Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eivhelle

#16
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:58
Har en 10 år gammel iMiev med ca. 9kWt batteri igjen.
Så skal jeg kjøre langt. Lønner det seg å kjøre i 110km/t og lade ofte (ca. 40kW effekt), eller å holde rundt 90km/t og lade litt sjeldnere. Kjørelengde er kanskje 600km. Poenget er å komme fortest frem.

Noen som har kvalifiserte synspunkter?
Med 9 kWh kapasitet tilgjengelig kommer du ikke langt mellom hver lading. Rekkevidden blir i området 50-70 km om du holder 80 og slipper motvind og regn. På en strekning på 600 km blir det i så fall 10-12 etapper med lading til nesten 100% hver gang. Antageligvis vil det lønne seg å kjøre i rundt 60-70 km/t med varmapparatet på laveste trinn og godt med klær på. I så fall bør en holde seg unna motorvei.
#17
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:13
Leaf 40 kWh kom 305 km under NAF sin store elbiltest. Etron 55 kom 399 km under samme test. Så derfor er det nok i praksis ikke så veldig stor forskjell i rekkevidde på etron 50 og Leaf 40 kWh. Det kommer nok litt an på hvor godt bilen din er utstyrt. Jeg har vel maks klart rundt 335 km under optimale værforhold med 20" felg og en godt utstyrt bil med kun meg i bilen. Så jeg tenker at forskjellen i rekkevidde fort kan viskes ut om Leaf'en kjører under litt mer optimale forhold. I tillegg kan Leaf ha noe større fordel ved kjøring opp i høyden på grunn av betydelig lavere vekt.

Når det er sagt så er det nok noen rariteter med bilen din. Kanskje ikke feilen nødvendigvis ligger i selve batteriet, men BMS'en er kanskje litt ute og kjøre slik at du ikke får utnyttet kapasiteten. Jeg tenker at man på denne tiden av året godt kan få 4-5% variasjon på grunn av temperatur, men over 10% er nok ikke normalt.
#18
Audi e-tron / Sv: Ustabilt batteri
lørdag 26. september 2020, klokken 14:30
Sitat fra: ThomasEL på fredag 25. september 2020, klokken 18:28
Da må jeg dessverre konstantere noe jeg har fryktet og fått diverse indisier om før også:
- Noe er galt med batteriet mitt...

Kjørte til hytta i dag. Startet med 98% SOC. Etter 19,79 mil og et snittforbruk på 2,74kWt/mil, så ankom jeg med 2% rest og skilpadde.

DETTE GIR EN NETTO BATTERIKAPASITET PÅ 56,5kWt🙈😱
Med andre ord drøye 14% degradering.

Ps! Ser via OBD at det er 3-4 prosentpoeng forskjell i SOC mellom høyeste og laveste celle.

Dette kan være naturlige årsaker. Litt dårlig balansering. Startet med litt kaldere batteripakke. Husk at kapasitet ikke er konstant for et batteri. For batteriene er kapasiteten oppgitt ved en temperatur på 20 grader. Jeg har sett litt på databladet til 94Ah cellene til Samsung. De er neppe så veldig forskjellige fra de som brukes på etron 50.

Man har der oppgitt discharge capacity, ved ulik temperatur og last. Ved utlading ved 0.3C, som er ganske normalt for en elbil ( 3 timer kjøring) er det oppgitt følgende :

40 grader : 98,8Ah <=> 105% av nom.
25 grader : 95,5Ah <=> 101% av nom.
5   grader : 87,5Ah <=> 93% av nom.
-10 grader : 79,9Ah <=> 85% av nom.
-25 grader : 72,0Ah <=> 76,6% av nom.

Det betyr at du kan miste ganske mye kapasitet om batteriet ikke blir forvarmet ved lav utetemperatur.
#19
Vil vel si at sammenligningstesten til slutt ble avgjort av andre ting enn egenskapene til bilene. Vinneren ble den med størst blære og mest erfaring i bruk av ladestasjonene.

Er heller ikke bra at man live streamer kjøring langt over fartsgrensene. Mener audien var oppe i 147 km/t på det meste, da han skulle ta igjen tapt tid etter en pissepause. Hvis man skal ha en nøytral test av bilene burde man streng talt kjørt på GPS hastighet tilsvarende fartsgrensene og trukket fra tid brukt til å trøble med ladere eller ekstra pissepauser.
#20
Sitat fra: Orbit på søndag 20. september 2020, klokken 10:09
De skal bare kjøre én vei, da blir det jevnere siden e-tron starter med mer energi ombord. Det ender vel litt på tilfeldighetene med lading etc da.

Kompenserer man batterikapasitet med forbruk, så stiller de vel ganske likt. Kanskje til og med en liten fordel for ID3.
#21
Sitat fra: elektro på søndag 20. september 2020, klokken 09:23
Turen går vel fra Circle K Furuset til Klett, og kl. 10 i dag skal dette streames. Hva tror dere om utfallet? Hva er beste strategi?

Jeg tror e-tron vinner, med litt margin. Ikke mye. Har ikke regnet på det, men hvis det er en vanlig quattro med 20 tommers hjul, skulle det holde å lade på Ionity Elverum begge veier og på Klett med mindre det blir regn eller sterk vind.

Det er 340 km mellom Elverum og Klett. Så da holder det ikke å lade til 80% for Etron 55. Derfor tror jeg ID3 har en liten fordel på denne strekningen. Med ID3 ville jeg droppet å lade i Elverum og heller tatt et kortest mulig stopp på 50kW lader på et mer optimalt sted. For eksempel skulle 20 minutter i Alvdal holde for å komme til Klett med litt margin. På Klett ville jeg ladet så lenge jeg fikk over 50 kW og basert meg på nok et kort stopp på 50kW, akkurat nok til å komme frem til Elverum med litt margin.

Med etron 55 vil det nok være mest effektivt å lade på Elverum og Klett. Men begge steder må man lade til godt over 90% for å ha nok margin. Det er heller ikke optimalt for etron 55 å starte første ladesekvens med rundt 65 % SOC. Da er det ikke sikkert at batteriet er varmt nok til å oppnå full effekt.

Jeg tror dette kan bli jevnt.
#22
Skjønner ikke helt hvorfor dette kun skal være et problem for kraftkrevende industri i Norge. Det er frivillig å betale for opprinnelsesgarantier. Og om kundene til den kraftkrevende industrien forlanger at man produserer med fornybar strøm, vil ikke dette bare gjelde for Norsk industri men for alle andre også.
#23
Audi e-tron / Sv: Støv fra bremsebelegg
søndag 09. august 2020, klokken 22:33
Sitat fra: tromsø på søndag 09. august 2020, klokken 11:35
@eivhelle, ser du noe rødt støv på felgene dine og er det noen forskjell mellom foran og bak?
Har ikke lagt merke til rødt støv på felgene, men det skal jo også litt til at det bare er bremsestøv som legger seg der. Det skal ikke mer til enn litt veiarbeid eller en svipp innom en grusvei før bil og felger er full av støv uansett.
#24
Sitat fra: automat på søndag 09. august 2020, klokken 20:35
Sitat fra: eivhelle på søndag 09. august 2020, klokken 14:50


Det er småpenger vi snakker om her. Du kan måtte betale i størrelsesorden 2 øre ekstra pr. kWh. For 25000 kWh betyr det 500 kroner ekstra i året. Tror neppe det er noe poeng i å rive huset av den grunn. Da sliter du mye mer med el-avgift,moms og nettleie.


For oss privatforbrukere er det kanskje småpenger. Men ikke for industrien. Norsk kraftkrevende industri brukte i 2017 36,7 TWH med strøm, nærmere en tredjedel av norsk strømforbruk. For dem blir regningen da over 700 millioner. Er det en kostnad norsk industri bør ta? Har vi ikke lagt ned og flagget ut nok arbeidsplasser allerede?
Norsk industri tar ikke denne kostnaden i dag. De bruker heller argumentet om at 98% av kraftproduksjonen er fornybar. Og så langt har de sluppet unna med dette. Opprinnelsesgaranti er ikke en Norsk oppfinnelse, men noe eierne av Norske vannkraftverk likevel nyter godt av, fordi man kan selge disse til folk eller bedrifter som vil markedsføre seg selv som grønne. Men det er viktig å huske på at opprinnelsegaranti er en ordning som har som målsetning å stimulere til bygging av mer fornybar kraftproduksjon som kan erstatte fossile kilder. Som bonus gir det gode ekstra inntekter til Norske vannkraftverk, som for det meste er eid av Norske kommuner. Altså inntekter som det norske folk får direkte glede av. Er det noen god grunn til at man ikke skal ta i mot opprinnelsesgarantier og selge disse videre når dette er en ordning som gjelder for hele EU?
#25
Sitat fra: 02jan på søndag 09. august 2020, klokken 14:16


Plutselig er det jeg som må rive mitt gamle hus og bygge nytt nullutslippsbiler pga høye kraftgebyr for bruk av skitten kraft.

Det er småpenger vi snakker om her. Du kan måtte betale i størrelsesorden 2 øre ekstra pr. kWh. For 25000 kWh betyr det 500 kroner ekstra i året. Tror neppe det er noe poeng i å rive huset av den grunn. Da sliter du mye mer med el-avgift,moms og nettleie.

Litt mer om hva ordningen egentlig dreier seg om her :

https://www.regjeringen.no/contentassets/0e77f451e93c40e8a4dadef1cda08d86/oslo-economics---utredning-om-opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjoner-for-strom-l974299.pdf
#26
Audi e-tron / Sv: Støv fra bremsebelegg
søndag 09. august 2020, klokken 11:20
Sitat fra: tromsø på søndag 09. august 2020, klokken 10:19
Ja, det har jo blitt diskutert tidligere at en "for ivrig" subbe-strategi fra Audi er uheldig for forbruket.

Men hvis det er en bevisst strategi fra Audi å subbe skivene av og til (for å forhindre rust) så hadde jeg forventet meg rødt bremsestøv på alle mine felger (sånn som daktari har) men jeg har jo kun det foran (samme som hos Brisken). Jeg ser ikke helt noe logikk her?

En tanke er jo at noen biler har samme problem som TeslaBjørns sin M3, klosser som ligger å subber mot skivene grunnet en feil. Man kan som sagt føle på skivene, hvilke som blir varme eller ikke.
Har ikke merket noe på min etron, men har merket det på e-golf når den har stått en stund uten å bli brukt. Da hører man tydelige subbelyder som forsvinner etter et par turer med litt aktiv bremsing. Så dette er nok er marginal greie som kan være et problem for alle biler som bruker skivebremser.
#27
Det er litt tvilsomt med opprinnelsesgarantier, når man vet at strømmen uansett tar korteste veien fra nærmeste kraftverk. Men det koster jo også fint lite å kjøpe kraft med opprinnelsesgaranti. Så om en ønsker å ha helt ren samvittighet er det bare å velge en strømleverandør som gir deg garantert fornybar energi. For eksempel Tibber. Og om det ikke er nok, installer noen solceller på taket og produser din egen strøm.
#28
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
tirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:46
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
Ingen som sa at det behøver å være første turen. Det hjelper jo snus lite at du kan laderne på den 40 mil lange ruta til hytta i blinde når du skal utenlands.

Det som skal til er samleløsninger og roaming, enten i form av tilbud fra de enkelte bilprodusentene, eller firma som PlugSurfing (som igjen ofte har samarbeid med bilprodusenter).

Så kan de som vil spare penger opprette direkte avtaler med de enkelte.
Ingenting av det du skriver om her hjelper mot rekkeviddeangst eller ladeangst.

Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
#29
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
tirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:53
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35

Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Ja, det funker jo fint for rundturen ned til Tyskland, Østerrike, Italia og Sveits til sommerferien neste år  ::)

For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
#30
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35
Sitat fra: ryback på tirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Jeg har en veldig fin oppskrift på å kurere lade/rekkeviddeangst, men den krever at man innser at en stor del av problemet gjerne ligger hos en selv.

Nøkkelen er å skaffe seg kunnskap. Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Det hjelper ihvertfall ikke mye å slenge seg med på hylekoret som klager over hvor vanskelig alt er, om hensikten er å dempe andres angst for å dra på langtur med elbil. For virkeligheten er at det stadig blir enklere. Det er langt flere tilgjengelige hurtigladere i år enn det var i fjor. Og i fjor var det langt flere enn det var året før. Det fungerte helt greit for meg å dra på langturer over 400 km med kortrekkevidde e-golf i 2015, selv om man i stor grad måtte planlegge turene godt og være innstilt på å bruke litt ekstra tid. Siden den gangen har rekkevidden på bilene doblet seg og antall ladere er mangedoblet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA