Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PokerFjes

#31
Elbiler i media / Sv: 33kWh i nye BMW i3
fredag 13. mai 2016, klokken 12:24
Hvilken klasse hører egentlig i3 hjemme i? Med sine 4 seter, kompakte mål, lav vekt og tilsvarende lave forbruk har jeg tenkt på i3 som en bil i klassen liten kompaktbil. En premiumbil i klassen til trillinger og e-Up.

Det er egentlig ganske urettferdig å sammenligne i3 med Leaf, Soul og e-Golf, men samtidig har BMW gjort så mye riktig at den på flere områder konkurrerer nettopp med segmentet over.
#32
Sitat fra: Kanutten på torsdag 12. mai 2016, klokken 11:43
Sitat fra: epsilone6 på torsdag 12. mai 2016, klokken 10:04
Det som er litt komisk er at dette hadde ikke vært noen sak hvis det ikke hadde stått en stikkontakt der. Men siden det er en, så mener plutselig elbilentusiastene at de har en slags moralsk rett til å detaljstyre den parkeringsplassen siden dette er offentlig og de betaler jo skatt. Flaut spør du meg.

Som jeg skulle sagt det selv.

Det kommer frem en del holdninger her som minner litt om fundamentalisme :-)
Helt enig. La oss gi ordføreren cred for å kjøre elbil og droppe flisespikkingen. Det blir bare flaut.
#33
Sitat fra: Kanutten på torsdag 12. mai 2016, klokken 16:25
Morsomt å lese hvordan mange ønsker "bortforklare" funnene i rapporten. Hvorfor?
Hvilke bortforklaringer? Jeg har ingen ønsker om å bortforklare noe som helst, men rett skal være rett. For mitt vedkommede handler det om kritikk av datagrunnlaget og sunn skepsis. Hvis de ikke klarer å innhente riktige data på så enkle ting som vekt av en bil så lurer jeg selvfølgelig på om det er noe annet (og viktigere) de har bommet på.
#34
Allerede på figur1 slår skepsisen min inn.... for her er det mye rare tall. Hvor har de hentet "curb weight" fra?

Eksempler på noen tall som er ganske langt unna realiteten (første tall er ca. avlest fra grafen):
Nissan e-Nv200, 1540kg - veier 1751kg
Ford Focus Electric, 1610kg - veier 1674kg
VW e-Golf, 1590kg - veier 1510kg

SitatCurb weight (US English) or kerb weight (UK English) is the total weight of a vehicle with standard equipment, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and a full tank of fuel, while not loaded with either passengers or cargo.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75 kilogram driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles.
#35
Kjørte forbi laderen to ganger i langhelga, torsdag og søndag - ute av drift begge dager.
#36
Flott!
#37
Sitat fra: PokerFjes på søndag 01. mai 2016, klokken 12:50
Det er RES, noe som også er logisk da man fortsetter noe. Trykker man på SET blir bare innstilt hastighet redusert med en km/t.
Jeg må korrigere meg selv her også. Trykker man SET etter å ha stoppet og ACC er ready - blir innstilt hastighet redusert til 30km/t uavhengig av hva den var satt til.
#38
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familien?
lørdag 07. mai 2016, klokken 01:44
Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 23:25
Hvis konsekvensen av manglende hurtiglading ikke er verre enn å legge inn en overnatting, så er det jo ikke noe problem /ironi
Kan du forresten sette opp en sånn ca. tur du ser for deg? Oslo - Bergen, Stavanger - Trondheim, Oslo - Stockholm e.l Hvordan gjør/ville du gjort det? Jeg er for så vidt enig i prinsippet, men kan du beskrive et realistisk scenario?
(Kanutten - hvorfor så spent?)
Ferry, jeg har ingen Mercedes B250e og jeg har ingen interesse av å lure noen til å kjøpe katta i sekken.
Jeg synes bare det er rart at elbillister, som burde ha et nært forhold til å tenke alternativt om reiseplanlegging, er så raske med å diskvalifisere et alternativ som ikke passer akkurat deres elbilbehov.
Derfor trekker jeg sammenligningen til den raske og unyanserte karakteristikken som fossilbillister gjør når en elbillist prøver å forklare at det går an å tenke og kjøre annerledes.

Selvfølgelig burde Mercedes puttet hurtiglader i B250e, men det er en komfortabel og romslig bil som med rask hjemmelader kan fungere veldig bra for den som har et pasende kjøremønster - mye i nærmiljøet og med begrenset middels til lang kjøring.

Å beskrive en langtur i Mercedesen blir bare teoretisering fra min side, da de ekstra 1.5-2 timene (ca 25%) i ladetid på en 45mils tur gjør det nesten uaktuelt for meg selv i e-Golf som lader 3x så kjapt.
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familien?
fredag 06. mai 2016, klokken 22:54
Sitat fra: Ferry på fredag 06. mai 2016, klokken 22:42
Sitat fra: PokerFjes på fredag 06. mai 2016, klokken 21:52
Langkjøring krever noe planlegging pga manglende hurtiglader

Hva legger du egentlig i det? En kan ikke planlegge seg vekk fra at bilen lader tregt.

Nå høres du akkurat like bakstreversk som elbilskeptikerne som insisterer på å kjøre non-stop fra Oslo til Skåne ;). Selvfølgelig kan man planlegge seg rundt det faktum at man ikke har hurtiglader. Man planlegger stopp på severdigheter, parker og andre aktiviteter. Man legger inn en overnatting på vei dit man skal osv.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for familien?
fredag 06. mai 2016, klokken 21:52
Altern - har du 400V TN-nett hjemme? Isåfall er Mercedes B-electric en god kandidat som familiebil til småkjøring. Langkjøring krever noe planlegging pga manglende hurtiglader, men den raske hjemmeladingen på 11kW er ikke å forakte.

Kanskje Nissan oppgraderer sin e-NV200 med 30kWh batteripakke snart, og da kan den bli veldig attraktiv for de som trenger mer plass. Jeg møtte en kar med denne bilen på Roa i vinter, og han mente den ikke var så håpløs på vinteren som artikkelen under kan gi inntrykk av. Prismessig er den et kupp, og Nissan elbil begynner å etablere seg som en meget solid aktør.

http://www.dinside.no/932260/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop
#41
Det er skummelt med dette forumet som ligger så langt nede i listen... jeg glemmer at det er her....

Men til temaet - forbruk på forskjellig underlag og hvorfor utslaget tilsynelatende er så mye større på elbiler sammenlignet med fossile biler.

Jeg har selv merket at våt asfalt og snø drar mye mer strøm enn tørr asfalt. Temperaturen spiller selvfølgelig en rolle i denne ligningen, men hvis vi kan se bort fra dette et øyeblikk - er det noen som vet hvor stor forskjell vi snakker om? Noen fysikere her med stålkontroll på rullemotstand? :)

Jeg har søkt på forumet og søkt på nett, men klarer ikke finne noe skikkelig teknisk informasjon på dette temaet. Begrepet rolling resistance dukker nesten alltid opp i forbindelse med veigrep relatert til bremselengder, men ikke i forbindelse med drivstofføkonomi.

Jeg fant vedlagte tabell på en side om rolling resistance og tire friction - fra Automotive Handbook av Bosch. Er dette tall som kan omformes til påvirkningen vått føre har på energiforbruket i en elbil eller er det helt skivebom?
#42
Hei, hva er grunnen til at e-Golf underforum heter "Golf EL (fra 2014)"? Hvofor heter det ikke bare e-Golf? :)
#43
Elbiler i media / 33kWh i nye BMW i3
mandag 02. mai 2016, klokken 18:57
Nå er jeg spent på når og hvordan VW og Kia svarer, og med hva slags mynt. Leaf har jo allerede startet ballet i denne runden, og jeg vet ikke helt om jeg anser dem for å være tidlig ute eller sent ute.
i3 er den letteste og trolig mest energieffektive elbilen på markedet. Er veldig spent på hva 33kWh (27,2kWh netto) kommer til å bli omsatt til i reelle kilometre.

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3787-na-kommer-bmw-i3-med-33-kwh-batteripakke
#44
Det er RES, noe som også er logisk da man fortsetter noe. Trykker man på SET blir bare innstilt hastighet redusert med en km/t.
#45
Kjøretips / Sv: Kjøre Haugesund-Oslo?
onsdag 27. april 2016, klokken 15:02
OlavEmil - har du kjørt dette strekket med e-Golf eller sammenligner du bare med Soulen? Det må du ikke gjøre - for Soulen har flere titalls kilometer til gode på e-Golfen i rekkevidde. I dette tilfellet ville nok Strømgolf endt opp med å måtte ringe bilberging ;).

Haugesund-Røldal er drøye 13.5mil og strekket Etne-Røldal (77km) er trolig den mest energikrevende avstanden på hele turen. I tillegg vil Strømgolf fort bruke mer strøm enn mange andre i en bil han er helt ukjent med.
Greenrace-kalkulatoren beregner at det går 72% av total batterikapasitet på Etne-Røldal, men det er inkludert regen fra Håra og ned til Røldal på ca 10%. Det vil si at han i bakkene forbi Seljestad fort kan nærme seg rødmerkingen på "tankmåleren" og skilpaddefart selv om han startet fra Etne med full tank.
Notodden-Oslo sentrum er også 11,5mil og det skal holde hardt med 80% full tank, men det er avhengig av utetemperatur og hvor økonomisk man kan kjøre.

Greenrace-kalkulatoren regner forøvrig med feil størrelse på batteripakka på VW, så det må korrigeres til de tilgjengelige 21.8kWh. Jeg justerer også ECO-SPORT opp til 10, for å ha litt å gå på.

Man trenger ca 1,5-2 timer ekstra tid til lading på denne 6-7 timers turen med e-Golf - og det er vår/sommer/høst anslag.
Det var først på senhøsten ifjor at det var mulig å få til denne med e-Golf - når GK installerte laderen sin i Åmot i Vinje. Siden har laderne på Haukeli og i Seljord kommet til gjennom vinteren - noe som er har gjort risikoen for å stå i ladekø mindre, men det har ikke gjort noe mer med utfordringen fra Etne til Røldal.
Jeg har kjørt veldig mye fra østlandet til Haugesund og retur de siste 25 årene, og har enda ikke kjørt e-Golfen pga økt totaltid. Men jeg regner med at det blir en tur i juni for å teste.

Strømgolf - jeg anbefaler lading i Etne, Røldal, Haukeli, Seljord, Notodden, Lierstranda/Liertoppen/Sandvika, men personlig ville jeg stoppet på Åmot i Vinje og ladet til 80% hvis det var ledig. Da er risikoen for å havne i tvungen ladekø mye mindre.
Hvis du klarer Notodden-Oslo på en 80% tank så vil jeg gjerne høre om det :). Eller... jeg vil gjerne høre om erfaringene dine uansett.

Haugesund-Etne (60km):
Jeg vil anbefale å lade til 100% i Etne. Dette tar ca 25-30min. Litt avhengig av hvor lang tid du vil bruke, så kan du lade til 90-95% på hurtiglader og så flytte bilen til ett av de 6 gratis kommunale ladepunktene. Da må du forøvrig ha nøkkel til ladeboksene. Etne er ikke akkurat verdens navle, så kanskje planlegge en matpause her?

Etne-Røldal (77km):
Kjør pent (men ikke skilpadde) til Røldal. En utrent høyrefot kan bruke mye strøm her. Hvis du tror du ikke kommer deg over bakkene til toppen av Røldal skisenter krever det mindre strøm å kjøre til hurtigladeren i Odda - men det er en ren omvei hjem.
Lad til 80% i Røldal. Det tar ca 15min. Det neste strekket bruker du ca 50% batterikapasitet på, så da har du 30% igjen på Haukeli.

Røldal-Haukeli (57km):
Lad til 80% på Haukeli. Nye 15minutter ladetid. Forbruk til Seljord ca 50% av total kapasitet.

Haukeli-Seljord (88km):
Lad til 80% i Seljord, ca 15min ladetid. Forbruk til Notodden litt under 50%

Seljord-Notodden (60km):
Lad til 80% på Notodden, ca 15min ladetid. Forbruk til Lierstranda ca 65%

Notodden-Lierstranda (80km)

Jeg er kanskje litt pinglete når jeg planlegger lading, men har trillet inn til hurtigladere med 0km på tanken flere ganger og erfaringen er at det går oftest mer strøm enn man tror.

Lykke til :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA