Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ladov

#1441
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:38
Ganske sikker på at den er permanent av på min Zoe. Jeg har *ikke* fjernet noen sikring. ;)
#1442
Zoe / Sv: Problemer med 10 amp lading
søndag 28. juni 2015, klokken 19:29
Er det ikke nettopp jordfeil som lar en Zoe lade på IT-nett? Det er vel uansett enkelt å finne ut hva du har med et voltmeter, bare mål spenning mellom fase og jord. Det er ca 'halvparten av 230' fra jord til begge fasene på IT-nett. På TN er det vel enten full spenning eller 0V...
#1443
Elbiler i media / Sv: Elektrifisering av tungtransport
torsdag 11. juni 2015, klokken 19:54
Her har TU enda en artikkel om elektrifisering av tungtransport på vei:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/06/11/kjoreledningen-sparer-lastebilene-for-80-90-prosent-drivstoff
#1444
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladeplasser ved sommerattraksjoner
torsdag 11. juni 2015, klokken 19:42
Det er faktisk en veldig god ide. En full dag i parken er lenge nok til å saktelade det meste unntatt Tesla. :)
#1445
Du kan vel regne med at gjennomsnittshusstanden kommer til å øke strømforbruket med 10-15% eller mer når de går over til elbil. I mange områder er det ikke stort å gå på når alle setter ribba i ovnen samtidig, elbiler på toppen av det vil i verste fall gi utkoblinger. Svaret til kraftlag osv blir da enten å bygge ut nettet (høyere nettleie) eller innføre effektprising(betinger AMS-bokser i de tusen hjem). Har du ladetimer på bilen bør du med andre ord skru av lading i tidsrommet 16-22, når strømbruken er høyest.

Jeg *tror* jeg foretrekker AMS-bokser, siden det også gjør det lettere å være plusskunde.
#1446
Zoe / Sv: Lydanlegg fikset i ZOE billig og enkelt.
tirsdag 26. mai 2015, klokken 19:41
Det er sant, det finnes jo et Bluetooth-tilegg for 'hifi'-lyd men jeg tror kanskje den funksjonen er for ny for Zoe..

Er ikke flac fullstending overkill i bil? Hvis du har et anlegg til et seks-sifret beløp hjemme så har jeg forståelse for at du ikke tar til takke med mp3 i 128k..men i en bil er det så mye annen støy at jeg ikke kan skjønne at det er mulig å høre forskjell på et genuint lossless format og noe som bare er nesten lossless (mp3 med 256kb+ bitrate, aac-lossless osv). Spesielt etter at 'loudness war' har tatt rotta på de fleste sjanser for kvalitetslyd...
#1447
Elbiler i media / Sv: nullmoms erstattes I 2018
tirsdag 26. mai 2015, klokken 18:26
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. mai 2015, klokken 20:28
..
Men det er ikke urimelig å anta at det blir et fast tak for mva tilskudd, eksempelvis 150.000,-. Som kuttes år for år.
..
Og det der er oppskriften på en avgift rettet direkte mot Tesla.. Hvorfor ikke ha flat moms-sats? For eksempel 3% mva på alle elbiler fra 2018, 7% fra 2020 osv. Til den er lik for vanlige biler, helst på det tidspunktet hvor elbilen er jevnbyrdig med fossilbilen i pris og rekkevidde..

Sånn bortsett fra at et kronebeløp er rette direkte mot den dyreste bilen, så blir en refusjonsordning mer arbeid å administrere enn flat sats.
#1448
Zoe / Sv: Lydanlegg fikset i ZOE billig og enkelt.
tirsdag 26. mai 2015, klokken 18:19
Så..alt man trenger er en god lykilde og en kabel? Hva med forforsterker til mobilen, er det bryet verdt eller er aux-inngangen lettdrevet?


Har du prøvd med en kvalitetsradio som lydkilde forresten? Eller overføring via Bluetooth?
#1449
Elbiler i media / Sv: nullmoms erstattes I 2018
mandag 25. mai 2015, klokken 19:17
Dette er først og fremst en misunnelsesavgift rettet mot Tesla. Jeg er litt misunnelig selv også, skulle ønske jeg kunne rettferdiggjøre å kjøpe en Tesla... Men det blir fryktelig dumt å endre avgiftsregimet så du effektivt straffer det *ene* merket som har skikkelig rekkevidde på bilene sine!
#1450
Hvis du lager et offentlig ladepunkt, hva er kost/inntjeningsmuligheter på det?

Hvis du for eksempel eier en veikro, har 400V-TN nett, plass i sikringsskapet til ekstra kurs og parkeringsplasser å avse.. Hvor mye koster det deg å få på plass et AC-ladepunkt? Hvilke muligheter har du for å tjene inn det ladepunktet? Er det best å styre det fra innsiden? Med andre ord ha lading som punkt på menyen og styre tilgang med tidsbryter, eller henge deg på noen av ordningene som finnes allerede, med ladebrikke osv?
#1451
'Langtur' kan enkelt defineres som lengre enn det du klarer uten å lade underveis. ;)

Vi trenger uansett begge deler, sakteladere der folk oppholder seg og hurtigladere der folk ferdes. Sakteladerne kan installeres 'overalt', borettslag, bytorv, pendlerparkeringer, kundeparkeringer osv.

Hvordan er økonomien i en saktelader forresten? La oss si at du installerer 1 stk 11kW type2 ladepunkt utenfor frisørsalongen din. Hvilken minuttpris må du kreve for å gå i null?
#1452
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading i Vestfold - E18
søndag 10. mai 2015, klokken 21:51
Jeg får ikke boikottet dem siden de ikke har ladestasjoner der jeg ferdes.. :p

Hvis du derimot ligger i grenseland for om du kan klare deg uten fossilbil, vil 220 kr til Ishavsveien noen få ganger i året være vel investerte penger i forhold til å eie en ekstra (fossil)bil..
#1453
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading i Vestfold - E18
søndag 10. mai 2015, klokken 19:47
Ishavsveien skal visstnok sette opp en lader på motsatt side (Shell) men det kan se ut som den er utsatt på ubestemt tid.

Selv om de har ubegripelig høye priser for enkeltlading så hadde det jo vært greit å ha muligheten..  :(
#1454
Altså, du må skille mellom underveislading og destinasjonslading. For underveislading er det en ting som gjelder og det er så høy effekt som overhodet mulig. På det området leder Tesla med sine superchargere. For destinasjonslading derimot, er pris og tilgjengelighet mye viktigere. Renault sin chameleon-lader med type2-kontakt leder foreløpig på det området(en type2-kontakt skal visst være minst 90% billigere enn en kraftig DC-lader)

Det vil si at det offentlige også må støtte små og store biloppstillingsplasser med lademulighet for de som ikke kan lade hjemme. Betalings- og lademodell må nok flikkes litt på men du må nok regne med å betale for å lade/parkere.
#1455
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading i Vestfold - E18
søndag 10. mai 2015, klokken 17:51
Legg merke til at Statoil Grelland ligger på feil side av motorveien for de som kjører sørover.. :(
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA