Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ladov

#1426
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler og lading er fortsatt i betafase
onsdag 12. august 2015, klokken 23:38
Finnes det en app for dette? Altså, en app som kan sette opp ruter for deg og foreslå ladestopp underveis i henhold til din egen bil? Jeg har lest at Tesla har dette innebygget men hva med oss andre?
#1427
Sitat fra: stefse på onsdag 12. august 2015, klokken 14:36
...
Men igjen, trenger vi egentlig alt dette? Rapporten fra THEMA consulting group er uenig og mener vi bare behøve energiledd og fastledd. Altså ingen sinnrik effektprising, bortsett fra når det er faktiske kapasitetsbegrensninger.
Høres i grunn fornuftig ut:

"Rapporten «Framtidig utforming av nett-tariffer» tar for seg kostnadsstruktur,
kostnadsdrivere og kostnadsbidrag i nettet. EC-Group anbefaler i rapporten at
tariffutformingen bør være den samme til alle kunder, og bestå av energiledd og fastledd.
I tillegg bør det benyttes kapasitetsledd i situasjoner hvor overføringsbehovet faktisk
overstiger overføringskapasiteten i nettet"
Denne her likte jeg. Det vi trenger er en 'rushtidavgift' for de gangene i året/døgnet hvor det kniper. Resten av tiden klarer vi oss uten effektledd. Som flere andre har påpekt, har du først kommet i skade for å pådra deg en forhøyet effektariff så forsvinner også motivasjonen for å være snill gutt resten av perioden..

Også trenger vi noe ny leamikk som kan visualisere og styre dette på en enkel måte. AMS-boksene bør med andre ord få et display som forteller deg hvordan du ligger an og om mulig bør AMS-boksen kommunisere med ladestasjonen din.

Ideelt sett går alt automatisk, plugg i kabelen når du kommer hjem og bilen er ferdigladet på morgenen. AMS sørger for at ladingen går på det tidspunktet som passer nettleverandøren din best. Selv så får du en diskret melding på mobil eller AMS-display om at lading er utsatt til natta men at du kan 'trykke her' for å starte lading umiddelbart..
#1428
Elbiler i media / Sv: Har du råd til Tesla har du råd til strøm
tirsdag 11. august 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. august 2015, klokken 15:49
Det er vel ingen som egentlig tror det er gratis lading fra alle offentlige bygninger?
...
Det er en del som har den holdningen at 'hvis jeg kan forsyne meg med noe uten å bryte opp låser eller ignorere klare advarsler så er det greit'. Epleslang for voksne altså..
#1429
Zoe / Sv: Forsinkelse Zaptec ladekabel
søndag 09. august 2015, klokken 15:57
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. juli 2015, klokken 12:56
...Mens hjemme utløses det full effektavgift etter 3 timer i en gitt måned på 11kW. Om du lader til sammen 3 timer på 11kW en vintermåned og slår av litt annet mens det pågår slik at totalforbruket stiger kun 7KW koster det alikevel nesten 23 kroner pr. kWh i effektavgift. Bortimot worst case ja, men plutselig virker 4,- pr. kWh på en hurtiglader (2,50 pr. minutt og 37.5kW i snitt) _veldig_ billig.
...
Oops. Noen sjangs for at innføring av AMS-boks vil redde deg? Du kan jo programmere Zoen til å lade etter midnatt og da bør jo effektprisen være lavere.
#1430
Jeg har forenklet litt og antatt at cellevekta har en prosentvis lik andel av batteripakka. Hvis jeg bommer med under 10% er jeg fornøyd.. ;)

Hva betaler egentlig Tesla per kWh? Ekstraprisen for å få 90kWh lå langt over $200 per kWh men det skal man jo ikke tolke all verden ut av.. Har du noen bedre kilde enn de to svenske forskerne?
#1431
Jeg har delvis gitt opp håpet om at det kommer elektriske småbiler med vesentlig lenger rekkevidde neste par årene.

Begrunnelse: Batterier i en Zoe(ca samme som i Leaf) veier 300kg og gir deg ca 22kWh. Batteriet i en Tesla veier 500kg og gir deg ca85kWh. Hvis du bruker samme batterikjemi i en Zoe som Tesla, skal altså et 300kg batteri gi deg 51kWh.

51kWh i en Zoe hadde passet meg aldeles utmerket. Spørsmålet er hvor mye det ville kostet meg? Et par svenske forskere estimerte prisen bilprodusentene betaler for batterier til ca $300 per kWh, men at Tesla/Nissan nok betaler ned mot $200. Minimumkost for 30kWh ekstra blir da $6000 (NOK 50'). Siden innkapsling også koster pæng så er det sannsynlig at et 51kWh Zoe blir opptil 100' dyrere enn dagens modell..

En ny zoe koster ca 230' med beste utstyrspakke, samme bilen med et 51kWh batteri vil da koste i området 280-330'. Den prisen er for så vidt greit nok for en bil som nå faktisk har rekkevidde til langkjøring men prishoppet for en så liten bil er rett og slett i drøyeste laget..


Med alle mulige forbehold om at Renault faktisk har tilgang til samme type batteri som Tesla har, til grei pris, og at det er teknisk mulig å gjøre det på den måten..
#1432
Elbiler i media / Sv: Trådløs lading
søndag 09. august 2015, klokken 13:44
Mener å huske at det ikke er så veldig farlig å oppholde seg mellom platene, du har samme typen felt på smelteverk og arbeiderne der klarer seg jo(det vil si, andre faktorer er viktigere, røyking, mosjon, kosthold, andre typer påvirkninger på smelteverket som støv, støy og røyk..)

Jeg tror nok at det største problemet med det luftgapet er at induksjonslading er følsomt for avstand. Du vil få mer tap jo større avstanden er. Skal man ha induksjonslader i garasjen bør enten ladeplata i gulvet eller bilen være bevegelig så avstanden kan bli så liten som mulig under lading.

Det finnes for øvrig en annen trådløs ladeteknologi basert på magnetisk resonans. Den er, så vidt jeg vet, mindre følsom overfor avstand enn induksjon.
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3192-toyota-tester-tradlos-lading-for-elbil

Om noen av disse teknologiene finner plass i folks garasjer er avhengig både av at prisen blir akseptabel, men også at tapet i løsningen blir 'lavt nok'. Den induksjonsladeløsningen er 'over 90% effektiv', jeg tror nok det bør økes til 'over 95% effektiv' for at det skal bli akseptabelt.
#1433
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler og lading er fortsatt i betafase
søndag 09. august 2015, klokken 13:28
Må si meg enig i at 'elbilen' fortsatt har et beta-preg over seg. Noe av dette er batterirelatert, siden kapasiteten er såpass lav så *må* du hele tiden tenke på hvor neste ladepunkt er. Med større batterier kan man tillate seg å slappe litt mer av. Dessuten så er det fortsatt et lett forvirrende antall lademuligheter, og jeg tror det blir verre før det blir bedre! (hint, trådløs lading).

På den positive siden, det er vanskelig å ødelegge noe, det verste som skjer er at du ikke får ladet. De fleste lader jo hjemme uansett så disse ladeproblemene er mest startvansker for nybegynnere(noe man for så vidt skal ta alvorlig).
#1434
Zoe / Sv: EV Charge spots
søndag 09. august 2015, klokken 12:02
Det jeg savner mest med r-link er en bedre kobling mot pc/telefon. Jeg skulle så gjerne sittet i sofaen og utforsket r-link, lagt inn ruter etc men jeg må dessverre sitte i bilen for å gjøre noe som helst. :(

Ellers så tenker jeg, når jeg ser r-link, at de som laget det har beveget seg til neste prosjekt. R-link2 blir nok kjempebra, for de som kjøper en Renault i -18..
#1435
Zoe / Sv: Synlige forskjeller på R210 og R240 Zoe?
søndag 09. august 2015, klokken 11:54
Hva med reg.nr? Det gir jo en grov indikasjon på når en bil ble registrert og da kan du i det minste si at det sannsynligvis er en R240 hvis den har ELxxxxx eller høyere..

Hvilke reg.nr. har folk på R240ene sine? Min R210 starter på EL45 og den ble registrert 4-5 mnd før R240 ble sluppet..
#1436
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
onsdag 05. august 2015, klokken 00:03
Noen nevnte langtur med elbil(Eidsvoll-Kristiansand) og da er det naturlig å se på hvilken bil som har best bagasjeplass..for meg er det en større begrensning enn lading underveis, men så har jeg heller ikke sjekket bagasjeplassen i en Leaf.
#1437
Fra toll.no "Engangsavgiften beregnes ut fra avgiftsgruppe, egenvekt, motoreffekt, CO2-utslipp og NOx, eventuelt motorens slagvolum"

Behold gjerne alt dette på fossilbiler men jeg ser altså ingen grunn til å innføre dette for elbiler, noensinne! Vanlig moms holder lenge og er så snedig innrettet at man betaler mest for de dyreste bilene. ;)
#1438
Hvorfor får jeg stadig vekk det inntrykk at engangsavgiftene på bil har endret nordmenns DNA dithen at mange ikke kan tenke seg en verden uten?

Noe av det jeg digger med de norske støtteordningene for elbiler er at de er så herlig ubyråkratiske, i motsetning til systemet for engangsavgift for øvrige biler, og faktisk også i motsetning til støtteordningene i USA. Ingen avgift, ingen spørsmål, ingen skjemaer for å regne ut støttenivå, tilbakebetaling osv..

Jeg er klar over at moroa ikke kan vare evig men kom igjen folkens, hvorfor i *F* skal dere ha engangsavgift på elbiler? Holder det ikke med moms, bompenger, parkering, ferjebilletter og egenbetaling av ladestrøm??
#1439
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Grønn kontakt, hva skjer?
søndag 19. juli 2015, klokken 12:06
Hvordan er det tekniske utviklingen på selve laderne? Bli de billigere, mer driftsikre etc over tid? Hvor fort går det i så fall?
#1440
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
fredag 17. juli 2015, klokken 08:51
Sitat fra: standahm på tirsdag 30. juni 2015, klokken 12:02
Sitat fra: julenissen2k på mandag 29. juni 2015, klokken 20:50
Noen som vet hvordan man "permanent" skrur av fotgjengerlyden? Denne blir egentlig for irriterende når man "bykjører", altså rundt 20-30km/t. Litt tungvint å måtte skru denne av manuelt hver gang man starter bilen...

Det var en som skrev noe om en sikring man kunne fjerne ...
Fotgjengerlyden var på da jeg fikk bilen, jeg har bare skudd den av med den innvendige knappen og så vidt jeg kan høre har den ikke skrudd seg på igjen siden..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA