Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mr.rs4

Sider: 1 ... 39 40 [41]
601
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 09:27 »
Her må du ha hjelp av trikker!

Det er mye som skal på plass
Husk en 25kva Trafo må sikkert ha en 63A-D sikring pga av oppstartsstrøm
Sikres på egen kurs
Må da ha min. 80A inntak/hovedsikring
Eget 400v skap etter Trafo
+++
Har gjort dette i egen garasje
Har da alt fra 16 - 64A IT nett. Samt 16 og 32A TN nett
Ok, tror jeg har 64amp hoved sikring inn til huset, da detter jeg ned på 12kva trafeon?

Hvilke lade effekter er det på disse trafoene til Tesla?
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas)
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas)

602
Model S / Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 09:18 »
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
Ok da er det mer forklarende, takker :-)
Da kan jeg som andre har sakt bare lade opp til 60-80% og la bilen stå i 2-3uker uten problem.
Jeg har litt lade / "lite batteri" angst, men ser dere "gamle" Tesla kjører tar det med ro, så får vel legge meg inn i rekkene(blir ikke lett...)

603
Model S / Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 08:28 »
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....

604
Model S / Sv: lydpakke eller ikke
« på: Torsdag 30. Oktober 2014, klokken 20:36 »
Men er det mulighet for å oppgradere, evt bytte ut sub`en? Eller andre høytallere / effeltforsterker?
Synes heller ikke lyd i premium anlegget var det beste(selv det er det som er bestilt i min P85D)

605
Model S / Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
« på: Torsdag 30. Oktober 2014, klokken 20:02 »
Takker for kloke svar :-)
Ja vi nordsjø arbeidere er litt spesielle, og trenger litt mer "omsorg" & tilsyn :-)

Kanskje bruke menneske kabel 230v rett ifra stikk og koble opp et ur for å styre ladingen, denne var lur :-)

606
Model S / Lade / ikke lade over 2-3uker?
« på: Torsdag 30. Oktober 2014, klokken 16:57 »
Jeg er mye ute å reise, og hva er best? La laderen stå i, eller trekke ut laderen?

Jeg er gjerne vekke 2-3uker om gangen, og uten at bilen vil bli brukt.

607
Model S / Sv: SW v.6.0
« på: Torsdag 30. Oktober 2014, klokken 04:39 »
Denne var en kjekt tråd, og må følges med på ;D

608
Veldig bra innlegg & info av dere alle her.

Jeg kommer nok til å trekke opp noe nytt, men usikker hva jeg har i sikrings boksen(jeg får ikke sjekket det før om kanskje 1uke), men noe kommer, og kanskje størst mulig, siden samme jobb å utføre. Noe dyrere deler blir det jo da, men får se iførste omgang hva jeg har i sikrings skapet, er det "godt nok" så bli det kanskje bra med 230V?
Men er det for lite i sikrings boksen, og jeg har mer å gå på i boksen ute ved enden av eiendommen, så tar jeg maks mulig.

609
Model S / Sv: Kjøreegenskaper
« på: Onsdag 29. Oktober 2014, klokken 00:09 »
Jeg har M5 e61, og har testet en Model S P85+, og fraspark er nå mye bedre på en Tesla, men kjøring på bane er nok en annen ting. Men hvor mye bane kjøring blir det?

Om noen vil prøve å teste imot en M5(og da med en Model S P85+) stiller jeg gjerne opp.

Forresten så er min BMW M5 til salgs Info på Bimmers forum

610
Takker for alle svar / innspill.

Men som jeg er litt redd for lade angst, vil jeg forsikre meg på forhånd. MEN at jeg kan "prøve" kjøre med det jeg har nå et stund, må jeg vel klare...

Har vel 16amp og 230volt, om jeg strekker ny kabler ut til stikk på veggen på huset(og bytter ny sikring).

Men min forskning vil fortsette(da jeg ikke vil betale 20-30tusen)

611
Model S / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
« på: Mandag 27. Oktober 2014, klokken 23:44 »
Bestilt meg en Tesla, og ønsker mest mulig ut av lading.
Jeg skal ha 3fase 230volt inn til huset, må vel få koblet det opp i sikrings skapet.

Lurer på 2 stk transformatorer(http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg122117.html#msg122117)
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas) NOK kr. 7000,- eks mva.
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas) NOK kr. 9000,- eks mva.

Hva mer trenger jeg? Et koblings punkt i garasjen? Hvilke?

Har sett for meg at jeg har en lader kontakt til Tesla, og 1 ekstra til f.eks 3faset 400v høytrykks spyller.
Må jeg ha en sikring boks og utenom da?


Opplegget blir som; ledning ifra ifra sikrings skapet(usikker på størrelse) og videre ledning til denne transformatoren(som vil stå i garasjen ca 22m ifra sikrings skap i kjelleren på huset), til en sikrings boks, og videre til et grein uttak slik at jeg kan koble opp flere kontakter.

Trenger jeg noe mer? Flere sikringer? Annet vern?

Og hvordan er disse transformatorene iforhold til Salto sine tilsvarende? De Salto sine er jo MEGET mye dyrere...

Og hvor stor kvadrat på ledningne ifra sikring skapet til denne trafoen trenger jeg med ca 22m ledning? 4mm2 eller 6mm2 eller enda mer
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas)
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas)


EDIT
Jeg vil jo trenge et slik og, i tillegg til transformatoren(eller tilsvarende)
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/salto-32a-veggboks#product

612
Model S / Hva har dere betalt for oppgradering til 400v for ladestasjon i hjemmet deres?
« på: ſøndag 26. Oktober 2014, klokken 22:35 »
Hva har dere betalt for å oppgradere til 400v ladespenning?
Jeg har 3 fase 230v inn til huset. Må bare koble det opp.
Men 400v er jo kjekkere.
Og da trenger jeg en trafo som transformere spenningen opp til 400v.

Sider: 1 ... 39 40 [41]