Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Xtian

Sider: 1 [2] 3
16
Andre Elbiler / Sv: Neste uke lanserer toyota og tesla ny EL-SUV
« på: Tirsdag 08. Mai 2012, klokken 13:35 »
2600 biler på tre år?  Det er vel ikke fler enn de kunne ha solgt i løpet av ett år i Oslo?

17
Livsløpsanalyser / Sv: Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)
« på: Onsdag 22. Februar 2012, klokken 14:34 »
Og at oljen selvfølgelig kommer fra oljesand.

18
Livsløpsanalyser / Sv: Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)
« på: Onsdag 15. Februar 2012, klokken 13:38 »
Nå er vel lunchen sikkert over, men likevel:  De fleste eiere av store dyre BMWer og liknende, har nok også relativt store eneboliger.  Det skal visstnok la seg gjøre å spare rundt 5000kWt på å etterisolere disse husene (muligens mer hvis du også installerer varmepumpe).  En Leaf bruker i underkant av 2kWt per mil.  Så du får be dine elbilskeptiske kolleger om å etterisolere, så skulle de kunne kjøre 25000km på den strømmen de sparer.

19
Nå skal vel laderen levere konstant strøm til batteriet (som har en gitt spenning ut fra ladetilstand), noe som gir en gitt effekt avhenging av ladetilstand.  Har du lav nett-spenning vil laderen trekke mer strøm fra nettet.

Christian 8-)

20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med denne elbilen?
« på: Fredag 20. Januar 2012, klokken 09:08 »
"Frykten for det ukjente" kan være en del av forklaringen på enkeltes nedsettende bemerkninger om elbilen.
Det, og det at mange nå ser at kunnskapen de har brukt mye tid og krefter på erverve seg om forbrenning, wastegates, gear, syntetisk vs. halvsyntesk vs mineralolje, osv. osv. snart kan bli fullstending irrelevant.  Noen vil tvilholde på det, andre synes det er gøy at det endelig kommer noe nytt man kan lære seg.
Sitat
På Ebay så jeg en modellflymotor som gikk glatt ned i en kaffekopp, veide en halv kilo og ga 4,5 kilowatt:
  http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=brushless+motor+4500w&_sacat=220&_stpos=&_sop=16&gbr=1&_odkw=brushless+motor+6500w&_osacat=220&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
En sånn i hvert nav på en Buddy eller lignende, og den har både firehjulstrekk og da 20kw  motor :o  Kombinert med litimum må jo dette kunne bli gøy ;D

Christian 8-)

21
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
« på: Torsdag 19. Januar 2012, klokken 10:01 »
Hei, takk for gode svar så langt.  Et spørsmål om "Sunshine Kids Radian80SL Convertible Car Seat":  Er disse å få tak i i Norge?  Disse så jo superpraktiske ut i forhold til de monstrene vi har i bilen vår nå.  Når det gjelder taklast:  Jeg hadde håpet at det var slik at hvis det ikke stod noe i vognkortet, så var det en viss minimumsgrense som gjaldt (75kg?) slik at man i det minste kunne få slengt noen ski på taket.

Christian 8-)

22
Leaf 2010-2017 / Takstativ og 3 barnester til Leaf?
« på: Torsdag 12. Januar 2012, klokken 10:09 »
Fikk endelelig prøvekjøt en Leaf i går.  Hele familien likte bilen veldig godt, men selger sa at Nissan ikke har godkjent den for takstativ?  Likevel ser det ut til at takstativ til Leaf tilbys fra tredjepart.  Hva vil være konsekvensen av å bruke dette?

Har også sett en video hvor man putter inn tre barneseter i baksetet.  Er den noen som har linkt til produsent/forhandler?  Er de godkjente i Norge?

Christian 8-)

23
Kom frem i telefonen.  Glemte også å spørre om navnet på ham jeg snakket med, men han var veldig klar på at her var det snakk om litium-batterier (sånne som man har i moderne telefoner, vet du :P).  Prøvde å fritte ham litt ut om det var nødvendig å gjøre noe med hjuloppheng/fjæring (nei), bilen må da bli endel lettere av dette (ja, jo, det ble den vel), batterikapasitet (vet ikke, men rekkevidden blir den samme).  Typebetegnelse/fabrikant på batteri?  Oddysey, men visste ikke nøyaktig typebetegnelse.

Jeg venter litt med å bestille til jeg er sikker på hva jeg får, jeg...

Nå er det mange her som har adskillig mer greie på dette her en jeg.  Hadde vært greit å høre fra dem også.

24
Hørtes for godt ut til å være sant.  Tipper det dreier seg om en annen type blybatterier (Oddesey) istedet for det som satt i originalt (Concorde Chairman).   Prøvde å ringe dem nå, for stemmer det at jeg kan få litiumbatterier ferdig og lovlig installert av et autorisert verksted i min Buddy for 36500 ønsker jeg å komme lengst mulig frem i køen  ;D  Men kom ikke frem i telefonen...

Christian 8-)

25
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Prosjekt "On the road again"
« på: Onsdag 09. November 2011, klokken 13:04 »
Min Buddy har snart trillet 22000km, og jeg ser for meg batteribytte i nær fremtid, så jeg følger naturlig nok alle slike diskusjoner med interesse.  Det står på siden som Linnea linker til at det trengs 6 stk. Chairman Concorde AGM-12105T.  Det skulle ikke bli så avskrekkende dyrt, men  det kan da ikke stemme?  All annen dokumentasjon jeg har sett sier 12 stk, og da blir det ikke billig (37344).

Vil det være mulig/lovlig, og eventuellt hvor mye ville det koste, å bytte til NiMH-batterier?

Christian 8-)

26
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf nå eller Tesla S om et år?
« på: Tirsdag 01. November 2011, klokken 22:22 »
Jeg ville kjøpt en Classic til i ditt tilfelle. F.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31536795
Disse finnes jo som fem-seter også.  Har tenkt tanken på å bytte ut Buddyen med noe slikt med fem seter, men fikk det for meg at disse var mest for entusiaster som har tid til å mekke.  Nå når fabrikanten er konkurs, ble jo brått akkurat det tilfellet for Buddyen også riktignok...
Sitat
Dermed får du alle med deg elektrisk i nærområdene, ved å bruke begge elbilene, og skal dere langt har du jo V70'en
Nok styr med to biler, orker ikke, og har ikke plass til tre.  Uansett, sjelden V70-en må brukes på grunn av manglende rekkevidde i Buddyen, det er hovedsaklig plassen som er problemet.

Christian 8-)

27
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf nå eller Tesla S om et år?
« på: Tirsdag 01. November 2011, klokken 22:04 »
Joda, har sett den.  Men setene her var ekstra smale og forovervendte.  Det er de to minste store nok til om et års tid, men inntil da foretrekker jeg bakovervendte.

28
Kjøpe elbil? / Leaf nå eller Tesla S om et år?
« på: Tirsdag 01. November 2011, klokken 12:39 »
Familie på fem med behov for tre barneseter (hvorav to bakovervendte).  Dette skulle få plass i Teslaen, litt i tvil m.h.p. Leaf.  Ulempen med Tesla S, er muligens prisen, men Leaf ser jo ut til å passere 300k inne man har krysset seg ferdig, og da er det kanskje like greit å spare et år til og få med større batteri, muligens bedre BMS med individuell styring av cellene (eller blokkene?), og ikke minst større plass.  Kjører i dag "hybrid" bestående av Buddy og bensindrevet V70.

29
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Slutt på Buddy-produksjon ?
« på: Fredag 28. Oktober 2011, klokken 14:41 »
[...]De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Der ingen penger er, har selv keiseren tapt sin rett.

Sitat
Batterien vil nok bli svakere i vinter når du har kjørt 21250. Men det er jo avhengig av om du trenger å kjøre over 4 mil,
25.5km hjem, men må endel oppover på slutten (havnivå opp til Mortensrud).

Christian 8-)

30
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Slutt på Buddy-produksjon ?
« på: Fredag 28. Oktober 2011, klokken 13:05 »
Synd, men ikke uventet.  Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå?  Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart. 

Godt mulig det er nødvendig å lykkes i det små før man kan bli stor, men det er neppe tilstrekkelig.  Tror ikke de hadde noe annet valg enn å få volumet opp og prisen ned for å bli konkurransedyktige; det klarte de desverre ikke.

Christian 8-)

Sider: 1 [2] 3