Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Strøm Tycoon

#871
Model S 2013 - 2022 / Sv: Foliering
torsdag 09. juni 2016, klokken 23:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. juni 2016, klokken 22:57
20.000 km, så jeg ville altså måtte legge nytt 2-3 ganger i året... Nå er jeg fornøyd om det jeg legger på krom`en holder seg pent ut sommeren, men det skal bli spennende å se hvordan det ser ut neste vår. Det blir folie ved første tegn til falming.

Når jeg sier slitt, så er det kun enkelte steder, som det svarte området under dørene, og nederst på fangeren framme. Jeg har det på, for at det skal bli slitt, i stedet for lakken under. Ingen bryr seg hvordan en bil ser ut i detalj på E6 ;)
#872
Model S 2013 - 2022 / Sv: Foliering
torsdag 09. juni 2016, klokken 22:37
Råtips fra meg er å kjøpe en bil med spenstig farge, og dekke med klar Rubberspray. Dette gjør at spillet i lakken under vises, og det ser ikke så helt for jævlig plastikk ut som mange matte folierte og dippede biler gjør.

Rubberspray blir skjoldete etterhvert, vises best på mørkt underlag, men kan rengjøres slik at dette blir bra igjen.

Etter 20000km på E6 begynner min å bli slitt, men det ser ikke så halvgærnt ut likevel, gjort jobben med å beskytte lakken under.
#873
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60D back in business?
torsdag 09. juni 2016, klokken 22:29
Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. juni 2016, klokken 22:18
Der står det også to priser. Den laveste for levering av 75kWh med ny bil, den høyeste for aktivering etter levering. Er da ikke så vanskelig dette.

Takk, tenkte ikke på at det sto aktivering der. Litt synd da man ikke får en lettere bil. Frister litt, lenge til Model 3 ...
#874
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60D back in business?
torsdag 09. juni 2016, klokken 22:15
Sitat fra: HKS på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:23
Sitat fra: model3citizen på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:16
Sitat fra: HKS på torsdag 09. juni 2016, klokken 15:12
Jepp, 60-versjonen er tilbake med et 75-batteri som er begrenset i software.
Kan selvsagt låses opp for en pen sum etter man har mottatt bilen...
Hvor står det at pakken er 75kWh?
At den kan oppgraderes til 75 kWh med software etter levering bør være et hint.

Ikke for å være vanskelig, men det er ikke det det står i konfiguratoren. Der står det "oppgrader med et 75kWh batteri".
#875
Model S 2013 - 2022 / Sv: 60D back in business?
torsdag 09. juni 2016, klokken 21:16
Sitat fra: HKS på torsdag 09. juni 2016, klokken 15:12
Jepp, 60-versjonen er tilbake med et 75-batteri som er begrenset i software.
Kan selvsagt låses opp for en pen sum etter man har mottatt bilen...

Hvor står det at pakken er 75kWh?
#876
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 08. juni 2016, klokken 07:05
Sitat fra: ApeX på tirsdag 07. juni 2016, klokken 22:41
Det er rimelig mørkebrunt, jeg er ikke kjempe fan av brun selv, men har ikke noe imot interiøret på Fully Charged. Er du i tvil, så er det sikkert greit å ta en titt på en fully charged i3 hos forhandler, om du ikke allerede har gjort det allerede.

Enig, jeg prøvekjørte biler med standard- og lodgeinteriør før jeg gikk for en usett demobil med Suite. Var veldig usikker på dette brune skinnet helt til jeg fikk sett og opplevd det i virkeligheten.

Angrer ikke et sekund på den beslutningen.
#877
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
mandag 06. juni 2016, klokken 19:26
Ser flere her gjengi tidsintervallene for rushtid feil:

Fra 1. mars neste år vil det koste 10 kroner å passere bomringen rundt Oslo med elbil mellom klokken halv sju og ni om morgenen, og mellom klokken tre og fem på ettermiddagen. Ellers er det gratis.

Altså:
06:30 - 09:00
15:00 - 17:00


Jeg hever meg glatt over å bekymre meg for 10-20Kr pr. passering, det er bare småpenger ifht. det stakkarne med bensin- og dieseldrevne biler må forholde seg til.

Forøvrig skjer det ikke at jeg kommer på jobb etter 6:15, så i mange år til har jeg ingen bekymringer.

Bompengene utgår også en relativt sett liten del av besparelsen. I praksis, dersom jeg skulle betalt 10Kr pr. passering, så hadde de daglige driftsutgiftene gått fra ca. 12-14Kr til 22-24Kr. Ikke akkurat all verden når alternativet er i størrelsesorden 120Kr til 178Kr 154Kr til 192Kr.

EDIT: 120Kr er feil, har glemt bommen i Moss.
#878
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte E-Up med ???
søndag 05. juni 2016, klokken 09:19
Sitat fra: Louise på lørdag 04. juni 2016, klokken 21:39
Har nå hatt E-Up ´en min i to år. Den er veldig lettkjørt, og størrelsen gjør at den er utrolig enkel å parkere nær sagt hvor som helst. Men, den er liten.....
Så nå planlegger jeg å prøvekjøre noen elbiler i sommer, og bytte litt tidlig på høsten. Mine krav : minst like lang rekkevidde som E-Up én, helst lengre. Høyere innsteg/førersete. Høyere, dypere og kort sagt større baggasjerom. Bedre plass i passasjersetet. Bedre utstyrt, f eks mulig å ta opp/ned vinduer fra førersetet, regulere passasjersetet osv. Helst må den være omtrent like lettkjørt som E-Upén.

Noen forslag ? Andre som har byttet fra E-Up til større, og hva valgte dere ?

Som ingeniøren sier, BMW i3 bør vurderes.

Ikke bare er det en kvalitetsbil fra topp til tå, med byggekvalitet og kvalitetsfølelse en BWM verdig, men det er også en ekstremt lettkjørt bybil hvor man sitter høyt og har god oversikt.

Svingradiusen er blandt bilverdens aller minste, og man kan nær sagt bokstavelig talt snu på 5-øringen. Den er også ekstremt effektiv i bykjøring, og slett ikke verst på motorvei heller, selv pendler jeg daglig 9mil på E6, sommer som vinter.

Har også sansen for hvordan sitteflaten i setene framme er utformet for lett innsteg, glimrende design hvor man har unngått de klassiske skarpe vangene og istedet gitt setekanten en avrunding.

Kort sagt, BMW i3 tilfredsstiller alle kravene du stiller. Men i tillegg får du en bakhjulsdreven rustfri BMW bygget av aluminium og karbonforsterket plast som best kan beskrives som; "fremtiden verdig", på kjøpet.

Jeg hadde ikke vært i tvil ett sekund. Du bør i alle fall ta en kikk på en.
#879
Kjøpe elbil? / Sv: Prissjekk
lørdag 04. juni 2016, klokken 23:15
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. juni 2016, klokken 11:10
Ville spart 100 000 kr og kjøpt en brukt e-Up. ;)

Det har vi gjort og angrer ikke. Pengene er plassert i aksjer mens vi venter på Tesla 3 eller enda bedre VW XL1 ev

Aldri før har vel 50.000,- ekstra gitt mer for pengene, eller?
#880
Kjøpe elbil? / Sv: Prissjekk
lørdag 04. juni 2016, klokken 23:15
Sitat fra: tutti på fredag 03. juni 2016, klokken 19:18
Voldsomt verditap for i3 med slike priser. Lønner det virkelig seg å kjøpe en ny i3 med slike tap?

Nå er det ekte dumpingpriser på i3: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76110029

Den bilen er ribba for utstyr (har ikke engang CC). Ikke rart den blir stående, bilen jeg linket til ovenfor med Suite-interiør ble solgt veldig kjapt, men det er kanskje ikke så rart med tanke på prisen sånn sett.

For vår del blir det å beholde nåværende i3 inntil videre, batteriet holder til pendlingen, så får det bli en kald vinter til ;)

Hvem vet, kanskje dukker det opp en godt utstyrt 33kWh demo som har svettet av seg litt innen den tid?
#881
Kjøpe elbil? / Sv: Prissjekk
torsdag 02. juni 2016, klokken 22:38
i3-kupp.

Suite interiør, adaptiv cruise, da tror jeg også NAVI Pro er med også. Mangler LED hovedlys.

21000km, 214 000,-

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76757818
#882
BMW i3 / Sv: Bilder av i3
mandag 30. mai 2016, klokken 22:11
Legg Forøvrig merke til den litt kreative folieringen av i3en, særlig hva som er gjort på passasjerdørene.
#883
BMW i3 / Sv: Bilder av i3
mandag 30. mai 2016, klokken 19:46
Fra den internasjonale BMW i3-gruppa

i3 og Model X. Trodde ærlig talt at Model X var mye større enn i3.





#884
To-seter
To motorer, samlet effekt 200kW
Batteripakke: 30kWh, 250Kg, ca. 30-40minutter med morro
Totalvekt: 850kg
0-100: Under 3 sekunder

Spennende, veier bare 50Kg mer enn Lotusen vår.

Kilde: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7940058-Pariss-electric-introduces-the-world-s-first-quot-connected-quot-electric-race-car!
#885
e-Golf / Sv: Realistisk rekkevidde
torsdag 26. mai 2016, klokken 20:59
Sitat fra: TM på tirsdag 24. mai 2016, klokken 17:49
@model3citizen,
Er det ikke mer fornuftig å satse på en 37kwh e-Golf som hovedbil og "nedgradere" i3 til kortrekke-vidde bil ? I3 er jo suveren til nærkjøring /bybil, mens e-Golf har fordeler i høy fart og landeveiskjøring. Eller kjøpe en i3 -94Ah i tillegg. Når det gjelder rekkevidde så vil nok e-Golf ved landeveiskjøring komme noen km lenger enn i3. EPA standarden oppgir hhv. 83 vs. 81 miles i favør av e-Golf og det er nok ikke langt unna det man vil oppleve sommerstid. Om vinteren vil varmepumpens effektivitet, dekkenes rullemotstand på våt vei og slaps, samt oppvarming av batteriet ha stor betydning. Jeg vil anta at i3 under slike forhold vil kunne ha lik eller bedre rekkevidde en e-Golf.

Dette har jeg vurdert, men til småkjøring hjemme, med hund i bilen, er i3 ikke så egnet som en e-Golf.

Pendlingen ønsker jeg å fortsette å ta med en rustfri plastvogn.

Men det er verdifulle innspill, i3 er etter hva jeg forstår, mindre følsom for lav temperatur enn e-Golf.

EDIT: Soul EV er jo også et godt alternativ, de begynner å bli attraktivt priset på bruktmarkedet ser jeg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA