Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#31
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 10:39
Det ser ut som trådløs carplay og android auto kun gjelder for biler med ccNC headunit, ikke Gen5W som vel sitter i ioniq 5 til 2024 modellene?
#32
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
fredag 03. november 2023, klokken 10:22
Ser at nye Kona har fått en mulighet for å velge "precondition battery" direkte, uten å gå via navigasjonssystemet.
Gjør alt langt mer anvendelig når man vil ha best mulig hurtiglading. Man kan også bruke Google Maps f.eks. og bare starte varming av batteri på passende tidspunkt.
Topp :+1:
#33
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 10:29
Sitat fra: Nero på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:29Hvor finner du Ioniq 5/6 med vinterdekk til under 500K?

Ta en tur til forhandler og se på "lagerbiler". Flere av bilene er lagret hos forhandler. Uten særlig prutting fikk jeg en Ioniq 6 premium med metallic lakk(ekstra), matter(ektra) + vinterdekk til 494k.

Ser ellers at Hyundai, sliter med inntjening, særlig på Ioniq 5/ Ioniq 6 med dagens priser. På 2024 modellene så kommer Ioniq 5 med
nedgraderte funksjoner i USA, samt nedgradert interiør på innstegsmodellen for å holde prisen. Toppmodellene blir som før, men får en god prisøkning...
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
søndag 29. oktober 2023, klokken 09:20
Jeg er en som benyttet meg av tilbudet nå. Syntes nye kona var spennende og ventet på den. Men når prisen, selv med vinterdekk inkludert, blir såpass nær tilbudsprisen på Ioniq 5 og 6, så var det meg en "nobrainer". Trenger egentlig ikke stor bil med stor bagasjeplass, men ønsket bil med premium mulighetene i Hyundais biler.
Alt er egentlig inkludert i premium, Utmerket 360 grader veiw, autokjøring nivå 2, V2L osv.
Så endte opp med en Ioniq 6 som bare var herlig å kjøre. Støysvak, energiøkonomisk og spennende utseende.
 
#35
Polestar 2 / Sv: Noen som har bestilt 2024 modell?
søndag 29. oktober 2023, klokken 08:50
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 11. oktober 2023, klokken 18:14Jeg prøvekjørte bilen, uten egentlig å tenke kjøp. Jeg har luktet litt på i4. Mer luksus i i4 og dyrere, men hjelpemeg for et rotete infotainement system BMW har evolusjonert seg til. I tillegg til svindyre pakker...
I motsetning synes jeg volvo/polestar har et veldig bra infotainementsystem. Enkelt, oversiktlig og svært funksjonelt. Skjermene passe størrelse og formen gir langt bedre oversikt på alt....
Så uten egentlig se for meg kjøp, så endte jeg opp med å bestille en leveringsklar long range RWD 24 modell.
Den falt rett og slett i smak. Eneste minus for meg var kjørestøyen og manglende HUD. Men, med rabattene, ga det seg selv.
Og så ble det avbestilling. Tilbudet var veldig bra, men etter litt tid i tenkeboksen orket jeg ikke bryet med å selge gamle bilen selv. Testet litt, og endte opp med Ioniq 6, med brukbar innbytte pris på gammel bil. Det blir så mye enklere å bare overlevere gammel bil når ny hentes ut, med alt ordnet der og da.
Jeg likte Polestars Google baserte infotainement system bedre enn Hyundai's. Men, ved nærmere testing og erfaring fra gammel elbi, så ble mer "blaing" egentlig uvesentlig. Det viktige er at valgmulighetene er der. Og de finnes i Hyundais system. Greit å leve med når man kjenner systemet.

#36
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
lørdag 28. oktober 2023, klokken 17:04
Antagelig var det produksjonskost som drepte i3. Langt mer arbeidskrevende med karbon/plast laminat produksjon enn å stanse ut stålplater. Litt trist. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg beholdt i3'en også.
#37
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:32
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:05Sant, var vel sommertesten.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:05
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57Det er mulig jeg tar feil, men har NAF allerede vintertestet Ioniq 6?
Jeg trodde de første bilene kom til Norge i vår?
Sant, var vel sommertesten.
Det som ergrer/ergret meg mest i i3 i forhold til effektivitet, var knyttet til 2 ting.
1. Manglende rattvarme
2. Umulig å sette ladetak.
Med ratt og setevarme kan man utmerket senke temperaturen i bilen, uten å føle ubehag. Det gir mye bedre effektivitet, særlig på korte turer, når bilen pøser på energi for å varme opp bil og noen også batteri(VAG) til nesten ingen nytte. Turen er over før energien brukt får effekt.
Hvor deilig ville det ikke være om i I3 kunne sette ladetak til 80% og fått både varme i batteri og bil, før man satte seg i bilen. Nå insisterer bilen på å lade til 100% når plugget inn først. Litt dumt for oss som ønsker å bevare best mulig batteri lengst mulig. Da lader man ikke til 100% hver dag... 
#38
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57
Sitat fra: turfsurf på fredag 27. oktober 2023, klokken 20:27
Sitat fra: geear på fredag 27. oktober 2023, klokken 20:12Men når det gjelder effektivitet trodde jeg både Ioniq classic, Model 3 og kanskje Y var mer effektive enn Ioniq 6?
Hvis vintertesten til NAF er en indikasjon så stemmer vel det. Ioniq 6 kommer kanskje mere til sin rett på motorvei og i varmere temperaturer.
Det er mulig jeg tar feil, men har NAF allerede vintertestet Ioniq 6?
Jeg trodde de første bilene kom til Norge i vår?
#39
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:48
 Jeg liker kompromissløshet i bil. Derfor falt i3 i smak. Den var et forsøk på å teste grenser i materialvalg og skape en revolusjonerende urban bil. Det ga størrelse og form. Så fokuserte man på vekt og atter vekt. Kostnader kom litt i andre rekke.
I mine øyne, hverken pen eller stygg, bare utrolig funksjonell i forhold til siktemålet, det gjør den "vakker". Litt som Audi A2 var i sin  tid. "Vakker" fordi den var et nesten fullkomment uttrykk for ideen bak, ikke et prangende oversminket salgsobjekt, men avrundet aerodynamisk aluminiums bil for å spare energi.
Ioniq 6 er litt av det samme. Om den er pen spiller egentlig mindre rolle. Funksjonen er å få en god bil med mindre støy og bedre rekkevidde gjennom form.
Det har lykkes veldig bra i mine øyne. Ihvertfall godt nok til at jeg ender opp i ioniq 6.
Egentlig en litt for stor bil for mitt bruk. Men, når støy, kjøreegenskaper og den til og med er mer økonomisk kjørende enn i3 i urbane strøk, ga det seg selv.
Synd at BMW ikke fortsatte med å utvikle småbilen i3. Men, det er historie.
#40
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
torsdag 26. oktober 2023, klokken 20:59
Mange som tror prisene skal stupe. Tja, personlig tror jeg ikke det. Akkurat nå er litt ekstraordinært. Mange produsenter så med utgangspunkt ifjor, et bra salg i 2024. Det bestemte produksjonstakt og inntak av biler. Nå, når renter har gallopert, så har salget falt kraftig. Resultat er et stort lager av produserte biler som nå må ut, til priser man neppe tjener stort på. Beste tilbudet fra Hyundai er på premium Ioniq 5 eller 6 RWD LR på lager i Drammen eller andre steder. Pris inkludert vinterdekk til under 500k. Da kjøper man ikke Kona til 470k etter min mening.

Fremover har importører, fabrikanter lært. Man tar neppe inn store mengder biler uten faste kontrakter fremover.
I tillegg øker priser på det mest, + at dollaren er på full fart oppover, og de fleste venter enda svakere krone våren 2024.
Så tilsier det lavere priser? Tror ikke det. Alle må tjene penger også kineserne...
#41
BMW i3 / Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
torsdag 26. oktober 2023, klokken 12:30
Ble veldig overrasket når jeg testet ut ioniq 6. Kjørte direkte sammenligning rundt i og utenfor Stavanger med min i3 og så med ioniq 6. Jeg brukte samme oppsett. Laveste varme i sete, 18 grader i kupe, og varme i ratt for Ioniq 6.
Snitthastighet rundt 60km/t, noen strekk med 90km/t, i byen lavere.
Snittet på i3 ble 12.9 kwt/100 km for den 60km lange runden i sur østavind og 5 grader.
Den større og tyngre ioniq 6 gjorde runden med utrolige 12.0 kwt/100km.
Jeg visste jo at ioniq 6 har bra tall i høye hastigheter, men trodde i3 ville slått den enkelt med blandet kjøring.
Dengang ei. Ingen av bilene var klimatisert før tur. Begge sto ute i noen timer i samme temperatur før stert.
Jeg forstår nesten ikke at det er mulig....
#42
Elbiler i media / Sv: NAF Sommertest 2023
onsdag 25. oktober 2023, klokken 22:21
Tar man bilens egenopplysninger med i beregningen av forbruk.
Stusser litt over Polestar 2 SM LR 2024. Rekkevidde oppnådd ble 601.7.
Målt forbruk 15.4 kwt pr. 100km.
Regner man ut batteri kapasitet så gir det et nettobatteri på over 92kwt.
Det kan neppe stemme, med oppgitt kapasitet på 82kwt brutto?
#43
BMW i3 / Sv: Utlading av batteri
onsdag 18. oktober 2023, klokken 15:59
I3 bruker ikke koden til noe. M.a.o. ladingen forblir lik om batteri byttes. Koden er policy fra BMW, men kan gi feilmeldinger etter bytte om ikke ny kode flashes inn.
Det billigste er å endre koden selv etter bytte med Bimmer App. De fleste kjøper Bimmer CODE appen, som er fin til avlesning og programmering, men akkurat batterikoden trenger man Bimmer LINK appen, eller mer kompliserte ISTA basert SW.
Men det koster litt, man trenger OBD kobling + appen. Mange kvier seg også. Enklest for "amatører" er å koble til 12 V fra annen kilde mens man bytter.
#44
BMW i3 / Sv: Mulige Dekkdimensjoner på i3 120 aH
mandag 16. oktober 2023, klokken 21:24
 :+1: Det gjorde jeg i sommer. Fant 4 kulokk for en tusenlapp på finn. Solgte 20" tommerne med halvslitte dekk(felg 4 over) og kjøpte nye. De har ikke engang rulleretning, som en ekstra bonus...
#45
BMW i3 / Sv: Utlading av batteri
søndag 15. oktober 2023, klokken 17:38
Litt synd at BMW er så proprietær og verner det man ikke trenger å verne. Det presser de fleste til BMW verksted for å bytte batteri og mangedobler prisen i forhold til å bytte selv. Verkstedet tar 2000? er det vel, bare for å registrere nytt batteri i bilen. En registrering som ikke tjener noen hensikt. Flere andre elbilmerker har gjort dette helt ukomplisert. Stopp bilen, passiver høyspenning, bytt 12V batteri. Det er det hele.

BMW fører jo dette videre, når man krevde månedsleie for å bruke setevarme i nyere modell. Setevarme man hadde betalt dyrt for gjennom tilvalgspakke. Etter mye pepper i markedet, tok de et skritt tilbake. Men det er altså trenden. 
 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA