Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - goev

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
31
Kia Soul EV / Sv: Nærlys pærebytte
« på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:35 »
Jeg har ganske store hender og klarte å bytte pære på begge sidene uten å demontere noe som helst. Så det er mulig, men krever litt fingerferdighet.

32
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 21:47 »
Har ni kommit tillrätta med att starta klimatanläggningen med bilen låst och avstängd?
Nei, og jeg tror ikke det kommer. Jeg har ikke nok informasjon nå til å klare noe slikt pr. i dag. Dessverre.
 

33
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 10:44 »
Strålende oppskrift Goev! Sikkert smart å bestille når koden er klar da?

Takk for det! Det er nok ikke noe poeng i å bestille riktig ennå, men jeg tror jeg skal ha noe klart før påske. Håper jeg i alle fall. Jeg var litt uheldig med min OVMS, så jeg venter på et nytt hovedkort til den. Har vært uten i et par-tre uker nå, så testingen har stoppet opp litt. Men jeg og en østerriker, som heter Alex (AlKl NoFx), har jobbet med å finne de manglende dataene i mellomtiden. Vi har begge brukt såpass mye tid på dette at begge konene våre har lurt på om de burde være sjalu på bilene  :)

Så nå ser det forøvrig ut som at det er kun to ting som "mangler" før vi har en versjon som er på nivå med OVMS til Soulen. Det ene er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan lese av gjenstående rekkevidde, og det andre er at ladetiden som vises i OVMS avviker mer i forhold til det bilen viser enn jeg hadde håpet. Ellers skal alt annet være på plass. I teorien da det meste ennå er utestet.


34
Kia Soul EV / Sv: OBD
« på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 22:12 »
Det er nok mulig, men jeg bruker mer tid enn familien setter pris på allerede  ;D
Jeg tror du må ta på deg hanskene og tre inn i ringen, hvis du vil ha noe gjort. Det er overraskende vanedannende og sitte uti bilen og hacke.

35
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 18:03 »
En liten teaser:
 [ You are not allowed to view attachments ]

36
Kia Soul EV / Sv: OBD
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 17:39 »
Ser det var snakk om Hyundai Ioniq kanskje kunne brukes med OVMS (Open Vehicle Monitoring System).  Hva er status på dette? Noen som har prøvd?
Jeg kjenner ikke til at noen jobber med støtte for Ioniq. Har hørt at Ioniq og Kona er en god del lik e-Niro, som jeg lager støtte til nå, men om e-Niro-delen kan brukes tør jeg ikke si noe om. Personlig tror jeg det må litt mer arbeid til.

37
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Onsdag 27. Februar 2019, klokken 08:14 »
Kan man använda KIA Soul's PID'ar, vad jag förstår så är de ganska lika? Annars får jag vänta tills du fått fram något.  :)
Det er noen likhetstrekk, men det er ikke nok til at OVMS vil fungerer med Soul-modulen.

Er dette noe "mannen i gata" kan få til eller må en være ingeniør, programmerer e.l?
Det jeg gjør er nok ikke for mannen i gata, men når jeg er ferdig så er det mest plug and play. Man må opprette en profil på en av de to offentlige OVMS-serverene og så sette opp OVMS-modulen, men det gjøres i web-grensesnitt og er begynt å bli ganske så bra.

Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?
Gå inn på Fasttech.com. Bestill følgende (søk på OVMS i søkefeltet hos Fasttech):
1) OVSM V3.1 EU-versjonen
2) ODB-II-kabel til OVMS. Velg høyre eller venstre, avhengig av hvor du vil plassere OVMS i bilen.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne
Det følger med et SIM-kort som kan brukes, men jeg har tegnet abonnement hos Telipol. Datamengden er ganske liten, så 300MB i måneden skulle være plenty!

Oppsett gjøres ved å følge https://docs.google.com/document/d/16JrXR7rybp-18DrEoeh1rg6GqQT_jVBvhaXh2oEWRHw/edit

Men, det er nok ennå en stund til e-Niro-koden er klar. Den slutter bl.a. å virke etter noen timer, og så poller den hele tiden så jeg må logge litt hvor mye den trekker fra 12V-batteriet når bilen er av. I tillegg mangler jeg noen "essensielle" data.

Har du testet om det er mulig å starte klimaanlegget, når bilen er låst og slått av?
Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det på ennå, dessverre :-(


38
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 15:29 »
Liten oppdatering ang. OVMS og e-Niro.

Jeg har fått opp OVMS og veldig mye er på plass av informasjon, men e-Niro er laget slik at den ikke deler noe informasjon på can-bussen på OBD2-porten, så det er litt vanskeligere å finne ut på hvilke PID-er de forskjellige dataene ligger. Vi må aktivt spørre bilen om data.
Men uansett, så er det nesten brukbart slik det er nå.
Bildet er av en Opel Ampera, men det er fordi jeg ikke har lagt inn bilder av e-Niroen ennå. Men dataene kommer fra e-Niro-en min.

39
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Problemer med Ionity ved Circle K Sira.
« på: Onsdag 20. Februar 2019, klokken 11:24 »
I går stoppet jeg for å lade på Ionitys ladere ved Circle K Sira, men etter å ha prøvd lader nr.4 og så nr.2 ga jeg opp og kjørte til Grønn Kontakts lader i Flekkefjord.

Er det noen som har fått ladet med Ionity der noen gang? Og hvilken av laderene brukte dere?

Det er utrolig irriterende å betale 160kroner for absolutt ingenting. Jeg ringte Ionitys support-telefon. De sa nummer 4 var nede, men det sa ikke "appen" deres noe om. De ville at jeg skulle prøve nr.1, men så gikk ironisk nok telefonen min tom for strøm, og da gadd jeg ikke mer tull.
Var litt sur og sendte en krass mail til de og ba de tilbakebetale pengene, for dette er bare for dårlig.

40
Kia Soul EV / Sv: Head Up Display til gamle Soul
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 23:58 »
Bare det å kunne åpne ladeluka med appen, virker jo snedig. For når den er frosset igjen om vinteren, trengs av og til to personer for å åpne den: En til å trykke på knappen i bilen, og en til å lirke opp luka når den er låst opp. Men jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for sikkerheten i appen. Sånn sett har jeg til nå nesten sett det som en fordel at bilen ikke er på nett.  ;)

Jeg tar den risken anytime 8) Nytteverdien er så høy for min del at den bittelille risikoen for at noen skal hacke min OVMS OG klare å få til noe annet enn å få OVMS-boksen til å låse seg eller reboote, blir som et lite punktum i brukermanualen til bilen.

41
Kia Soul EV / Sv: Head Up Display til gamle Soul
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 08:22 »
Høres på en måte greit ut. Men er ikke kjent med slik utstyr.
Er det mulig for å sette opp uten noen forkunnskaper om programmering?
Kan du sette opp en komplett delelisdte med vare nr?
Ja, man trenger ikke programmeringskunnskap for selve OVMS, men det må legges inn litt kode for at HUD-en skal virke. Det er noe jeg kan lage en oppskrift på.


Det finnes også andre alternativer. Bl.a. har jeg bestilt en GSM/GPS-antenne for å slippe to antenner: https://www.aliexpress.com/item/GPS-GSM-Antenna-Combination-Antenna-with-3m-Cable-SMA-Connector/32656133148.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3da24c4dWJWLI9
Og HUD-er er det mange varianter å velge fra. De fleste tror jeg fungererer ganske likt.

Ellers er dette siden å støtte seg på: https://www.openvehicles.com
Og spesielt dette dokumentet: https://docs.google.com/document/d/16JrXR7rybp-18DrEoeh1rg6GqQT_jVBvhaXh2oEWRHw/edit

Alt kan gjøres i WEB-grensesnittet til OVMS, så det skulle være overkommelig for de fleste :)
 

42
Kia Soul EV / Sv: Head Up Display til gamle Soul
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 12:52 »
Hei.
Likte dette jeg også. :+1:
Kunnetenkt meg maken, tar du jobben? :angel:
Den største jobben har jeg i grunnen allerede gjort når jeg lagde Kia Soul-delen i OVMS. Bestill OVMS på fasttech.com med GPS og GSM-antenner, OBD2-kabel for Kia Soul og OVMS HUD-kabel. Så bestiller du en HUD på eBay, eller hos Fasttech.
Det er jo litt penger, og litt jobb med oppsett, men da får du APP, mulighet til å åpne ladeluka fra fjernkontrollen og HUD :)

43
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 11:02 »
Spennende Goev! Har du funnet ut noe mer etter at du har hatt bilen noen dager?

Hehe! Nei, det har blitt mest kosekjøring når jeg har vært i bilen. Jeg har ikke fått den nye OVMS-modulen ennå, så det skjer ikke noe før den kommet.

44
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
« på: Fredag 08. Februar 2019, klokken 13:01 »
Da har vi fått vår bil og ny OVMS-enhet er bestilt  :D

Jeg har allerede startet på e-Niro-støtten basert på det jeg kunne finne av info om e-Niro og Hyundai Kona. Disse er basert på et felles sett med komponenter så veldig mye er likt. Vil tro det samme vil gjelde for neste Soul, neste Ioniq og kommende elbiler fra disse to produsentene.

Jeg tror forøvrig ikke jeg klarer å utføre kommandoer som låse opp og igjen dørene (med det første i alle fall), men jeg tror jeg relativt enkelt skal kunne få tak i ladestatus, cellespenninger, temperaturer og slikt.
Selv om appen ikke kan starte forvarming og slikt, så er det overraskende nyttig å kunne sjekke ladestatus uten å være nær bilen, og det er kjekt å kunne se posisjon på bilen når fruen er ute og kjører  :P.

Etterhvert når det kommer biler med APP, så kan vi kanskje klare å se hvilke meldinger som går på CAN-bussen og lage tilsvarende funksjonalitet til biler uten offisiell APP v.h.a. OVMS. Kanskje vi kan få hjelp av noen som bor i land hvor de allerede har APP når e-Niro kommer i de markedene? Jeg lever i håpet :)


45
Hyundai KONA / Sv: Dårlig dab signal
« på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 09:45 »
Ta bilen til forhandler og få de til å se på det! Jeg hadde tilsvarende problem med min Kia Soul og det visste seg å være problemer med antennekabelen.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17