Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ladov

Sider: 1 ... 93 94 [95] 96 97 ... 99
1411
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Grønn kontakt, hva skjer?
« på: Tirsdag 28. April 2015, klokken 08:56 »
Noen sjangs for AC-lader i Lillestrøm i nærmeste fremtid? Nærmeste type2-kontakt er på Strømmen storsenter, så om transnova har stoppet å gi støtte skulle man tro at handelsstanden i Lillestrøm eller Skedsmo kommune ville sponset noen type2-ladepunkter?

1412
Elbilen i Samfunnet / Sv: "The fuel of the future"
« på: Tirsdag 28. April 2015, klokken 08:13 »
70% representerer nok hele kjeden, inkludert elektrolyse. For hydrogenbilen representerer *komprimering* av hydrogengassen det største tapet. Nå skal det sies at hydrogen til hydrogenbiler *ikke* produseres ved elektrolyse men ved reforming(?) av naturgass men på lang sikt er det elektrolyse som skal bli primærkilden.

En annen fordel ved denne syntetiske dieselen er at den er lagringsvennlig. Det er ikke noe problem å bygge sesonglagre.

70% effektiv syn-diesel prosess, 30-50% effektiv dieselmotor..du får tilbake 20-35% av energien du starter med da. Mens en elbil ligger vel på 90% effektivitet?

1413
Elbilen i Samfunnet / Sv: Syntetisk lyd - framtidens forurensning
« på: Mandag 27. April 2015, klokken 21:56 »
Det tok bare noen dager før jeg slo av lyden på min Zoe og jeg er ganske sikker på at den ikke har kommet tilbake(får ikke sjekket akkurat nå siden zoen står på verksted.. :( )

1414
Elbilen i Samfunnet / Sv: "The fuel of the future"
« på: Mandag 27. April 2015, klokken 21:54 »
Det ser ut som "70% effektivitet" henspiller på at det er 30% tap i prosessen. Så hvis du har 100kWh med elektrisk energi, kan du produsere diesel med energi tilsvarende 70kWh i andre enden. Så kommer tap i dieselmotoren i tillegg men det er en annen skål. ;)

Ut får du en diesel som er mye renere enn annen diesel og kan brukes overalt hvor man bruker diesel i dag. Det var et norsk firma som drev med noe lignende for et par år siden men de la inn årene på grunn av usikkerhet angående avgiftsnivå. De gjorde om gass til diesel, hvis jeg husker riktig kunne de bruke gass fra ikke-fossile kilder(metan fra søppel..) men røk på en avgiftskrangel fordi de produserte dieselen sin fra (fossil)naturgass.

Dette er litt mer interessant enn det norske prosjektet siden de kan bruke atmosfærisk CO2. Nytteverdien i et fornybarperspektiv ligger i at for noen anvendelser vil ikke el-drift være aktuelt i overskuelig framtid. Kan ikke se for meg elektriske stridsvogner eller kampfly for å nevne noe. Dessuten vil dette være CO2-nøytralt, forutsatt at man bruker atmosfærisk CO2 og fornybar strøm..

1415
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vi kan/må løse striden om tilgang til kollektivfeltet
« på: Mandag 27. April 2015, klokken 11:45 »
Enkel løsning:
Vi stenger EL-serien nå og lager nye nummerserier for nye elbiler (EL-serien er uansett snart brukt opp)
Biler med EL-skilter beholder adgang til kollektivfeltet mens nyere elbilers adgang til kollektivfelt blir gjenstand for lokale reguleringer(dvs at de fortsatt kan få tilgang til kollektivfelt der det er kapasitet til det).

Da sørger vi for at 'problemene' på E18 vest i Oslo ikke blir verre enn det de er i dag. Dessuten er det en uting at eksisterende elbil-eiere skal miste fordeler de allerede har(de som kjøpte dieselbil for drøye 10 år siden skjønner nok hva jeg mener). At nye elbil-eiere ikke får de samme fordelene er en annen sak..

Det vil nok øke bruktbilprisen på biler med EL-skilter men ikke nok til at noen blir rike.. ;)

1416
Zoe / Sv: jekkepunkter hvor er det
« på: Lørdag 18. April 2015, klokken 22:25 »

1417
Zoe / Sv: Kjøpe ny eller gammel motor?
« på: ſøndag 12. April 2015, klokken 11:35 »
Det hadde vært greit med 22KW AC hvis man hadde mulighet for hurtig DC lading i tillegg.
Hver for seg har Renault og Tesla løst sin del av ladeproblematikken. Chameleon-laderen til Renault er suveren som destinasjonslader. Du har en kraftig og fleksibel ombord-lader som klarer seg med rimelig infrastruktur. Derimot så er kapasiteten til type-2 kontakter i minste laget som underveis-lading. Når batteriene blir større så vil også 44kW begrensningen til type-2 bli mer tydelig. Da trenger du en kraftig DC-lader ala Teslas supercharger.

De bilene som kommer til neste år, med større batterier, *bør* ha Chameleon-lader(eller tilsvarende) som takler alle nett(inkl.IT) *og* ha en port for hurtig DC-lading.


Om du velger 44kW-lading eller lengre rekkevidde er vel spørsmål om hva du kommer til å savne oftest, rekkevidde eller ladetid.. (husk på at ofte vil selv noen minutters lading være nok til å komme hjem, eller til neste destinasjonslader)

1418
Zoe / Sv: Detektivarbeid: Utbyggingen av AC-punkter hos McDonalds
« på: ſøndag 05. April 2015, klokken 20:30 »
Ikke nevnt på den opprinnelige lista men på McDonalds på Furuset(øst for E18) er det en multistandard-ladestolpe med blant annet 44kW AC..

1419
Zoe / Sv: Meget støyende varmepumpe?
« på: Onsdag 01. April 2015, klokken 09:32 »
Sett den på ECO så bråker den mindre.. ;)

Dessuten bråker klimaanlegget mest når du akkurat har startet bilen, etter en stund, når kupeen nærmer seg innstilt temperatur, så roer det seg ned.

For øvrig så bråker klimaanlegget på (bensin)passaten min også ganske mye. Overdøver uten problemer motoren på tomgang. :)

1420
Zoe / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Onsdag 25. Mars 2015, klokken 21:55 »
Plasseringen til luke stemmer sånn noenlunde med den svarte kontakt-liknende greia. Kanskje en service/ladeluke for batteriet?

Hovedsikring for batteripakka?

Er noe tilsvarende for Leaf i baksetetgulvet.
Har vanligvis ingen skrupler med å åpne luker for å 'se litt' men siden vannet flyter så er jeg litt tilbakeholden. :)

Når jeg tenker meg om så har det vært kondens og rim på innsiden av ruten ganske ofte i vinter, har tenkt at det skyldes fukt som har blitt med sko og ladekabel men etter at jeg oppdaget den vanndammen føler jeg meg sikker på at det er lekkasje. Bilen står stort sett utendørs og da skal det ikke rare sprekken til før det blir noen liter i løpet av en våt vinter.. Får ta kontakt med forhandleren..

1421
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
« på: Mandag 23. Mars 2015, klokken 19:30 »
Skal bli spennende å se om både Telemarksporten og Grelland virkelig blir operative før påske.
Jeg skal hente min "nye" 2012 modell C-Zero i Asker på Palmesøndag og kjøre til Kristiansand, så da får jeg testet hurtigladerne nedover på en travel utfartsdag.

Skal bli deilig å slippe å overnatte i bilen mens jeg saktelader, slik jeg måtte når jeg tok denne turen med min I-Miev i fjor :)

Hugo
Statoil Grelland ligger vel øst for E18? Med andre ord på vei nordover? Hva er det på andre siden igjen..Shell? du kan selvfølgelig ta av mot Skien, krysse E18 og kjøre inn på Statoil igjen men hvor langt nordover må du før du får snudd på nytt?

1422
Zoe / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 23. Mars 2015, klokken 18:42 »
Plasseringen til luke stemmer sånn noenlunde med den svarte kontakt-liknende greia. Kanskje en service/ladeluke for batteriet?

Hvor kan vannet ha kommet fra? Ser ikke ut som det kan komme nedenfra, kanskje inn via en lekk list?

1423
Zoe / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 23. Mars 2015, klokken 18:23 »
Jeg plasserte en avis under matta i dag tidlig og nå var det tørt, nesten. Det er en luke under den matta og det var tydelig vått i kantene. Jeg løftet opp luka(røk et par plast-plugger som tydelig var designet for å brukes kun en gang..) og der var en *ny* luke, pluss at det fløt med vann. Noen ide hva som befinner seg der? Har ikke åpnet luke nr2 ennå, kan jo være noe elektrisk og da skal jeg vaffal vente til det er helt tørt..

1424
Zoe / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 23. Mars 2015, klokken 00:10 »
Vasket bilen i går og da fant jeg at det var vått under matta foran på passasjersiden. Det er for mye til å være slaps eller snø..tviler litt på at en åpen drikkeflaske kan ha lagt igjen så mye?

Har opplevd noe liknende på fossilbilen, da var det et dårlig utført bytte av frontrute som hadde laget lekkasje(vått bak førersetet!). Lurer på om det er lekkasje et sted så nedbør eller vann fra hageslangen trenger inn?

1425
Zoe / Sv: Ladelyd, fault or feature
« på: Mandag 23. Mars 2015, klokken 00:02 »
Den lager litt lyd ja men ikke mer enn at den 'drukner' i hverdagsstøy her jeg bor noen mil utenfor Oslo. Mer hørbar om natten men heller ikke da plagsom. *Kanskje* den hadde vært irriterende hvis den sto og ladet 1 meter fra soveromsvinduet men vi har soverommet i andre etasje, hekken på bilen kan ses fra vinduet men snuta står akkurat rundt hjørnet og jeg har aldri hørt den om natta.

Sider: 1 ... 93 94 [95] 96 97 ... 99