Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gullars

#16
Sitat fra: tibber73 på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:28
Da har du riktig oppsett. Sikringen er 50% bredere.
Har du satt opp Easee-appen? 1-fas er default oppsett. Her har nok elektriker glemt å konfigurere ladeboksen.

Ok, så da har jeg trefas sikring likevel? Bra...

Jeg ser på easee.cloud at det står «Låst til 1-fase» under fasemodus. Jeg får imidlertid ikke til å endre dette. Er det mulig, eller må elektrikeren gjøre det?

Edit: jeg lastet ned Easee-appen nå, og der kan jeg endre mellom 1-fase (standard), automatisk og 3-fase. Er det trygt å endre til 3-fase, eller kan det bli problematisk hvis elektrikeren ikke har klargjort for det? I teksten i Easee-appen står det bare at jeg må være sikker på at bilen er kompatibel med det, og det skal vel en TMY være. Easee.cloud angir Oppdaget strømnettype til å være IT 3-fase, og det hadde den kanskje ikke gjort hvis det var installert 1-fase sikring?
#17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. juni 2022, klokken 17:15
Sitat fra: Gullars på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:50
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:17
Er det montert en tre- eller topolet sikring? Hva slags kabel ble montert? Antall ledere og tverrsnitt?
Denne infoen skal være oppgitt i kursfortegnelsen i sikringsskapet.

Ingenting oppdatert i kursfortegnelsen. Jeg får ikke lov til å laste opp bilder fra mobilen til forumet, men på sikringen står det:
Schneider electric
IC60 RCBO
10000
1 (til høyre for 10000)
230V
C32
30mA

Noen som basert på dette kan si om jeg har enfas eller trefas?

Jeg er ikke sikker på om jeg eksplisitt har bestilt trefas (hvor kompetent bestiller er det meningen at man skal være?), men jeg var tydelig på at jeg ville ha det raskeste jeg kunne få. Derfor ble det søkt til nettselskapet om 32A. Blir litt overrasket hvis elektriker da har valgt å installere enfas hvis han kunne installert trefas.
Se hvor mange poler det er på sikringen. 2 eller 3. Ut fra beskrivelsen din er det 99% sikkert at elektrikeren har installert enfas.

Flere mener at det er utenfor standard til type 2 å lade på trefas på IT nett. Er vel kun Tesla som støtter det fullt ut. Jeg ville absolutt klaget på dette, du har ikke fått det du bad om. Elektriker skulle dobbeltsjekket med deg som den profesjonelle part.

Tilbudet du har fått burde og vise til om det er enfas eller trefas.

Hvis poler er antall «brytere» er det tre stk. Dvs det er jo bare én fysisk bryter som styrer tre stk det jeg vil tro er poler...
#18
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. juni 2022, klokken 16:17
Er det montert en tre- eller topolet sikring? Hva slags kabel ble montert? Antall ledere og tverrsnitt?
Denne infoen skal være oppgitt i kursfortegnelsen i sikringsskapet.

Ingenting oppdatert i kursfortegnelsen. Jeg får ikke lov til å laste opp bilder fra mobilen til forumet, men på sikringen står det:
Schneider electric
IC60 RCBO
10000
1 (til høyre for 10000)
230V
C32
30mA

Noen som basert på dette kan si om jeg har enfas eller trefas?

Jeg er ikke sikker på om jeg eksplisitt har bestilt trefas (hvor kompetent bestiller er det meningen at man skal være?), men jeg var tydelig på at jeg ville ha det raskeste jeg kunne få. Derfor ble det søkt til nettselskapet om 32A. Blir litt overrasket hvis elektriker da har valgt å installere enfas hvis han kunne installert trefas.
#19
Hvis elektrikeren har gjort feil, er det bare å bytte sikring da, eller må han kable på nytt også?
#20
Jeg har akkurat fått installert en Easee-lader og 32A sikring. Har trefas 230V nett og bruker Tibber. Bilen er TMY og jeg bruker den tilhørende ladekabelen.

I Tesla-appen står det at jeg lader på 7kW. Ifølge denne (https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-hvilken-ladeeffekten-far-jeg) burde jeg kunne oppnå 12,7 kW.

Slik jeg ser det er det tre mulige grunner til hastigheten:
1) Tibber Pulse setter ned effekten pga. lastbalansering
2) TMY-kabelen har ikke stor nok kapasitet
3) Elektrikeren har installert «feil», altså kun enfas...

Noen tanker om hva som er mest logisk?
#21
Model Y / Sv: Lading med USB C fungerer ikke?
tirsdag 07. juni 2022, klokken 11:19
Da blir det ny og bedre kabel. Plukket med meg en på Coop Extra, men da er tydeligvis det noe dritt...
#22
Model Y / Sv: Lading med USB C fungerer ikke?
tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:33
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:28
iPad trenger typisk 2A/10W for å lade. USB-portene i bilen er bare 1A/5W.
Det forklarer jo saken, men er jo ganske dårlig egentlig. Første minuset med TMY-en så langt! ;)

Er det da ingen måter å holde liv i iPaden på?
#23
Model Y / Lading med USB C fungerer ikke?
tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:12
Poden sitter i baksetet og ser på iPad. Kjøote en usb c til lightning-kabel for å holde liv i den, men det fungerer ikke. Er det ikke meningen at man skal kunne lade fra de to portene baki? Må det aktiveres på noe vis?
#24
Hei.

Jeg ønsker å kjøpe en TM3 RWD av nyere dato, helst med både sommer- og vinterdekk. Øvrige spesifikasjoner er ikke viktige for meg (fargevalg, autopilot etc.).

Ta kontakt på PM.
#25
Model 3 / Sv: Bestille Model 3 eller S - ny vs. brukt
tirsdag 03. mai 2022, klokken 18:54
Takk for tilbakemeldinger. Høres ut for ag jeg kanskje skal sikte meg inn på en pent brukt TM3, typ 2021/2022-modell.

Finnes det en oversikt over når ulike forbedringer har kommet? Tenker for eksempel på denne, fra 30/8/21: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=255708981 Hva mangler denne sammenlignet med en 2022-modell?

#26
Ser flere her spekulerer i en snarlig stigning på TMY.

Jeg har allerede kjøpt en TMY og er godt fornøyd. Vi kunne egentlig tenke oss en TM3 som bil nr 2, men med den heftige prisstigningen den har hatt er det ikke lenger så aktuelt. Det jeg imidlertid vurderer er å bestille en TMY nå, satse på prisstigning før september, for så å forhåpentligvis finne en med en gammel TM3-booking som jeg kan bytte med.

Er dette en «velkjent» taktikk, og pleier det å være en grei sak å finne noen å bytte med?
#27
Model 3 / Bestille Model 3 eller S - ny vs. brukt
mandag 02. mai 2022, klokken 12:34
Vi bestilte oss en TMY i høst. Fikk den utlevert i februar, og er utrolig fornøyd.

Planen var egentlig å bestille en TM3 som bil nr 2, men da prisen økte fra 350k til 370k satte vi det litt på vent. Så steg den til 410k, og inkludert vinterdekk og omkostninger blir prisen 444k. Dette er som sagt bil nr 2, så minimumskonfigurasjon er nok dekkende for oss.

Jeg vurderer derfor tre alternativer:

1) Bestille ny TMY (hvit) for 589k med utlevering i september, satse på prisøkning og forsøke å få byttet den med noen som får utlevert TM3 rundt samme tid (og har betalt gammel pris).

2) Kjøpe brukt TM3. Er det noen tips i så måte? Hvilke årganger og konfigurasjoner bør jeg vurdere, og hva må man regne med å betale?

3) Kjøpe brukt TMS. Jeg ser det er mange ute på Finn. Disse blir jo noe eldre enn TM3, men er vel å regne som en i utgangspunktet bedre bil? Med tanke på hvor lenge den har vært på markedet virker det som en jungel å navigere i. Er det spesielle årganger, modeller og konfigurasjoner jeg bør se etter, og hva må jeg forvente å ha som budsjett?

Håper på noen gode innspill :)
#28
Sitat fra: wa11in på fredag 25. februar 2022, klokken 13:20
Sitat fra: teslabil på fredag 25. februar 2022, klokken 12:44
Basert på behov, budsjett og ønsker, har jeg kommet fram til at jeg ønsker en brukt Tesla Model 3 LR (skulle gjerne gått for en ny SR+, men det er så lang ventetid).
Det kommer skip med M3 til Norge neste uke, utleveringer starter tidlig i Mars. Det betyr vel at det ikke er helt usannsynlig at det kan dukke opp noen fabrikknye M3 RWD i inventory i løpet av ganske kort tid. Hvis du samtidig melder deg inn i "Kjøp og salg"-grupper for Tesla på fb, så har jeg sett et par stk. som selger sine reservasjoner for en tusenlapp, så skal være mulig å få tak i en ny relativt kjapt :)

Jeg stod med samme dilemma for et par mnd. siden, 2019 LR vs 2022 RWD, og konkluderte med at en ny RWD var det beste valget. Ligger et par tråder ute her som tar for seg samme temaet, kan hende du blir overbevist du også!
https://elbilforum.no/index.php?topic=59728.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=59169.msg1026914#msg1026914

Hvis jeg kommer over noen som selger reservasjonene sine, kan man da få den overført til seg selv eller er man avhengig av å møte vedkommende når de henter ut bilen og at de rett og slett bare holder ord?
#29
Vi vurderer en Cupra Born som bil nr 2 etter TMY. Hvilket ekstrautstyr bør vi vurdere?

Risikerer vi noe om vi legger inn en ordre nå med levering noen titalls uker frem i tid, eller vil ordre kunne kanselleres i sin helhet?
#30
Lading av Tesla / 150 vs 250 kW?
onsdag 30. mars 2022, klokken 15:25
Jeg skal kjøre fra øst til vest i dag. Tenkte å lade på Åmot, men ser at ladestasjonen der er opptil 150 kW, mens den i Notodden er 250 kW. Har en TMY. Hvor stor er den praktiske betydningen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA