Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ZOE

#16
Sitat fra: TM på tirsdag 04. april 2017, klokken 16:25
Sitat fra: bobakka på tirsdag 04. april 2017, klokken 15:55
Det leveres ikke godkjent takstativ til Zoe og den har ikke oppgitt lovlig taklast i kjørtetøyregisteret. Tror det er bare e-Golf som har det i denne klassen. Den kan leveres med originalt takstativ og det er oppført maks 75 kg taklast i vognkortet. Det går nok an å få til noe både på Zoe og Ionic, men godkjent er det ikke. Og spørsmåler er hvor lurt / trygt det da er å kjøre med sykler eller takboks i 100 km/t
Hva er et godkjent takstativ? Hvilken instans godkjenner takstativ?

Hvor står det at taklast ikke er lov på Zoe?
At det er oppgitt 0 kg i vognkort betyr ikke annet enn at det ikke er oppgitt taklast i typegodkjenningen, da må man forholde seg til generelle regler om sikring av last, og takstativet jeg har på zoe tåler like mye som de fleste andre takstativ jeg har vært borti. Og LANGT mer enn en sugekopp på taket av en i3 eller Tesla.

Eller har du dokumentasjon på at jeg tar feil?

Forøvrig tror jeg at Kia Soul og Mercedes leveres med takstativ som hyllevare.
#17
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
torsdag 23. mars 2017, klokken 22:43
Har du tilgjengelig et rødt 5 pins industristikk der du pleier å parkere så kan det være lurt å kjøpe en portabel eller fast lader på 11 eller 22kw.

Disse er langt billigere enn de fleste tror og lader bilen forbløffende raskt opp.
Eksempel på leverandør: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

#18
Zoe / Sv: Oppgradering av batteri Zoe
torsdag 23. mars 2017, klokken 22:40
Jeg lurer fælt på når det lønner seg å avhende bilen (juni 2016 R240 Intens m/DAB+). Den runder snart 20 000km.  Jeg lurer på hva R400 kommer til å gå for på bruktmarkedet og hva R240 vil være i forhold.

Jeg tipper prisene vil holde seg med ca 30 000kr i forskjell. Men det er ikke godt å si.
På tiden jeg har hatt den har jeg hatt ca 40 000kr i kjøregodtjørelse, så bilen blir billig uansett.

Hva kan bilen min være verdt nå? Jeg har en teori om at den kan selges for 170 000, men det er kanskje drøyt. (med zaptec, hjemmelader med trafo, vinterhjul og evt. en 22kw portabel lader).

#19
Ladeplasser og ladekabler / Boks til ladepistol, låsbar
onsdag 25. januar 2017, klokken 18:12
Jeg har en ladestasjon (22kW) på jobb med fast kabel, laderen er montert på innsiden av et nettinggjerde og jeg har bilen stående på andre siden.
Jeg skulle hatt tak i en enkel og vannbeskyttet måte å oppbevare ladepistolen når jeg ikke er på jobb..

Noen tips? Postkasse med hengelås er det åpenbare valget, men jeg synes det er litt unødvendig stort og egentlig er de ganske dyre.

Det beste hadde vært en form for låsbart skap der jeg kunne sette pistolen inn på høykant ned kabelen rett nedover..Jeg vurderte et pengeskrin, men de er kanskje litt for små?
Skapet skal henge på gjerdet.
#20
Zoe / Sv: Hva inngår i installasjon av lader?
fredag 30. desember 2016, klokken 19:30
Jeg har vel kjørt ca 50 000km med zoe til nå og to ganger har jeg brukt dieselbilen fordi elbilen var tom.

Med den nye 400km bilen så hadde det aldri vært noe problem. Men jeg ville heller hatt zaptec enn bøtte :)

Hadde om mulig gått for zaptec og i tillegg montert en 16A lader i garasjen om jeg hadde TN nett.

Nå holder jeg på å lage en 32A 400v lader, tror den vil komme på ca 5000kr
#21
Model X 2014 - 2022 / Sv: Barn og barneseter i Model X
onsdag 28. desember 2016, klokken 11:08
Sitat fra: petersv på onsdag 28. desember 2016, klokken 09:54
Helt tullete om alle kjøper babystol ny og bruker den maks noen måneder. Den tryggheten du tror du får ekstra er helt oppspunnet. Det er nå min mening. Det er snakk om 100% identiske stoler.

Trodde vi var litt mer miljøbevisste vi elbileiere...

Helt enig! Sannsynligheten for at du kjøper en stol som har vært i en alvorlig ulykke er forferdelig liten. Sansynligheten for at den samtidig er blitt skadet slik at den ikke vil fungere som ny er like liten. Sannsynligheten for at begge de to første skjer, og at du selv havner i en ulykke der stolen må redde barnet ditt er nok neglisjerbar.

At du ikke tar deg råd til skikkelige dekk, kjører på svære 22" vinterdekk fordi det er "kult" eller at du fikler med telefonen er risikofaktorerer som er utrolig mye større.

At du i det hele tatt kjører med en slede som veier minst 2600kilo, uten gode muligheter for å feste bagasjen(eller en ordentlig vegg mot bagasjen) kan man jo vurdere i samme slengen  :)



#22
Model X 2014 - 2022 / Sv: Barn og barneseter i Model Xbg
søndag 25. desember 2016, klokken 13:13
Sitat fra: Rico på søndag 25. desember 2016, klokken 10:28
Sitat fra: ZOE på lørdag 24. desember 2016, klokken 09:32
Jeg kommer til å flire bra første gang jeg ser en rekke modell x stoppet av tilsynet  på vei til hytta uten sikret bagasje...

Litt spesiell sans for humor da....

Det kan du si, men jeg synes det er helt horribelt å selge en bil ute løsning for sikring av bagasjen i 2016.

Derfor kommer jeg også til å godte meg når dette blir en sak i vg "her står avgiftsskulkerne på rekke og rad, avskiltet" jeg ler allerede nå :-)

Alternativet er mye verre, en ordentlig ulykke. Desverre tror jeg flere vil komme med så elendig løsning som tesla har i denne bilen.

https://youtu.be/pIHrDdu_bVE
#23
Model X 2014 - 2022 / Sv: Barn og barneseter i Model Xbg
lørdag 24. desember 2016, klokken 09:32
Fordelen med isofix på forovervendt sete til litt større barn er at du slipper å bli drept av setet selv den dagen du krasjer i god fart uten barn i bilen..

Jeg har aldri sett noen som fester beltet på stolen uten barn i, slik det står i bruksanvisningen.

Kanskje ikke det største problemet i modell x hvor all bagasjen treffer deg i bakhodet i en kolisjon uansett. Jeg kommer til å flire bra første gang jeg ser en rekke modell x stoppet av tilsynet  på vei til hytta uten sikret bagasje...
#24
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X dører og speil fryser fast
søndag 18. desember 2016, klokken 22:46
Jeg hadde en bmw med tendenser til fastfrossne dører en gang, jeg spurte forhandler om jeg burde ha på silikon. Da fikk jeg ekstremt klar beskjed om at silikon på dørlistene var fullstendig idiotisk plan..

Mulig det er andrledes på tesla..

(Bmw har et eget produkt som ikke inneholder silikon)

#25
Zoe forvamer setet om knapp står på
#26
Kjøpe elbil? / Sv: Familie elbil
tirsdag 08. november 2016, klokken 18:24
Vi testet å stappe to Rhodesia ridgeback bak I en teslamotors.com,  det gikk helt fint.

Det er ganske høyt under taket
#27
Zoe / Sv: Første vinter med Zoe
lørdag 05. november 2016, klokken 21:04
Gassen i bånn har fungert dårligere enn å modulere den selv for meg...
#28
Zoe / Sv: Sykkelstativ til Zoe
torsdag 03. november 2016, klokken 22:45
Jeg har forresten lagt noen firkanter med 3m steinspruttape der stativet er i kontakt med lakken.
http://www.torshovbil.no/3m-beskyttelsesfolie

Tror det kan være lurt.

Denne tapen er klar og kan være fin å ha øverst på støtfangeren bak og..
#29
Zoe / Sv: Sykkelstativ til Zoe
lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:44
Sitat fra: Per Krogstad på lørdag 29. oktober 2016, klokken 20:23
https://speakev.com/threads/zoe-roof-bars.17810/

Her blir det referert til det samme stativet som jeg har kjørt med i snart to sesonger. Funker greit på sommertid, men dørpakningene blir våte, så vinterstid ville jeg ikke hatt det på permanent. For min del er det helt ok, får når vinteren kommer er det slutt på å ha syklene på taket
#30
Zoe / Sv: Ny 2017 Renault ZOE ZE 40
torsdag 29. september 2016, klokken 17:48
Sitat fra: THE på torsdag 29. september 2016, klokken 14:37
Ser for øvrig at Bose-versjonen får manuell korsryggjustering på førersetet. Ellers ser det ut til at det er smått med forbedringer på ny modell.

Hadde håpet på mulighet for takstativ, delt bakseterygg, oppgraderte lys (spesielt fjernlys), lyktespylere, høyere effekt på motor, AC lader som fungerer på IT-nett og skikkelig hurtiglading. Slik det er nå så er de to eneste forbedringene jeg ønsker meg 41kWh batteri og korsryggjustering på setet.

Det absolutt beste alternativet for meg er å bytte batteri i min Zoe med 43kW lader.

Jeg har kjørt med takstativ i to sommersesonger nå..

Where there is a will, there is a way..

Vurderer sterkt hengerfeste også, men har ikke hatt tid og penger enda
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA