Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goev

#1
Takk for svar! Jeg hadde nok vurdert det til den prisen hvis jeg ikke fikk det på garanti.
Så hadde jeg prøvd å bygge om den gamle pakken til en diger 48V-pakke og hatt på hytta ;D
#2
Sitat fra: syklisten på fredag 22. september 2023, klokken 09:09Fikk du gjort noe med dette i sommer?

Jeg spurte Elbilmek om å bytte moduler på batteriet i vår Soul, men fikk til svar at batteriet i en Soul dessverre ikke kan repareres. Vi kunne derimot kjøpe et brukt batteri med ca. 90% SoH og 1 år / 40kkm garanti.


Sa de noe om pris på dette? Spør mest av nysjerrighet da jeg fikk nytt batteri på garanti  :)

Jeg antar at det som gjør det "umulig" å reparere er mangel på celler med samme kjemi. Selv med Leaf kan det være en utfordring.
#3
Kia Soul EV / Sv: 2015 soul, ombordlader reparasjon?
lørdag 24. juni 2023, klokken 08:50
Litt oppdatering om min OBC, som kan være interessant for andre.

Min 2014/15 Soul er forsikret hos Tryg med ekstra motorskadeforsikring. Dermed dekker Tryg 3/4 av OBC-byttet på min bil. Det viser seg at det kan lønne seg å betale litt ekstra for motorskadeforsikringen :)

Ettersom bilen min er eldre enn 5 år (og har kjørt under 200 000 km), må jeg selv dekke 25% av kostnadene. Hvis bilen hadde vært under 5 år, ville egenandelen kun vært 4000 kr. I så fall ville jeg trolig ha fått det på garantien, men det er slik dekningen fungerer hos Tryg.

Jeg har forøvrig fått helt utrolig bra priser som NITO-medlem hos Tryg på biler, hus etc. Kan anbefales!   
Vil også gi tommelen opp for Lyngdal Karosseri og Auto, som gjennom alle 8 år har gitt meg en utrolig god service :+1:
#4
Kia Soul EV / Sv: 2015 soul, ombordlader reparasjon?
tirsdag 13. juni 2023, klokken 14:23
Sitat fra: Rogeren på tirsdag 07. februar 2023, klokken 22:07fant de bildene på nettet og. åpnet den, og fant ingenting gale, så det ble finndel.no

Hei Rogeren!

Hvordan gikk dette? Min OBC tok kvelden i dag. Vurderer å kjøpe brukt del og gjøre det selv, men usikker på dette med kjølingen. Hvordan gjorde du det?
#5
Jeg venter ennå på å få nytt framdriftsbatteri til min 2014-modell. Har ventet siden litt før jul.
Noen som nylig har fått nytt batteri? I så fall, hvor lang tid tok det fra det ble godkjent til dere faktisk fikk det? Og hvilken kapasitet fikk dere? 27 eller 30kWh?
#6
Bestilling og levering / Sv: Har dere fått leveringsdato?
onsdag 23. februar 2022, klokken 12:04
Vi fikk nå leveringsdato: 7. mars i Kristiansand  :D

Vi bestilte blå LR RWD 7-seter i 2019, men fikk mulighet til å endre bestillingen i starten av januar, og fortsatt beholde 2019-priser. Det er vi veldig glad for!

VIN-koden er ennå ikke synlig på Tesla-kontoen, men Tesla VIN Finder i Chrome har funnet den.
Har selvsagt lagt inn VIN-koden på https://teslastats.no så jeg får e-post så fort bilen er registrert  :+1:
#7
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
tirsdag 01. februar 2022, klokken 14:21
We were in the same situation. Luckily we don't need the 7 seater, so removing that and going for AWD resulted in almost the same price. So we will get our black AWD LR for NOK 494', which is quite a bit cheaper than the NOK559' we have to pay if we order today!
#8
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
tirsdag 09. november 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:42
Vi hadde også samme opplevelse på Soul, rundt 100 000km, fikk byttet batteri på garanti fra 27kWh til 30kWh, så bilen ble bedre enn ny :), antar det nye batteriet har bedre levetid.

:+1:
Det hadde vært helt fantastisk om vi også fikk det! Vi krysser fingrene og venter i spenning på svar fra Kia :)
#9
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
tirsdag 09. november 2021, klokken 07:59
Da er det vår tur med tap av rekkevidde :(
Jeg hadde håpet at dette var noe som skjedde et fåtall andre, men plutselig merket vi at rekkevidden var drastisk mye lavere enn det vi var vant til.

Vår Soul er førstegangs registrert 19. desember 2014, så det er jo godt dette skjedde nå før garantien går ut!
Bilen har rullet drøye 116 000km.

Vi har utført 4 hurtigladinger de siste dagene fra litt forskjellige prosenter på 4 forskjellige ladere for å sjekke kapasiteten. Minste lading var på 51% og største lading var på nesten 75%. Alle fire gir et resultat på at kapasiteten er ca. 17kWh, så jeg føler meg rimelig trygg på at det er korrekt.

OVMS (som bruker samme utregning som SoulSpy), rapporterer 81%, så jeg stoler ikke helt på det tallet lengre. Den cellen med mest degradering var registrert til 36% (hvis jeg husker riktig i farta) og det er nærmere det vi faktisk opplever nå.

Jeg har laget et dokument med bilder fra ladesesjonene, utskrift av kvitteringer fra Mer og Recharge og beregninger og sendt det til vårt verksted, så nå krysser vi fingrene for at det blir nytt batteri på oss også! Den bilen er jo fortsatt helt super å kjøre og bør ha minst 7 nye gode år framfor seg.
#10
Vær klar over at ladehastigheten til Soul er en god del bedre enn alle disse andre bilene.  Den er i tillegg lite utsatt for "rapid-gate" og "cold-gate", som er et problem på konkurrentene.
Kjører du en del på langtur er dette verdt å ta med i beregningen.

Sakset fra TU.NO:

SitatNissan Leaf 2. gen
Oppgitt: Maks 50 kW. 0-80 prosent cirka 40 minutter.
Batteri: Ca. 36 kWh netto, 40 kWh brutto.
I vår sommertest av Leaf oppnådde vi på det meste 46 kW.

Kia Soul
Oppgitt: 0-80 prosent cirka 30 minutter.
Batteri: 30 kWh netto, ca 32 kWh brutto
Kia oppgir ikke makseffekt i noe av sitt kundemateriale, men 100 kW er oppgitt som makseffekt av mange kilder. Vi har observert ladeeffekt på 65 kW ved BKKs lader i Vestby.

VW eGolf
Oppgitt: Maks 40 kW. 0-80 prosent cirka 45 minutter.
Batteri: 31,5 kWh netto, 35,8 kWh brutto.

VW eUp
Oppgitt: Maks 40 kW. 0-80 prosent cirka 30 minutter.
Batteri: 16,8 kWh netto, 18,7 kWh brutto.

BMW i3
Oppgitt: Maks 50 kW,. 42 0-80 prosent ca 42 minutter.
Batteri: 27,2 kWh netto, 33 kWh brutto.
Tall for 94 Ah-utgave.
#11
Det går fint, Hugo 🙂 Gratulerer med ny bil!

Mvh
Geir
#12
Hei Hugo!

Jeg tror neppe datamengden er noe problem for 2G :)

Merk at OVMS fortsatt er litt på BETA-stadiet for Soul-en, så anse den litt som et leketøy som er nyttig på langturer og eller er kjekk til å sjekke batteristatus. Og vær klar over at den belaster 12V-batteriet litt mer enn normalt. 
Jeg har heller aldri prøvd den på 30KWh-versjonen, så det hadde jo vært litt spennende å hørt hvordan den fungerer på den :)

Mvh
Geir
#13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Solgt: OVMS V3. 1000kr + porto
lørdag 04. januar 2020, klokken 16:58
Jeg har en OVMS V.3 til overs som jeg kan selge.

Jeg brukte den til å utvikle første versjon av støtten til Kia e-Niro, men boksen kan brukes på Tesla Roadster, Leaf, Twizy, Kia Soul, Fiat e500, Zoe, Think City, Smart m.fl. Merk at det er varierende hva som støttes på den enkelte bilmodel. For mere informasjon gå til OpenVehicles.com

Følger med GPS/GSM-antenne og OBDII-kabel for Kia Soul/e-Niro/e500 (tror jeg). Andre kabler kan lages selv eller bestilles fra Fasttech.com.


Pris: 1000kr + port. kan evnt. hentes i Mandal.

#14
Grønn Kontakt holder på å sette opp 3 (eller var det  4?) nye lynladere ved Coop OBS i Lyndal. Disse kommer i tillegg til de 3 hurtigladerene som allerede står der. Dette er sårt trengt da det ofte har vært kø der  :+1:
#15
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV & 12v batteri problemer
onsdag 06. november 2019, klokken 10:14
Da har jeg allerede fått bruk for Stop Drain. I løpet av natten hadde bilen tappet batteriet ned til det nivået som Stop Drain-saken var innstilt på. Bilen hadde ikke forvarmet og jeg fikk ikke opp døra. Et lite spark i dekket var nok til at Stop Drain koblet til batteriet igjen og jeg fikk enkelt åpnet døra og startet bilen. Dette kan jeg fint leve med :)
Kan anbefales! :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA