Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - eivhelle

#1
Audi e-tron / Hvor nøyaktig er speedometeret på Etron?
onsdag 20. mai 2020, klokken 20:37
I forrige uke fulgte jeg en diskusjon på facebook gruppen til Etron, hvor temaet penset inn på hvor stor feilvisningen til speedometeret var sammenlignet med GPS hastighet. Det ble da satt frem to påstander. Den ene var at feilvisningen var konstant uavhengig av hastighet. Dvs at bilen måler hastigheten med stor nøyaktighet og legger til en fast sikkerhetsmargin. Den andre var at feilen øker med hastigheten.

For å teste dette lastet jeg ned en speedometer app på telefonen og brukte den til å sammenligne med visningen til bilens speedometer. Deretter kjørte jeg en runde der jeg testet visningen ved ulike hastigheter. Bilen min er utstyrt med 20" felger og dekktrykket er satt til 2.8 foran og 2.9 bak. Og kort fortalt viste speedometeret 3 km/t mer enn GPS målingen enten bilen kjørte i 30 km/t eller 130 km/t. Dvs at feilvisningen er konstant, uavhengig av hastighet.

Er det flere som har gjort tilsvarende forsøk?
#2
Meg og min elbil / Hvor stor er en SUV?
tirsdag 10. september 2019, klokken 09:35
Sitat fra: turfsurf på mandag 09. september 2019, klokken 22:37
Sitat fra: eivhelle på mandag 09. september 2019, klokken 22:26
Mener du at en bil som er 490 cm lang ikke kvalifiserer som stor. Jeg er også ganske sikker på at den fungerer langt bedre i terrenget enn Model X, bare spør Bjørn Nyland om hans erfaringer med Model X offroad. Interiøret i etron er også på en helt annen hylle enn Tesla og er sånn sett langt mer premium. Hva er egentlig model X? En flerbruks bil eller en elektrisk minibuss?
493cm er det vel, og den er ikke stor nei. Den er vel 162cm, og det er vel like mye her det sprekker som SUV. Jeg har ikke nevnt X i det hele tatt, den er absolutt ikke en SUV, selv om den er en god del større en etron (spesielt innvendig). Det store SUVene er fort 20cm høyere og 500cm+ lange. GLS f.eks, og mange av de amerikanske. Store SUVer har ihvertfall plass til 5 voksne med en del bagasje. Etron er 4+1.
Jeg synes dette begynner å bli barnslig. Du kan få ha din helt egne private oppfatning av hva en stor SUV er, men alle andre regner etron for å være en stor bil tilhørende i gruppen SUV.

https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/#storbil

Hvorfor i all verden skal høyden på bilen ha noe som helst å si? Bakkeklaring er en forutsetning for å kjøre i terreng, men høyden har da null og niks å si for funksjonen. Og du får enkelt plass til 3 voksne personer i baksetet på en Audi etron. Det får jeg til og med plass til i e-golfen, om man aksepterer at det er litt trangt.

Og lengden på etron er 490,1cm ikke 493 cm. Høyden er 162,9 cm i normal posisjon, men kan varieres avhengig av innstillingen på luftfjæringen.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Ny prisstruktur hos Grønn Kontakt
onsdag 26. juni 2019, klokken 22:05
Jeg fikk nettopp en mail fra Grønn Kontakt hvor de kunne glede oss med at de har innført ny pris for hurtiglading.

I stedet for å betale 2.5 kroner pr. minutt skal vi nå få gleden av å betale 1.25 kroner pr. minutt + 2.9 kroner/kWh.
Litt av bakgrunnen er at de mener det er mest rettferdig når de nå starter å bygge ut ladere med 150kW effekt.

Problemet er at prisen også gjelder det gamle nettverket av 50kW ladere. Og hvilken rettferdighet ligger det i at en Audi e-tron får mulighet til å lynlade til 3,4 kroner/kWh på de nye laderne, mens prisen går opp fra typisk 4,16 kr/kWh til 5 kr/kWh for en e-golf som lader optimalt på rundt 36kW i snitt på en 50kW lader.

Hvorfor skal man sponse biler som trekker 3 ganger så mye effekt fra strømnettet og bruker 50% mer energi?

Farvel Grønn Kontakt. Dere er herved nedgradert til tredjevalg.

Edit : Sjekket akkurat ladekartet til Grønn kontakt. Så ikke akkurat ut som at det var kø ved ladestasjonene.
#4
e-Golf / Test av brannsikkerhet i e-golf
onsdag 01. mars 2017, klokken 20:02
https://www.facebook.com/even.moan/posts/959596174174940

Noen har gjort en grundig jobb med å stressteste e-golfen i forhold til brannsikkerhet. Resultatet viser at man kan føle seg rimelig trygg når man kjører rundt i en e-golf. Faren for at batteriet skal brenne er nok det siste man skal bekymre seg for.
#5
Elbiler i media / Dyrere med elbil på bastøferga
torsdag 19. januar 2017, klokken 19:23
https://www.nrk.no/vestfold/elbilister-fortviler-etter-prishopp-mellom-horten-og-moss-1.13320931

Vel. Som elbilist, som gjerne har med seg familien når jeg kjører med bastøferga, har det blitt mye billigere.

Synes det blir vel mye sutring her. Må heller se positivt på at alle passasjerer heretter kjører gratis.
#6
VW har satt opp mulighet for å sikre seg plass i køen for å få levert den nye oppgraderte versjonen av e-golf med større batteri. Er denne så interessant at folk gidder å sette seg på venteliste?
#8
e-Golf / Hvor langt har du kjørt uten å tappe batteriet?
mandag 13. juni 2016, klokken 22:19
Satte ny rekord i null forbruk på vei hjem etter en tur på gaustatoppen. 52 minutter og 47 km med null netto strømtrekk fra batteriet. Hadde god hjelp av 1175 høydemeter fra parkeringsplassen ved Stavsro.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ny hurtiglader Horten
torsdag 09. juni 2016, klokken 08:29
Da kommer det omsider hurtiglader i Horten også. :) Det skal bygges dobbel hurtiglader ved Rema1000, Lystlunden (I følge Gjengangerens papirutgave). Usikkert hvem som skal drifte den. Får håpe på Fortum eller Grønn kontakt.
#12
Elbiler i media / Strømsparing hjemme gir økte CO2 utslipp
lørdag 12. september 2015, klokken 11:22
http://www.tu.no/kraft/2015/09/10/ssb-a-spare-strom-hjemme-vil-kunne-oke-co2-utslippene

Da er det tydeligvis fritt frem å bruke så mye strøm en vil hjemme. For hvis du ikke bruker strømmen blir den for billig og da vil industrien bruke mer strøm og forårsake mer CO2 utslipp.

Skal man tolke dette litt vidt, så betyr det at den ekstra strømmen man bruke til å lade elbilen, gir lavere CO2 utslipp. Og da har det ingenting å si hvordan strømmen blir laget. Velger man derimot å sykle, gå eller å kjøre kollektivt, vil man potensielt reduserer strømforbruket hjemme og dermed forårsake økte CO2 utslipp.

Og drar man det enda lengre vil dette også gjøre hydrogenbiler til det mest miljøvennlige alternativet siden man da vil bruke 2.5 ganger mer strøm enn for tilsvarende batteri bil.
#13
Elbiler i media / Kommer snart det perfekte batteriet?
fredag 21. august 2015, klokken 17:44
http://www.electronicspecifier.com/power/solid-state-electrolyte-could-lead-to-the-perfect-battery?utm_source=iContact&utm_medium=email&utm_campaign=Power%20Page&utm_content=PowerPage+210815

Spennende ting på gang her. Ved å bytte til solid state elektrolytt, kan man i fremtiden få batterier med nesten ubegrenset levetid, batterier som ikke kan brenne og som fungere like bra i streng kulde.

Og med en stor aktør som Samsung involvert er det vel god sjanse for at man etter hvert får se ferdige produkter også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA