Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gullars

#76
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
tirsdag 03. august 2021, klokken 14:15
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 03. august 2021, klokken 12:50
Sitat fra: Gullars på tirsdag 03. august 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Vaduz på mandag 02. august 2021, klokken 17:04
Små dekk blir litt omvendt, små felger mener du tror jeg, da er det mere dekk som er lettere, mykere/mer komfortable og dermed også gir lavere forbruk. Eneste fordelen med store felger og lite gummi er utseende som vel er ganske subjektivt.
Model Y blir nok i realiteten litt billigere da det ikke er noe poeng med mer enn EAP, ville kanskje vurdert å ikke oppgradere AP i det hele tatt da medfølgende er det som faktisk virker bra og alt det andre er mer variabelt og unyttig.

Er litt i samme situasjon som deg så morsomt å lese dine betraktninger! Om model Y kommer i nye farger med bedre lakk ville det gjort mye for meg da min model S ble veldig fort stygg i lakken (svart, men allikevel). Ellers synes jeg generelt tesla har beste totalpakken av det jeg har kjørt:)

Dette var jo veldig interessant. Det blir jo en del å spare på å gå for de minste felgene (notert), og hvis det i praksis også er bedre er jo det en no-brainer for min del.

Også interessant det du skriver om AP. Synes kanskje det virker fornuftig med EAP for 30k? Tenker mht. fremtidig bruktattraktivitet også..?

På «hardware og software» delen av teslaforumet har jeg laget en tråd som heter «hvilken AP ville du kjøpt i dag?» der er det en del brukererfaringer og betraktninger som nesten alle peker i samme retning, les om du ønsker mer info.
Generelt tror jeg ikke EAP eller FSD blir verdsatt i bruktmarkedet overhodet, kun for spesielt interesserte. Anbefaler dermed å kjøpe brukt bil med FSD (nesten kostnadsfritt), men ingen oppgradering på ny bil (ingen fortjeneste ved salg, og lite eller ingen bruksnytte per i dag).

Veldig interessant tråd. Ganske unison tilbakemelding om at grunnpakken er det riktige å gå for.

Har du ellers noen betraktninger rundt lagringsplassen? Er du enig i at det virker riktig med 600-650L + ca 80L både fremme og ca 80L under bagasjerommet bak? Altså totalt 760-810 L.

Hvis det jeg har kommet frem til vedr. lagring og WLTP på 540 km stemmer, begynner dette med en pris på 550k å nærme seg utklassing av de øvrige modellene.
#77
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
tirsdag 03. august 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Vaduz på mandag 02. august 2021, klokken 17:04
Små dekk blir litt omvendt, små felger mener du tror jeg, da er det mere dekk som er lettere, mykere/mer komfortable og dermed også gir lavere forbruk. Eneste fordelen med store felger og lite gummi er utseende som vel er ganske subjektivt.
Model Y blir nok i realiteten litt billigere da det ikke er noe poeng med mer enn EAP, ville kanskje vurdert å ikke oppgradere AP i det hele tatt da medfølgende er det som faktisk virker bra og alt det andre er mer variabelt og unyttig.

Er litt i samme situasjon som deg så morsomt å lese dine betraktninger! Om model Y kommer i nye farger med bedre lakk ville det gjort mye for meg da min model S ble veldig fort stygg i lakken (svart, men allikevel). Ellers synes jeg generelt tesla har beste totalpakken av det jeg har kjørt:)

Dette var jo veldig interessant. Det blir jo en del å spare på å gå for de minste felgene (notert), og hvis det i praksis også er bedre er jo det en no-brainer for min del.

Også interessant det du skriver om AP. Synes kanskje det virker fornuftig med EAP for 30k? Tenker mht. fremtidig bruktattraktivitet også..?
#78
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
mandag 02. august 2021, klokken 15:46
Fikk ikke til å oppdatere innlegget mitt, men får ta en ny oppsummering senere etterhvert som tilbakemeldingene tikker inn :)

Hva er anbefalingene mht. størrelse på dekk? Store er dyrere, samtidig som jeg mener å ha lest at små er positivt for rekkevidde. Er det ellers noe negativt med små dekk?
#79
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
mandag 02. august 2021, klokken 15:41
Sitat fra: Barid Bel på mandag 02. august 2021, klokken 15:20
Skoda iv80x er ifølge nettsiden til Skoda oppgitt med rekkevidde på 460km. Uten 4x4 står den med 528km.

Jeg står litt i samme situasjon som trådstarter, bare med litt lengre tidsperspektiv. Står personlig mellom Y (pga størrelse+rekkevidde+suc+tech) og ioniq 5(fordi herlig bil all around).

Se der, ja. Det gjorde den litt mindre aktuell. Får oppdatere innlegget mitt.
#80
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
mandag 02. august 2021, klokken 13:56
Da har jeg gjort en liten sammenligning av noen ulike modeller. Har startet med å se på rekkevidde, bagasjerom og pris vs. utstyrsnivå. Det er naturligvis en del flere ting jeg må vurderer etterhvert, men tenker dette er en grei start i "screeningen" av kandidatene.

Har sett på følgende biler:
Tesla Model Y Long Range AWD (505km, 760L, 608k fullt utstyrt)
VW ID.4 GTX AWD (475km, 543L, ca. 585k bra utstyrt)
Hyundai Ioniq 5 AWD (460km, 551L, fra 494k ganske fullt utstyrt)
Skoda Enyaq iV80X AWD (528km, 585L, 560k bra utstyrt)
Volvo XC40 Recharge P8 AWD (400km, 431L, 550k bra utstyrt)
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD (540km, 502L, fra 554k)
Kia EV6 GT-Line (484km, 511L, 550k fullt utstyrt)
BMW iX3 Fully Charged (450km, 510L, 609k rikt utstyrt)
Audi E-tron 55 (436km, 660L, ca. 700k greit utstyrt)
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC (400km, 500L, ca. 700k bra utstyrt)
Jaguar I-Pace EV3200 (470km, 505L, 700k rikt utstyrt)

*XC40 ryker nok pga. lav rekkevidde og lite bagasjerom.
*E-tron og EQC ryker nok også, da rekkevidden er for lav opp mot prisen.
*Mach-E og I-Pace ryker grunnet dårlig tilhengerkapasitet (750kg).
*iX3 ryker grunnet dårlig tilhengerkapasitet og relativt dårlig rekkevidde.

Da står vi igjen med Tesla Model Y, VW ID.4 GTX, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq iV80X og Kia EV6 GT-Line. Alle befinner seg i en overkommelig prisklasse, og er tilsynelatende godt utstyrte.

Prismessig utmerker Hyundai Ioniq 5 seg i positiv forstand, der man kan få en rikt utstyrt bil for 500k.

Skoda Enyaq iV80X vinner på rekkevidde og gjør det ellers greit på de fleste andre parametere.

Når det gjelder Tesla Model Y har jeg estimert meg frem til bagasjeromplassen ved hjelp av målene som ble oppgitt i et innlegg like over her, og det kan derfor hende at jeg bommer. Men hvis det stemmer med ca. 760L lagring er det en veldig sterk fordel over de andre. Rekkevidden er også i øvre sjikte, men jeg har aldri likt setene på Tesla. Noen som har kjennskap til hvordan de er på Model Y?

Noen som har noe å tilføye til analysen? Andre biler jeg burde se på?
#81
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
mandag 02. august 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Kires på mandag 02. august 2021, klokken 09:58
Sitat fra: Gullars på mandag 02. august 2021, klokken 08:09
Har lest meg litt opp nå. Model Y virker lovende, selv om jeg aldri har likt setene i Tesla, men er det noen som vet størrelsen på bagasjerom med oppslåtte seter?
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-interior-trunk-trunk-well-frunk-and-other-measurements

Takk. Ikke helt eksakt der heller, men tar man utgangspunkt i målene der på 94x108x70 cm blir det 710l, og så må man vel ta bort noe der bagasjelokket skråner. Kanskje 600-650l? I tillegg synes det å være ca. 80l både fremme og under bagasjerommet bak. Altså totalt 750-800l med setene oppslått. Det virker jo veldig bra sammenlignet med andre biler.
#82
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
mandag 02. august 2021, klokken 08:09
Har lest meg litt opp nå. Model Y virker lovende, selv om jeg aldri har likt setene i Tesla, men er det noen som vet størrelsen på bagasjerom med oppslåtte seter?
#83
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
fredag 30. juli 2021, klokken 19:14
Likte i utgangspunktet Ioniq 5, men er redd det blir for lite bagasjerom.
#84
Kjøpe elbil? / Sv: Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
fredag 30. juli 2021, klokken 18:19
Sitat fra: Barid Bel på fredag 30. juli 2021, klokken 18:03
Noen spørsmål å ta stilling til: Har dere behov for plass til hundebur eller barnevogn? Er 4x4 et krav? Noen krav til hengervekt?

Nye på markedet i dag (under 700k) er vel i praksis de tre id.4 utgavene, Ioniq 5, Volvo XC40, bmw ix3 og eventuelt Ford Mach-E og Kia EV6. Fra tidligere år finnes e-tron og eqc.

Vw-gjengen, ioniq 5 og ford mach-e har en grei sjanse til å få dere til hytta på sommeren - da avhengig av kjørestil og vei. Alle disse havner på 5-600k med 4x4, avhengig av utstyr. (Unntak:q4 med mye utstyr)

Model Y ser ut til å havne på ca samme rekkevidde og pris som de andre.

Mine betraktninger akkurat nå er Ioniq 5 er en fenomenal bil, så lenge bagasjerommet dekker deres behov. 4x4, sjokkerende romslig inni og et drivverk som er topp moderne. Eneste av disse som har 800v. Det er lov å mene noe om utseende ;D

Takk for nyttige innspill.

Barnevogn må vi ha plass til, ja. Foreløpig har vi bare ett barn, men tenker vi må påregne at det i hvert fall blir ett til i løpet av et par års tid. 4x4 er veldig ønskelig, og jeg er nær ved å si ag det er et krav. Hengerfeste er også ønskelig — dog har jeg ikke sterke formeninger om vekt.

Skal lese meg litt opp på modellene du nevner :)

#85
Kjøpe elbil? / Skal kjøpe SUV ila. 2021, men hvilken?
fredag 30. juli 2021, klokken 17:35
Vi ser for oss å gå til anskaffelse av en SUV i løpet av året, både fordi vi antakelig flytter ut av byen ganske snart (har ikke bil i dag), og fordi det kan virke gunstig mht. potensielt regjeringsskifte og avgiftsendringer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å se på Audi E-tron (som det kan virke som alle andre går for...), men ser at landskapet er ganske mye bredere, med tilsynelatende aktuelle modeller fra blant andre Skoda og VW, samt Model Y og diverse kinesere på vei inn ila. høsten.

Litt om våre behov: Vi ønsker en romslig bil, og gjerne godt utstyrt. Vi har hele 450km til hytta. Naturligvis digg om bilen kan ta unna denne distansen, selv om vi sikkert kan overleve litt hurtiglading på veien. Hva gjelder budsjett ønsker jeg helst ikke å gå noe særlig over 700k, og har ingenting imot om det blir vesentlig mindre :) Vi ønsker en bil som gir god valuta for pengene her og nå, samtidig som den må være «salgbar» om tre-fire år. Jeg betaler altså gjerne litt mer for en bil hvis dette veies opp av lavere forventet verditap.

Er det noen som har betraktninger rundt hvilke biler som i løpet av 2021 vil være mest aktuelle for oss?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA