Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fmm1000

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
lørdag 29. oktober 2016, klokken 16:20
Jeg har kørt min Tesla S 85 D fra 100 til 0 pct med et forbrug på 70 kwh.
Da jeg ladede den op fik den næsten 78 Kwh på batteriet.


https://www.youtube.com/watch?v=2XXrTgGRbd0
#32
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:17
Åbenbart har D modellerne et lavere typicalforbrug end 2wd modelerne.

Nej jeg lagde ikke mærke til peak ved 0 pct.

I min næste video forklarer jeg, hvorfor jeg kun havde 70 kwh til rådighed.
Stay tuned :-).
#33
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
onsdag 26. oktober 2016, klokken 21:07
Jeg kjørte den andre dagen min bil 100-0 prosent og ladet den deretter opp fra 0-100.

Jeg reknada då ut, hva du skal kjøre på et gjennomsnittlig forbruk for å holde kilometerne som vises i dashbordet med software 8.0 i en 85D.



https://youtu.be/-63W55AJn_w
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
onsdag 12. oktober 2016, klokken 18:06
Jeg har før 8.0 fået fejlen band width too high på mange podcasts jeg forsøgte af afspille i Teslaen via Tunein.
Da 8.0 kom til min bil var det, det første jeg afprøvede.
Se i videoen herunder om det virker nu.

https://youtu.be/-DyiKvltLKs
#35
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
fredag 09. september 2016, klokken 15:55
I den her video forsøger jeg at finde svaret på. hvor meget mere energi en benzinbil bruger i forhold til en Tesla.

P.S.
Da jeg ikke ejer en Aston Martin, var jeg nødt til at finde en alternativ benzinbil med højt forbrug :-).


https://youtu.be/Mvp3JQmitis
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
lørdag 20. august 2016, klokken 18:25
Dette er den første av to løp jeg gjorde i min Tesla 85D gjennom Tyskland mot min bror i hans BMW 530 diesel.
Det første kan ses i indlæg her over.

https://youtu.be/qIB-dJdAx4Q
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
tirsdag 09. august 2016, klokken 12:00
I løpet av sommeren har jeg gjort to "races" gjennom Europa med min bror.
Jeg i en Tesla 85D. Han i en BMW 530 Diesel.
Race nr. 2 er nå på nett.
Det første vil bli uploadet i løpet av få uker.


https://youtu.be/Hg8LgiIhP3M
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
søndag 07. august 2016, klokken 12:06

På en Tesla bilferie fant minn søn en kul funksjon i Tesla navigasjons som ingen i min bil visste om .
Så jeg tenkte jeg ville dele det med dere :-) .

https://youtu.be/_QuzIAr0oGg
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
torsdag 04. august 2016, klokken 17:26
 I min nye video prøver jeg å se om det er mulig å kjøre hele natten på autobahn uten lading .
Jeg prøvde dette fordi jeg ikke ønskede at mine passasjerer skulle våkne opp hver 1,5 timer ved lading.

https://youtu.be/Iw-_zUgiSwM

Jeg har også uploadet en teaser video for et kommende langdistanserace mellom min Tesla og en BMW diesel.

https://youtu.be/gtXS2-o_wAA
#40
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
tirsdag 19. juli 2016, klokken 18:23
Jeg har for nyligt superladet en del i Frankrig.
I denne video deler jeg mine erfaringer og give nogle tips.
Jeg håber, det kan være nyttigt for andre, der rejser til Frankrig.

https://youtu.be/fIl79G_f7BA
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Peters videoer.
tirsdag 21. juni 2016, klokken 13:50
I min forrige video, satte jeg verdensrekord i lang-distanse-kørsel for elektriske biler på motorveien.
Jeg fikk så mange positive kommentarer at jeg bestemte meg for å lage en mer :-).
I min nye video ga jeg en av de mest energieffektive fossile biler sjansen - med samme mengde energi - for å slå avstanden min Tesla kjørte.
Se resultatet i videoen nedenfor :-).

https://youtu.be/RumF4Zmppks
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekord forsøk på motorvei.
søndag 19. juni 2016, klokken 16:20
Sitat fra: jensjacob på søndag 19. juni 2016, klokken 01:38
Nu må du ikke blive overrasket hvis Teslaen kan køre længere på elektrisk energi svarende til 6,5 l diesel. Til gengæld kommer Teslaen ikke ret langt på 6,5 l diesel. Husk på at der er nogen der har fremstillet elektricitet til Teslaen som den kan lagre i sit batteri - en højkvalitets energiform. Det privilegie har dieselmotoren ikke... Den må gøre det hårde arbejde selv med at forvandle kemisk energi til bevægelse.


Jeg har spurgt en fysiker om dette og har fået følgende svar.



He he... det kunne være sjovt hvis der kom en op til dig i din Tesla og sagde - "Værsgod, her er 6,5 l diesel. Gå ud og køb en transportabel generator og lad batteriet (fra nul/brick-state) op og se hvor langt du kan køre..."  ::)

Edit: det giver iøvrigt ingen mening (i min verden) at sammenligne 10 kWh elektrisk energi med en dieselmængde der indeholder 10 kWh energi. Hvis den mængde diesel skulle fremstille elektricitet - og det er det jeg går ud fra du mener - så får du jo ikke mere end 4 kWh elektricitet i bedste fald. Selvom det burde være almen viden idag, så kan jeg godt se at det er sjovere at prøve efter i praksis hvis man alligevel har tiden og dieslen. - Og hvad.. lidt ekstra partikler gør vel ikke den store forskel så længe man bruger det til noget så fornuftigt som at efterprøve et af de helt store mysterier i den her verden... ;-)




Jeg har spurgt en fysiker om ovenstående og har fået nedenstående svar
,-----
Altså det er jo lidt en holdning, om det er en fair sammenligning at sige, hvor meget strøm svarer til i diesel :)


Personen har ret i, at skulle du omsætte 6.5 l diesel til strøm, så ville du ikke få 72kvh, men det er jo netop fordi diesel/benzin maskiner (som du ville skulle bruge til at lave den omsætning - en generator) ikke kan omsætte en særlig stor procentdel af energien.

Argumentet svarer jo modsat også til, at give dieselbilen den mængde  diesel en omvendt generator ville kunne fremstille fra elektricitet. Den mængde diesel kommer diesel bilen jo ikke særlig langt på.

Hans argument virker til at sige, at den energi en elbil kører på er mere ren (koncentreret). Det er den ikke. Elbilen kan bare udnytte en støre procentdel af sin energi end dieselbilen kan. Man skal ikke sige, at elbilen kun må få strøm tilsvarende en generators elproduktion af benzinen, da elektriciteten ikke behøver at være skabt fra en generator med dårlig energiomsætning. Strømmen i elbilen kunne jo også være kommet fra et A-kraftværk.

Eller en vindmølle/vandkraft osv. Der er ikke nogen der siger, at der skal bruges en omsætningsgenerator mellem strøm og benzin/diesel :)


#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekord forsøk på motorvei.
søndag 19. juni 2016, klokken 08:30
Turen i dieselbilen var ikke en testtur for turens egen skyld.
Jeg skulle vejen alligevel :-).
#45
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekord forsøk på motorvei.
søndag 19. juni 2016, klokken 00:32
Ooohh. Jammer og rædsel.
Jeg har en Hyundai i30 i stedet for min Tesla.
Heldigvis bare som erstatning kjøretøy da Teslaen er til service.
I min frustrasjon, tenkte jeg at jeg like godt kunne bruke den  forferdelige bil til noe fornuftigt.
Så jeg ga den samme turen, som Teslaen fikk da jeg satte verdensrekord i langdistanse motorvejs kjøring for elektriske biler.
Elleeeer. Sort of.
Det ville være tortur å hyper mile hele den 582 km lange avstand i en fossilbil, så jeg kjørte heller en liten del av ruten og multipliseres så bare verdiene opp.
Nå har jeg svaret på hvor mange km / l en liten dieselbil kan kjøre når man hypermiler.
Nå har jeg svaret på om man, i en diesel bil kan slå det opgitte brændstoforbrug når man hypermiler.
Nå har jeg svaret på hvor langt Hyundaien ville ha kommet på mengden energi (6,5 liter diesel) som Teslaen kjørte 582 km på.
Video kommer snart.
Stay tuned :-).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA