Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PokerFjes

#21
Jeg kastet et blikk på hurtigladeren på Kiwi Åmot når jeg handlet ista... noen som tør gjette på hvem som har brukt opp over 250kr på denne ladingen?
#22
Ladeplasser og ladekabler / Mange TESS har type2 ladeuttak
onsdag 11. november 2015, klokken 12:16
Tjuvet denne fra e-Golf Norge på face. Kim Richard Olsen melder om at de fleste TESS butikker i Norge nå har montert opp ladere som kan brukes gratis!
Kan være greit å vite hvis man er i nøden eller har ærend hos TESS :)

Disse er ikke registrert i ladestasjoner.no eller lignende enda.
#24
http://ing.dk/artikel/grundig-ingenioer-afsloerer-vw-overdriver-elbilbatteriets-kapacitet-med-17-pct-179973

Ingenting overrasker meg lenger, men hvor har det blitt av softwarestyrte buffer for tømming og fullading? Denne grundige ingeniøren nevner ikke dette med ett eneste ord. Er den grundige ingeniøren rett og slett så n00b at han ikke vet at det er forskjell på batterienes reelle kapasitet og den kapasiteten vi får lov til å benytte?
#25
Kjøpe elbil? / Prøvekjøring av i3
lørdag 07. november 2015, klokken 21:08
Jeg har allerede elbil, men er igang med å prøvekjøre de bilene jeg ikke prøvde så nøye eller droppet å prøvekjøre før jeg kjøpte e-Golfen min i juli. i3 utgikk første cut fordi jeg ikke likte konseptet. Jeg liker det BMW har gjort de siste 30 årene, cockpit... alt - men i3 var som å få hakk i favorittplata :)

En annen grunn til å prøvekjøre i3 nå er fordi konseptet med 600cc range-extender i en elbil er genialt.

Bare så det er sagt - jeg inviterer ikke til flisespikking Bromm.  Jeg tenkte bare jeg skulle si noe om førsteinntrykket mitt i sammenligning med e-Golf. Kanskje noen kan finne nyttig informasjon i sitt valg av ny elbil.

1) avstanden til frontruta.... O-M-G.... det tok litt tid å venne seg til. Jeg trodde det var lurt å minske volumet i kupeen mtp oppvarming, men her har de gjort det motsatte. Usikker på hvorfor? At dashboardet ligger lavt i terrenget hjelper bra, og utsikten fremover er god. Opplevde et par ganger at A-stolpene gir større blindsone enn jeg er vant til i golfen.

2) Entertainment center... er en del av det jeg ikke likte med cockpit designet, men jeg må innrømme at den store skjermen, som også kan splittes i to, er nydelig å bruke. Kontrollen med styrehjulet i midtkonsollet er veldig funksjonell.
i3 har bra organisering av det meste i motsetning til MB B-electric, som er totalt rotete. Jeg liker fortsatt strukturen i golfen bedre, men dette har mye med smak å gjøre. Hvis ikke i3 har skjult store mengder kjørecomputerdata, synes jeg den mangler en del her - ihvertfall for de som er interessert i detaljer.
Navi-løsningen var litt elsk og hat. Veldig bra på å finne frem adresser, ikke så bra på å finne frem POI'er. Kanskje det er noen triks jeg ikke har funnet enda?

3) Karosseri og støydemping - jeg merker helt klart at BMW har gjort en bedre jobb enn VW. Komposittmaterialene er både kule og funksjonelle. Skulle ønske flere bilprodusenter hadde gjort det samme.
Det var litt irriterende støy fra pakningen i døra når jeg kjørte på våt asfalt som trakk litt ned, men ellers en enda mer behagelig opplevelse enn i Golfen.

4) Kjøreegenskaper og ytelse... slik motor skulle jeg gjerne hatt i golfen. Den er nyyyydelig. Deilig drag, bedre enn golfen (de har ca likt dreimoment), men der golfen dabber av fortsetter i3. Det er slik BMW skal være. Man får det lille ekstra.
Bilen virker relativt lett å håndtere, svingradiusen er veldig bra - men styreresponsen er for hissig for min smak. Det skal ikke mye utslag på rattet til før man merker det godt i bilen. Dette føler jeg er litt unødvendig for en bil av denne typen. Hvis jeg skal kjøre aktivt på svingete veier er det andre biler jeg foretrekker fremfor elbil..
Det er skrevet mye om gasspedalen til i3. Den oppfører seg som golfen i B-mode++, og er for aggressiv på regen for meg. Jeg tror nøkkelen til å spare energi er å seile. Med regen taper man uansett noe effekt, og slik i3 er laget, så krever det aktiv bruk av pedalen for å finne sweetspot enn i golfen. De burde i det minste hatt et valg for å slå av regen.

5) Innvendig plass.. dette er en mye mindre bil innvendig enn Golfen. Det er helt greit å kjøre 4 voksne i Golfen, det går ikke med i3. 16-åringen på 180 satt trangt baki, og jeg på 184 (ikke lang i overkroppen) subber i taket i baksetet.
Bortsett fra at seteflaten er litt kort, sitter jeg perfekt i i3. Veldig bra armstøtter og rattet lar seg trekke langt tilbake for å kompensere for mine lange ben.
Bagasjerommet er ikke stort. Der Soul og e-Golf (m.flere?) har et ekstra plass under gulvet i bagasjerommet, er det ingenting å hente på i3. Lurer på hvor mye/lite plass det blir der i utgaven med range-extender. Da blir det bagasjerom for kredittkort og tannbørster.

6) ACC... demobilen hadde ikke adaptiv cruise... det savnet jeg stort. Dette ser jeg er opsjon på i3. Noen her på forumet mente i3 kunne øke farten med +10km/t, altså fra 64km/t til 74km/t - men denne funksjonen fant jeg ikke på demobilen. Her er det kun +/-1km/t og opp/ned til nærmeste 10km/t.

7) Lys - tror det er xenon på denne demobilen og fjernlysene skuffer stort, men de er ikke noe bedre på e-Golfen (som har standard LED fjernlys).

8 ) Standardladeren virker ikke som den er spesielt bra vanntett. Hard og billig plast gjør at den virker - ja - billig. Jeg ser flere kollegaer i parkeringshuset som har en plastpose rundt sine ladekladder, selv om de står under tak.

9) Hurtiglading. Her ble jeg litt overrasket.. min lokale Fortum combo lader serverer golfen min 36-37kW ganske lykkelig opp til 80-85%, og jeg tipper den leverer mer til de bilene som tar imot det.
Jeg startet ladingen på 59% og den gikk kjapt opp til 392V@80A - 31.4kW ladeeffekt. Så fort den passerte 60% gikk ladefarten ned ganske mye - til under 25kW!!! Dette kan da ikke være riktig? Jeg ladet 16% fra 59-75% - 4.2kWh på 11 minutter, noe som tilsier en snittfart på 25-26kW. Dette var skuffende, men jeg skal kjøre den lenger ned i morgen og hurtiglade til 80%.
Bilen er ganske ny - har kun 1000km på telleren. Vet ikke om dette har noe å si?

I morgen skal jeg kjøre i3'n og golfen samtidig på samme rute for å sammenligne forbruk. Jeg lover å gjøre det så nøytralt som mulig. GOM var på 120km/t rekkevidde når jeg hentet bilen, og på 148km/t etter dagens kjøring. Om ikke annet så har jeg kjørt penere enn forrige testpilot. Til tross for noen glade øyeblikk med testing av bilens fantastisk digge motor.
#26
B-Electric / Får ikke ut ladekontakt
mandag 26. oktober 2015, klokken 15:55
Plutselig hadde min bekjente kjøpt seg b-electric, og på vei hjem skulle min kjære far vise hvordan han satte i ladekontakten (uten å ha laderen koblet til strøm)....
Kontakten låste seg i ladeporten, og han får den ikke ut selv om han trykker lås opp flere ganger på fjernkontrollen.
Når han prøver å låse bilen får han ikke låst den. Kanskje det er her problemet ligger?
#27
B-Electric / Hjelp! Prøvekjørt B-el og "solgt" den til en bekjent
onsdag 21. oktober 2015, klokken 22:11
Jeg har lenge hatt lyst til å prøvekjøre denne bilen, og når en bekjent plutselig var på biljakt (bytte ut en eldre S320) pga høye drivstoffkost ved mye småkjøring - så booket jeg en prøvetur.
Jeg skal komme tilbake til min erfaring og sammenligning med min kjære e-Golf, men det jeg trenger nå er råd og tips til hva slags utstyr som er et must å få med, og hva som er bortkastede penger.
Litt info om min bekjente... han er en ganske høy, røslig mann i 60-årene. B-seriens høyde, sittestilling og "innstegshøyde" var det desidert viktigste argumentet. Han har null interesse for tekniske dippedingser, og kommer trolig aldri til å bruke hverken regen eller sportsmodus. Felgpakker og annen optikk er han ikke interessert i.
Range-extender er jeg veldig usikker på. Jeg leste et sted at man må godkjenne bruk av range extender hver eneste gang man setter igang ladingen? Hvis det er tilfelle så kommer han aldri til å gjøre det. Spørsmålet er om det er lurt å ha med tanke på annenhåndsverdi.

Han har forøvrig TN400V sikringsskap i huset sitt, og det tror jeg er en forutsetning for å kunne få 3-timers lading på bilen? Får man kjøpt passende ladere sammen med MB uten mva også?
Hans bruksmønster er som nevnt mye lokal kjøring. 99% av hans ladebehov er trolig løst med en semi-hurtig ladestasjon, og jeg har fortalt han at bilen ikke i utgangspunktet egner seg så godt til langturer pga manglende hurtiglading.

Mercedes har kampanje ut denne uka, og det er noe han kommer til å benytte seg av. Er det noen som vet hva kampanjen består i - ut over 1.99% kampanjerente (maks 3 år?)?

Karen er klar til å handle denne uka, men jeg trenger som sagt deres tilbakemelding på hva som er verdt å ta med av utstyr.
#28
http://www.fortum.no/privat/stromkunde/stromavtaler/ladebonus/

"Nå kan du som elbileier få gratis lademinutter når du kjøper strøm fra Fortum til boligen din! Vår nye strømavtale Fortum Ladebonus, gir deg opprinnelsesgarantert strøm til boligen, samtidig som du får en bonus med gratis ladetid på Fortum Charge & Drives ladestasjoner. Og du får alt samlet på én faktura. "

✓ 100% fornybar strøm
✓ Opp til 800 lademinutter i bonus per år
✓ Strøm og ladebforbruk på en regning
✓ 29 kr i fastbeløp/mnd og 6,30 øre/kWh i påslag
✓ Etterskuddsvis betaling   

Umiddelbart ser jeg ingen informasjon på hvordan man tjener opp disse bonusminuttene, noen andre som vet?

Jeg har Norgesenergi idag, med 29kr fastbeløp/mnd og 2,84 øre/kWh. Hvis jeg går for denne dealen, vil jeg med 40k kWh/årlig forbruk få en minuttpris på 1,73kr på Fortums hurtigladere. Hvis jeg klarer å lade alle 800 minuttene på et år. Med et litt mer normalt forbruk på 25k kWh/årlig vil prisen pr fortum-minutt være ca 1.08kr/minutt.
#29
http://insideevs.com/in-wake-of-dieselgate-scandal-volkswagen-announces-strong-commitment-to-plug-in-electric-cars/

Det kan se ut som det kommer noe bra ut av nox-skandalen.
VAG satser hardt på standardisering, hybrid- og elbiler. Spørsmålet er om dette har kommet tidlig nok til at de kan matche og ta ledelsen fra konkurrentene. Jeg tror og håper at de ikke er for sent ute :)

Dieselbilene skal tydeligvis utstyres med SCR og Adblue. Dette er vel den løsningen de forkastet til fordel for sin egen løsning før de startet å jukse i 2009? Tipper dette er kostnadsdrivende, og at VAGs TDI-linjer blir noe dyrere.

Modularitet tror jeg er et konsept som lover veldig bra for de av oss som allerede har Golf MK7 og siste Audi A3 som er basert på modular transverse toolkit (MQB). Jeg tror hele elbilverdenen har godt av at VAG kaster setter alle kluter inn på å bli en markedsleder på el og hybrid :).
#30
Jeg er ikke så ofte innom stasjonskartet til GK, men var innom nå - og ser at de har Haukeligrend og Seljord på "kommer snart" status. Hurtiglader og Fleksilader står det!
Nå mangler det bare at noen får organisert noe i enden av E134.
#31
Jeg husker ikke hvor det ble diskutert, og vet ikke helt om dette er riktig forum å poste i - men her er linken til en infoside om Fortums kommende strømavtale som gir rabatt på elbillading.

http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Fa-stromforbruk-og-lading-pa-samme-faktura/
#32
Kjøretips / elbilforums uoffisielle rekkeviddetest
mandag 28. september 2015, klokken 12:33
I diskusjonstråden "Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?" ble Autofils elbiltest på rudskogen (i3, e-up og leaf) nevnt.

http://dbtv.no/4403102496001#Hva_skjer_naar_du_kjorer_en_elbil_som_om_du_skulle_ha_stjaalet_den

Problemet er at de startet testen med 100km restrekkevidde på GOM, et utgangspunkt som er høyst tvilsomt med tanke på å få en realistisk sammenligning. Fra det lille jeg har lært om BMW og VW (no nox-jokes please ;)), så er det trolig at dette utgangspunktet gikk sterkt i disfavør av i3. Jeg skjønner at det hadde tatt mer tid, men testen burde vært gjennomført med fulladet batteri.

Selv om det kunne vært veldig morsomt å gjort testen på Rudskogen eller Vålerbanen, så tror jeg det koster noen kroner jeg ikke gidder lete etter i denne omgang. Derfor foreslår jeg at vi trommer sammen noen frivillige sjeler og gjennomfører en eller to testruter etter landeveien, helt uformelt, men kontrollert og med en (litt bedre) plan enn det Autofil klarte.

Tanken er å starte fulltanket og kjøre en motorveirute og en kupert/fjellrute til batteriet er tomt.
Vi organiserer noen som kan kjøre fossilbrennere og ta ansvar for å taue bilene fra posisjonene hvor de stopper. Vi kan også ha biltralle tilgjengelig også. Det letteste hadde vært om folk kunne organisert en følgebil hver,  men dette kan vi diskutere nærmere.

Vi må bli enig om hvilke rammer testkjøringen skal gjennomføres med. F.eks kan det være greit å definere en idealsnittfart. Denne kan det hende vi må justere underveis.
Vi må ikke kjøre i lang lang rekke for at forholdene skal bli like, men det er ikke dumt. Uansett bør ikke avstanden mellom første og siste bil være mer enn 10-15minutter?
Strekningene jeg har foreslått nedenfor er vurdert ut fra terreng og ønsket testing, samt at det er greit å være i nærheten av noen hurtigladere når man går tom.
Innspill på testparametre og alternative ruter (på østlandet for mitt vedkommede) tar jeg gjerne imot, men jeg vil ikke høre et pip om 43kW AC hurtiglading i denne tråden ;).

Test1: Motorveihastigheter
- Starte i Oslo sentrum, kjøre nordover E6 til det stopper :). Ifølge Greenrace, er det i3 som må gi tapt først ca ved Tangen mens Soul, Leaf, Zoe og Golf bør klare seg til rundt Hamar. MB electric klarer seg kanskje til Mjøsbrua.
Alternativt kan vi kanskje vurdere vendepunkt i Minnesund-området, slik at vi ikke havner så langt ut på landet ;)

Test2: Kupert og variert terreng med mange høydemeter
- Starte i Kongsberg, kjøre via Bolkesjø, Rjukan, Gaustaråen, Tuddal og Notodden tilbake til Kongsberg.
Ifølge Greenrace, vil i3 holde til Heddal, mens MB B-serie med range extender kan potensielt klare seg tilbake til Kongsberg og helt til Hokksund.


Når vinteren kommer kan vi ta motorveitesten på nytt, men ulempen er at vi da havner litt i ingenmannsland mtp ladere. Kanskje noen har forslag til en bedre testrute for motorveitesten.

En forutsetning for testen må være at vi klarer å få med en av hver bil på markedet. Tesla-eiere må gjerne være med, men jeg tror dere er hjemme en liten stund før oss andre ;). Jeg skal ærlig innrømme at testen er mest orientert inn mot leaf/e-golf/i3 og dets like, men får vi med oss en trilling eller to så er det bare morro.
Før kjøringen må vi registrere bildata nøye. Modell, alder, km.stand, dekkstørrelse/-type osv. Bilene bør kjøres innom ei vekt på vei til testingen.

Så hva sier folket, noen som har tid og lyst til å være med? Med tanke på tidspunkt for gjennomføring, så tror jeg det beste tidspunktet for en slik test er en solfyllt søndag morgen.... og vi har ikke så mye tid på oss før temperaturene dropper :o
Med tanke på logistikk så er det heller ikke så lett å gjøre begge tester på samme dag?

Såh, bring it on. Hvis vi først tar innspill til selve testingen, så kan vi ta en uformell påmelding etterhvert.
#33
Hvor ble det av den famøse diskusjonen på ladeplasser og ladekabler og hvorfor ble Emil plutselig til gjest på dette forumet?
Jeg leste gjennom hele diskusjonen og hvis Emil ble fjernet pga innleggene sine så har det rabla for noen. At det nyetablerte trollet som startet diskusjonen er borte tviler jeg på at noen bryr seg noe om..
Store deler av diskusjonen var det totale crap, men fjernet er også Ole Henrik Hannisdahl's veldig saklige og detaljerte tilbakemelding.
#35
https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive

Sakset fra Fortum facebook nå:

"På grunn av problemer hos Telenor er store deler av våre ladere offline. Lading med SMS virker ikke, men har du vært på laderen tidligere kan du lade med samme ladebrikke.
Vi beklager de prolemene dette medfører for våre kunder på sterkeste!"
#36
e-Golf / Vinterdekk 2015
mandag 07. september 2015, klokken 10:45
+3 grader idag, så da er det på tide å bestille vinterdekk. Hva kjører folk flest på? Hvilken dimensjon er det på orginale vinterhjul?
Prioriterer dere egenskaper på vått føre eller rulleegenskaper? Vinteren min kan være ganske snøfyllt, men overgangssesongen med våt asfalt/slapseføre er kanskje den mest utfordrende. Egenskaper på vått føre blir trolig viktigere enn rulleegenskaper for meg.

Jeg har ikke funnet noen tester av vinterdekk i år. Leter jeg ikke godt nok?
Slik det er nå så vurderer jeg Goodyear Ultragrip 9 i 195/60-16 på orginalfelg. Fant ikke fjorårets testvinner Ultra grip Ice2 i denne dimensjonen - eller i det hele tatt med LI 91 som jeg tror golfen må ha?
#37
Ladeplasser og ladekabler / Alternative lademuligheter i Modum
lørdag 05. september 2015, klokken 16:17
Hvis Fortums hurtiglader på Kiwi Åmot mot formodning skulle være ute av drift, så finnes det noen alternativer for å saktelade. Noen av dem står ikke, og kommer nok ikke til å stå på ladekartene.

Hvis nøden er stor har jeg en 16A lader stående fast hjemme. Dette er laderen fra EV-Institute med Mennekes type2 kontakt (men med 16A CEE) for å lade e-Golf. Den skal ellers være kompatibel med Tesla Model S, Mercedes B-Klasse,  e-Up! og i3.
Kursen er 230V 25A 3-fas, og jeg har 32A og 16A CEE kontakter på B-vern på denne kursen.

#38
I disse flomtider, som jeg forøvrig har sluppet greit unna, så lurer jeg på hva som skjer hvis en elbil blir stående under 1,5m vann slik som jeg har sett flere biler gjøre de siste dagene.
#39
Elbiler i media / Rekkevidderekord med Tesla
onsdag 26. august 2015, klokken 12:46
http://www.engadget.com/2015/08/26/theres-a-new-tesla-model-s-long-distance-record-452-8-miles/

Tror jeg hadde blitt LITT GÆÆRN av å kjøre i snittfart på 38,7km/t i over 18 timer :)
#40
Når jeg legger bilder som vedlegg, og etterpå embedder dem i innlegget (for å få rekkefølge+tekst) kommer de opp på siden to ganger. Har vi noe bildealbum over postede bilder her, eller kan jeg på annet vis unngå at bildene vises to ganger?

Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.msg390315.html#msg390315 for "problemet" mitt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA