Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Strøm Tycoon

#826
BMW i3 / Sv: Koding av I3 - Hva har du gjort?
mandag 28. november 2016, klokken 13:39
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 13. november 2016, klokken 21:17
Sitat fra: hemi på søndag 13. november 2016, klokken 20:56
vippebrytern bestemmer om det vipper ned eller ikke, den du velger høyre eller venstre speiljustering.

Hmm, dette må jeg ut og teste. Jeg har satt bryteren til høyre for å unngå at h.speil skal vippe. Har ikke lagt merke til at venstre speil vipper med bryter til venstre..

Testet nå. Får ikke venstre speil til å vippe.

Står brytere til høyre så vipper høyre speil, står den til venstre, så vipper ingen speil.
#827
BMW i3 / Sv: ACC erfaringer
fredag 18. november 2016, klokken 16:13
Sitat fra: Erik Taraldsen på fredag 18. november 2016, klokken 14:58
Har nylig flyttet og fått erfare kryp/stillstand-kjøring med diesel manuell ca halvtime hver morgen.  Har lyst å bytte til noe med automat og Adaptiv Cruise Controll.  Et mulig valg kunne være i3 (kona er ikke forelsket i designet, men jeg syntes den er litt kul).  Har lest litt på forumet her og sett noen videoer med acc testet, men ikke funnet noe særlig nyere enn 2014.  Slik jeg forstår det så er (var) det en del issues med at acc kobler ut litt oftere enn radar basert acc.  Og så vidt jeg kan skjønne må man sette i gang kjøringen hver gang det har vært full stopp.  Det er _mye_ full stopp på min strekkning (fra Gan over Fetsundbrua for de som er lokalkjente).  Stemmer dette fortsatt?  Og vil Lane Assist gjøre noe fornuftig her?  Er vanskelig å holde seg fokusert på kjøringen i sånn her trafikk.

ACC fungerer tildels dårlig, kobler ut for motlys og ellers dårlige forhold. Bruker den ikke, selv om jeg pendler daglig på E6. ACC er også, når den fungerer, mye dårligere enn meg selv å forutse trafikken foran, og fører til enten voldsom og ineffektiv kengurukjøring, eller at avstanden til bilen foran er så stor at noen alltid smetter inn.

Derimot vi jeg si at du kanskje ikke skal være så bekymret for dette, elbiler er uendelig mer komfortable i køkjøring, og kan ikke sammenlignes med "fossilbiler" i så måte. Må nesten oppleves.

Anbefaler derfor å prøve en (i3) i køkjøring selv, det er ikke sikkert ACC er så kritisk som du kanskje tror.

Ellers vi jeg bare si: Ta det fra en tidligere klassekamerat, i3 er en helt konge bil, selv uten fungerende ACC.
#828
Hyundai Ioniq / Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no
torsdag 17. november 2016, klokken 18:41
Sitat fra: Jorgen86 på onsdag 16. november 2016, klokken 14:49
Er jo Hyundai norge som betaler for rustbehandling med mercasol, kjøper du en importbil har ikke denne vært innom denne prosessen I drammen fordi 1 den kom aldri til norge via Hyundai Norge sin portal, 2 den har faktisk blitt kjøpt I tyskland det betyr at den er blitt levert der, sjekk opp rustbehandling der så vet vi for sikkert hva vi snakker om her.

Kia skal visstnok gjøre det samme, til tross for dette var vår "early bird" 2015 Kia Soul Ev (levert Nov. 2014) ikke Mercasol-behandlet. Jeg mistenker at bilene på det tidspunktet ble rushet gjennom havna og ut på biltransport til forhandlerne.
#829
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
torsdag 17. november 2016, klokken 17:56
Så, her er den altså, FL 2017 e-Golf







In a world premiere at Automobility LA today, Volkswagen of America, Inc. presented the latest generation of the e-Golf. Compared to its predecessor, the 2017 e-Golf offers an improved range, more power and new features.

For 2017, Volkswagen is using a new lithium-ion battery whose energy capacity has been increased from 24.2 kWh to 35.8 kWh. The new battery increases the range by about 50 percent, with the aim of a driving range of up to 124 miles on a single charge. The 7.2 kW on-board charger is now standard on both SE and SEL Premium trims, which enables the battery to be fully charged in less than six hours at a traditional charging station. When equipped with DC Fast Charging (optional on SE, standard on SEL Premium), the battery can be charged to 80 percent within an hour at a DC fast charging station.

The electric motor has been upgraded as well. It now develops 134 horsepower, which is 19 hp more than the first version of the e-Golf. At the same time, the maximum torque of the electric motor has been boosted from 199 pound-feet to 214 lb-ft. The 2017 e-Golf runs zero to 60 mph more than a second faster than its predecessor—now in just 9.6 seconds, and its top speed increases to 93 mph.

The 2017 e-Golf offers new, high-tech features like the fully digital and interactive Volkswagen Digital Cockpit. With this optional system, all instruments—including specific e-Golf instruments such as the power meter— are virtually implemented on the 12.3-inch color screen. There are different information profiles which change the type of information displayed and the graphics in certain areas. Information can be integrated on driving, navigation and assistance functions and display phone contact images or album cover art.

The available Discover Pro infotainment system trim has a large 9.2-inch glass display with a completely new design. For the first time in a Golf, it is possible to individually configure the home screen. In addition, the innovative gesture control system, first debuted at CES 2015, is planned to become reality in the next two years for the U.S. market. Gesture control works in a wide variety of menus. All it takes is a hand swipe gesture to move the horizontally arranged menu items to the left or right, allowing the user to navigate through the main menu, change radio stations, or skip to the next song. The e-Golf continues to offer remote access via the Volkswagen Car-Net app (including battery charging and auxiliary air conditioning), as well as Car-Net App- Connect for compatible smartphones that offers Apple CarPlayTM, Android AutoTM, and MirrorLink® integration and Guide & Inform services.

Volkswagen is also extending the range of driver assistance systems for the e-Golf in the 2017 model year. Forward Collision Warning with Autonomous Emergency Braking (Front Assist) adds pedestrian monitoring, which will warn the driver acoustically and visually, supply increased braking pressure, and if the driver does not react, apply the brakes in order to help mitigate a collision with a pedestrian as well as other vehicles. An optional Driver Assistance Package for the SEL Premium will include the following features: Volkswagen Digital Cockpit, Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning and Autonomous Emergency Braking (Front Assist) with Pedestrian Monitoring, Blind Spot Monitor Plus, Lane Assist, Park Assist and Light Assist.

The facelifted Golf family debuted in Europe just a week ago, and the 2017 e-Golf introduces those design changes to the U.S. market. The standout exterior changes include new bumpers, front fenders and LED headlights and taillights. In the front, the new bumper integrates the unmistakable C-shaped LED auxiliary Daytime Running Lights and is accented by the traditional blue grille trim strip, which carries into the redesigned headlights. The rear was also designed to be more charismatic. Along with a new bumper, new LED taillights define the design. Inside, new décor and seat trim gives e-Golf a fresh look.
#830
Kia Soul EV / Sv: 2017 Kia Soul EV
mandag 14. november 2016, klokken 11:59
Sitat fra: Svein Evensen på mandag 07. november 2016, klokken 13:57
Disse bilene er importert fra Belgia/Frankrike, og mangler derfor sannsynelig varmelemet for batteriet. Må ikke forveksles med varmepumpe. Varmepumpe varmer kupeen, varme element varmer batteri pakken, så det er ikke det samme.Varmeelementet gjør at du får ladet batteriet i sterk kulde. Uten varmeelement: Problemer med lading i sterk kulde. Et godt råd: Kjøp bil fra Autorisert Kia forhandler.
#831
e-Golf / Sv: Nye e-Golf som bil nr 1 ?
torsdag 10. november 2016, klokken 20:13
Sitat fra: TM på fredag 28. oktober 2016, klokken 15:48
Hei, takk for nyttig informasjon. Det betyr vel at 15,3 mil med 300 meter høydeforskjell burde være nokså kurant hele året med det nye batteriet. Tenkte å teste med i3 i vinter, så får jeg en viss ide om hvordan det vil fungere med den nye e-Golfen.

Når du har testet i3, så tror jeg det blir vanskelig å velge e-Golf ;)
#832
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lenger schuko ladeledningen (til type 2)
tirsdag 08. november 2016, klokken 07:13
Så skal vi ikke henge oss opp i at laderen til i3 kan tilby maksimal ladestrøm på, ikke, 10A, men 12A ;)
#833
Elbiler i media / Sv: DN: Tesla=avgiftsfest for høyinntektsgruppe
mandag 07. november 2016, klokken 12:00
Sitat fra: Burger på lørdag 05. november 2016, klokken 23:39
Det man glemmer er at Tesla tvinger fram raskere utvikling av elbiler fra en bil- og oljebransje som ikke vil ha denne utviklingen.

Min el cheapo Leaf hadde ikke eksistert uten Tesla :-)

Det hadde den vel.
#834
BMW i3 / Sv: Bilder av i3
søndag 06. november 2016, klokken 11:51
#835
BMW i3 / Sv: Bilder av i3
søndag 06. november 2016, klokken 11:49
Sitat fra: TM på søndag 06. november 2016, klokken 08:49
Synes også denne er utolig lekker. Så vidt jeg husker er det flere lag med rubberspray som gir den flotte silkematte overflaten. Men dette må vel være en kostbar behandling og hvor varig er den ? Hvis den blir skadet, så vil den vel flasse som solbrent hud ?  ;)

Det stemmer, det er 11lag med matt gjennomsiktig Rubbber Spray. Har vist seg å være veldig holdbart. Har nå kjørt over 35000km på E6 i løpet av ett år, og eneste betydelige skader var på det sorte området langs kanalene, der har jeg nå fjernet belegget.

Noen steinsprang har kommet gjennom på støtfanger og panser, men det har ikke flasset opp da jeg passer på å ikke la vann få trenge inn under trykk (høyttrykkspyler). Alternativ så kunne jeg ha tatt bryet med å spraye over med Rubber Spray på boks, men jeg tenker det får være sånn til neste sommer.

Gjorde det samme på Kiaen, og etter 10mnd. og 25000km var bilen, med unntak av noen få steinsprang, helt strøken i lakken. De andre bilene jeg har pendlet med, som ikke har vært behandlet, har blitt helt ødelagt, særlig på støtfanger og panser.

Behandlingen kostet 12000,- En pris jeg ikke syntes er så halvveis gal for å slippe unna med nær 100% strøken lakk etter så mange km på motorvei.
#836
BMW i3 / Sv: Bilder av i3
søndag 06. november 2016, klokken 00:17
#837
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 01. november 2016, klokken 20:27
Litt av et fall fra sept. til okt. for Tesla, nesten så man mistenker at de prøvde å få så mye med i Q3 som mulig ;)
#838
Sitat fra: sven erik på søndag 09. oktober 2016, klokken 15:05
en skal aldri skru av 12 volt atteriet selv det kan ødelegge masse i bilen  for her har du 12 volt ladere som går da hele tiden  +++ så aldri si det til noen

Det var ingen problem de 6-7 gangene bilen selv tappet 12v-batteriet. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte koble det av for å lade det heller.
#839
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 13. oktober 2016, klokken 15:31

Uten Tesla hadde vi ikke sett dagens prisreduksjon på batterier, at de andre produsentene satser elektrisk og heller ikke mye av teknologien de andre produsentene bruker. Tesla gir denne teknologien gratis til alle andre elbilprodusenter.

Tesla er de som driver elbilrevolusjonen.

Salg av en Tesla er minst like viktig som 3 kortrekkeviddebiler for å redde planeten.


Her var det mye å kommentere.

Men for å ta dette med elbilrevolusjonen først. Det er faktisk, tro det eller ei, Nissan som står for den bragden. Tesla derimot har lagd en bil som i all hovedsak ikke endrer vår adferd, men emulerer de egenskapene en fossilbil har, på godt og vondt. Jeg vil si at det å pendle mellomlange distanser med en Tesla er det glade vannvidd i og med at man låser opp verdifulle/begrensede ressurser for bruk én og annen gang. Alle på jobben min som har Tesla, lader den der daglig, Men, ingen av dem kjører mer enn ca. 10mil hver vei, de fleste kortere.

Hva som gjør en Tesla like viktig som 3 kortrekkeviddebiler vil jeg se argumentasjon for, jeg mener faktisk det er motsatt. En Tesla tilsvarer 3-5 kortrekkeviddebiler i reservering av ressurser, og tjener bare én bruker.

Men det er nå bare som jeg ser det.
#840
Kia Soul EV / Sv: Vurderer Soul mot andre.
onsdag 12. oktober 2016, klokken 07:15
Diverse qouter, dobbeltqouter og trippel quoter fjernet, da det ikke bidrar i debatten og bare forvirrer. -Forum admin


Siden jeg har hatt Kia Soul Ev, så kan jeg jo snakke den ned med troverdighet?

En liten anekdote fra virkeligheten, som sier litt om forskjellen mellom BMW og Kia.

I løpet av de 25000km jeg pendlet med Kiaen så måtte jeg tørke av innsiden av frontruta flere ganger på grunn av at det la seg et fint lag med støv (eller hva det nå var) på glasset.

Nå har jeg kjørt akkurat samme mønster over 31500km, i samme periode (dog litt lengre, men begge startet i november), og frontruta er fortsatt relativt ren og fin på innsiden ... ikke i nærheten avså ille som den var i Kiaen etter bare noen tusen km på E6.

Det er rart det der, men når det gjelder biler, så er faktisk djevelen i detaljene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA