Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Gullars

#1
Kjøpe elbil? / Bakovervendt barnesete som ikke tar for mye plass
mandag 06. februar 2023, klokken 08:11
Jeg skal kjøpe et ekstra barnesete til min TMY ifm. at vi har fått bil nr 2. har fra før av Axkid One, men synes det bygger for mye.

Forslag til barnesete som er litt mer kompakt? Må naturligvis ikke gå på bekostning av sikkerhet.
#2
Lading av Tesla / Blå gørr på ladekabelen — skadet?
fredag 04. november 2022, klokken 20:36
Jeg har fått noe blå gørr på ladekabelen min. Hetten har vært på hele tiden, men mulig at det likevel har kommet noe fukt inn? Er den skadet/ødelagt og farlig å bruke, eller er det bare å tørke det av? TMY fra mars.

Se bilde:
#3
Model 3 / Forventet prisutvikling brukte TM3?
lørdag 29. oktober 2022, klokken 08:40
Jeg kan ikke skjønne annet enn at prisen på en brukt TM3 skal ned:

  • Tesla har vel akkurat satt ned prisen på TM3 i Kina. Skjer det samme her?
  • Vi har hatt en absurd kjøpefest de siste par årene. Ting roer seg nå pga. generell metning, økte renter og økte strømpriser.
  • Økningen av nyere brukte TM3 på Finn er markant.
  • Flere har handlet på spekulasjon og noen må selge.

Vil vi komme til å se nyere (<12 mnd) TM3 ned mot 300-350k?
#4
JUSS / Grov feilprising i tilbud
fredag 14. oktober 2022, klokken 21:21
Jeg var i dialog med en bilforhandler forrige helg om kjøp av ny bil, og vi diskuterte to alternativer: BYD Han og BYD Tang. Jeg la inn reservasjon på Han, men kontaktet ham per mail etterpå for å sjekke hva prisen var på Tang (siden jeg ikke hadde mottatt tilbud på den).

Han beklaget da at den akkurat var solgt, men at han hadde to demobiler: En fra 2021 og en fra januar 2022. Den fra 2021 kunne jeg få for 354k/369k uten/med hengerfeste, mens jeg kunne få 2022 for 370k/385k uten/med hengerfeste. Dette virket jo bra, tenkte jeg, og bekreftet at jeg ville ha den fra januar 2022 med hengerfeste.

I dag skulle jeg hente bilen, og det viste seg da at han hadde «feilpriset» med 300k i eposten han sendte. Dette har han altså gjort fire ganger (tilbud på to biler med/uten hengerfeste). Prisen på den fra januar 2022 skulle altså vært 685k. Pris på helt ny bil var visst 695k. Transaksjonen ble dermed ikke fullført, men jeg kunne få 10k i rabatt for «tort og svie».

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke har peiling på bilkjøp og sikkert har vært noe naiv overfor den gode prisen, men er det virkelig så lett å gå fra en handel når vi har en avtale? Fyren var ellers hyggelig og jeg vil jo ikke at han skal miste jobben heller, men jeg må vel si at jeg har helt andre forventninger enn en rabatt på 10k når han som den profesjonelle parten har gjort en såpass grov feil hele fire ganger i tilbudet.
#5
Tang EV600 / Kjøpe BYD Tang brukt — ulike modeller?
lørdag 08. oktober 2022, klokken 23:29
Jeg vurderer et par brukte BYD Tang. Har det vært noen oppgraderinger underveis som er verdt å kjenne til, eller er det noenlunde samme bil som er solgt i 2021 og 2022?
#6
Vi har akkurat flyttet ut av byen og i hus, og siden fruen om noen måneder skal tilbake fra mammapermisjon vil vi trenge en bil nr 2. Fra før av har vi Tesla Model Y, og vi har to barn under to år.

I utgangspunktet var tanken å gå for en klassisk "konebil", og etter hva jeg skjønner må man vel ut med rundt 400k for biler i denne kategorien.

Men så har jeg begynt å leke med tanken på noe litt friskere, og tankene har da begynt å svirre rundt den nye BYD Han. Jeg har fått tilbud på 615k for fullspekket bil med to hjulsett, metallic-lakk og levering/klargjøring. Med de nye avgiftene vil bilen koste drøye 50k mer i 2023, med mindre de velger å gå ned i pris for å kompensere for avgiftene.

Noen spørsmål i den forbindelse:
1) Er det andre som har fått tilbud på BYD Han, og kan verifisere at jeg har fått en "riktig" pris?
2) Er det andre biler enn BYD Han i noenlunde samme klasse og prisklasse som kan leveres i år og som jeg også bør vurdere?
3) Hva er generelt erfaringene med BYD? Er det solide biler og greie for norske forhold?

Det tar fortsatt en måned før de får bilen inn til prøvekjøring, og da vil jeg jo få en litt bedre følelse av opplevd kvalitet osv.
#7
Jeg har akkurat fått installert en Easee-lader og 32A sikring. Har trefas 230V nett og bruker Tibber. Bilen er TMY og jeg bruker den tilhørende ladekabelen.

I Tesla-appen står det at jeg lader på 7kW. Ifølge denne (https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-hvilken-ladeeffekten-far-jeg) burde jeg kunne oppnå 12,7 kW.

Slik jeg ser det er det tre mulige grunner til hastigheten:
1) Tibber Pulse setter ned effekten pga. lastbalansering
2) TMY-kabelen har ikke stor nok kapasitet
3) Elektrikeren har installert «feil», altså kun enfas...

Noen tanker om hva som er mest logisk?
#8
Model Y / Lading med USB C fungerer ikke?
tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:12
Poden sitter i baksetet og ser på iPad. Kjøote en usb c til lightning-kabel for å holde liv i den, men det fungerer ikke. Er det ikke meningen at man skal kunne lade fra de to portene baki? Må det aktiveres på noe vis?
#9
Hei.

Jeg ønsker å kjøpe en TM3 RWD av nyere dato, helst med både sommer- og vinterdekk. Øvrige spesifikasjoner er ikke viktige for meg (fargevalg, autopilot etc.).

Ta kontakt på PM.
#10
Model 3 / Bestille Model 3 eller S - ny vs. brukt
mandag 02. mai 2022, klokken 12:34
Vi bestilte oss en TMY i høst. Fikk den utlevert i februar, og er utrolig fornøyd.

Planen var egentlig å bestille en TM3 som bil nr 2, men da prisen økte fra 350k til 370k satte vi det litt på vent. Så steg den til 410k, og inkludert vinterdekk og omkostninger blir prisen 444k. Dette er som sagt bil nr 2, så minimumskonfigurasjon er nok dekkende for oss.

Jeg vurderer derfor tre alternativer:

1) Bestille ny TMY (hvit) for 589k med utlevering i september, satse på prisøkning og forsøke å få byttet den med noen som får utlevert TM3 rundt samme tid (og har betalt gammel pris).

2) Kjøpe brukt TM3. Er det noen tips i så måte? Hvilke årganger og konfigurasjoner bør jeg vurdere, og hva må man regne med å betale?

3) Kjøpe brukt TMS. Jeg ser det er mange ute på Finn. Disse blir jo noe eldre enn TM3, men er vel å regne som en i utgangspunktet bedre bil? Med tanke på hvor lenge den har vært på markedet virker det som en jungel å navigere i. Er det spesielle årganger, modeller og konfigurasjoner jeg bør se etter, og hva må jeg forvente å ha som budsjett?

Håper på noen gode innspill :)
#11
Vi vurderer en Cupra Born som bil nr 2 etter TMY. Hvilket ekstrautstyr bør vi vurdere?

Risikerer vi noe om vi legger inn en ordre nå med levering noen titalls uker frem i tid, eller vil ordre kunne kanselleres i sin helhet?
#12
Lading av Tesla / 150 vs 250 kW?
onsdag 30. mars 2022, klokken 15:25
Jeg skal kjøre fra øst til vest i dag. Tenkte å lade på Åmot, men ser at ladestasjonen der er opptil 150 kW, mens den i Notodden er 250 kW. Har en TMY. Hvor stor er den praktiske betydningen?
#13
Jeg skal kjøpe hjemmelader til min TMY. Har 230V 3-fas sikringsskap. Det vil om et års tid komme enda en elbil i husstanden, og ikke nødvendigvis Tesla. Da kan det være aktuelt med en ekstra lader også.

Prismessig ligger laderne ganske likt. 5.352,- for Easee på Power i helgen og 5.490,- for TWC. Er det riktig oppfattet at Easee kan seriekoble flere ladere på samme sikring mens TWC ikke kan dette? Er det eventuelt noen måte å få Easee til automatisk å åpne ladeluken slik som TWC?

Ellers har vi blant annet et basseng i huset som også kan ta mye energi. Jeg vil derfor tro at lastbalansering er viktig, uten at jeg har stålkontroll på hva det egentlig er. Er det riktig at det kun er Easee som klarer dette?

Er det 32A sikring man ber om p få installert, eller bør man be om mer mtp. fremtidig utvidelse til to ladere?
#14
Hentet akkurat min nye TMY og skal lade på en supercharger. Jeg ser at ladegrensen i appen er satt til 70%. Noen grunn til det, eller kan jeg bare sette den til 100%? Hvor lang tid tar det å lade den helt opp fra ca 10%?
#15
Kjøpe elbil? / Bilforsikring i mors navn?
lørdag 05. mars 2022, klokken 12:33
Jeg mottar en TMY til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?
#16
Model Y / Hvilken lader til TMY?
søndag 20. februar 2022, klokken 20:41
Flytter inn i nytt hus i april og må få bestilt en lader til min TMY som kommer om noen uker. Hvilken er å anbefale? Bør ha kompatibilitet med Homey og Tibber.
#17
Model Y / Kjøp av ny TMY fra privatperson på Finn?
onsdag 01. desember 2021, klokken 15:25
Det ligger en TMY med de spesifikasjonene jeg er på jakt etter på Finn.no. Bilen skal utleveres 6/12 fra Tesla. Selv fikk jeg beskjed fra Tesla i dag at jeg nok dessverre ikke får min bil på denne siden av jul.

Hva er ulempene ved å kjøpe helt ny Tesla fra privatperson på Finn?
#18
Lading av Tesla / Lader til TMY med smartfunksjonslitet?
søndag 21. november 2021, klokken 08:29
Jeg har en TMY i bestilling, og skal kjøpe en lader til huset som vi overtar i april. Tenkte kanskje det kunne være verdt å følge med på black friday...

Uansett; dette er helt nytt for meg. Hvilke alternativer finnes på laderfronten? Er det noen av laderne som er «smarte», og f.eks. kan kobles til Homey eller lignende slik at man kan styre ladingen til når strømmen er billigst?
#19
Model Y / Spesifikasjoner Model Y — innspill?
tirsdag 02. november 2021, klokken 20:31
Jeg skal legge inn en bestilling på Model Y. Dette er spesifikasjonene jeg har tenkt meg. Noen innspill før jeg legger inn bestillingen?
Variant: Long Range
Farge: Ikke helt sikker, men tipper hvit, sort eller blå
Felger: 19''
Vinterdekk: Piggfri
Interiør: Helsvart
Navigasjonssystem: Standard

Pris: 574-584k, avhengig av farge

Hadde vært kult med mørke felger til sort farge, men gidder ikke å bruke 18k ekstra på det, og skjønner at disse er 20'' hvilket reduserer rekkevidden. Går det eventuelt an å få lakkert 19''-felgene mørke?

Ellers innspill til konfigurasjonen?
#20
Model Y / Timing av Model Y-kjøp
søndag 31. oktober 2021, klokken 22:49
Vi skal kjøpe en Model Y i forbindelse med at vi flytter fra leilighet til hus i april.  Konfigurasjonen vil koste 584k (blå, long range, 19'' dekk, piggfri vinterdekk, svart interiør og ingen tilvalg på autopilot). Dermed blir den uansett fullt og helt fritatt for mva.

Er det forventet at Tesla kan komme til å skru opp prisen på Model Y, slik som skjedde med Model 3 for en uke siden? Vet man i forkant når slikt skjer, eller er det bare plutselig gjort?

Er det ellers noen faste mønster på når DNB kjører kampanje med gunstig billån på Model Y?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA