Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bertin

#76
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
lørdag 23. april 2016, klokken 20:03
Hørte rykte om Tesla sender ut e-post når du blir tildelt VIN på Model X. Kan noen bekrefte?
#77
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. april 2016, klokken 10:08
Sitat fra: eadie på onsdag 13. april 2016, klokken 09:25
Men, det er også ulemper med AWD. Til og med på kliss nye biler hører man om ekstra støy fra frontmotor, klikking, hvining, etc, som man ikke opplever med RWD.

Denne påstanden ser jeg ofte, men det stemmer ikke for min bil. Med range mode på hører jeg riktignok en svak uling foran om jeg ikke har på musikk, men med range mode av hører jeg ingen ting. Klikk-klakk, DU-problemer etc. virker derimot å være et langt større problem på rwd enn 4wd.
Enkelt og greit: støy er ikke noe argument mot 4wd. Pålitelighet er om noe et argument for 4wd.

Når det gjelder kjøreglede er det to ganske forskjellige biler. 4wd har alltid point-and-shoot funksjonalitet. Dvs. full effekt, alltid. Rwd krever langt mer av underlaget. Jeg må si jeg foretrekker 4wd ved aktiv kjøring også på bart føre. Snø har jeg ikke fått testet den på enda da jeg fikk bilen i mars (minus noen meter på sommerdekk på snø på fjellet for et par uker siden).
Jeg er helt enig med deg Øyvind.h. Jeg har aldri sett behovet for 4wd, da mesteparten av min kjøring er i Oslo. Har alltid kommet meg frem med Golf forhjulstrekk, BMW bakhjulstrekk og det meste annet. Likevel etter jeg fikk Tesla 70D og 4WD er det bare point and shoot og ren glede hele veien. En respons og akselerasjon uavhengig av underlag som ingen kan måle seg med, selv med 70D. Tør ikke tenke på P90DL. Bør prøves, er vanedannende.
#78
Sitat fra: hoffa på søndag 10. april 2016, klokken 12:19
Sitat fra: bertin på søndag 10. april 2016, klokken 12:11
Hadde egentlig bestilt Pearl White men endret til Titanium etter jeg så denne.
ja Titanium er en flott farge på bilen....Gratulerer forresten
#79
Hadde egentlig bestilt Pearl White men endret til Titanium etter jeg så denne.
#80
Jeg la inn bestilling 27. mars som ble bekreftet i natt. Full pakke 6 seter, men ikke Performance.

Model X 90D
Titanium Metallic Lakk
22" svart Onyx Turbine-hjul
Svarte skinnseter
Karbonfiberinnredning
Svart innertak
Interiør med seks seter
Supercharger Enabled
Autopilotens bekvemmelighetsegenskaper
Premium oppgraderingespakke
Smart luftfjæring
Ultra hi-fi lyd
Vinterpakke
Security Package
Hengerfeste

#81
Jeg har en Signatur Model X reservasjon hvor jeg ikke har bekreftet design. DVS jeg har ikke gjort noe siden konfiguratoren ble tilgjengelig. Syntes den ble i overkant dyr, men avventer i tilfelle noe skjer med min, Norge  eller Tesla's økonomi. Jeg kan vente med å konfigurere så lenge jeg vil inntil Tesla ringer meg og det i god tid før fristen for bygging av Signatur blir avsluttet. De antydet det var flere måneder til siden de skal bygge signatur biler for England og det kunne ta sin tid før det ble gjort. .

Jeg kan når som helst kansellere og få tilbake betalt hele depositumet. Jeg kunne også nedgradere min Signatur til produksjon. En vanlig produksjons reservasjon tror jeg du kan beholde evig, eller så lenge de skal produsere X og det er trolig i flere år fremover. Likevel er det nok lurt å kansellerer og bestille på nytt hvis du endrer mening, da en reservasjon ikke har noen verdi utover risken for å tape depositum i tilfelle en Tesla konkurs.
#82
Jeg tror du vil få tilbakebetalt beløpet på kr 230 000 hvis ikke du har bekreftet design på signatur ordren innen fristen. Slik bør det i alle fall være. Har også fått denne forståelsen etter å ha snakket med Tesla

Jeg har signatur reservasjon og har ikke tatt endelig avgjørelse.
#83
Jeg er enig med sveih og har også snakket med min selger hos Tesla. Han beklaget og forsto min frustrasjon. Jeg venter litt før jeg tar en avgjørelse. Håper de tar til fornuft og justerer ned prisene til dagens dollarkurs eller samme dollar kurs som benyttes for alle andre Teslaer + en tilsvarende rabatt som det er i USA på signatur. Noen som vet prisene for signaturer i andre europeiske land?
#84
Model X 2014 - 2022 / Sv: Norske priser er ute!
tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:58
Jeg tror (håper) Signatur prisene er feil.
#85
Jeg var klar for å fyre av Signatur +++ raketten, men er nå i tvil.
#86
Signatur i USA med Ludicrous, vinter og hengerfeste koster USD 144 950. Prisen i Norge er NOK 1 339 700.
NOK/USD 9,24 ???

#87
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når kommer norsk Model X-konfigurator?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:33
Estimatene til sigurdi stemmer godt. Jeg har fått indikasjoner de åpner for signatur reservasjoner innen kort tid / i løpet av februar og med håp om levering før sommeren.

Sitat fra: sigurdi på fredag 22. januar 2016, klokken 14:08
Signaturer i Februar/Mars og utlevering i Juni.
(Produsert i 2 kvartal (siste uka av Mars og første ukene av April) og levert ut i slutten av samme kvartal)

Produksjons modeller konfigurator slutten av 2.kvartal og første bilene kan komme i slutten av samme kvartal.

Tror konfiguratoren kommer til hver enkelt i grupper, med tanke på levering og ikke til alle på en gang.

Ved å velge f.eks en 70D så kan en nok utsette leveringen ganske mye men generellt sett tror jeg Tesla ikke ønsker å tape mer en nødvendig på valuta endringer.

Men mye er avhengig av produksjons taktet, klarer de å komme opp i over 1000 biler i uka, så kan det hende de kjører hele EU som en tre/fire ukers produksjons batch og sender allt oppover med en passe stor biltransport.
De største tar 8500 biler så plass nok.
Ratene er også på vei nedover så Tesla kan gjøre en god deal om de kjører en charter på stort antall.
(Altså leier hele båten istede for å leie plass på andre, men da må de planlegge godt)
#88
Betalingen må komme fra deg (Tesla policy) og du må forsikre bilen for å få den registrert på deg.
#89
Jeg har i dag kjørt 5 mil. Forbruket er da 222Wh/km. Oslo sentrum - Heming banen - Holmen hallen - Oslo sentrum. Ingen forvarming. Range mode off (aldri hatt den på) 70D, 2.9 bar i NokianR2 på Cyclone 19", 5 grader i luften og snart sommer. Med forvarming/lading av batteriet i forkant og uten 1 time stopp midt i turen hadde jeg trolig lagt 10% lavere.

Software update var ferdig etter 20 minutter. Parkerte i WIFI distanse til huset. Fikk v7.1 (2.10.71).
#90
Sitat fra: Salvesen på lørdag 30. januar 2016, klokken 15:12
Sitat fra: sigurdi på lørdag 30. januar 2016, klokken 14:46
Sitat fra: Salvesen på fredag 29. januar 2016, klokken 23:27
Helt uforståelig for meg hvordan dere klarer å få så lave forbrukstall. Kommer jeg under 250 så er jeg strålende fornøyd. Begynner nesten å lure på om det er noe galt med min 70D.

Det store spørsmålet er da hva du gjør når du er ute på tur, hvor du bor, temperatur, våt veibane, forvarming, langkjøring, dekktype, dekktrykk.....

Siste ukene før jeg resite på jobb så var det kun småkjøring og forbruket lå på 300-500Wh/km, jeg er og flittig bruker av forvarming av bilen.
Så langkjøring kan ikke sammenlignes med småturer mittvinters.
(Total snittet mitt har gått drastisk opp pga dette (den er jo bare gått 2500km og ca 600 av dem er småkjøring)

Tesla er vel den elbilen som vintertid bruker desidert mest strøm, om en bruker den kun til småkjøring og aktiv bruker av forvarming osv, men samtidig den elbilen som har nærmest forbruk sommer og vinter på langkjøring.

PS langkjøring er ikke 3-5mil, men 20-50 mil. :-)


Kjører normalt vill jeg si, ikke særlig fort. Bor på vestlandet, tempen er jo svingende men ofte mye regn, alltid forvaming, pirelli sottozero 3, 2,9bar

Har hatt noen langturer i vinter, en fra lyngal til aksdal i romjulen(første dag), var vinterføre kom da frem med noen mil igjen, så rundt 250W/km. Andre var fra aksdal til vinje, kom akkurat frem! så rundt 290W/km og så kjørte jeg mot geilo, møtte på noen stengte veier og tilbake til vinje, 250km så rundt 260W/km med avskrudd klima og max sparing i slutten. Hjem fra vinje gikk det bedre, hadde kanskje 240W/km. Men å havne under 200 ser jeg nesten ikke muligheter for :p

Jeg har etter min Bergens tur brukt bilen hver dag i Oslo til småkjøring 2-6 mil hver dag. Forbruket er da mye høyere. Leste av totalforbruk nå på Trip meter i bilen. Totalt på 3273 km har jeg brukt 843 kWh som gir et snitt på 258Wh/km. Regner med jeg ligger på ett snitt rundt 300Wh/km med småkjøring og -10 grader.

Kom for øvrig software update nå som jeg installerer. Har v7.1 (2.9.172) fra før. Ble så ivrig jeg glemte å lese Release notes og hvilken versjon som er på vei. Sjekker om 1 time.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA