Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goev

#16
Kia Niro EV / Sv: App?
fredag 01. november 2019, klokken 18:32
Siste meldinger er vel april 2020.
#17
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 14:52
Min bil, en Classic fra des. 2014, har rulla 98500km og OVMS rapporterer 89% SOH. Den viser omtrent 110km på fullladet batteri ved en utetemperatur på 0-5 grader.
Jeg har ikke merket noe reduksjon i hurtiglading, men jeg har ikke hatt behov for det på en stund.
#18
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV & 12v batteri problemer
søndag 13. oktober 2019, klokken 20:25
Sitat fra: hanche på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:31
Er det derfor spesielt bilinteresserte driver og sparker i bildekk? Jeg har lenge lurt på det.
Hehehe! Godt mulig :D

Enheten var forøvrig veldig godt bygget. Produsert i Sør Korea, og ikke i Russland.
Den var enkel å installere og reagerte veldig greit når jeg sparket litt i dekket, så den delen ser ut til å virke fint. Nå har jeg "dessverre" fått nytt batteri, så jeg får ikke testet resten av funksjonaliteten, men jeg har ingen grunn til å tvile på at gjør jobben.
#19
Grønn Kontakt skal bygge to superhurtigladere på Coop Extra Dønski. Ser ut til å bli et litt mer moderne design på skuret
#20
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV & 12v batteri problemer
torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:33
Ok, en liten endring i planen min. Et par dager etter bestilling fikk jeg medling fra selger om at portoen til Norge ville komme på 20USD ekstra. Jeg takket nei og begynte å lete etter en annen selger.

Da kom jeg over en annen interessant enhet:  Stop Drain -  https://www.ebay.com/itm/Smart-adjustable-Car-Battery-protecting-relay-nominal-12V-520-A-cut-off-switch/133014660092?hash=item1ef84aa3fc:g:CSYAAOSwIK9dRIme

Russiskprodusert, i en litt mer elegant pakning med en mer gjennomtenkt løsning. Enheten lar deg programmere hvilken spenning den skal kutte på, og den bruker en bevegelsessensor for å koble til batteriet. Dvs. et lite spark i dekket eller kanskje en liten dult i bilen i det man skal åpne døren er nok til at den kobler inn batteriet igjen.
#21
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV & 12v batteri problemer
fredag 27. september 2019, klokken 09:39
Jeg har fått nytt batteri på garanti en gang til vår bil (levert des. 2014). Har vært inne på verksted en gang etter det ifm. tapping av 12V. Da husker jeg ikke hva de gjorde, men batteriet var ok stand, mente de, så jeg fikk ikke nytt den siste gangen. Nå tømmes igjen batteriet regelmessing, uten at jeg klarer å se noe mønster i det. Den lille Biltema-boosteren min har nå blitt brukt nesten daglig i flere uker, så i dag har jeg endelig fått summet meg til å bestille ny verkstedtime.
Men jeg er jo redd for at jeg bare får nytt batteri og så skjer det samme igjen om et halvt år eller så, så derfor bestilte jeg meg også en slik sak:

https://www.ebay.com/itm/LILEAD-Auto-Starter-Car-Battery-Controller-Battery-Protector-For-Jeep-Chevy/123741853817?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Den kutter batteriet når spenningen begynner å bli for lav (11,7V), og leveres med en membranknapp som kan teipes fast i frontruta på utsiden, som kobler til batteriet i 1 minutt når du trykker på den. Da rekker man fint å åpne døren og starte bilen. Når dingsen merker at spenningen er høy nok, altså at bilen lader batteriet, vil den ikke koble ut før den faller under 11,7V igjen. En mye mer praktisk løsning enn å måtte åpne panseret og koble til boosteren. Skal prøve å komme med mine erfaringer når jeg har fått boksen og testet den litt.
#22
Model 3 / Sv: Hva betaler dere for forsikring på SR+?
torsdag 29. august 2019, klokken 11:10
NITO-medlemmer bør sjekke Tryg. Vi sparte en god del på å bytte fra IF på alle forsikringene før vi fikk Tesla, og de gav oss et godt tilbud på SR+ nå. Kan være verdt å ta en telefon!
#23
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
tirsdag 28. mai 2019, klokken 20:29
Det må du gjerne gjøre! Jeg har jo fortsatt Soul-en som jeg fortsetter å utvikle til :)
#24
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
mandag 27. mai 2019, klokken 15:11
Vi har nå solgt vår e-Niro, og det er usikkert om vi ender opp med en ny når evnt. hengerfeste og APP er klart. Vi har et veeeeldig tidlig kø-nummer, så vi vil kunne få en av de aller første når de kommer, men vi har valgt å bestille Tesla Model 3 med hengerfeste som "ventepølse". Er vi fornøyde med den, er det fare for at vi dropper e-Niroen.

Jeg håper noen andre kan overta utviklingen av OVMS på e-Niro. Dessverre rakk jeg ikke å få den så stabil som jeg hadde håpet på, men TiPe har kommet godt i gang. Kanskje han kan fortsette?  ;)

Jeg har brukt mange timer på å samle informasjon om CAN-bussen som jeg nå har åpnet for alle. De som er interesserte, kan finne en god del info her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707

Siden det er mye likt mellom Kona og e-Niro, kan det hende Kona-eiere også kan bruke en del av dette.
#25
Model 3 / Sv: Bestillings status - regneark oversikt
onsdag 22. mai 2019, klokken 18:54
Savner Kristiansand som utleveringssted. Får ikke tilgang til Sheet2 så jeg fikk ikke lagt det til heller.
#26
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
onsdag 15. mai 2019, klokken 19:39
Veldig bra! Jeg er bittelitt usikker på om det er noe vi kan legge inn i standard OVMS, men kult likevel. Jeg må studere hva du har gjort først, og så må jeg se om jeg kan finne en annen løsning, og hvis ikke, så må jeg høre med de "voksne" i OVMS-teamet om det er en løsning vi kan gå for.

Jeg kan forøvrig enkelt vekke bilen, men jeg unngår det for å tappe 12V batteriet for fort.  xkn_ign1 eller xkn_acc_relay kan brukes, vil jeg tro.
#27
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
onsdag 15. mai 2019, klokken 12:43
Hvis txerr øker med 8 for hver feil, og minker for hver som går riktig, så kan det også løses ved å passe på at det kalles minst 8 korrekte for hver feil. Ikke helt optimalt, men det skulle kunne fungere som en quickfix.

Bra jobba TiPe!!!  :+1:
#28
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
onsdag 15. mai 2019, klokken 08:55
Det ser ut til at det er pollingen mot BMS-en som feiler (7e4). Det er litt uheldig, for det er den som forteller oss når bilen begynner å lade.
Jeg har noen mulige løsninger, men det haster å finne ut av dette fordi vi har en kjøper på Niroen vår, og jeg er usikker på når vi får den neste med APP og forhåpentligvis hengerfeste :(
#29
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
onsdag 15. mai 2019, klokken 08:34
Flott at du ser på dette TiPe! Jeg har ikke så mye ledig tid for tiden, dessverre :(

Can1 er forresten ikke på MPC2515 men den som er innebygget i ESP-chipen. De er kanskje så like at det ikke har noen betydning, men kanskje greit for deg å vite.

Det er ikke så mange spørringer som går når bilen er av, men det kan jo ta litt tid før OVMS har fanget det opp og da kan det ha gått en del meldinger. Dette kan i teorien ha tatt en del av de 255 txerr.

Jeg skal sjekke loggen din litt nøyere og se om jeg finner ut noe mer.

Bruker du en offisiell versjon av firmwaren, eller har du fått firmwaren fra meg?
#30
Kia Niro EV / Sv: OVMS support?
tirsdag 14. mai 2019, klokken 15:21
Takk, TiPe!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA