Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gullars

#31
Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:28
Sitat fra: Gullars på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:46
Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.

Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-
Installasjon 7500*65% = 4875,-
Sum: 13129,-

TWC 5499,-
Installasjon 7500,-
Sum: 12999,-

Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.

Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?

Enova støtta krever at lasten blir styrt mot totalforbruket ditt og mot timesprisen. Det er mulig å få til at TWC blir styrt mot totalforbruket, men det er ikke akkurat elegant, fra det jeg har lest her. Man kan sette inn et rele som er godkjent for lasten, som kutter den.
Klart, siden TWC er basert på wifi, så er det muligheter at det kommer og at feks det blir styrt via feks Tibber.

Husk at du får 35% i støtte, opp til tilbakebetalt 10 000 kroner. Så hvis resten av jobben blir kostende mer enn 30 000 (heatit termostatene du nevner) så vil det ikke være igjen noe støtte til Easee laderen.
Klart, det er jo alikevel fordeler med at man kan styre Easee laderen utifra resten av forbruket, og dermed holde seg på en lavere tariff, da det kommer.

Høres ut for at Easee-regnestykket blir bedre for meg. På lader og montering har jeg da brukt ca. 4,5k av Enova-støtten. Da har jeg 15,7k til å kjøpe og montere termostater for. Kommer til å koste ca. 10k i innkjøp, og med en dags elektrikerarbeid til montering er jeg vel noenlunde der.

Er det slik at man kan søke om 10k både til hus og hytte?
#32
Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.

Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-
Installasjon 7500*65% = 4875,-
Sum: 13129,-

TWC 5499,-
Installasjon 7500,-
Sum: 12999,-

Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.

Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?
#33
Hvis delene til denne pakka kan tas på Enova-støtte blir jo ikke summen så verst sammenlignet med TWC:
Lader: 6690,- -> 5352,- på Power i helgen
Kabelholder: 595,- -> 476,- på Power i helgen
8m kabel med knapp (EVCharge): 4299,-
Sum: 10.127,-
Sum etter 35% Enova-støtte: 6.583,-

5.490,- for TWC, men da uten lastbalansering mot hovedsikring og tydeligvis uklart hvorvidt flere kan kobles på samme kurs.
#34
Sitat fra: Fjeldern på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:42
Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?

For å få Enova støtte så krever det overvåkning av hovedsikringen, eller av totalforbruk via måleren, samt at det blir hentet inn strømpriser. I praksis vil Tibber og Tibber Pulse løse dette veldig billig.
Easee kan bli styrt av Tibber direkte, så det burde ikke trenge noen ekstra HUbs. Så sant du ikke vil styre noe mer og utnytte mest mulig av støtta.

Les mer her:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/?gclid=EAIaIQobChMIypy81q_N9gIV0eR3Ch3wrw1qEAAYASABEgLptfD_BwE
(det er en PDF du kan laste ned på høyre side, rett under registrer tiltak)

Jeg har både Tibber og Pulse, samt at jeg skal få installert diverse heatit-termostater, så da virker det jo som om jeg er innafor med Easee. Må Easee ha noe spesielt på sikringen som Tesla ikke trenger? Mener det ble gjort et poeng av at Tesla ikke trenger jordfeilbryter eller hva det var. Trenger Easee dette?
#35
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?
#36
Takk for svar. Tror jeg har lest det meste i de trådene du nevner med flere, men står likevel igjen med noen spørsmål (beklager hvis dette allerede er besvart i nevnte tråder uten at jeg har fått det med meg).

Etter 3. gen TWC virker det som om det ikke er noe problem å lade andre biler enn Tesla. Det er fint, og kombinert med innebygd ladekabel, automatisk åpning av ladeluke og gunstig pris, fremstår TWC umiddelbart som et bedre alternativ.

Men finnes det løsninger for følgende for TWC?
1) Kobling av flere ladere på samme sikring (mener jeg har lest at det ikke går?)
2) Lastbalansering på hele anlegget. Vil tro dette er vesentlig for oss ettersom vi også har et basseng som skal varmes opp, og det kan være fint å redusere de største toppene mht. effekttariff. Har skjønt at Easee (kombinert med Tibber?) fikser dette. Kan det eventuelt forventes i en fremtidig oppgradering av programvare på TWC?
3) Hvor stor sikring bør man installere på 3-fas 230V anlegg for å tilrettelegge for to ladere (på samme sikring) i fremtiden?
#37
Jeg skal kjøpe hjemmelader til min TMY. Har 230V 3-fas sikringsskap. Det vil om et års tid komme enda en elbil i husstanden, og ikke nødvendigvis Tesla. Da kan det være aktuelt med en ekstra lader også.

Prismessig ligger laderne ganske likt. 5.352,- for Easee på Power i helgen og 5.490,- for TWC. Er det riktig oppfattet at Easee kan seriekoble flere ladere på samme sikring mens TWC ikke kan dette? Er det eventuelt noen måte å få Easee til automatisk å åpne ladeluken slik som TWC?

Ellers har vi blant annet et basseng i huset som også kan ta mye energi. Jeg vil derfor tro at lastbalansering er viktig, uten at jeg har stålkontroll på hva det egentlig er. Er det riktig at det kun er Easee som klarer dette?

Er det 32A sikring man ber om p få installert, eller bør man be om mer mtp. fremtidig utvidelse til to ladere?
#38
Og straks ble jeg mer kunnskapsrik :)

Da justerer jeg ladegrensen til 80%. Skjønner jeg det riktig i at hvis jeg er på langtur og umiddelbart skal kjøre videre er det ok med 100%?

Bra tips vedr. å stille inn kartet på laderen :)
#39
Hentet akkurat min nye TMY og skal lade på en supercharger. Jeg ser at ladegrensen i appen er satt til 70%. Noen grunn til det, eller kan jeg bare sette den til 100%? Hvor lang tid tar det å lade den helt opp fra ca 10%?
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Bilforsikring i mors navn?
tirsdag 08. mars 2022, klokken 17:59
Det viste seg at dette ikke var riktig. Har nok møtt en urutinert selger.

Derimot fikk jeg et veldig bra tilbud fra Codan. Siden jeg kunne dokumentere såpass mye bruk av månedsabonnement på bil kunne de gi meg 70% startbonus. Når jeg i tillegg flytter hus, hytte og innbo kunne de gi meg en totalpakke som var 25% lavere enn nest beste tilbyder.
#41
Kjøpe elbil? / Bilforsikring i mors navn?
lørdag 05. mars 2022, klokken 12:33
Jeg mottar en TMY til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?
#42
Model Y / Hvilken lader til TMY?
søndag 20. februar 2022, klokken 20:41
Flytter inn i nytt hus i april og må få bestilt en lader til min TMY som kommer om noen uker. Hvilken er å anbefale? Bør ha kompatibilitet med Homey og Tibber.
#43
Første halvdel av mars her også. Bestilte tidlig i november. Det står i sms'en at jeg må fullføre bestillingen. Handler vel om å betale beløpet. Går det fint å drøye dette lengst mulig, eller vil jeg ikke få sms om levering før beløpet er betalt?
#44
noen formening om når 234xxx kommer?
#45
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 17. januar 2022, klokken 13:21
Fikk sms fra Tesla i dag om at rekkevidden er økt til 533 km, så med det og økt nyttelast er det helt ok at jeg ikke fikk bilen i desember :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA