Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eivhelle

#1486
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
lørdag 15. november 2014, klokken 23:50
Sitat fra: valvolainen på lørdag 15. november 2014, klokken 19:13
Ja vi får nå se. Det er vanskelig når ikke vw informerer nok. Jeg har iallefall fått beskjed om levering i Q2 ved bestilling nå. Uavhengig av Ventepumpe eller ei.
Manglende informasjon er roten til all synsing, og jeg håper naturligvis at jeg er feilinformert.
Hvis du bestiller nå og vanlig leveringstid er 4 mnd snakker vi fort om Q2 uansett eller i beste fall helt i slutten av Q1. Hvis VW skulle stoppet produksjonen av alle e-golfer fra og med nå og frem til uke 7 vil man i tillegg få et etterslep på bestillinger tilsvarende 11 uker, og da snakker vi fort sommeren 2015 for de som bestiller i dag.



#1487
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
lørdag 15. november 2014, klokken 18:14
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 15. november 2014, klokken 17:35
VW har hatt problemer med denne produksjonslinjen lenge. Fleksibiliteten har blitt et problem. F.eks. så måtte VW forsterke bunnrammen på e-golf, etter deformasjon i kollisjonstester i USA. VW gjorde da endringer med ekstra metall i rammen. Arbeidere måtte håndholde og levere de ekstra platene til robotene, simpelthen fordi det ikke var plass til ekstra roboter ved samlebåndet. Slike "hickups" har det vært mange av, med mye misnøye blant arbeidstokken. Misæren med VP føyer seg inn i rekken. Så kanskje pausen er mer enn bare VP, kanskje man prøver å rydde unna endel av de andre problemene også ?

I så fall må dette være en planlagt pause og ikke en plutselig stopp i produksjonen. Mulig at man på et tidspunkt etter nyttår legger inn en pause for å oppgradere produksjonslinjen, men det er noe helt annet enn at man har stoppet produksjonen. For å så fall vil ikke VW lever flere biler før i Q2 2015.
#1488
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
lørdag 15. november 2014, klokken 17:03
Sitat fra: valvolainen på lørdag 15. november 2014, klokken 14:32
Jeg hørte dette fra møller i østfold.
Det er ikke sånn at produksjonen av golf har en egen produksjonslinje. Disse produseres på linjen til fossilgolf, og jeg regner med at det ikke er flere slot'er på denne linjen. fossilgolf er jo tross alt hovedproduktet.
Fabrikken i Wolfsburg som produserer Golf, Tiguan og Touran er en av de største bilfabrikkene i verden og har en kapasitet på 3400 biler for dagen. E-golfen produseres på samme samlebånd som den vanlige golfen, men blir rutet innom en spesiallinje som monterer inn batteri og høyspennings elektronikken. Denne linjen benyttes også for å produsere spesialutgaver av biler for utrykkningskjøretøy o.l.

Jeg synes det høres svært usannsynlig at man har stoppet produksjon av "alle" e-golfer frem til uke 7 så sant det ikke har dukket opp andre problemer enn bare VP. Det er ikke sånn at fabrikken plutselig i løpet av en uke kan ta inn etterslepet ved å produsere 2500 ekstra e-golfer den første uka. For å produsere bilene må alt av deler være tilgjengelig og da må en i så fall legge masse deler til e-golf til lager mens en venter på å starte produksjon. Det er en egen fabrikk i Braunschweig som setter sammen batteripakken og de har en forventet kapasitet på 100 batteripakker om dagen. Den vil da kunne levere rundt 500-600 batterier i uka. Den fabrikken må produsere for fullt for å dekke etterspørselen og jeg ser ikke helt for meg at VW har noe bevisst ønske om å ha større lagerbeholdning av deler enn de må. Slik jeg ser det vil det å stoppe produksjonen til uke 7 være det samme som å miste 7 uker med omsetning. Og det gjør man ikke hvis man ikke må.
#1489
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
lørdag 15. november 2014, klokken 11:51
Hvis det er så at man har stoppet produksjon av e-golf med VP inntil man har gjort en endelig verifisering i uke 51 vil det være naturlig at det tar noen uker å få startet opp maskineriet igjen. For så lenge man ikke har et godkjent produkt å produsere kan man heller ikke starte innkjøp av deler, så derfor stopper hele logistikk kjeden opp.

Dette derimot skal ikke påvirke e-golf uten VP så sant det ikke har dukket opp problemer som også berører denne.
#1490
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
lørdag 15. november 2014, klokken 11:15
Sitat fra: valvolainen på lørdag 15. november 2014, klokken 08:44
Jeg har også hørt at produksjonen starter igjen i uke 7.
Det er altså ikke et tilfeldig tall.
Edit: Det gjelder atlså alle e-golf. Med eller uten VP. Leveringstid pr. idag er Q2, så det høres aldeles ikke usannsynlig ut.
..Og for at produksjonen skal starte opp igjen må den jo være stoppet?
Hvorfor skulle VW stoppe produksjon av alle e-golf når det bare er VP som er problemet?

Hvor har du fått denne informasjonen fra?

I følge min forhandler er det ingen forandring i forventet leveringstid i forhold til tidspunktet jeg bestilte. Men man får ikke bekreftet leveringsdato før 4 uker før bilen går i produksjon , så derfor vil leveringstidspunkt være et grovt estimat inntil bekreftet produksjonsdato.

Så vidt jeg kan se fra den infoen jeg kan lese ut fra forumet her, fra de som har fått levert bil eller har fått bekreftet dato, vil leveringtiden være rundt 4 måneder hvis du bestiller uten VP. Og jeg regner med dette vil gjelde for alle varianter straks problemet med VP er løst.

Jeg bestilte i midten av september og fikk et estimat på tidlig i Q1 2015 (Slutten av Jan). Jeg ser at andre som har bestilt tidlig i sep har fått bekreftet produksjon til uke 49, noe som indikerer leveranse rundt nyttår. Så hvis du bestiller i dag ville jeg anta at du får levering rundt slutten av mars 2015.
#1491
e-Golf / Sv: Møllers laderegler
tirsdag 11. november 2014, klokken 21:03
Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:08
Hentet idag min egolf (uten VP) etter rekordrask levering (3 uker fra Wolfsburg). Selgeren opplyste da at man ikke skulle bruke skjøteledning. Det var litt nedtur for meg, men er det riktig?
Problemstillingen er at skjøteledning kan være mye rart. Du får skjøteledninger med dårlig kabeltverrsnitt som ikke er konstruert for høye strømmer og dårlig kvalitet på kontaktene. Selv om en skjøteledning i utgangspunktet er av god kvalitet og har tilstrekkelig kabeltverrsnitt, kan den over tid svekkes på grunn av at den flyttes rundt og rulles opp og ut. Og kontaktene vil slites over tid og få større overgangsmotstand.

Jeg skjønner derfor godt at forhandler ikke kan anbefale annet enn en fast installasjon.

Hvis du må bruke skjøteledning vil jeg anbefale at du kun benytter kabel med minst 2.5mm2 tverrsnitt. Kabelen skal ikke være kveilet sammen når den er i bruk og du bør sjekke jevnlig for skader og varmgang i kontakter.
#1492
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
søndag 09. november 2014, klokken 14:44
Jeg vil nok tro at de har kontroll på tilstanden til batteriene og ikke lar det selvutlade så mye at de tar skade.

Men det uansett sånn at klokken begynner å tikke straks bilen er ferdigprodusert. Og selv om den ikke er brukt vil den likefullt være mindre ny enn en bil som kommer rett fra produksjonslinjen.
#1493
e-Golf / Sv: Skrytebilder
onsdag 05. november 2014, klokken 18:41
Sitat fra: siforko på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:20
Sitat fra: sjeverni på søndag 05. oktober 2014, klokken 10:50
Har bestilt ein sånn:
Night Blue Metallic med Shetland beige skinninteriør:


https://www.youtube.com/watch?v=zjSJqbg6yK8

https://www.youtube.com/watch?v=JlcTa4julfk

https://www.youtube.com/watch?v=hqwifW8KdCY

Fantastisk flott med lyst skinn, men ikke særlig praktisk over tid, hadde det i min forrige bil.
Men etter en del timer med blå dongeri bukser i dem, så ble det mye merker.
Har valgt sort.
Hvis du har lyse skinnseter anbefales det å ta en tur på en møbelforretning og kjøpe et middel som heter K-25 colourlock. Jeg ble anbefalt det av forhandler da jeg kjøpte min forrige bil og det virker. Setene er like fine som de var for 4 år siden.
#1494
e-Golf / Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!
søndag 02. november 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Kjellsea på søndag 02. november 2014, klokken 10:35
Har nå kjørt ruten bilen skal brukes til i det daglige. I dag kjører vi diesel bil på denne distansen, og en ser at strekningen er ett godt eksempel på hvor en diesel bil ikke passer inn. Må si jeg er skuffet over forbruket på E Golfen. 17,9kwh når jeg kjører med egg under pedalen, bruker omtrent ikke brems men regenerering ved hver anledning.
Når jeg nå koblet laderen fra støpselet så var rekkevidden tilgjengelig 16,4 mil, hvor mye rekkevidde får dere opp etter full opplading?
Kan du si noe om forholdene du kjørte under. Vær/temperatur/flatt eller kupert terreng.
#1495
Andre Elbiler / Sv: Denza EV
fredag 31. oktober 2014, klokken 20:45
Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:29
"Daimler joint venture with BYD yields this four-door notchback for China"

Interresant stamtavle, men med 2 tonns vekt altfor tung og overaskende kort rekkevidde med kun 30 mil fra et 47 kW batteri.

Pris på 200 000 kr - VAT burde gjøre dette til en meget attraktiv bil tross vekten.
Så vidt jeg kan se etter søk på nettet koster denne ca. 60000$ som tilsvarer 405000 kroner etter dagens kurs. Og da er ikke spranget så stort opp til en Tesla S med 60KWh batteri.
#1496
e-Golf / Sv: E-golf bestillt
lørdag 25. oktober 2014, klokken 10:51
Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 25. oktober 2014, klokken 10:20
Sitat fra: siforko på lørdag 25. oktober 2014, klokken 08:14
Da er e-golfen bestillt.
Bestillt den 23.10, leveres 15.12, uten varme pumpe.
Tenkte på dette en stund, håper jeg ikke har gjort noe dumt
Jeg bestilte også en e-golf uten VP 23.10. Den kommer vistnok i løpet av november.
Da jeg bestilte i midten av september fikk jeg et tidsestimat for levering i Q1 2015. Men hvis dere har valgt en vanlig konfigurasjon av farge + ekstrautstyr kan det vel kanskje hende at dere kan få levert en bil som alt er ferdigprodusert. Det har vært snakk om at noen hundre biler tiltenkt det tyske markedet skulle bli tilgjengelig for Norge fordi man ikke solgte nok i Tyskland.

Men det er uansett positivt om VW har fått opp kapasiteten og redusert leveringstiden.
#1497
e-Golf / Sv: Vente på varmepumpe?
torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:42
Sitat fra: A8 på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:27
Sitat fra: Tekberg på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke hvordan en varmepumpe bruker 1/2 time på å virke. Denne ser jeg ikke! Det er jo samme prosessen som foregår ved kjøling av kupeen bare motsatt. Jeg tror ikke jeg hadde akseptert at det tok så lang tid før det kom kald luft. Her må det være noe som ikke stemmer. Varmepumpen hjemme blir også varm umiddelbart. Regner med dette også er VW propaganda for å bli kvitt noen biler uten varmepumpe.

Kommer disse 30 minuttene fra andre kilder enn det tidligere nevnte notatet til Møller(?) ?
Legg merke til hvordan notatet er utformet. Det står at en har nytte av VP hvis en kjører mer enn 30 minutt. Hvorfor? Jo, kjører en mindre så har en rekkevidde uansett. Så Golf-VP virker nok som VP pleier å gjøre; ganske så umiddelbart.
I tillegg kan man også tenke seg at man med forvarmet bil ikke merker stor forskjell før det har gått en stund.

Regnestykket med varmepumpe vil være helt avhengig av premissene for kjøreturen. Hvis du skal kjøre på motorvei i 110 vil størstedelen av effekten gå med til å kjøre, mens du vil bruk mye større andel av energien på oppvarming hvis du sitter i stillestående kø.
#1498
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:37
Sitat fra: Em på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:05
Noen her som har sjekka hvor mye leiebil man får for 10000 kr? Har jeg leiebil fra nå til januar da? Eller er 10000 bare nok til en mnd? Tenker da på strl som en golf eller mindre..
Du får leiebil for to måneder for ca. 10000 hos "rent a wreck". Jeg regner ikke med at du får det billigere noe annet sted.
#1499
e-Golf / Sv: E-Golf i media
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 21:11
Sitat fra: K S på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:42
Sitat fra: ara1 på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:34
Det er jo litt fascinerende at Seul slår eGolf på utstyr uten ACC og regnsensor. Tullete spør du meg. Bytter ikke rattvarme mot dette.

Regnsensor klarer jeg meg svært bra uten, ACC kunne jeg godt tenkt meg, men jeg bytter ALDRI ut varmepumpen mot ACC! :-)
Bytter heller ikke ut 7 års totalgaranti mot 5 års garanti/8 år på batteri. VW har nok mistet en kunde ja, har kjørt VW siden -99.... Forresten: Rattvarme syntes jeg også hørte fjollete ut, helt til jeg fikk prøve. Ikke å forakte, faktisk.

Rattvarme er fint hvis du ikke har varmet opp bilen før du setter deg inn. Jeg har rattvarme i min nåværende bil og synes det er fint å kunne få rask varme på rattet når bilen ellers er iskald. Når bilen er forvarmet gidder jeg ikke å bruke den fordi det ikke gjør noe fra eller til.
#1500
e-Golf / Sv: E-Golf i media
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 21:03
Teknisk sett er sikkert Kia Soul en ok bil, men det blir litt for mye "postman Pat" stil til at jeg kan like den.

Biltester blir jo heller aldri helt objektive, så det er helt opp til de personlige preferansene til den som gjennomfører testen. For eksempel ville jeg ha gitt Tesla S trekk fordi jeg personlig ikke likte sittekomforten i setene. Mens andre derimot sitter helt topp i Tesla setene og ikke vil skjønne hva jeg klager på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA