Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ladov

#1411
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
mandag 14. september 2015, klokken 16:47
Sitat fra: kos på onsdag 09. september 2015, klokken 10:29
...
Den store diskusjonen rundt det å satse på Hydrogen kommer fra japan - som ikke kan omstille seg til batteri i stor stil, slik som Norge i dag. Fordi at de mangler struktur på el nettet. Tokyo - ville aldri klare å gå over på elektrisk - byen ville bryte sammen.
...
Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva er det med det japanske el-nettet som gjør at elbiler blir så problematisk der?

I Norge kjører en gjennomsnittsbil 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh med strøm. Hvis du kan styre ladingen til de 8 timene på døgnet el-nettet er minst belastet så blir det 1kW per bil. Klarer ikke helt å se for meg at dette skal være uoverkommelig verken i Norge eller Japan. Spesielt når bilbatteriene blir større enn i dag og kanskje har mulighet for automatisk styring av lading i forhold til tilgjengelig effekt i nettet..
#1412
Det er litt småtricky, som privatperson, å finne ut av dette. Du må kjøre bilen tom for strøm, frakte den til ladepunktet og lade den opp mens du logger effekt/tid. Gjenta for forskjellige effekter..

Å kjøre bilen tom skal jeg klare. :p
Dessuten har jeg en kompis med plass på planet..
Jeg har ikke fryktelig lyst til å skru av *alle* andre kurser i sikringskapet mens jeg lader/leser av,  så for min egen del må jeg bare stole på Renault. ;)
#1413
Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'
#1414
Sitat fra: emil på torsdag 10. september 2015, klokken 14:09
Forskjellgen i lading er også at R240 Zoe lader mer effektivt og raskere på 10-16A 230V enn R210 Zoe.
Det er ved 11kW R240 har den største besparelsen med hele 17% reduksjon i ladetid i følge Renault. Ved 3,6kW skal besparelsen være på mer beskjedne 7%. Fant ikke noe på 10A..
#1415
Zoe / Kjørte Zoe fra Nederland til Geiranger.
fredag 11. september 2015, klokken 19:47
Nederlenderen Harm Otten kjørte sin Zoe 2000km til elbiltreff i Geiranger:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/08/harm-44-kjorte-elbil-fra-nederland-til-geiranger

En artig historie. :)

Noe av det jeg spesielt merker meg er hans merknader om rekkevidde og optimal ladetid i forhold til ladeeffekt..
"Nederlenderen forteller at han kom rundt 100-110 kilometer da han kjørte i 120 kilometer i timen og mellom 160 og 180 kilometer i 80 kilometer i timen."


"For raske ladere er den ideelle farten for å komme raskest til målet rundt 120 kilometer i timen for en Renault Zoe. Hvis laderne er trege er det også bedre å kjøre tregere, sier han."

Jeg vet hva jeg ønsker meg nå, en reiseplanlegger som tar hensyn til nettopp tilgjengelig ladeeffekt på min valgte rute. Noen som vet om sånt finnes?
#1416
Alt det andre / Sv: Overbevis meg at Hydrogen bil er framtiden :-)
fredag 11. september 2015, klokken 19:40
Tja, en brenselcelle-hybrid høres jo tilforlatelig ut men da må man nesten finne en annen energibærer enn hydrogen..

Jeg tror hydrogen blir forbeholdt store stasjonære anlegg, hvor man kan ivareta sikkerheten mye bedre enn i 1 milliard biler i privat eie..

Også muligens militære anvendelser da.. Jeg kan vanskelig se for meg en elektrisk stridsvogn men energitettheten er så høy på flytende hydrogen at det godt kan tenkes at mye militær leamikk kan 'elektrifiseres' med hydrogen/brenselceller.
#1417
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe VS Leaf
fredag 11. september 2015, klokken 19:34
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 02:20
Vær nok trygg, en eller annen form for effektavgift kommer over hele landet. NVE holder på med saken nå,
..
Sitat
Kanskje, og kanskje ikke.. Det har vært noen AMS-piloter og et av funnene er at forbrukerne har vanskelig for å forstå effekttariffen. I tillegg kommer slike absurde utslag som du nevner når du blir straffet hele måneden for noen timer med høy effekt. I sum så *burde* det tilsi at man unngår effekttariff til forbrukere og heller går for timesprising av energi.

Jeg er usikker på i hvilken grad NVE ønsker å ta hensyn til forbrukerne, og i hvilken grad politikerne eventuelt velger å *tvinge* NVE til å ta hensyn til oss..
#1418
Elbiler i media / Sv: Upresis Språkbruk : universell hurtiglader
tirsdag 01. september 2015, klokken 18:19
Jeg tror heller 43kW AC tar en 'pause'.. Den eneste grunnen til at 43kW AC kan passere som hurtiglading er at batteriet på zoe er så lite. Når batteristørrelsen går opp må også farten på hurtiglading øke og type 2 AC standarden stopper på 43kW.

Derimot så tror jeg 43kW AC får en renessanse når større kjøretøy elektrifiseres. Busser, lastebiler, søppelbiler osv vil få mye større batterier enn personbiler og kan godt stå å lade på 43kW hele natta.
#1419
Elbiler i media / Sv: Tesla skrur igjen ladekrana (clickbait alert)
tirsdag 01. september 2015, klokken 18:14
Tja, med dagens modell slipper du jo å implementere en betalingsløsning. ;)

Kanskje vi ender med minuttpris og at 'free forever' nå blir 'x minutter per år'? For å bekjempe rekkeviddeangst er tilgjengelighet tross alt viktigere enn pris.
#1420
Hva med å ha en tesla-coil i hekken? *Det* vil jeg ha! :D
#1421
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Grønn kontakt, hva skjer?
mandag 24. august 2015, klokken 18:03
43kW AC havner, dessverre for oss med zoe r210, i et effektmessig ingenmannsland. Litt for tregt til å være skikkelig hurtiglading og overkill for destinasjonslading. :(

Derimot så kan dere kanskje sette opp noen 43kW ladestolper med flere pistoler? Så kan vi med Zoe R210 nyte 43kW de gangene vi er alene på stolpen.. ;)
#1422
Zoe / Sv: DAB/DAB+ på Renault Zoe
mandag 24. august 2015, klokken 17:52
Vil du si at tiny audio c2/c3 er en bedre løsning?
#1423
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Grønn kontakt, hva skjer?
søndag 23. august 2015, klokken 23:26
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 20. august 2015, klokken 20:07
Spørsmål til Grønn Kontakt.

Korleis måler dere at det er ladekø ved ein lokasjon?

Eller er det kun tilbakemeldingar frå oss brukarar som generer behov for utvidelse av lokasjon?
Det enkleste er vel å måle tiden fra en lading avsluttes til neste begynner. Er det under for eksempel 2 minutter kan du regne med at det sto en og ventet, altså kø på minimum 1 person..

Det kompliserer riktignok bildet en smule at det er forskjellig ladestandarder rundt forbi. På hurtigladeren i Sandvika er det to ladestolper men bare den ene støtter 43kW AC. Jeg med min Zoe risikerer altså å stå i kø der selv om en stolpe er ledig..
#1424
Alt det andre / Sv: Overbevis meg at Hydrogen bil er framtiden :-)
fredag 14. august 2015, klokken 00:23
I kommentarfeltet på tu.no så jeg en utregning på hvordan man kan elektrifisere en lastebil. Den trenger ca 2,5 tonn med batterier(!) Da kan den holde seg på farten en drøy arbeidsdag(10 timer). Med en lader på 100kW, trenger den omtrent like lang tid på å lade igjen, altså 10 timer. Utregningen tok utgangspunkt i gjennomsnitt daglig kjørelengde for norske lastebiler.

Batteripakka blir dyr men det er i det minste teknisk mulig..
#1425
Jeg tror det er best å gjøre det så enkelt som mulig for folk flest og holde effektleddet ute av dette. Timepris på strømmen vil jo uansett ha et effektledd 'inkludert' og bør ha noenlunde samme effekt på folks vaner *uten* at folk får den 'nå har de kommet med noe uforståelige greier som koster oss penger'-effekten.

Mens vi venter på automatiske løsninger som tar vare på ikke-entusiastene så får vi informere om hvordan man setter opp en ladekalender på bilen(eller kanskje dette er elbilselgernes jobb)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA