Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Roma

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: 30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh
lørdag 02. september 2023, klokken 11:47
Sitat fra: trondhla på fredag 30. mars 2018, klokken 18:41Noe overraskende men når man tenker på at det ikke er aktiv kjøling til batteriet så dør 30kWh batteriet raskere enn 24 kWh, ifølge denne rapporten:
https://insideevs.com/nissan-issues-statement-on-leaf-30-kwh-battery-degradation/

Degradering på ca. 10%/år for 30kWh mot ca. 3%/år for 24kWh. Det sørgelige er at etter ca. 4 år er det mer igjen av 24 kWh batteriet enn det vil være av 30 kWh.

Vår 2017 30 kWh leaf er nå 6 år (og 3 mnd) gammel. Kjørt 95 000 km.

For litt over en uke siden mistet vi den første av de 12 batteri indikator prikkene i displayet.

10% tap på batteriet pr år stemmer ikke på min bil iallefall. Det vil jo tilsi at jeg skulle hatt 15-16 kwh igjen. Men ihht til teorien skulle jeg da 85% av 30kwh igjen.

Jeg synes egentlig ikke dette er så gale. Iallefall når man tenker på at det største fallet i disse cellene inntreffer de første årene etter at batteriet er nytt.

Må nesten legge til at på disse 6 årene så har jeg ikke byttet noe annet enn bremseskiver/klosser på alle hjul pluss ny dørlås kasse på ene bakdøren.

Det er den beste bilen jeg har hatt når det gjelder kvalitet. Så får vi se hvordan de neste 6 årene blir  ;D
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
tirsdag 08. august 2023, klokken 10:22
Sitat fra: RJK på tirsdag 08. august 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Roma på mandag 07. august 2023, klokken 23:10Vi har idag en Nissan Leaf som står for 85% av kjørte km i husholdningen og et eldre dieseldyr som står for de resterende 15%. Sistnevnte går nå snart av med pensjon og jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe.

Først hadde jeg tenkt å bytte ut dieseldyret med enten en bmw i4 eller i5. Men jeg lurer på om jeg jaggu meg ikke kommer til å savne en fossilbil til langkjøring om sommeren. Dieseldyret la tilbake 2500km i på sommertur. Det er litt ok å slippe den ladinga. Så nå ser jeg litt på brukte BMW 530e. Mye pent å se på :). Aner ikke hva jeg ender opp med  ;D
Når du begynner å få 500 km rekkevidde og oppover, så passer det gjerne med pause når batteriet trenger påfyll, da det tross alt er snakk om rundt 5+ timer kjøring. Å ta en kombinert lade og spisepause da, fungerer veldig fint. Største problemet er nok at bilen er klar før man er ferdig spist, og må ut og flytte bilen.

Jeg pleide å si akkurat det samme som deg, og jeg er jo fremdeles enig i det. Har kjørt rundt i Tesla Model s i nesten hele Europa. Har til og med fartet rundt på Norges tur i 30kwh Leaf.

Men det var noe mer sutalaust å kjøre rundt i dieselbil på ferie allikevel. Når vi i 2021 var på sommertur til sverige i nissan leafen var det merkbart med ladekø. Enkelte steder var det nesten 1 time ladekø. Det gjorde i praksis til at vi var innom flere ladestasjoner enn vi ønsket kun for å toppe opp til 80% i tilfelle kaos på den neste. Nå er det litt mindre fleksibelt å kjøre Leaf.

Nei vi får se. Jeg tror som sagt at min neste bil blir en bmw. Og jeg liker looken på 5 serien som kom i 2021. Den elektriske I5 som kommer nå ser litt traust ut synes jeg.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 07. august 2023, klokken 23:10
Vi har idag en Nissan Leaf som står for 85% av kjørte km i husholdningen og et eldre dieseldyr som står for de resterende 15%. Sistnevnte går nå snart av med pensjon og jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe.

Først hadde jeg tenkt å bytte ut dieseldyret med enten en bmw i4 eller i5. Men jeg lurer på om jeg jaggu meg ikke kommer til å savne en fossilbil til langkjøring om sommeren. Dieseldyret la tilbake 2500km i på sommertur. Det er litt ok å slippe den ladinga. Så nå ser jeg litt på brukte BMW 530e. Mye pent å se på :). Aner ikke hva jeg ender opp med  ;D
#4
BMW / Sv: BMW i5
fredag 21. juli 2023, klokken 07:58
Sinnsvak prisforskjell mellom vanlig og m versjon. Så stor forskjell er det ikke på i4. Lurer på hvorfor.

Egentlig så synes jeg i4en er litt for liten som familiebil. Det var rimelig trangt i baksetet. Er nesten i5 like trang?
#5
Helt enig med Sutalaus.

På leafen fra 2017 står fortsatt de samme sommerdekkene med 4mm spor.

Teslaens sommerdekk hadde fremdeles 5mm mønster etter att tredje sommersesong var over.

Klart om du kjører som et svin så forsvinner nok gummien. Med normal kjøring så er det ingen forskjell blant mine biler.
#6
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
søndag 16. juli 2023, klokken 18:42
Sitat fra: crusader78 på lørdag 15. juli 2023, klokken 15:28Det er veldig mange biler på Finn nå som du får til gunstige priser.

Ser det. Men skulle gjerne hatt flere i fargen Tanzanite blue. Og da helst med cognac interiør  :P .

Får se hva det ender opp med. Mange prater om rabatter på nye biler i str 8, 6 og 4%. Er det noe BMW fremdeles gir?
#7
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
lørdag 15. juli 2023, klokken 12:35
Noen som har bestilt bilen siden februar 2022 da? Sitter og ser i konfiguratoren. Skulle nok vært 2 år tidligere når jeg prisene folk har kjøpt for i starten av tråden  :o
#8
Model Y / Sv: Ny eller brukt model y?
torsdag 22. juni 2023, klokken 14:03
Prisene på to år gamle model Y AWD med 40 000km passert ligger jo bare 30k under prisen på en splitter ny model Y AWD.

Når det gjelder RWDene så er det jo enda verre. Enkelte to år gamle biler på finn prises over startprisen på en ny rwd.

Kjøp ny!
#9
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
mandag 05. september 2022, klokken 23:02
Det er ikke bare snakk om noen hundrelapper i uka. Det er snakk om uavhengighet og frihet.

Jeg mener at komfortabelhet ikke nødvendigvis alltid er bra. Man blir svak og sårbar for alle endringer som skjer rundt en uansett hva det måtte være. Fleksibillitet derimot trumfer komfortabelhet. I mitt neste hus så blir det solceller og solfanger for alle penga :laugh:
#10
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
fredag 02. september 2022, klokken 19:50
Sitat fra: elektrolux på fredag 02. september 2022, klokken 13:01
Et sparetips når en har unger i huset er å stenge av eksisterende VVB og montere en 5,5l bereder nærmere/på badet. Passer perfekt under vasken.

Gir inntil 10l varmt dusjvann før det blir lunkent så kaldt. Fritt fram å dusje så lenge en vil, og etter 10 min er VVB klar til nestemann.

Dusjer selv daglig fra en slik, og med litt trening har en varmt vann hele dusjøkten.

Dette er et kjempetips som som garantert mange kan benytte seg av. Selv har jeg en 20L 230V VVB fra båten som jeg har tenkt å benytte litt lenger ute i sesongen når solfangeren gir seg. Om man ikke har dette så finnes en skikkelig gjerrigknark løsning med en 20L vannkanne og nedsenkbar pumpe med dusjhode. Vannkanna kan man sette over vedovnen og varme til ønsket temp  :P

200L VVB for min del er historie med disse strømprisene vi har nå. J
#11
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
torsdag 01. september 2022, klokken 16:20
Mitt største problem er husets beliggenhet. Solen forsvinner altfor tidligt. Så 60-70 graders vann er kun tilgjengelig i en lite begrenset vindu fra 1530-1700. 30-45 graders vann fra forvarmerlageret er tilgjengelig stortsett fra kl 1000-1800. Det blir nok den som forlenger sesongen vår i begge ender.

Ideelt sett så skulle jeg hatt en VVB med termostatstyring tilkoblet dette, men vi er på flyttefot. Så jeg har ikke lyst å grisle mer enn nødvendig inne i huset.

Men selv uten tilhørende tank så er dette til stor hjelp for oss. Vi slo av hoved VVB tidlig juli og har klart oss uten siden. Det blir litt spartansk til tider, men vi sparer så mye i både bruksvatn og standby på VVBen at vi går ikke tilbake den løsningen før vi er nødt  :laugh:
#12
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
onsdag 31. august 2022, klokken 07:46
Jeg har nylig laget en solfanger av biltema Pex rør og et gammelt vindu. Jeg må si at jeg ble paff over hvor effektivt dette er. Høyeste temperatur jeg har målt i panelet til nå er 74 grader og det er i overkant av hva disse biltema pex rørene tåler.

Nå setter jeg straks på et lite forvarmingslaget som jeg setter på i parallell foran solfangeren. Har ikke testet det enda, men det funker som et lite svartmalt mini drivhus. Lufttemperaturen var oppe i 45 grader når den stod i ettermiddagssolen. Når jeg får den på kommer til øke vannmengden med det tredobbelte samt at den fanger sol i 180grader radius og vil muligens øke tidsrommet der vi har varmtvann tilgjengelig.
#13
Born / Sv: Prøvekjøring- Erfaringer, tanker og meninger.
tirsdag 14. juni 2022, klokken 12:12
Oi oi oi.... nå er det 45 ukers leveringstid på bilen  ???
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremseeffekt i vått vær
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 21:03
TS er ikke alene. Min S85 2014 modell oppførte seg helt likt. Klosser ble skiftet og skjold montert. Dette bedret bremse effekten mye, men fremdeles er bremsene på Teslaen noe av det dårligste jeg har vært borti. Før de begynner å ta så minner det om et bremsesystem som ikke er skikkelig luftet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA