Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#1291
BMW i3 / Sv: Strømforbruk vs fart
mandag 13. oktober 2014, klokken 13:05
Sitat fra: ganton på mandag 13. oktober 2014, klokken 08:29

Der snakkes flere steder om "Cooling loop in the high-voltage battery unit" og "...electric heating in the high-voltage battery unit".

Det oppklarer saken (nesten)..
#1292
Kia Soul EV / Sv: "Test" av Kia Soul EV
søndag 12. oktober 2014, klokken 22:59
Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 21:35

En god måte å forlenge rekkevidden er å forvarme bilen når den er på lading, samt senke farten fra 100 til 80 km/t. 20 km med fart på 100 km/t går unna på 12 minutt, ved å senke farten til 80 km/t vil en bruke 15 minutt, eller for å si det på en annen måte: 1,5 minutt lenger per 10 km ved å senke farten fra 100 til 80 km/t.
Luftmotstanden for Kia Soul gir kraftforbruk som øker fra 8,1 kwt (pr. 100km) i 80km/t til 12,6 kwt/100km i 100km/t.
Rullemotstand øker også litt med hastighet så totalt blir forskjellen omtrent 5kwt pr. 100km i forskjell.
Så i klartekst, senker du farten fra 100 til 80 i 20km så spares 1kwt, noe som burde gi 6 til 7 km ekstra rekkevidde (i teorien).
#1293
Kia Soul EV / Sv: Erfaringer fra dere som har fått Soulen
søndag 12. oktober 2014, klokken 12:52
Sitat fra: mune på søndag 12. oktober 2014, klokken 12:34
Har ikke bilen batteri varmer som skal eliminere litt av kulden? Testen som ble gjort i Sverige beviser vel at det er forsvarlig å lade, selv i kuldegrader?!
Jeg tror du kan slappe helt av. Selvfølgelig kan bilen stå ute i kulda og lader fremdeles.
http://canadianleaf.wordpress.com/
Her fra en kanadisk side om Leaf.
A temperature of -25C is an important threshold for the LEAF batteries because the chemical process that produces electricity will basically freeze at that temperature. To prevent that from happening, the battery pack is surrounded by thermal blankets and electrical heaters to keep it warm. According to the Owner's Manual, the heaters kick in at -17C, heat up the batteries to -10C, and then turn themselves off until the battery temperature hits -17C again. The heaters consume about 300 Watts when running

Kia Soul har garantert noe lignende, eller bruker et annet kjemisk medium som tåler lavere temperatur.
#1294
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
søndag 12. oktober 2014, klokken 11:33
Sitat
Dette er med andre ord gammel og kjent teknologi.
Tipper VW rett og slett har kjøpt inn for dårlige komponenter.

At bilen ikke er  krasjtestet som elbil er vel mer bekymringsverdig.
1. Jeg tipper at VP i seg selv er helt ok, men at dette er nyoppdagete styringsproblemer med resten av systemene som krever omfattende software-endringer, som igjen må sjekkes grundig før de slippes.

2. Men VW Wolfburg har store problemer. http://www.reuters.com/article/2014/09/24/us-volkswagen-mqb-insight-idUSKCN0HJ0WL20140924
But at Volkswagen's main Wolfsburg plant earlier this year, workers had to resort to handing metal sheets to robots working on the E-Golf, said people who saw it happen.

The improvisation came after the electric model failed a simulated U.S. crash test. Planners at the 76-year-old plant decided to stiffen the frame of the car. But there was nowhere to put extra robots on the crowded assembly line, they said.
#1295
Model X 2014 - 2022 / Sv: D-dagen 9. oktober 2014
søndag 12. oktober 2014, klokken 01:35
Hvor mange x er forhåndsbestilt ?
#1296
Zoe / Sv: Dekktrykksensor?
søndag 12. oktober 2014, klokken 01:19
Sitat fra: Øyvind I på fredag 10. oktober 2014, klokken 23:23
Er man i zombie tilstand og ikke sjekker lufttrykk så er jo dekktrykksensor kanskje til hjelp (eller besvær).
Tulleregel i mitt syn.
Slett ingen tulleregel, som du kaller det. Svært få merker om man kjører rundt med litt for lite trykk i dekkene, og de fleste av oss sjekker ikke ofte. I sum gir dette unødig drivstoff-forbruk. Ny teknologi er billig, og gir eksakt informasjon. Man ser trykk i hvert av dekkene, og da følger man også med og korrigerer. Det gjelder de av oss som slett ikke sjekket dekktrykk ofte.
De som gjør/gjorde det sparer jo enda mer tid. Istedet for manualt å sjekke dekktrykket med jevne mellomrom, så avleser man dette inne i bilen.
#1297
Tabellen din er feil.
e-golf :The e-Golf concept was presented three years ago with 500 test vehicles. This prototype featured a 26.5 kWh battery with a 114 HP motor which could hit 60 mph in just under 12 seconds. This compares with the current, serial production e-Golf which has a slighly smaller, 24.2 kWh battery paired to, again, a 114 HP motor.

audi a3 e-tron: 8,8kwt
BMW i3 har faktisk bare 21,6 brutto , (forhøyet til 22kwt)
#1298
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:08
Noen som har semiportabel ladestasjon fra elbilhjelpen B3200S (N) og kan dele av sin erfaring ?

#1299
Volkswagen VW / Sv: Golf hybrid
lørdag 11. oktober 2014, klokken 01:10
ksnygard:
Ja, det er egentlig merkelig at ampera ikke har solgt bedre, særlig med tanke på at folk bestiller audi e-tron i bøtter og spann. 40 bestillinger pr. dag ifølge forhandler.
#1300
BMW i3 / Sv: Strømforbruk vs fart
fredag 10. oktober 2014, klokken 17:17
Lmor:
Det er vel bare en tank for "frostvæske" ?
#1301
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
fredag 10. oktober 2014, klokken 17:11
Svaret fra fabrikken er at det dreier seg om en ekstra kvalitetssikring som innebærer en teknisk koding for å få systemet til å fungere optimalt

Progammeringen er sikkert krevende, men er dette svaret på problemet, så kunne vel bilene blitt levert ?
En Software oppdatering kunne jo like gjerne blitt gjort i Norge, så jeg forstår ikke at man trenger bilene i Tyskland i påvente av en software optimalisering av systemet.
#1302
BMW i3 / Sv: Strømforbruk vs fart
fredag 10. oktober 2014, klokken 16:00
Sitat fra: ganton på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:40
Sålangt jeg kan se brukes ikke varmepumpe til å varme opp batteriene men varmetråder.
Hvor "så" du det ?
Det stemmer i så fall ikke med det jeg plukket opp om dette.
The air conditioning coolant is used to provide extremely effective cooling of the high-voltage battery, and this fluid can also be warmed using a heat exchanger. All these characteristics enable the optimum operating temperature of around 20 degrees Celsius to be reached before a journey begins, even when the ambient temperature is low
#1303
Zoe / Sv: Dekktrykksensor?
fredag 10. oktober 2014, klokken 13:46
http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/07/nytt-eu-direktiv-kan-koste-norske-bileiere-dyrt
Ifølge denne artikkelen i TU, er påbudet bare dekktrykksovervåking og ikke knyttet til metode (noe som i seg selv er litt tåpelig, da det utelukker nyvinninger).
Den enkleste er ved hjelp av ABS-sensoren. Da registreres økt rullemotstand over tid, forklarer Andersson.
Fordelen med denne løsningen er at den er billig, holdbar og vedlikeholdsfri.
#1304
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 10. oktober 2014, klokken 13:09
The air conditioning coolant is used to provide extremely effective cooling of the high-voltage battery, and this fluid can also be warmed using a heat exchanger. All these characteristics enable the optimum operating temperature of around 20 degrees Celsius to be reached before a journey begins, even when the ambient temperature is low. This preconditioning ensures the battery operates to optimum effect in terms of power output, range and durability.

Stemmer dette ?
Varmer man også batteriet aktivt når behovet er der ?
#1305
DRIFTSBATTERI / Sv: Har du redusert batterikapasitet?
fredag 10. oktober 2014, klokken 12:17
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/avta/pdfs/fsev/battery_leaf_0356.pdf
Postet denne på en annen tråd. Her er en skikkelig myndighetstest av batteri i en typisk tesla (gått 10800km) fra USA.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA