Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#1276
Lading / Sv: Hvorfor lader Nissan Leaf kun til 20 kWh?
onsdag 15. oktober 2014, klokken 21:55
Sitat fra: Powerflux på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:07
I testen står det følgende: Nominal System Voltage: 364.8V
I LeafSpy er dette default satt til 360V!
Litt mer til det over:
Leaf oppgir 360 V  (96 celler * 3,75V)(67Ah).....=kapasitet 24,2 kwt 
BMW oppgir 360V (96 celler * 3,75V) (60Ah) ....=kapasitet 21,6 kwt
E-golf oppgir 323V (88 celler x 3 3,67V 25Ah*3) .=kapasitet 24,2 kwt

Dersom vw hadde brukt 3,75 som nominell cellespening ville batterikapasitet vært 24,75 kwt



#1277
Lading / Sv: Hvorfor lader Nissan Leaf kun til 20 kWh?
onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:43
364,8 V får man ved å multiplisere opp nominell cellespenning 3,8 * 96 celler.
Spenningen på en litium celle varierer med oppladingen. Ett fulladet batteri (96 celler) ligger på opp mot 400V.
Ved 50% batterikapasitet ligger spenningen omtrent på 370-375 V. Først ved 30% batterikapasitet er spenningen ca. 362-364V.
Som du ser her er http://batteryuniversity.com/learn/article/confusion_with_voltages
Nominell spenning på lithium ion batterier er egentlig 3,6V. Noen regner høyere nominell spenning utfra  gjennomsnitts-spenningen når man lader ut batteriet ved 0,5C til 3V. (Se forklaringen under Lithium ion batterier.)
Det blir litt akademisk, men betyr noe i praksis. Mindre indre motstand i batteriecellene gir høyere spenning under utladingen, som gir mer totaleffekt. (som også ser penere ut på papiret i brosjyren)
#1278
The BVG will acquire a total of four 12-meter buses for electric operation on the 6.1-kilometer (3.8-mile) line between Zoologischer Garten (Hertzallee) and Station Suedkreuz Station. The Technical University of Berlin is supporting the project.

The PRIMOVE inductive charging system system is designed with an output of 200 kW, and uses an undercarriage pantograph-like mechanism lowered above an in-ground charging pad. At that transfer rate, only a few minutes fo charging time are required at the respective endpoints of the line.


Spennende prosjekt. Verden trenger mange slike systemer testet ut i praksis.
Men, besnærende kanskje neste generasjonsbiler kommer med induktiv hurtiglading med flere hundre kw kapasitet ?
Sammen med evolusjon innen batteriteknologi som gir oss 40-50 kwt batterier på 200-250kg. Burde være overkommelig om ikke så svært lenge.... 
#1279
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 16:36
Takker for svar, olemann :)
#1280
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:19
Jeg skal legge opp et ladepunkt i fellesgarasje til kommende i3. Fra strømrom til punktet er det ca. 15 m, rett betongvegg. Jeg ønsker en 32A enfase stikk-kontakt montert med enkel effektmåler på skinne i strømrom. Nettet inn i bygget er 400V TN-S
Etter kontakt med et el-firma fikk jeg hakeslepp, prisen var flere ganger høyere enn jeg trodde på forhånd.
Hva bør noe slikt koste, og har noen anbefaling til elfirma i Stavanger området som gjør dette ?
#1281
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:06
Sitat fra: ganton på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:40
Det står om varmetrådene i batteriene: ..
Er dette fra maintenance handbook ?
Har du en henvisning til hvor den ligger på nettet ?
#1282
Det var mitt syn også. Uheldigvis testet jeg en BMW i3 rett før jeg prøvekjørte Soul EV, som jeg skulle kjøpe.
Men, akk, det ble retur til BMW i3. Kjøreopplevelsen i Soul EV skuffet i forhold til i3. Litt surt, egentlig med tanke på pris og sannsynligvis noen km lenger rekkevidde i Soul.
#1283
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:59
Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:16
Er ofte kalde vintre her i trøndelag. Jeg har ikke lademuligheter rett utenfor jobblokalene, så det er tvilsomt at jeg gidder å parkere et godt stykke unna for å kunne lade noe mer enn nødvendig. Ved hvilken temperatur slår selvvarming av batteriene inn? Hvis det nå gjør det.
Her fra Leaf:
A temperature of -25C is an important threshold for the LEAF batteries because the chemical process that produces electricity will basically freeze at that temperature. To prevent that from happening, the battery pack is surrounded by thermal blankets and electrical heaters to keep it warm. According to the Owner's Manual, the heaters kick in at -17C, heat up the batteries to -10C, and then turn themselves off until the battery temperature hits -17C again. The heaters consume about 300 Watts when running

Jeg tipper at "nød" heating av batteriet i i3 virker på tilsvarende måte.
#1284
e-Golf / Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 01:44
http://www.heise.de/autos/artikel/Ausfahrt-im-VW-e-Golf-Geladener-Bestseller-2293958.html
En litt blandet kritikk av e-golf i denne artikkelen.
For tung, for sedat. Samtidig kritiseres krypefunksjonen.
#1285
Når jeg prøver å kjøpe disse ser jeg at de er merket 16 A ?
Hva er forskjellen fysisk på en 16A og 32 amperes ?
#1286
Elektrolux:
Jeg ser at elbilhjelpen levererer 32 A semiportable ladere med Blå CEE. Er de tillatt med 32 A ?
#1287
e-up! / Sv: Kort kjørelengde
mandag 13. oktober 2014, klokken 14:14
Forskjellen på å kjøre fort og ikke fullt så fort på motorveien, utgjør 3 kwt/100km for e-golf.
Det er forskjellen på 100km/t kontra 80 km/t. M.a.o. for hver mil man kjører i 100km/t kontra 80km/t, så "taper" man ca. 2 - 2,5km rekkevidde.
#1288
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
mandag 13. oktober 2014, klokken 13:53
V304478 var produsert sist mandag. Idag har man nådd V304551. 73 biler på 1 uke ?
Kapasiteten ved fabrikken er 10k i året. Er siste ukes produksjon typisk, så ligger man nå på 3700. Uten e-golf, så hadde nok den produksjonen vært adskillig høyere.
#1289
Humor og kanari / Vektøkning etter Elbilkjøp.
mandag 13. oktober 2014, klokken 13:44
Det blir mye stopp og venting med elbil. Ved lading er det sikkert lett å ty til hamburgers, pølser eller annen hurtigmat. Så hvor mange har opplevd vektøkning etter kjøp av El-bil ?
#1290
Kia Soul EV / Sv: Hurtiglading
mandag 13. oktober 2014, klokken 13:28
Sitat fra: Jacon på mandag 13. oktober 2014, klokken 09:53
Vil også nevne at Bergby hamburger restaurant var vennlig å lot meg låne en stikk kontakt ved personal inngangen. Maten var god. Jeg fikk øket batteri kapasiteten med 10% i løpet av en god hamburger. Anbefales.
Det var det jeg visste, elbil er helsefarlig  :)
Rett nok kuttes noe CO2 og andre skumle utslipp, men man stapper istedet i seg hamburgers og annet f...skap til den store gullmedaljen i ventemodus...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA