Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#16
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
fredag 12. januar 2024, klokken 16:14
Sitat fra: igniztion på fredag 12. januar 2024, klokken 15:01Jeg mistenker at det er innstillingen som i Volkswagen appen heter personlig tilpasning. Denne skal sørge for at dine foretrukne innstillinger blir lagret i skyen slik at om du logger på en annen bil enn din egen, vil den hente disse.

Problemet blir da at synkroniseringsfunksjonen er så dårlig implementert at den overskriver dine nyere endringer med de som ligger i skyen, selv om du kun har 1 bil og denne brukes daglig.

Etter at jeg skrudde av denne funksjonen i appen har jeg ikke fått melding om nye innstillinger på bilen.

Aner dessverre ikke hva den heter eller hvor den eventuelt ligger i Skoda sin app.
Her er en løsning fra nettet:
"What I've done that I think has helped is that every time I do a change to settings, I go to my user and tap the "sync" button. Haven't hade colors change back since then."
#17
bZ4 / Sv: Etterlengtet oppgradering for Toyota bZ4X
onsdag 10. januar 2024, klokken 16:26
Infrarød varme mot føttene kom vel først i lexus. Det høres besnærende ut og skal bli spennende å se hva det innebærer i praksis. I de fleste bilene er jo ubehag med kulde ved føttene et lite problem, og gjør at man øker temperaturen i kabinen generelt.
#18
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ville dere kjøpt Ionic 5 Premium idag ?
fredag 22. desember 2023, klokken 13:55
Sitat fra: Exit elbil på fredag 22. desember 2023, klokken 10:46Nei, du er ikke på bærtur om du vurderer denne, når du først skal ha elbil, hverken med 2wd eller 4wd.
Men vær klar over at hvert 4. år/60k km skal bilen bytte kjølevæske. Den servicen koster 10-11 tusen kroner. Selgere underslår/holder gjerne kjeft om den informasjonen, er min erfaring. Bytte av e-call-batteri hvert 3. år også, som de tar 3.500,- for.
Det blir en litt sær vinkling det der. Andre elbiler har andre intervaller på akkurat kjølevæskeskifte, men gjør det servicen totalt billigere?
Neppe.
2 års service på Id4 koster hos Møller 7500 f.eks. Mange andre el merker har dyr årlig service. Totalt sett ligger Hyundai i det nedre skiktet.
Er bilen i tillegg 100k rimeligere, vil bankrente alene gi 5k besparelse i året.
#19
Samme bredde som id4, 10cm lavere og nesten 40cm lengre. Men, allikevel langt kortere svingradius.
Imponerende 10.9 mot 11.7 for id 4.
#20
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
lørdag 16. desember 2023, klokken 17:05
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 16. desember 2023, klokken 15:15Men poenget er vel reelt nok at det koster å varme opp. Urelatert til Ariya muligens, hadde laveste forbruk i vinter i dårlig vær i går med id.4. Skjedde en misforståelse og måtte hurtiglade før vi kunne kjøre, så turen startet med varm bil og varmt batteri. Ble litt overrasket over det lave forbruket mtp. føret. Lærte noe nytt der.
Nettopp. Personlig skulle jeg ønske mer manuell kontroll over flere elementer rundt batterioppvarming.
Et batteri bevares best i kulde. Det skades heller ikke om batteristyringen begrenser strømuttak i kulde. M.a.o. for korte turer er det bortkastet å bruke masse energi på å varme opp batteriet. Man bruker litt mer i form av indre motstand i batteriet på selve kjøreturen, men sparer totalt sett mye. Ekstra ille er det dersom bilen selv initierer oppvarming av batteriet når kjøreturen starter. Da ender man opp med ekstremt forbruk som bare irriterer. Turen er jo slutt før alle kw til batterioppvarming gir resultat.
Dessuten tror jeg store temperaturvariasjoner i batteriet skader batteriet langt mer enn kulde som bms takler bra.
Dette klarer vi mye bedre selv via egne valg. Velge oppvarming av batteriet når det trenges, ellers ikke.
#21
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
tirsdag 12. desember 2023, klokken 12:28
Uansett om man når skjermen eller ikke, er det langt fra optimalt å knote på skjermen under kjøring. Det forsterkes også av tregheten i systemet. Man blikker skjermen, trykker, treghet, blikker igjen og fomler.
Langt fra bra. Jeg savner dreievelgeren fra BMW. Enkelt å vri over valgmulighetene på skjermen og velge, med armen i behagelig posisjon og nærmest i blinde.
#22
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
torsdag 07. desember 2023, klokken 11:03
Det som irriterer meg mest, er touch panelet under midt-skjermen. Det er helt håpløst å betjene i fart. Hvor mye enkklere ville det ikke vært med f.eks. dreibar temperatur kontroll med merkbare knepp pr. halve grad og fysiske brytere for resten?
Med litt treghet i systemet og tørre fingre blir det bare rotete å bruke. Nei, skal man bruke brytere, sørg for noe som gir skikkelig feedback og er greie å bruke som de fysiske bryterne er....
#23
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
torsdag 30. november 2023, klokken 17:05
 :+1:
I3 fra 2019 med 152k km med svært lite batteritap.
Men, som jeg også husker fra min, så har batteriet bedre kapasitet enn oppgitt som ny. Jeg så var 129ah timer  på min bil som ny. På nettet har jeg sett opptil 136ah som gir nest 49kwt på nytt batteri.
Uansett, batteriet på i3 120ah er sannsynligvis svært bra. Særlig når man tenker størrelsen på batteri, antall ladinger det gir og ikke minst at man lader til 100% nesten hele tiden...
#24
Polestar 2 / Sv: Kampanje 2024 modeller
tirsdag 28. november 2023, klokken 15:36
Kikker på elbilstatistikk. Det tynnes ut med lagerbilene nå. Bare idag, så langt, er det registrert 24 polestar 2.
Tydelig at noen har oppdaget et veldig bra tilbud...
#25
Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 12:46Nå viser det seg at dette blir dekt av forsikringa, så da får det bare bli sånn tenker jeg, så får jeg en helt ny del som forhåpentligvis varer lenger. Kommer sannsynligvis ca likt ut i pris da sammenlignet med å kjøpe en brukt del og få denne installert av et annet verksted.
Hvilken forsikring dekker dette? 
#26
Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 08:58Hei, jeg leser flere som har problemer med selvopprettinga til bilen. Jeg hadde bilen på EU-kontroll i går og fikk beskjed om at hele styresnekka må byttes ut. En del de skal ha intet mindre enn 37000kr for. Arbeid kommer i tillegg. Hva ble løsningen for dere andre som har hatt dårlig selvoppretting? Hva er sjansen for at Sulland har rett her?
Med såpass mange i3er solgt i Norge, finnes det helt sikkert brukte styresnekker med lite km til overkommelige priser hos opphoggere?
#27
Polestar 2 / Sv: Kampanje 2024 modeller
onsdag 15. november 2023, klokken 22:45
Man vil ha ut lagerbilene fort nå. I tillegg til 50.000 rabatten, får man nå også vinterhjul med på kjøpet.
I praksis 25.000 til i rabatt.
#28
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 highland RWD 100% Battery
onsdag 15. november 2023, klokken 15:23
Merkelig det med rekkeviddeberegning.
Mine (solgte) BMW i3 ere klarte jo dette veldig bra allerede i 2014. Med en destinasjon i navigasjonen, fikk man et ørlite pessimistisk estimat, som stemte veldig bra. Kanskje fikk man ørlite korreksjon underveis om været endret seg, men opplevde bare små endringer på aktuell rekkevidde, og alltid på pluss-siden.
#29
EX30 / Sv: Volvo EX 30 Recharge
torsdag 09. november 2023, klokken 15:44
Enig. Jeg kjøpte ny bil i høst. Var en hårsbredd fra å velge Polestar 2. Google Auto var en stor plussfaktor. Likte oppsettet på Polestar. Langt bedre enn Hyundais infotainement system i Ioniq 6, som jeg valgte (Langt mer stillegående, HUD + andre funsksjoner som manglet i Polestar). Ellers er det veldig synd at Volvo/Geely ikke kostet på seg HUD i EX30. Med en skikkelig augmentet HUD, ville ex30 vært et alternativ for meg. Hele gimmicken med minimalisme blir bare masete, når bilen nærmest blir trafikkfarlig i praksis når man må blikke sideveis støtt og stadig...
#30
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Jekking med garasjejekk
torsdag 09. november 2023, klokken 15:25
Jeg jekket opp ny ioniq6. Antar den er temmelig lik Ioniq 5 under med samme batteripakke. Jeg la en liten plankebit, ved boltefestene for batteripakken foran/bak. Det gikk veldig greit. Eneste problemet var å "finne" boltene på navet foran som dreide under prosessen, men fant en grei metode. Jekket opp hjulet slik at en bordbit fikk såvidt plass under. Trillet det nye hjulet inn på bordbiten. Da passet høyden og det var enkel sak å ligne opp boltene. Greit å slippe å løfte og justere på samme tid, på kne eller krumbøyd...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA