Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trondhla

#31
Model Y / Redusert rekkevidde i kaldt vær?
søndag 24. oktober 2021, klokken 13:06
Nå som vinteren er her (har hatt -15C allerede), er det noe redusert rekkevidde å spore ved lav temperatur? Dette var noe av argumentene mot LFP batteriene, men muligens kunne Tesla motvirke dette med god temperaturstyring.
#32
Model Y / Sv: Rust på hjullager
torsdag 21. oktober 2021, klokken 10:10
Som skrevet, helt normalt og ingenting å bekymre seg over.
Men du kan pusse dette vekk og for å beskytte stålet forslår jeg her midler som er tiltenkt marine formål. Disse er normalt sett hakket bedre enn vanlige midler. F.eks CRC 6-66 Marine Service Oil.
https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/olje-og-smoremiddel/marinspray-008321/
#33
Model Y / Rustbeskyttelse?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:00
Saltet er på veiene igjen (i allefall her hvor jeg bor) og med salt kommer rust. Er rustbeskyttelse å anbefale for MY'en? Det er noe aluminium/stål sammenføyninger rund hjulhuset som vil lage galvanisk korrosjon, men er bilen bra ellers?
#34
Hyundai Ioniq 5 / Ioniq 5 rapidgater.....
mandag 11. oktober 2021, klokken 17:59
Tesla Bjørn har testet en Ioniq 5 1000 km sørover i Sverige fra Oslo og den rapidgater(!) under testen. Etter noe langkjøring havner batteritemperaturen på ca. 40C og ladehastighet samt motoreffekt begge strupes. Det må da være noe galt med denne spesifikke bilen eller?
I tillegg er forbruket på 278 wh/km for testen som helhet men det er normalt for motorveikjøring i Sverige på våt veibane

Videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc
#35
Nissan e-NV200 / e-NV200 erstattes av Nissan Townstar
tirsdag 28. september 2021, klokken 17:35
Erstatteren som heter Nissan Townstar ser faktisk god ut.
Ikke noe lange buede linjer eller annen tullete staffasjer som ødelegger helhetsinntrykket. Fra bak rattet ser den helt VW ut (jeg liker designet fra VW). Håper den kommer i personbilversjon en dag.

https://www.autoexpress.co.uk/news/356129/new-nissan-townstar-panel-van-unveiled-petrol-and-electric-powertrains-pictures
#36
Model S 2013 - 2022 / Motorer på eldre S kan lekke vann og ødelegges
torsdag 23. september 2021, klokken 17:45
Ser der verserer en sak om en dårlig pakning på "Speed sensor" montert på eldre Model S motorer. Denne kan begynne å lekke vann dersom kjørt gjennom mye regn eller vann. Denne bør byttes før garanti går ut da denne ikke dekkes av 8 års garanti skulle motor bli ødelagt.

Les sak:

https://insideevs.com/news/534878/tesla-models-motor-fail-rain/

There's the issue of not honoring the warranty which is certainly not ok, but even more serious and potentially dangerous is the fact that they're admitting that Tesla's aren't built to withstand driving through heavy rain. I spoke to a contact at a reputable third party Tesla repair shop who told me that there is a known issue with leaky seals around the speed sensor which allows moisture to enter the drive unit which can lead to catastrophic failures. He recommends that Tesla owners have their speed sensor checked if they have an older Model S just prior to the end of the warranty to get it worked on before then.
#37
Er du sikker på at dette er det riktige forumet for deg? Hva med dette:
https://www.klimarealistene.com/
8)
#38
Ny batterisensasjon, denne gang fra Australia:
https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2021/05/13/ev-range-breakthrough-as-new-aluminum-ion-battery-charges-60-times-faster-than-lithium-ion/?sh=152037846d28

Rekkeviddeangst og lange ladetider vil være en sagablott med dette batteriet. Er det noen som vet hvor energitette aluminium-ion batteri er

Fra teksten:
The graphene aluminum-ion battery cells from the Brisbane-based Graphene Manufacturing Group (GMG) are claimed to charge up to 60 times faster than the best lithium-ion cells and hold three time the energy of the best aluminum-based cells.
The Graphene Manufacturing Group's aluminum-ion technology can charge an iPhone in less than 10 seconds. It works by dropping aluminum atoms into perforations in graphene.
#39
Foreløpig 480 kWh lader:
https://electrek.co/2021/08/30/gac-aion-unveils-480-kw-fast-charger-well-below-previously-rumored-600-kw/

Men likevel et stort fremskritt i batteriteknologi dette, 5 minutter lader for ca. 200 km.
#40
Model Y / Model Y, 550 km rekkevidde skal komme
fredag 20. august 2021, klokken 15:13
Tesla Model Y skal åpenbart komme med en modell med lengere rekkevidde, også denne fra Kina.
Link:
https://thedriven.io/2021/08/19/tesla-is-planning-a-super-long-range-model-y-electric-crossover/

Håper nyttelast også stiger noe da..
#41
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Plaid
torsdag 19. august 2021, klokken 13:36
Det med 4 motorer og ca 1900 HK (1400 kW) vil snart bli hyllevare etterhvert, dvs det er det idag. Se på hva som blir tilbydd her, pakke på 4 motorer a 350 kW/stykket = 1400 kW fra Yamaha. Det er bare å legge inn bestiling.
https://global.yamaha-motor.com/news/2021/0412/ev-motor.html
#42
Elbiler i media / Hyper-batteri fra Toyata/GAC Motors
fredag 13. august 2021, klokken 13:12
Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien
#43
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
mandag 02. august 2021, klokken 16:45
1000 km test fra Tesla-Bjørn under. 10 timer, 2,61 kWh på mila i noe regn
https://www.youtube.com/watch?v=pXvB9-7ciMU
#44
Som forespurt, hvordan er ladekurven på Leaf nå man lader på 100 kWh lader, har noen prøvd? Noen rapidgate tilfeller?
#45
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
fredag 23. juli 2021, klokken 11:19
Akkurat denne testeren liker ikke Tesla - uansett.
Jeg heller mer til Bjørn Nyland og hans 1000 km test. Her vil alle moment komme for en dag. Ladehastighet, rekkevidde, forbruk, alt må være bra.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA