Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sølv-pilen

#16
Sitat fra: docdanijb på tirsdag 06. mars 2018, klokken 10:29
Sitat fra: oprytz på søndag 04. mars 2018, klokken 12:24
Det som virkelig kommer til å irritere meg er om en og samme forhandler ikke klarer å levere ut LE i ca samme rekkefølge som kontaktene ble skrevet.

BNH Lillestrøm sa i september i fjor følgende da jeg spurte om hvilket nummer jeg hadde i køen:

Vi har ikke nummererte kontrakter da dette blir for mye å holde styr på.

De er i alle fall ærlige  ;D
da skal BNH Lillestrøm ha for ærligheten :) men virker ikke som enkelte nissan forhandlere har sortert bestillingene på dato heller.. muligens loddtrekning når noe kommer trillende inn...
#17
Må jo bare være enig med Joltus her.. Prisoppgang og spesifikkasjoner er uvesentlig, vi skulle ha sett 1300 LE Leaf på veiene nå.. Ikke hvite eller grå, Acenta eller LE uten led osv.. Der var ikke noe valg av den enkle grunn denne skulle komme først og da var det ikke rom for alternativer..
#18
Elbiler i media / Sv: Hva koster egentlig strømmen?
tirsdag 27. februar 2018, klokken 07:58
Er absolutt ikke noe negativt med dette. Dette er en gladnyhet som mange burde lære av.

Stolpene er type 2 og iallefall 16A. Det er kosten på 27 kr dagen jeg ikke forstår. Dersom det er en 16A så gir hver stolpe 3.6 Kwh på en time, altså 3,60 kroner i timen (vist man antar kWh + nettleie = 1 kr)ti stolper gir da 36 kr pr time * timer, skulle tilisi 288 kr for en arbeidsdag forutsatt at bilene lader hele tiden. Kan det være at regnestykket til kommunen føres på samme måte som kalkulasjonen stortinget har brukt for sin utbygging? eller er 27 kr ett realistisk tall?
#19
Statens regulativ sier 192 for bil på denne strekningen. Uten verdikort skal derfor elbilen (som omsider kjøres ombord av en sjåfør) betale (192*50%) 96 kr. Med verdikort skal elbil med sjåfør koste 48 kr (192*25%). eventuelle bompenger kommer på toppen av riksregulert fergepris.
Til sammenligning. Med personkort ville tilsvarende tur kostet  41 kr (48*17%) Altså 7 kroner dyrere med bil og sjåfør.

Sambandet Hallhjem-Sandikvåg i andre enden derimot blir motsatt. Her vil elbil med verdikort koste 58 kr og en voksen 60, altså 2 kroner billigere en tidligere.

Elefanten i rommet når det gjelder denne overgangen er ferger der en må betale med autopass. Her får en vell ikke noen fordel av verdikortet?
#20
Elbiler i media / Hva koster egentlig strømmen?
mandag 26. februar 2018, klokken 08:04
Her viser kommunen at det koster 27 kroner dagen. Er vel en 10 ladeplasser som alltid er fulle på dagtid. Jeg har alltid tenkt prisen vil være rundt en krone kWh, altså 24 kr for Leafen min fra helt tom til helt full. (strømpris+nettleie). Jeg tviler for at alle disse bilene kun lader 27kWh på en dag. Hvordan kan dette forklares?

http://www.sunnhordland.no/nyhende/gratislading-til-27-kroner-dagen-1.2266707

#21
her er ett oppsett hva pris for de forskjellige foregesambandene (norled, Fjord1) vil bil fra 1. mars.

[ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]
#22
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
fredag 09. februar 2018, klokken 06:27
Sitat fra: Måkemannen på fredag 09. februar 2018, klokken 01:26
Sitat fra: sølv-pilen på fredag 09. februar 2018, klokken 00:37
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..

Det er satt opp ti nye punkter nå, ca 1km nordøst, ved Shellen.
:) Fantastisk. Slikt er kjekt å se. Way to go Karmøy..
#23
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
fredag 09. februar 2018, klokken 00:37
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..
#24
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Levering av bil?
tirsdag 06. februar 2018, klokken 21:37
2.zero er det samme som LE med LED lys har jeg blitt informert om.. se vedlegg.
#25
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batteri problemer med nye Leaf?
tirsdag 06. februar 2018, klokken 16:13
I følge denne karen kan det virke som om Nissan har større problemer med batteriene til nye Leaf. Har noen fått mulighet å sjekke om dette gjelder Leaf som r6ller ut fra England også?


https://youtu.be/L5zvHNDc784
#26
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
tirsdag 06. februar 2018, klokken 16:06
Skulle jeg ha satset på å kun benytte meg av Fortum hadde jeg måttet gått over til diesel. Grønn Kontakt er suverene på Vestlandet, rabatten er en bonus uten like men de er også godt representert. I mitt tilfelle bruker jeg kun Fortum når jeg må.

Kun Bergen hørtes ut som om Bergen er ubetydelig, selv om den i elbil sammenheng har en langt større tetthet en de andre storbyene i dette landet. Bkk ser ut til å ville satse stort ja, skulle likt å se samme engasjemang fra andre lignende aktører også.
#27
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:39
Ser at det hadde lurt seg inn noen stolper fra Bilkraft appen. Joda.. BKK er forsatt langt mer tilgjengelig en Fortum i Bergens område, Er du utenfor sentrum er det alltids en BKK i nærheten. Jeg ser at det blir feil å snakke om område da dette kan tolkes som en selv vil, stasjonene ligger jo ganske spredt rundt om kring. Jeg velger derfor å sammenligne størrelse etter antall lokasjoner i Hordaland.

1. Giganten Grønn Kontakt med 22 lokasjoner, 3 nær Bergen. Mange av disse med kun en lader
2. BKK 17 lokasjoner, + 2 fra Voss Energi.
3. Fortum med 9 lokasjoner, 6 nær Bergen

Egentlig bryr jeg meg katten. Synes det er flott å kunne kjøre inn mot Bergen og bare stoppe når batteriet trenger opplading, uavhengig av hvem som leverer strøm fra lader, i motsetning å måtte stoppe å lade ettersom det ikke er nokk til neste ladestasjon.
#28
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
mandag 05. februar 2018, klokken 15:53
Sitat fra: Panduck på søndag 04. februar 2018, klokken 08:23
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:48
Bekk er i dag en seriøs konkurrent  både til Fortum og Grønn kontakt.  På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
Men når jeg ser ladekartet til BKK, er "teppebombing" ikke det jeg tenker. Både GK og Fortum ser ut til å ha like mange / flere ladere i området, og mange ladere har også kun 1 CCS lader. Det holder ikke.
Jo Teppebombing er absolutt ett passende utrykk for BKK sin satsing. I Bergens området finner du BKK på 23 lokalisasjoner, der de fleste har minst 3 ladestasjoner med både CSS og Chademo. Fortum kan skilte 3 lokasjoner og Grønn Kontakt 2. Nå har de også Stavanger reigonen, Oslo og midt norge.
#29
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
lørdag 03. februar 2018, klokken 14:48
Sitat fra: Panduck på fredag 02. februar 2018, klokken 11:59
BKK må enten ha investeringsvilje og tiltak for å kraftig oppgradere infrastrukturen sin, hvis ikke kan de gi seg med en gang. Med det nettverket fortum har og det antallet som GK har fått på plass, samt det Clever/EON har planer om, vil en aktør med det nettet BKK har bli usynlig. Selv GK har problemer med å få folk til å sjekke noe mer enn bare fortum sitt kart. Det går ikke ann å bygge business på å ha ladere som folk til nød vil bruke når alle andre er opptatt...
Bekk er i dag en seriøs konkurrent  både til Fortum og Grønn kontakt.  På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
#30
Zoe / Sv: Z.E Services app
mandag 22. januar 2018, klokken 01:29
Takk.
Jeg fikk bare opp lademenyen.. aner ikke hva som har skjedd men nå har jeg fått opp forvarmingsmeny også :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA