Sitat fra: trondhla på fredag 30. mars 2018, klokken 18:41Noe overraskende men når man tenker på at det ikke er aktiv kjøling til batteriet så dør 30kWh batteriet raskere enn 24 kWh, ifølge denne rapporten:
https://insideevs.com/nissan-issues-statement-on-leaf-30-kwh-battery-degradation/
Degradering på ca. 10%/år for 30kWh mot ca. 3%/år for 24kWh. Det sørgelige er at etter ca. 4 år er det mer igjen av 24 kWh batteriet enn det vil være av 30 kWh.
Vår 2017 30 kWh leaf er nå 6 år (og 3 mnd) gammel. Kjørt 95 000 km.
For litt over en uke siden mistet vi den første av de 12 batteri indikator prikkene i displayet.
10% tap på batteriet pr år stemmer ikke på min bil iallefall. Det vil jo tilsi at jeg skulle hatt 15-16 kwh igjen. Men ihht til teorien skulle jeg da 85% av 30kwh igjen.
Jeg synes egentlig ikke dette er så gale. Iallefall når man tenker på at det største fallet i disse cellene inntreffer de første årene etter at batteriet er nytt.
Må nesten legge til at på disse 6 årene så har jeg ikke byttet noe annet enn bremseskiver/klosser på alle hjul pluss ny dørlås kasse på ene bakdøren.
Det er den beste bilen jeg har hatt når det gjelder kvalitet. Så får vi se hvordan de neste 6 årene blir