zero) tilsa økonomien at jeg kunne koste på meg en dyrere bil. Den nye bilen skulle, og ble hentet fredag 29 september. Altså måtte Elfrid ut på markede for å finne en ny eier.

Jeg annonserte henne torsdagen før, og publiserte annonsen på Finn 6:45. Jeg sjekker mailen når jeg kommer på jobb i 8 tiden. Allerede etter en drøy time var en interessert. Vi avtaler at han kommer og ser på bilen samme ettermiddag. Han tar med familien og ser på bilen. Jeg beretter om bilen, eierforholdet og om div oppgraderinger jeg har gjort. På et sted i samtalen oppfatter jeg at han er klar til å kjøpe bilen, men jeg avbryter dette og fortsetter min utelukkende positive omtale om bilen. Etter prøveturen prøver han igjen å si at han vil kjøpe bilen. Denne gangen lar jeg han fullføre setningen.

Han bestiller forsikring, vi skriver kontrakt, han betaler i nettbanken og vi omregistrerer bilen - alt hjemme hos meg og samme ettermiddag. Han får med seg bilen og jeg får en rar følelse av tomhet. For første gang på mange år, ja faktisk siden jeg var 17, kan jeg ikke si at jeg er bileier.

Denne natten sover jeg godt, men er likevel spent på "mårradagen". Den påfølgende morgenen innser jeg at jeg har solgt Elfrid med mine jobbnøkler. Neste morgenen må jeg derfor kontakte ny eier og be om å møte han for å få tilbake nøklene. Han legger disse i resepsjonen på sin arbeidsplass. Da jeg parkerte utenfor var det tilfeldigvis ledig ved siden av Elfrid. Altså fikk bilene møte hverandre, noe jeg aldri så komme  :D



Nøkler hentet, Teslan kjørt nesten 2k km. Den nye bilen er fantastisk - likevel har jeg opplevd I-landsproblemer som at Spotify ikke virket på vei til jobb en dag. Dette løste seg etter en reset.

Ved et besøk hos en bilforhandler, jeg er yrkesfaglærer og pusher folk til bilbransjen, opplevde jeg å bli inneparkert i 20 min. Dette hadde aldri skjedd med trillingen da den lett hadde glidd mellom bilene på parkeringsplassen. Så det er fordeler og ulemper med alt.

Oppsummert, vær glad for trilligen du har, den er lettkjørt og genial til sitt bruk! Lettsolgt er de også, jeg brukte 13 timer på å selge min. Etter at kjøregodtgjørelse var trukket fra hadde bilen kostet 10 000 kr år de tre årene jeg hadde henne - billigere bilhold kan en ikke vente!

Alt godt
Argi
#6
Model S 2013 - 2022 / TMS bruker tid på å starte
fredag 13. oktober 2017, klokken 23:22
Newbe warning! Dette har sikkert blitt omtalt tidligere, men jeg har ikke klart å søke meg frem til et svar.

Bilen min er i dag to uker gammel. De siste dagene har den brukt litt tid på å starte instrumentskjermen. Og når den våkner har den flere ganger vist en melding om at jeg skal trå på bremsen etter at meldingen er borte.
Det virker som at bilen holder på med noe og at jeg avbryter dette ved å starte den.
Er dette normalt?

Ikke noe problem, prøver bare å bli kjent med bilen  :)
#7
TMS Hjul, dekk og felg. / Er alle 21" hjul staggered nå?
søndag 08. oktober 2017, klokken 23:34
Jeg hentet min nye S 75D for en ca en uke siden. Bilen var bestilt med 21" sølvfarget Turbine felger.
Til min gledelige overaskelse ser jeg at den har staggered hjul, både på bilen og i vognkortet.

Var jeg heldig her, eller får alle dette nå?  :)
#8
Lading av Tesla / 96 km/t lading?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:11
Ladet på en 3 fas ladestasjon i dag. I appen stod det 222V og 24A.
Bilen er helt ny. Var det 16,5kW bilen mottok?

På nettsiden til Tesla er 16,5kW oppgitt til å gi 81km/t...
#9
Kjøp og salg av deler og utstyr / Selger Miev felger
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 00:50
Jeg har solgt bilen med sommer- og vinterfelgene som medfulgte bilen.
Det siste året her jeg kjørt rundt med Miev felger - og selger nå disse.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105509717&fks=105509717

Kanskje noen her inne er interessert?  :)
#10
Lading av Tesla / Lading i Sverige/utlandet
søndag 06. august 2017, klokken 01:26
Jeg har en S75D i bestilling og lurer litt på lading av denne i utlandet.
Vi har hytte i Sverige, og her fungerer vel ikke den medfølgende UMC kabelen? Dette er forøvrig ingen krise da jeg allerede har veggboks der.
Men vi har flere ganger de siste år leid feriehus i Danmark. Sist år lader jeg Soulen med skjøteledning fra kjøkkenvinduet. Ikke optimalt, men den var fulladet hver morgen..

Så hva gjør folket på ferieturer? Låner naboens ladekabel til e-Golf/i3/Ionic? Selv om SuC fungerer bra liker jeg muligheten med å lade der hvor jeg overnatter, men dette er kanskje ikke nødvendig med Tesla?
#11
Bestilling og levering / Levering september - oktober 2017
fredag 04. august 2017, klokken 13:58
Jeg bekreftet min 7.7 og den endret status til bygget og i transitt til havnen. Noen som vet hvilken / hvilke båter som september - oktober bilene trolig kommer med på?
#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Dekkslitasje 21"
torsdag 03. august 2017, klokken 22:54
Kostnader til dekk nevnes stadig som en av de større vedlikeholdskostandene
med Tesla. Dette er forståelig og må forventes.

Men hvor lenge holder et sett 21" sommerdekk på en TMS med normal kjøring?
Og bytter en alle 4 eller tar en 2 og 2?
#13
Har nylig bestilt en S75D med alt unntatt de ekstra setene, og venter i spenning!  :D

Men bør jeg kjøpe maintenance plan som de tilbyr? Den koster 17100 for 3 år, altså 5700kr pr service eller 25300 for 4 år, altså 6325 pr service.

Noen som har hatt noen servicer og vet hva de kostet? Blir det billigere å forhåndsbetalte?
#14
Bestilling og levering / Vurderer 75D, rekkevidde?
tirsdag 04. juli 2017, klokken 09:00
Hva slags rekkevidde kan jeg regne med på en 75D på 21" hjul en fin sommerdag?
#15
Selv om vi har god plass etter at jeg solgte veteranbilen og båten, nekter fortsatt kona meg å kjøpe en Think som hobbybil. Dette bryter jo de med fleste menneskerettighetene etter hva jeg har forstått.

Jeg gir likevel ikke opp og et mekkeprosjekt skal igangsettes. Når det blir ferdigstilt er mer uklart.

De siste årene har jeg blitt mer og mer bevisst på å bruke minst mulig fossilt drivstoff. Sitteklipperen på torpet i Sverige er nå den største forbrukeren av dinosaurer, og bør derfor konverteres. For å kunne holde på i garasjen litt nå og da anskaffer jeg en sitteklipper jeg kan konvertere her, før den transporteres til torpet.

Som yrkesfaglærer har jeg mange ivrige elever, kollegaer og venner som har bidratt mye til prosjektet så langt - takk til alle bidragsytere!  :)

Så langt har jeg skilt en motor og girkasse på en Think samt tatt ut inngående aksling til girkassen.



Etter dette demonterte vi en hel Think. Ledningsnettet er nå strippet for tape, og jeg jobber med å skille det som skal være med videre og det som skal bort.



Neste punkt på lista er å demontere fossilmotor fra sitteklipper.

Oppdateringer kommer etterhvert   :)

#16
Det er satt opp type2 veggbokser for 6 ladeplasser.
Jeg har prøvd å lade på plassene ved 2 anledninger, med begge bilenen vi har. Har testet Fortum-, Grønn kontakt-, og Elbilforeningens brikker, ingen virker.

Noen som vet noe her?
#17
Hei folkens!

Jeg har en 1986 BMW 524TD (E28) som jeg vurder å konvertere til elektrisk drift. Det er søndagsbilen min, så den brukes lite. Både jeg og kona kjører allerede elektrisk bil (Z-Cero og Soul EV) så å bruke denne gamle oljebrenner`n bilen føles litt feil nå..

Jeg har fått tak i en motor, gir og motorcontroller til en Think Classic.
Motoren er på ca 40hk så den er vel i underkant, men kan den likevel brukes?

Jeg har tenkt en del på dette og kommet til at jeg må velge mellom to strategier.

1.   Å demontere motor, men beholde resten av drivverket. Så sette elmotor der hvor dieselmotor sitter montert i dag.
2.   Å demontere motor, gir og differensial, og montere el motor med differensial der hvor differensial og drivstofftank sitter nå.

Takknemlig for innspill

Motor med gir og motorcontroller:



Her er bilde av undersiden med differensial demontert. Låner bilde av: http://www.bmwforums.com.au/showthread.php/10461-E28-Rear-end-Rebuild-complete




#18
Kia Soul EV / Skvettlapper, bagasjeromsmatte og gitter over baksete
mandag 14. desember 2015, klokken 21:32
Hei.

Vi ønsker skvettlapper, bagasjeromsmatte og gitter over baksete. Noen som har kjøpt / fått dette montert?
#19
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Trenger 10 batterier
mandag 07. september 2015, klokken 20:56
Hei folkens!

Jeg har en Classic på hånden som mangler 10 batteriblokker. Noen som har og som kan tenke seg å selge?
#20
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Skvettlapper
mandag 03. august 2015, klokken 23:34
I dag kom skvettlapper i posten. Jeg synes det ser greit ut, hva mener dere?
Håpet er at disse skal redusere skitten bak på bilen.



For interesserte kjøpe jeg disse på eBay:

http://www.ebay.com/itm/141314879409?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA