Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - m0nkey

#16
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla på vanlig ladeplass
tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:54
Sitat fra: Rollep på mandag 31. desember 2018, klokken 12:25
He he, then maybe you can show us some pictures of these new or modified superchargers with CCS cables so short that only Tesla cars can use them ;D
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-dual-connector-ccs-supercharger/
#17
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
lørdag 29. desember 2018, klokken 15:03
Sitat fra: Amatøren på lørdag 29. desember 2018, klokken 11:37
En liten avsporing (til):

Når det er snakk om Tesla sin CCS til type 2 adapter er det fordi dere tror at Tesla sine type 2 SuC kabler forsvinner totalt når de begynner oppgradering av SuC til CCS?
...
Virker som det blir dobbelt opp, altså både CCS og modifisert type 2:
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-dual-connector-ccs-supercharger/

Hva som skjer med nye model S/X og nye SuC som settes opp kan man forøvrig spekulere i.
#18
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
søndag 23. desember 2018, klokken 00:06
Kjørte forbi Lyse sin stasjon ved Sola flyplass. Så ut til å være satt opp betongblokker slik at man måtte kjøre inn i sirkel og i praksis inn i ett kø system. Fikk ikke sett så godt på det så mulig jeg så feil.
#19
Elbiler i media / Sv: Blondine, Tesla og bensinstasjonen
tirsdag 18. desember 2018, klokken 08:49
Opplevde en gang det stikk motsatte. Ladet på hurtigladerne på Circle K Berger. Jeg stod på den ene hurtigladeren mens en Kona som holdt på å avslutte ladingen stod på den andre. Det var kun ett fungerende flexiuttak og der stod en Fiat (er det e500?). Plutselig kommer en utålmodig bil og tuter og blinker på Konaen. Pga mye dugg på rutene klarer jeg ikke helt å se hva slags bil det er. Men joda, det viser seg at det er en BMW hybrid som ikke har mulighet til å lade fra noen av hurtigladerne (og heller ikke flexiladeren da det virker som han har glemt igjen kabelen sin hjemme). Visste ikke om jeg skulle le eller gråte.
#20
Har du prøvd å kontakte prosjektleder for elbilsatsningen i kommunen, Sture Portvik?
sture.portvik@bym.oslo.kommune.no
#21
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladestasjoner på ferger
torsdag 06. desember 2018, klokken 21:02
Ser ut som schuko og maks 10 A for meg
#22
I følge teknisk ukeblad er det 3 timer som skal være den vanlige begrensningen:
https://www.tu.no/artikler/sa-billig-blir-det-a-lade-elbil-i-oslo/452064
#23
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny ladevideo fra BKK
søndag 25. november 2018, klokken 21:51
Sitat fra: sjokomelk på søndag 25. november 2018, klokken 18:50
Absolutt alle biler med CCS støtter Autocharge. Det er en del av standarden. :+1:
I følge wikipedia er det ikke obligatorisk å støtte dette før 2020:
"Plug and
Charge (mandatory from 2020 on)"
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System#Versions_of_CCS_and_System_Specifications[26]
#24
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 15. november 2018, klokken 11:28
... Når kroken trykkes inn ved AC-lading, signaliserer pluggen til bilen, at den kan stoppe lading før pluggen løsnes. ...
Dette må være en feiloppfatning. Dette har jeg aldri opplevd at skjer med min Soul (type 1 ladeinntak) selv med flere forskjellige kabler. AC lading stopper kun når man fjerner pistolen fra ladeinntaket på bilen.
#25
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla supercharger og CCS
torsdag 15. november 2018, klokken 10:07
Jeg er også spent på hva dette har å si for Chademo. Tror dette er starten på slutten for Chademo (iallefall i Europa). Nå spørs det om Nissan kanskje må gå for CCS i nye utgaver av Leafen.
#26
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hurtigladere ute av drift
onsdag 14. november 2018, klokken 22:28
Ikke alle feil blir registrert i appene heller. Noen ladere kan jo være fysisk skadet (ødelagt nødstopp, ødelagt pistol) osv som ikke alltid dukker opp i appene, og noen ladere kan vises som feil i app, men fungerer egentlig fordi forrige bruker trykket inn nødstoppen.
#27
Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 17:37
Håpet er vel fremdeles at Clever/E.ON kommer med raskere Chademo, men dette er vel ikke bekreftet?
mvh Hugo
Jeg har ventet på raskere Chademo i 4 år. Nå har jeg gitt opp ventingen. Det mangler fortsatt både ladere og pistoler som offisielt kan støtte hastigheter mer enn 50 kW. Det er fint at Chademo organisasjonen pumper ut oppgraderte protokoller og teknologidemonstrasjoner men dette har fortsatt ikke kommet oss forbrukere (i Norge) til gode. Chademo går nok samme veien som type 1 her i Norge.
#28
Sitat fra: alda på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:45

Menar du att bara dessa laddare ska overtas av Fortum, eller att Fortum tar över hela driften av alla Oslo kommuns laddare? News for me i så fall...
Nei, jeg mener at Oslo kommune skal etablere noen nyere ladeplasser der man kan lade raskere mot betaling:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

En slik lokasjon virker å være Fortums ladeplass på Frogner ved Neuberggata.

Det kunne jo være at lokasjonen i Ullern allé skulle konverteres til en slik en, men Lars sitt innspill om at kommunen nettopp har signert ny kontrakt om vedlikehold (mener at Sønnico hadde denne før) får meg til å tro at det bare har oppstått et lite servicevakuum.
#29
Disse skal vel over på Fortum eller liknende. Det er ikke bare det offentlige der slike ting går tregt. På Storo storsenter skal man gå fra Fortum over til Grønn Kontakt. Man skulle tro at dette bare vare å skru ned og skru opp ladestasjoner, men plassene der har vært lengre ute av drift enn de på Ullern allé (lenge før sommeren såvidt jeg husker).
#30
De gangene jeg har meldt inn feil pleier det å bli fikset etter noen dager, kanskje opp mot en uke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA