Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bunnlose

#1
Sitat fra: automat på mandag 20. august 2018, klokken 23:17
Sitat fra: bunnlose på mandag 20. august 2018, klokken 22:21

On a sidenote: interessant at ion og c-zero faktisk har de to siste girene som er "salgsargumentene" til i-miev, de bare er "låst" bak litt plastikk....

Kun på tidlige modeller. Ble etterhvert lagt inn sperre i software også.

også veldig interessant. funker på vår.
#2
Ka skjedde med innlegget mitt? test test, elendige forumgreier.

For n'te gang! Kortere og kortere post for hver gang den nekter å poste :P

Eg endte opp med pumpe Hella UP28, siden den var på lager i europa. Kjøp på ebay.
Link til pumpe: http://hellahd.com/index.php/default/electrics/universal-electric-vacuum-pumps/electrics-product-11/
Mangel på sveiseutstyr og kunnskap om sådan var det til nærmeste byggevare og anskaffe noe vinkler. Litt popping og herjing med vinkelkutter så kom den på plass. Måtte bytte plugg også til strøm, men virker som en drøm.

Bilder for referanse.
#3
Sitat fra: e-max på mandag 15. juni 2020, klokken 10:33
Prøver å legge inn litt bilder på utbytting til uorginal vakuumpumpe. Den sorte er versjon 2 og alufarget er den som originalt sto i bilen (2011). Hadde ikke strøm på mobilen til bilder når det ble ferdig, men skal se om jeg får gjort det når jeg tar av motorlokket neste gang.

Fantastisk! Da må eg bare lære meg å sveise .... eller finne andre måter å feste pumpen på, strips?
Nermest umulig å få tak i brukt del. Og ny som er blitt nevnt er dyrt. Fikk pris fra mitt lokale verksted at bertel skulle ha 16k +mva, så mer enn det som ble nevnt tidligere.

Kan også nevne at eg har forsøkt å få opp lokket og få på ny tettningsmasse. Det gikk ikkje helt veien siden bitsen som er brukt på skruene til plastlokket er veldig spesiell. 5tannet torx med hull. bestillte fra ebay men den kommer ikkje til siden den har 1/4"pipe holder på seg.

Men etter all sannsynlighet er det bedre å bruke energien på å få montert en ny pumpe på tilsvarende måte som det du har gjort.
#4
Har lest den andre tråden du linker til en gang og to for curiosa sin del siden eg har en ion, men så plutselig fikk eg også de problemene. Bilen starter ikkje, evt tar ikkje lading, og alt fordi man ikkje er oppservang å ser om instrumentpanelet viser P.
Smurning og sånn hadde ingen hensikt, den gled fint som bare det, mens justering funket, selv om det tok en ekstra runde for å få den justert så alle girene funket. tok litt hard i første forsøk, da gikk ikkje bilen skikkelig i D.

On a sidenote: interessant at ion og c-zero faktisk har de to siste girene som er "salgsargumentene" til i-miev, de bare er "låst" bak litt plastikk....
#5
Sitat fra: edyrli på fredag 19. september 2014, klokken 13:03
En annen ting som driver opp prisen er at den virker som etterspørselen er større en tilbudet. Jeg har en kompis som er i markedet etter trilling og verken Peugeot, Citroen eller Mitsubishi kunne levere før i desember.

I dag har eg faktisk snakket med selgere for alle trillingene. på Bertel som selger iOn kunne selgeren fortelle at eg tidligst kunne få en bil i desember kanskje januar, scan auto som selger c-zero kunne meddele at det er ingen som vet om det faktisk kommer flere biler i det heletatt, kanskje i februar. Etter å ha snakket med en selger på Motorforum fant eg ut hvorfor, og det er at PSA gruppen har ikkje blitt enige med mittibusjen om salg av trillinger. Denne avtalen ble besluttet å ta slutt for et år siden eller så, men selgeren var litt usikker på hvor lenge de fortsatte å levere biler til PSA.
Poenget er at det finnes alt for få trillinger i forhold til etterspørselen, og dermed er prisene i taket. Og skal man kjøpe en ny må man ha tolmodighet, stooor tolmodighet siden de neste bilene kommer til norge i desember/januar i følge selger på motorforum, og av de bilene så er alle i-miev, og de er alle solgt allerede. Så skal man faktisk kjøpe en trilling må man belage seg på bruktmarked.
#6
Sitat fra: tomrh på torsdag 18. september 2014, klokken 20:19
Finnes flere tråder om denne, f.eks. denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14999.0.html
...
Regner forøvrig med at tilbudet av brukte trillinger ikke vil øke før regjeringen infører moms på elbiler.
Takker, må innrømme at eg leitet ikkje så veldig lenge etter en sånn tråd ;)
Og eg tror heller ikkje det kommer til å endre seg noe særlig før det skjer noe drastisk med fordelene til elbiler.
#7
Denne problemstillingen har eg også sett på den siste tiden. Har tenkt å skaffe meg en bil som egner seg til småkjøring i bygda. Barnehage, butikken osv. Dette er småkjøring bilen som blir brukt i dag ikkje liker, (avensis d4d, 2004) den blir faktisk ødelagt!
Men siden budsjettet er stramt så hadde eg håpet å anskaffe en brukt trilling, men det ser ut til å være omtrent umulig. De som eg har sett har kostet alt for mye iforhold til en ny. Og da er de atpåtil importerte biler. Det nærmeste eg har kommet er de 2011-12 modeller som blir importert av diverse aktører, bilene har gått ca 30-50k km og ligger på 100k. Det syntes eg er for dyrt for en bil som per i dag bertel og co leverer til 139k. Det er praktisk talt ingenting igjen av garantien og i tilleg importert, gjerne med slitte sommerdekk også.

Konklusjonen min er at eg istedet har sett på nye trillinger. Men siden man da har 3 å velge i og kunnskapen om forskjeller er dårlig så har det blitt med planleggingen (les finansiering og overtalelse av konemor).

Noen innspill på valg av trilling? Per idag (før i uken) så ligger ion og c-zero på 139k og i-miev på 150k ifølge aktørenes hjemmesider. Utenom at i-miev er oppgitt til 10km lengre kjørelengde og varianter av garantier og service intervaller (hentet fra elbil.no) så virker de helt like.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA